Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:12

detour schreef:
Nou- het boel is verboden in Nl omdat mensen aangezet kunnen worden tot helse daden, maar als je zo leest (en nadenkt) zijn die er altijd al geweest dus vraag me steeds meer af in hoeverre adt nog een criterium zou kunnen zijn voor het verbieden van het boek. Snap je?

Dankje voor je uitleg! Ik snap hem!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:13

kjoetie schreef:
De vergelijking Koran- Mein Kampf slaat verder nergens op, maargoed, verwacht ook niet anders van Wilders Knipoog .

Inderdaad... moest vandaag wel lachen om die Wilders hoor. Eerst roept hij "We moeten de Koran verbieden net zoals Mein Kampf!" Zeggen de anderen, "Nee, de Koran verbieden is van de zotte, maar dat Mein Kampf verboden is... Ja, dat is eigenlijk wel stom, daar heb je gelijk in Geert! We moeten misschien Mein Kampf maar weer vrijgeven!"

Wilders; "Eh, ja maar nee, dat bedoelde ik nie!"

Lohol daar ga je Wilders Haha!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:20

Zijn jullie dan meer Wouter Bos Types? Tong uitsteken

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:23

Hehe nee hoor Tong uitsteken Ik ben nog altijd gewoon mezelf en reken mezelf niet bepaald tot een politieke partij, maar zo iemand als WIlders schopt bij mij echt tegen het verkeerde been. Dat hij politicus is, maakt het alleen maar extra erg!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:31

Zo heb ik iets tegen Meneer Bos.. Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:22

Hitlers boek, wordt dat alleen in NL verboden? Is het in Belgie wel te krijgen? NL versie?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:25

Voor zo ver ik weet is het altijd nog in België te verkrijgen, of de wetten moeten aangescherpt zijn. Enkele jaren geleden in ieder geval nog wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 09:37

Dan is het dus een kwestie voor de mensen in NL die de NL versie willen (ongesensureerd?) dat ze de grens ahw ff overhoppen.

Wat heeft het verbieden van het boek dan nog voor zin?...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:49

De politiek is heus niet achtelijk en weet echt wel dat iedere gek het zo van internet kan plukken.......
Ik denk dat je het huidige verbod meer als historisch iets moet zien en als een statement en ondersteuning van de mensen die de ellende hebben meegemaakt......
Ik denk dat er heel veel ouderen echt wakker van zullen liggen als ze weten dat het boek weer vrij te koop is..... puur een principe-kwestie dus.
Wellicht dat over zo'n 30jr de situatie wel veranderd zal worden Ja

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:50

Manzano: Zo heb ik het nog niet bekeken... Maar indd nu je het zegt! Het klopt wel gewoon wat je zegt... Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 09:57

manzano schreef:
De politiek is heus niet achtelijk en weet echt wel dat iedere gek het zo van internet kan plukken.......
Ik denk dat je het huidige verbod meer als historisch iets moet zien en als een statement en ondersteuning van de mensen die de ellende hebben meegemaakt......
Ik denk dat er heel veel ouderen echt wakker van zullen liggen als ze weten dat het boek weer vrij te koop is..... puur een principe-kwestie dus.

principekwestie?

Worden er principekwesties gemaakt in de politiek? Vind principekwesties nou niet echt een gegrond iets eigennlijk... Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:00

Verward Verward
Volgens mij snap je dan nog niet helemaal hoe het werkt in het leven, als je zo reageert ?

Ik ben het wel met Manzano eens, maar ik denk dat we er ondertussen wel wat minder krampachtig over kunnen doen. Boeken die ontkennen dat de Holocaust gebeurt is, zijn vrij verkrijgbaar en zelfs in de meeste bibliotheken te krijgen. Dat vind ik persoonlijk dan weer kwetsender.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:02

Sommie mensen (Zoals mijn opa) Waren in het bezit van Mein Kampf.. Dus het ligt er ook maar net aan wie je voor je hebt...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:04

Dat staat er niet.......
Dat boek is járen geleden verboden en ik denk dat niemand dat toen vreemd vond..... het gaat er om of je dat moet handhaven of niet. Als je puur kijkt naar het "nut" van het verbod zou iedereen zeggen.....geef het vrij, want binnen 5 minuten kan iedereen die het wil hebben het in z'n bezit hebben. Dat weet iedereen, ook de politiek.
Kijk je naar de historische waarde, de emotionele waarde etc. van het verbod dan is het een heel ander verhaal.
Ik zal er niet wakker van liggen als ze het vandaag nog vrijgeven, maar ik weet zeker dat dat niet voor iedereen geldt.

Wat dat betreft is het meer een principieel/ideologisch iets om het (nog??) niet vrij te geven dan een praktisch besluit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:04

Mijn vader had het boek ook....maar hij heeft het weggegeven Scheve mond

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:08

manzano schreef:
Mijn vader had het boek ook....maar hij heeft het weggegeven Scheve mond

Mijn opa ook... Toevallig aan mij.. Heb het sinds de eerste keer gelezen niet meer vastgehad of uberhaupt naar gekeken.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:18

manzano schreef:

Ik denk dat je daar zeker een goed punt hebt Ja
Ik denk zeker dat de ouderen er veel zeer van hebben als het nu gewoon verkrijg baar is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:28

erleyne schreef:
Verward Verward
Volgens mij snap je dan nog niet helemaal hoe het werkt in het leven, als je zo reageert ?

Ik ben het wel met Manzano eens, maar ik denk dat we er ondertussen wel wat minder krampachtig over kunnen doen. Boeken die ontkennen dat de Holocaust gebeurt is, zijn vrij verkrijgbaar en zelfs in de meeste bibliotheken te krijgen. Dat vind ik persoonlijk dan weer kwetsender.

Hoe het werkt inhet leven?

Nou, da's wel wat kort door de bocht, hoor, principe vind ik een term waar mensen zich wel eens achter verschuilen als ze sterke argumenten missen in hun keuze ergens voor (in principe dit in prinicpe dat.. daarom struikel ik daarover, snap je?)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:33

"in principe" en principieel in iets zijn is wel wat anders......

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:36

Inderdaad Manzano, principieel is wel iets heel anders. Als je je niet meer op principes mag baseren....maar misschien kan detour beter het woordenboek er even op na slaan. Maar dat heb ik ondertussen maar even voor haar gedaan Knipoog

Citaat:
prin·ci·pe (het ~, ~s)
1 grondoorzaak, werkend beginsel => princiep
2 grondstelling, grondbeginsel => beginsel
3 stelregel => grondregel, grondstelling, princiep

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:48

Leuk bedoeld, maar nog steeds vind ik het een te zwak argument om het boek niet te laten bestaan in NL, alleen in de bieb..

Kun je me ook nog het verschil aangeven tussen beide begrippen nu je het woordenboek misschien nog vlak bij je hebt liggen?.. Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:51

Een principe/principieel is een grondregel/stelling. Dat is gewoon zo, zonder dat er persé argumenten voor zijn. Dat vindt men gewoon zo omdat het redelijk is.

"in principe" staat niet vast.... er zit altijd een "maar" aan vast. In principe denk ik a, maar onder voorwaarden/in bepaalde situaties denk ik b.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:52

Misschien dat deze column je wat meer helderheid verschaft? Woordenboek is maar beperkt ( prisma handexemplaar, neemt zo makkelijk mee in mijn werktas Knipoog ). Voor een betere uitleg kan je wellicht beter de Dikke van Dale er op naslaan, die heb ik hier ook niet zo liggen.

http://ajakuka.web-log.nl/ajakuka/2007/04/principieel_in_.html

Overigens wil ik me niet uitlaten over de inhoud van de column, vind alleen de theoretische behandeling er grappig en begrijpelijk opgezet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:55

Met dat eerste kan ik inkomen. Da's dus ook wat ik bedoelde; de argumenten om het boek niet vrij te geven vind ik te zwak.

heb ook maar ff gezocht online, maar vind dat de begrippen qua definitie niet echt afwijken, als ik ze lees.

Terug naar de stelling: Volgens mij is er nog geen 10 % tegen.

Jammer dat wij zo weinig te zeggen hebben in de politiek!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:57

Ach, misschien moeten we de grondwet dan ook maar voor een deel schrappen......allemaal principes namelijk Clown

Geweldige column *LOL*