Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marloes3003 schreef:Volgens mij is dat wel een goed idee.
Deze vakken heb je gewoon nodig in je vervolgopleiding. Statistiek, Engelse boeken en scripties...
Shadow0 schreef:Ik vind persoonlijk dat scholen, en universiteiten en hbo's nog veel meer, te veel bezig zijn met het afwijzen van mensen, ipv het begeleiden van die mensen tot goede prestaties. En dat is (imo) toch de taak van het onderwijs.
Overigens: ik denk dat het net zo min erg netjes is om mensen aan te vallen op minder EQ. Is dat wel hun eigen keuze dan?
Er vallen in het onderwijs HEEL veel mensen uit die het wel zouden kunnen en zouden moeten redden. Er wordt ook steeds een groter beroep gedaan op organisatietalent, planningsvaardigheden, zelfwerkzaamheid, groepswerk, en daarin wordt heel weinig begeleid en heel veel geoordeeld. (Kun je het niet? Jammer dan, pech gehad.)
Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren? Kun je eisen dat mensen dat maar 'gewoon moeten kunnen' en dan protesteren als dergelijke eisen ook op gebied van wiskunde gesteld worden?
Tulandro schreef:Ik heb wiskunde gelukkig ook NOOIT meer nodig.. ik studeer nu nederlands recht.
Prrrr schreef:Tulandro schreef:Ik heb wiskunde gelukkig ook NOOIT meer nodig.. ik studeer nu nederlands recht.
Dan moet je het privaatrecht mijden (boedelscheidingen etc, alimentatie, redelijke toerekening, etc); staats- en bestuursrecht is dan ook geen goed idee (budgetten, mededingingsrecht); strafrecht werkt alleen maar meer met gestandaardiseerde tabellen en normen met rekenmodellen. Dus dan hou je internationaal en europees recht over(o nee - europees recht heeft ook een sterke mededingingscomponent...). En dan hebben we het nog niet gehad over de logica in argumentatie, die rechtstreeks uit de wiskunde komt.
Diplomatie dan maar?
Tulandro schreef:Ik ga mijn master privaatrecht doen, en ben tot nu toe (B3) gelukkig nog geen enkele berekening tegengekomen.
Prrrr schreef:Tulandro schreef:Ik ga mijn master privaatrecht doen, en ben tot nu toe (B3) gelukkig nog geen enkele berekening tegengekomen.
Hoe heb je dat tot op heden vermeden dan? Je moet toch goederenrecht gedaan hebben, wil je in de master terechtkomen? Iets notarieels? Personen- en familierecht?
Shadow0 schreef:Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren?
Gaby schreef:Prrrr, impliceer je nu dat ik met mijn vijfje voor Wiskunde geen Rechtsgeleerdheid zou moeten studeren?.
* Dat word weer de boeken induiken dan.*
Edit: Tulandro, mooi om te weten!
katiavl schreef:Net zoals shadow zegt, wijs die personen niet af maar begeleid ze, en daar zul je meer resultaten mee halen en dan kom je mischien nog tot verbazing waar sommige personen voor in staat zijn
Wendy schreef:Shadow0 schreef:Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren?
Heb je enig idee hoeveel organisatietalent er bij wetenschappelijk werk komt kijken? En hoeveel communicatie?
Om een promotie goed af te kunnen ronden moet je namelijk heel goed kunnen organiseren en communiceren. Tenzij je 10 jaar over je promotie wilt doen, in plaats van de vastgestelde 4 jaar.
Tegenwoordig kom je er ook in de wetenschap niet meer als je slecht communiceert of niet kunt organiseren. Juist ook omdat de rol van het bedrijfsleven in de wetenschap groter wordt.
Het is wel zo handig als je de financier van jouw onderzoek kunt vertellen waar je nu eigenlijk mee bezig bent, in foutloos Nederlands of Engels, en een realistische planning op kunt stellen.
katiavl schreef:Dan breng je die door spelcontrole, laat je die door iemand nazien.
Als je op die dingen moet afhaken dan kan je inderdaad al beter stoppen, zowiezo moet je compenseren. En dat betekend meer moeite doen, ik ben nu aan een website anatoforensica bezig, denk je echt dat ik mijn teksten zo op internet ga pleuren.![]()
De helft zal al afhaken bij de introductie, nee ik laat ze nazien door, door de voorgaande bewerking
Doet de gewone persoon in het bedrijfleven ook
katiavl schreef:Dan breng je die door spelcontrole, laat je die door iemand nazien.
Als je op die dingen moet afhaken dan kan je inderdaad al beter stoppen, zowiezo moet je compenseren. En dat betekend meer moeite doen, ik ben nu aan een website anatoforensica bezig, denk je echt dat ik mijn teksten zo op internet ga pleuren.![]()
De helft zal al afhaken bij de introductie, nee ik laat ze nazien door, door de voorgaande bewerking
Doet de gewone persoon in het bedrijfleven ook
katiavl schreef:Spelfouten worden niet eens fout gerekend in het eindexamen... dus daar ga je ook geen onvoldoende op halen. Dan is er echt iets structureler mis.Maar een normale persoon die een vijf heeft, zal vast instaat zijn om al basiswoordjes goed te schrijven