'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:03

Ik vind persoonlijk dat scholen, en universiteiten en hbo's nog veel meer, te veel bezig zijn met het afwijzen van mensen, ipv het begeleiden van die mensen tot goede prestaties. En dat is (imo) toch de taak van het onderwijs.

Overigens: ik denk dat het net zo min erg netjes is om mensen aan te vallen op minder EQ. Is dat wel hun eigen keuze dan?
Er vallen in het onderwijs HEEL veel mensen uit die het wel zouden kunnen en zouden moeten redden. Er wordt ook steeds een groter beroep gedaan op organisatietalent, planningsvaardigheden, zelfwerkzaamheid, groepswerk, en daarin wordt heel weinig begeleid en heel veel geoordeeld. (Kun je het niet? Jammer dan, pech gehad.)
Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren? Kun je eisen dat mensen dat maar 'gewoon moeten kunnen' en dan protesteren als dergelijke eisen ook op gebied van wiskunde gesteld worden?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:03

Ik vind die regel nog niet zo gek, maar dan moet er aan de andere kant ook geïnvesteerd worden. Betere begeleiding bij deze basisvakken, en het algemene niveau moet omhoog.
Wiskunde zou ik voor het beroepsonderwijs ( dus HAVO-HBO ) nog weg kunnen laten, maar heb je op de uni gewoon nodig. Op elke studie heb je te maken met statistiek, en ik ken helaas mensen uit mijn jaar die dat dit semester voor de 11de keer over moeten doen. Het zou beter zijn geweest als ze hierop voorbereid waren tijdens hun voorbereidende onderwijs.
Het niveau van Nederlands en Engels is bij sommige studenten echt dramatisch, en die kunnen het op de uni echt niet bijbenen. Daar moet je in staat zijn grote lappen tekst makkelijk te verwerken en er vervolgens een foutloos essay over te schrijven. Bij onze faculteit is de regel: drie spel/grammatica/stijl-fouten= tentamen/werkstuk wordt niet verder nagekeken en je hebt het vak automatisch niet gehaald. Dus maar weer naar de hertentamens. Als je dan met een onvoldoende voor Nederlands binnenkomt, dan krijg je het wel heel zwaar.
Maar nogmaals, het kan niet zo zijn dat ze aan de ene kant gaan selecteren, maar dan niet gaan investeren in de begeleiding van leerlingen. Alhoewel het waarschijnlijk wel zo zal worden uitgevoerd.
Wat ik me ook nog herinner, op verschillende uni's willen ze gaan selecteren aan de poort. Dan zullen deze cijfers ook gaan meespelen denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:04

Marloes3003 schreef:
Volgens mij is dat wel een goed idee.
Deze vakken heb je gewoon nodig in je vervolgopleiding. Statistiek, Engelse boeken en scripties...

Ben ik wel met je eens, maar als je bekijkt hoe klein het percentage van statistiek is in het hele vak wiskunde. Ik heb in die jaren mss 2 hoofdstukken over statistiek gehad (wiskunde A1,2).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:05

Dan mogen er flink wat mensen op de middelbare school hier in Houten niet slagen... vooral voor wiskunde worden er dramatisch lage cijfers gehaald Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:09

Shadow0 schreef:
Ik vind persoonlijk dat scholen, en universiteiten en hbo's nog veel meer, te veel bezig zijn met het afwijzen van mensen, ipv het begeleiden van die mensen tot goede prestaties. En dat is (imo) toch de taak van het onderwijs.

Overigens: ik denk dat het net zo min erg netjes is om mensen aan te vallen op minder EQ. Is dat wel hun eigen keuze dan?
Er vallen in het onderwijs HEEL veel mensen uit die het wel zouden kunnen en zouden moeten redden. Er wordt ook steeds een groter beroep gedaan op organisatietalent, planningsvaardigheden, zelfwerkzaamheid, groepswerk, en daarin wordt heel weinig begeleid en heel veel geoordeeld. (Kun je het niet? Jammer dan, pech gehad.)
Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren? Kun je eisen dat mensen dat maar 'gewoon moeten kunnen' en dan protesteren als dergelijke eisen ook op gebied van wiskunde gesteld worden?

Dat bedoelik dus Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:09

Ach in eerste instantie dacht ik: " Wat een onzin !!!" Maar bij nader inzien zit er natuurlijk ook wel iets nuttigs in. Maar ik geloof heilig dat het voor sommige mensen niet haalbaar is om een 6 te halen voor bv wiskunde. Ik raak alleen al in paniek als ik cijfers zie, ik heb heel mijn middelbare schoolperiode bijles gehad, en nog haalde in het niet bij mijn VWO examen op wiskunde A1 niveau. Ik heb wiskunde gelukkig ook NOOIT meer nodig.. ik studeer nu nederlands recht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:13

Tulandro schreef:
Ik heb wiskunde gelukkig ook NOOIT meer nodig.. ik studeer nu nederlands recht.

Dan moet je het privaatrecht mijden (boedelscheidingen etc, alimentatie, redelijke toerekening, etc); staats- en bestuursrecht is dan ook geen goed idee (budgetten, mededingingsrecht); strafrecht werkt alleen maar meer met gestandaardiseerde tabellen en normen met rekenmodellen. Dus dan hou je internationaal en europees recht over Haha! (o nee - europees recht heeft ook een sterke mededingingscomponent...). En dan hebben we het nog niet gehad over de logica in argumentatie, die rechtstreeks uit de wiskunde komt.

Diplomatie dan maar? Ach gut

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:16

Prrrr schreef:
Tulandro schreef:
Ik heb wiskunde gelukkig ook NOOIT meer nodig.. ik studeer nu nederlands recht.

Dan moet je het privaatrecht mijden (boedelscheidingen etc, alimentatie, redelijke toerekening, etc); staats- en bestuursrecht is dan ook geen goed idee (budgetten, mededingingsrecht); strafrecht werkt alleen maar meer met gestandaardiseerde tabellen en normen met rekenmodellen. Dus dan hou je internationaal en europees recht over Haha! (o nee - europees recht heeft ook een sterke mededingingscomponent...). En dan hebben we het nog niet gehad over de logica in argumentatie, die rechtstreeks uit de wiskunde komt.

Diplomatie dan maar? Ach gut

Clown Ik ga mijn master privaatrecht doen, en ben tot nu toe (B3) gelukkig nog geen enkele berekening tegengekomen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:19

Tulandro schreef:
Clown Ik ga mijn master privaatrecht doen, en ben tot nu toe (B3) gelukkig nog geen enkele berekening tegengekomen.

Hoe heb je dat tot op heden vermeden dan? Je moet toch goederenrecht gedaan hebben, wil je in de master terechtkomen? Iets notarieels? Personen- en familierecht?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:20

Prrrr schreef:
Tulandro schreef:

Hoe heb je dat tot op heden vermeden dan? Je moet toch goederenrecht gedaan hebben, wil je in de master terechtkomen? Iets notarieels? Personen- en familierecht?

Personen- en familierecht kwam geen enkele berekening in voor, goederenrecht wel, maar dat was simpele basiskennis die zelfs ik nog onder de knie had.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:21

Belachelijke regel. Ik heb zelfs een extra diploma gehaald in het Engels, omdat dat zo makkelijk was en ook Nederlands ging erg goed. Maar met Wiskunde heb ik jaren bijles gehad en ben ik zelfs het laagste niveau (van wiskunde op het VWO) gaan doen en nog had ik een onvoldoende.
Had ik dan maar een lager diploma moeten halen? Ik was juist VWO gaan doen, omdat ik super ongelukkig zou worden op een MBO-opleiding. (Want alleen op het VMBO zou ik een goede voldoende voor Wiskunde halen). Ik werd al half depressief van mijn stage.

Prrrr, impliceer je nu dat ik met mijn vijfje voor Wiskunde geen Rechtsgeleerdheid zou moeten studeren? Scheve mond .
* Dat word weer de boeken induiken dan.*
Edit: Tulandro, mooi om te weten!
Laatst bijgewerkt door Gaby op 06-09-07 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:23

*LOL*

En dan zijn er nog degene die erin slagen om niks van middelbare wiskunde af te brengen, maar wel bv entomologische postmortale berekeningen uit de voeren, die je spontaan Blond doen laten staan.

Net zoals shadow zegt, wijs die personen niet af maar begeleid ze, en daar zul je meer resultaten mee halen en dan kom je mischien nog tot verbazing waar sommige personen voor in staat zijn Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:25

Het enige waar ik dus wel wat meer moeite heb is het vak economie bij mijn studie.
Het is geen verplicht examenvak op het VWO, maar dat vind ik eigenlijk wel grotendeels bij de algemene kennis horen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:31

Tulandro: Er zijn/waren deelvakken bij Economie (dit jaar zijn er, volgens mij, geen deelvakken meer). Doel je dan op alle Economie die je op de HAVO/het VWO kan krijgen of was een klein beetje (dus geen kennis over Europa en over hoe de regering door de overheidsbelastigen op te voeren meer geld terugkrijgt, maar wel over valutakoersen) al voldoende?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:39

Shadow0 schreef:
Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren?

Heb je enig idee hoeveel organisatietalent er bij wetenschappelijk werk komt kijken? En hoeveel communicatie?
Om een promotie goed af te kunnen ronden moet je namelijk heel goed kunnen organiseren en communiceren. Tenzij je 10 jaar over je promotie wilt doen, in plaats van de vastgestelde 4 jaar.
Tegenwoordig kom je er ook in de wetenschap niet meer als je slecht communiceert of niet kunt organiseren. Juist ook omdat de rol van het bedrijfsleven in de wetenschap groter wordt.
Het is wel zo handig als je de financier van jouw onderzoek kunt vertellen waar je nu eigenlijk mee bezig bent, in foutloos Nederlands of Engels, en een realistische planning op kunt stellen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:40

Gaby schreef:
Prrrr, impliceer je nu dat ik met mijn vijfje voor Wiskunde geen Rechtsgeleerdheid zou moeten studeren? Scheve mond .
* Dat word weer de boeken induiken dan.*
Edit: Tulandro, mooi om te weten!

Nee - ik zeg wel dat je wiskunde ook tegenkomt in rechtsgeleerdheid, in reactie op Tulandro die dacht dat ze wiskunde nooit meer tegen zou komen. Ik heb nogal wat studenten zien struikelen in goederenrecht en notariële vakken omdat ze de sommetjes niet konden maken. Vandaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:41

katiavl schreef:
Net zoals shadow zegt, wijs die personen niet af maar begeleid ze, en daar zul je meer resultaten mee halen en dan kom je mischien nog tot verbazing waar sommige personen voor in staat zijn Lachen

Ik geloof dat een goede en inspirerende leraar die er zelf ook plezier in uitstraalt ook veel doet. Ik had zo'n suffe leraar die 20 sommetjes kansberekeningen opgaf, maar ik snapte er geen bal van. Dat lag mij totaal niet.
Kan mij het rotten dat er 4 schalen naast elkaar staan met 3 verschillende kleuren knikkers in een verschillende hoeveelheid en dat je dan uit elk schaal 1 knikker in kleur x moet pakken. Hoe vaak zul je d'r overdoen om de juiste kleur eruit te pakken.
En dan komt die vent met streepjes en keer dit en keer zus. Delen door, dat optellen en dat maal. Blond

Terwijl ik wel degelijk (ruimtelijk) inzicht heb.

Ik kijk trouwens wel eens naar Numb3rs. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:44

Wendy schreef:
Shadow0 schreef:
Is het wel terecht dat mensen daarop afvallen, mensen die heel goed geschikt zouden zijn voor wetenschappelijk werk bv, maar die niet door het onderwijs heenkomen omdat ze op sociaal gebied tekort schieten of niet goed kunnen organiseren?

Heb je enig idee hoeveel organisatietalent er bij wetenschappelijk werk komt kijken? En hoeveel communicatie?
Om een promotie goed af te kunnen ronden moet je namelijk heel goed kunnen organiseren en communiceren. Tenzij je 10 jaar over je promotie wilt doen, in plaats van de vastgestelde 4 jaar.
Tegenwoordig kom je er ook in de wetenschap niet meer als je slecht communiceert of niet kunt organiseren. Juist ook omdat de rol van het bedrijfsleven in de wetenschap groter wordt.
Het is wel zo handig als je de financier van jouw onderzoek kunt vertellen waar je nu eigenlijk mee bezig bent, in foutloos Nederlands of Engels, en een realistische planning op kunt stellen.

Dan breng je die door spelcontrole, laat je die door iemand nazien.
Als je op die dingen moet afhaken dan kan je inderdaad al beter stoppen, zowiezo moet je compenseren. En dat betekend meer moeite doen, ik ben nu aan een website anatoforensica bezig, denk je echt dat ik mijn teksten zo op internet ga pleuren. Clown
De helft zal al afhaken bij de introductie, nee ik laat ze nazien door, door de voorgaande bewerking Lachen

Doet de gewone persoon in het bedrijfleven ook Lachen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:48

katiavl schreef:
Als je op die dingen moet afhaken dan kan je inderdaad al beter stoppen, zowiezo moet je compenseren. En dat betekend meer moeite doen, ik ben nu aan een website anatoforensica bezig, denk je echt dat ik mijn teksten zo op internet ga pleuren. Clown
De helft zal al afhaken bij de introductie, nee ik laat ze nazien door, door de voorgaande bewerking Lachen

Ik ben dan zo'n gewone persoon in het bedrijfsleven, maar ik heb geen spellingsoppas: kost teveel. Ik moet het gewoon goed doen, en zo niet, dan krijg ik op mijn lazer. Krijg ik teveel op mijn lazer, dan kan ik omzien naar ander werk.

De realiteit ziet er soms anders uit dan je hoopt. Ik moet gewoon mijn geld opbrengen. In jouw geval: onderzoek is aan budget gebonden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:50

katiavl schreef:

Dat doe je inderdaad wel bij officiele publicaties, artikelen of een proefschrift. Maar juist in de wetenschap werk je veel alleen. Niet iedereen kan precies volgen wat je doet en wat daarbij komt kijken. Dus planning bijvoorbeeld komt echt op jezelf aan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:54

Ja, maar heb het natuurlijk ook niet over spellingsoppas, alsof er in elk bedrijf zo een geleerde zit.
Maar bij mijn scriptie heb ik er wel voor betaald, was eigelijk niet onmenselijk duur, maar dat vind ik wel belangrijk dat het ook foutloos is. En ja het is een "handicap" in het werk. Ik zal wel op de goodwill van andere moeten rekenen, kan niet anders Lachen

Als je bij de dierenarts staat, en die legt de hartproblemen uit van je paard. En die schrijft hard inplaats van hart zou ik ook soms denken.
En dat is natuurlijk ook een moeilijke situatie, die ik zeker besef.
Maar een normale persoon die een vijf heeft, zal vast instaat zijn om al basiswoordjes goed te schrijven Lachen

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:55

Ik vind het, om eerlijk te zijn, een prima regeling. Niet zozeer omdat ik het fair vind, maar zo gaat het op het HBO ook en het is dus een hele goeie voorbereiding op de gang van zaken [en de harde selectie] op het HBO. En daarnaast vind ik er zowieso wel wat voor te zeggen. Als je een HAVOdiploma hebt, betekend dat dat je HAVOniveau waardig bent. Een 4 voor een vak als wiskunde is dan echt niet voldoende want ook al is wiskunde een moeilijk vak, voor een havist is het niet meer dan normaal daar een 6 voor te halen want het is immers het niveau wat je moet halen. Klinkt hard, maar ik had ook enorm veel moeite met wiskunde maar ik heb me uit de naad gewerkt en uiteindelijk toch met een 7 afgesloten dus waar een wil is is een weg en ik denk dus dat deze regel alleen maar een goede stimulans is om het beste uit mensen te halen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:58

Maar goed om terug op het topic te komen, waarom kan er geen analyse van die student gedaan worden. Als die student het niet aankan dan is het spijtig, maar als die wel potintie heeft. Waarom moet die dan afvallen? Want dan kan je in nederland ook niet meer of moeilijk naar de universiteit?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:58

katiavl schreef:
Maar een normale persoon die een vijf heeft, zal vast instaat zijn om al basiswoordjes goed te schrijven
Spelfouten worden niet eens fout gerekend in het eindexamen... dus daar ga je ook geen onvoldoende op halen. Dan is er echt iets structureler mis.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:01

Ik vind persoonlijk dat ze eerst het onderwijs en de leraren moeten aanpakken. Natuurlijk zijn er ook goede en enthousiaste wiskunde leraren, maar er zijn er nog meer die minder goed zijn.

Zo had ik een leraar die, als je iets niet snapte, het daarna op exact dezelfde manier uitlegde. Snapte je het nog niet, naja dan nog maar weer op dezelfde manier, dat werkt niet

Ook kreeg ik vaak het gevoel alsof ik dom was bij hem als ik iets niet snapte... Scheve mond

Ik weet zeker dat als de uitleg en de begeleiding beter zou zijn er ook betere cijfers zouden worden gehaald.

Tijdens de laatste jaren dat ik op het vwo heb gezeten (2x 5e en 6e) waren de wiskunde cijfers elk jaar vreselijk laag, er werden nog amper voldoendes gehaald Scheve mond
Ik geloof zeker niet dat dat geheel aan de leerlingen ligt.

Dus ik zou zeggen, pak dan eerst het onderwijs en de leraren aan. En desnoods als noodregel voor je deze regel (beginpost) in.