Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:49

cile205 schreef:
BOONTJE KOMT OM ZIJN LOONTJE. Nu maar hopen dat deze vrouw vrijgesproken wordt. Moet je maar met je poten van andermans spullen afblijven, heel simpel.

Kijk, dus wel, men vindt dus wel dat het gerechtvaardigd is dat hij is doodgereden.

En of het joch niet gestraft is door justitie dat weet ik niet, ben er niet bij geweest, ken de zaak niet, weet niet hoe de aangifte eruit ziet. En idd ik ken families waar het hele gezin crimineel is, beginnen al bij 5 jaar. Een probleem hoe los je het op..... Wellicht door ze als ze gesnapt worden gewoon kapot rijden??? Tja wie weet, wie weet komt het er ooit nog van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:50

Ik blijf erbij dat je op zo'n moment niet helder KUNT denken. ALs ik hier iemand tref die mijn dieren mishandeld weet ik ook niet wat ik doe. Maar ik denk niet dat diegene er zonder schade vanaf komt. Het zijn gewoon reflexen waar je naar handelt als je dergelijk tuig tegen komt.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:52

En zo wordt Nederland crimineler en crimineler...niets aan verloren aan zo'n joch !.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:55

russel schreef:
Kijk, dus wel, men vindt dus wel dat het gerechtvaardigd is dat hij is doodgereden.

En of het joch niet gestraft is door justitie dat weet ik niet, ben er niet bij geweest, ken de zaak niet, weet niet hoe de aangifte eruit ziet. En idd ik ken families waar het hele gezin crimineel is, beginnen al bij 5 jaar. Een probleem hoe los je het op..... Wellicht door ze als ze gesnapt worden gewoon kapot rijden??? Tja wie weet, wie weet komt het er ooit nog van.

Ik had het over weldenkende mensen, dat had ik moeten toevoegen Bloos .
En zoek de zaak maar even op in de topics indertijd daar staat alles over de dader in. Het feit dat hele families crimineel zijn betekent toch niet dat ze niet veroordeeld behoeven te worden, of dat we dat maar gewoon moeten vinden Verward .

Hopelijk dat het nieuwe beleid waarin ze eindelijk de ouders (ook financieel) verantwoordelijk willen stellen voor de daden van hun kinderen, wat resultaat gaat opleveren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:07

Ik geloof nooit/weet wel zeker dat het niet de bedoeling is geweest die jongen dood te willen. Het enige wat telt op dat moment is: ik wil mijn tas terug en misschien wel angst dat de jongens haar iets aan zouden doen.

Imo blijft het een triest ongeval. En ja ik vind het gerechtvaardigd dat ze met die auto achteruit is gereden. En bovenal héél begrijpelijk.

Hou er ook rekening mee dat die vrouw zich de rest van haar leven van bewust is dat ze iemand heeft doodgereden. Geen dag is voor haar meer als voorheen. Het achtervolgt haar de rest van haar leven.

En die straf vind ik eigenlijk al te zwaar voor haar maar kan niemand haar wegnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:12

Maar ik zeg toch niet dat ze niet veroordeelt hoeven te worden, het is een probleem en dat kun je niet makkelijk met het huidige rechtssysteem oplossen.

Het is onterecht te denken dat justitie altijd maar de schuldige is, alsof rechters oordelen naar eigen inzichten. Ze moeten zich houden aan regels die volgens onze democratie zijn samengesteld.

Nu is de teneur zo, maar als er een extreem rechts figuur opstaat, dan is heel Nederland in rep en roer, wordt die door zijn hoofd geschoten was het toch wel een peer, hij zei wat iedereen vind en wilde. Dan komt er weer een type ook die is eng, maar dan gebeurd er iets zoals dit en ineens is een groot deel van Nederland er mee eens dat dat tuig dood gereden is, want hij moet maar van andermans spullen af blijven. Idd moet hij ook en idd een gepastere straf dan een taakstraf zou beter zijn.

Ik heb geen zin en tijd om al die oudere topics op te gaan zoeken, sorry daarvoor. Kan wel een indruk hebben wat voor ventje het is. De kleinere vergrijpen noemen ze het. Als je de grotere en grovere ook kent in onze samenleving, dan zie je het ook als kleinere bij hem, maar voor de samenleving is dat niet de juiste beleving. Die kennen de grotere en grovere doorgaans niet en zien alleen die rotjochies die veel overlast veroorzaken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:15

Een taakstraf voor iemands leven verwoesten vind ik ongepast. En idd verkrachting etc. mag/moet ook zwaarder bestraft worden.

Daar is iedereen het toch wel over eens dat de strafmate in Nederland belachelijk laag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:15

Hoe de vrouw denkt, voelt en ervaart, kan niemand voor haar invullen. Dat zal ze zelf met een verklaring moeten doen.

Er zijn er ook die willens en weten iemand kapot rijdt omdat die vind dat het gerechtvaardigd is. Ook die mensen bestaan. Een oordeel is een afweging van 2 kanten, tezamen met bewezen feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:17

sarabande schreef:
Zep schreef:
Hangt van de situatie af en veel hangt af van de verklaringen van de vrouw die net na het incident zijn opgenomen.

Beroofd of niet, als jij iemand aanrijdt met de auto wéét je/behoor je te weten dat die ander daar ernstig letsel van kan oplopen. Zoiets noem je voorwaardelijk opzet en kan wel degelijk tot een veroordeling leiden

Alles is juridisch goed te praten. Vergeten wordt even dat de dader net vrijgelaten was (op een alibi getuigenis van een neef) voor een ander misdrijf. Natuurlijk mag een bestolene geen eigen rechter spelen, maar de publike opinie is wel dat die boefjes waar justitie blijkbaar niets aan kan doen eens gepakt moeten worden.
Dat deze vrouw willens en wetens iemand heeft dood gereden lijkt mij juridisch niet aantoonbaar, maar het is tekenend dat het zichzelf verdedigende slachtoffer van een roof in Nederland altijd aan het kortste eind trekt.

Dat het is het punt nu eigenlijk een beetje. Het zijn namelijk 2 op zichzelf staande handelingen. Of ze nu door een Marokkaanse veelpleger beroofd was, of door een 2e jaars econometrie student uit een gegoed milieu die een spelletje "truth or dare" verloren zou hebben (ik noem maar wat), daar gaat het niet om.

Zij heeft een bepaalde actie ondernomen en die actie heeft bepaalde consequenties. Het feit dat deze mevrouw mogelijk berecht gaat worden zegt in zichzelf niets over de daad van de tasjesdief. Die 2 dingen staan op dat punt los van elkaar. Het gaat er niet om dat zij iemand gerechtvaardigd heeft doodgereden, het gaat erom dat zij iemand heeft doodgereden en daar de consequenties van zal moeten dragen. De omstandigheden kunnen zeer goed doorwerken in het uiteindelijke vonnis. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand in dit soort situaties weliswaar schuldig wordt bevonden, maar er met een zeer lage of bijna symbolisch te noemen straf vanaf komt. Daarmee kan de rechter weer waarde hechten aan omstandigheden.

Veel zal afhangen van de verklaringen van de vrouw die direct na het gebeurde zijn opgenomen. Uiteraard zal ze niet de opzet hebben gehad op het doodrijden van die jongen. Daar staat tegenover dat ieder weldenkend persoon (en om je rijbewijs te halen moet je enige vorm van verstand hebben) weet, of zou moeten weten, dat iemand aanrijden met een auto ernstig letsel teweeg kan brengen. Mevrouw heeft die optie "op de koop toe genomen". Dat is nog steeds een (lichte) gradatie van opzet. Of die jongen er nou wel of niet om gevraagd heeft is staat los van dat vraagstuk.
Als je dit soort dingen gaat goedkeuren kom je op de langere termijn in een samenleving waar iedereen maar een beetje voor eigen rechter mag gaan spelen. En dat lijkt me geen prettige ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:21

Zep, beter is het eigenlijk niet te verwoorden.

Het recht is niet altijd rechtvaardig, maar dat is maar van welke kant je het soms bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:22

slimmerik schreef:
Daar is iedereen het toch wel over eens dat de strafmate in Nederland belachelijk laag is.

Zwaarder straffen heeft geen enkele invloed op de misdaadcijfers. Weten we uit analyse van cijfers uit landen waar veel strenger gestraft wordt. Zwaarder straffen is een populistisch idee dat geen enkele wetenschappelijke grond heeft, het is bewezen dat het niet de oplossing voor het misdaadprobleem is. Een van de functies van straf is het "afschrikwekkende karakter". Blijkbaar is voor een bepaalde groep mensen die afschrikwekkende gedachte niet voldoende om zich te laten weerhouden van het plegen van misdrijven.

"als die tasjesdief weet dat ie voor 10 jaar de cel ingaat zal ie het heus niet meer doen" is dus een redenatie die niet klopt. Ondanks zware straffen plegen er nog steeds mensen inbraken en moorden. Sterker nog, in landen waar de straffen hoger zijn, is méér misdaad omdat er minder geld beschikbaar is voor het sociale probleem. In staten in de VS waar de doodstraf wordt toegepast worden meer moorden gepleegd dan in staten waar de doodstraf niet wordt toegepast. Blijkbaar is het vooruitzicht van die straf dus niet iets dat de misdadiger daarbij tegenhoud. Je kunt je dus beter richten op onderzoek om te ontdekken waar die mensen zich wél door zouden laten weerhouden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:24

Zep schreef:
Als je dit soort dingen gaat goedkeuren kom je op de langere termijn in een samenleving waar iedereen maar een beetje voor eigen rechter mag gaan spelen. En dat lijkt me geen prettige ontwikkeling.

Mee eens, maar is dat niet het gevolg van de kleine pakkans en idioot lage straffen hier? Als iemand je tas afpikt...heb je 0,000000 procent kans dat je hem ooit nog terugziet. De kans dat je aangifte behandeld wordt is zelfs minimaal. Mochten de daders gepakt worden, dan staan ze zelfs met 10 minuten al weer buiten.

De ontevredenheid hierover en het onbegrip stijgt de pan uit in Nederland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:25

Zep natuurlijk heb je vanuit puur juridisch standpunt gelijk. Maar door op deze manier na 2 1/2 jaar te reageren wordt weer aardig op de onderbuik van de maatschappij ingespeeld.

Justitie zou er beter aan doen om al die z.g. kleine vergrijpen (en veel mensen vinden verkrachting en het half dood slaan om een tasje geen klein vergrijp) te bestraffen.
En dan niet zeuren over de psycholochische gevolgen van meerdere criminelen in een cel als je te weinig plaats hebt.
Lik op stuk beleid, dat is voor iedereen begrijpelijk, zowel voor de plegers als voor de samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:26

sarabande schreef:
Zep natuurlijk heb je vanuit puur juridisch standpunt gelijk. Maar door op deze manier na 2 1/2 jaar te reageren wordt weer aardig op de onderbuik van de maatschappij ingespeeld.

Justitie zou er beter aan doen om al die z.g. kleine vergrijpen (en veel mensen vinden verkrachting en het half dood slaan om een tasje geen klein vergrijp) te bestraffen.
En dan niet zeuren over de psycholochische gevolgen van meerdere criminelen in een cel als je te weinig plaats hebt.
Lik op stuk beleid, dat is voor iedereen begrijpelijk, zowel voor de plegers als voor de samenleving.

Ik begrijp je standpunt. Alleen is bewezen dat het criminaliteitscijfers niet terugdringt. Dus wat doe je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:27

Evenzo goed dat mensen het risico nemen om drugs te smokkelen via landen waarvan je weet dat het je dood kan worden als je in de gevangenis komt en ook nog een doodstraf kan krijgen. Kennelijk zijn er altijd weer types denken dat ze niet gesnapt worden en niet weerhouden worden van het grote geld.

Wellicht misschien dat het zitten in onze gevangenissen toch niet zo erg is, wellicht voor sommige types wel gezellig zo met gelijkgestemden, hun 'vrienden' .

USA is het school voorbeeld dat lang straffen in verschrikkelijke gevangenissen criminaliteit niet tegen houdt. Dat je als tasjesdief tussen een moordenaar komt te zitten en als een nog ergere crimineel er uit komt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:31

Dus als het de criminaliteit niet terugdringt dan maar niet straffen...Tja van die kant kun je het natuurlijk ook bekijken. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:32

Dat is het ene uiterste naar het andere, een middenweg zou beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:34

Zep schreef:
sarabande schreef:

Ik begrijp je standpunt. Alleen is bewezen dat het criminaliteitscijfers niet terugdringt. Dus wat doe je dan?

strafkampen waar criminelen zich moeten onderwerpen en hard moeten werken. Heb laatst een artikel gelezen dat dat wel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:36

Dat zou idd iets kunnen zijn, met begeleiders die bij de commando's hebben gezeten, dus keiharde discipline. Eerlijk, rechtvaardig maar zeer rechtlijnig, niks discussie, niks ja maar.

Eventueel daarna een jaar verplicht ter werk stellen en in de kost nemen en het verdiende geld aan het slachtoffer laten afdragen. Geld afnemen doet nl nog steeds het zeerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:38

Die kampen staan idd onder leiding van ex leger commandanten. Het schijnt zo verschrikkelijk te zijn dat er maar een klein percentage daarna weer in criminaliteit vervalt. Ik ben er voor, lijkt me heel goed!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:39

Ik kan het alleen maar toejuichen. Zo hebben de slachtoffers ook een soort van "voldoening" al zal het de gevolgen niet kunnen wegnemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:45

Zep schreef:

De regels zijn vastgesteld in een andere tijd, toen een er nog een bepaalde redelijkheid verwacht werd. Met alle wetenschap die men nu heeft worden die regels hier en daar al veranderd, maar dat zou niet alleen voor terrorisme moeten gelden, maar ook voor de groepen die de maatschappij verzieken en angstig maken.
Ik denk dat direkt vastzetten, schade's door minderjarigen veroorzaakt op de ouders verhalen en minderjarigen jonger en rigoureuzer aanpakken de cijfers wel zal terugdringen. Niet direkt maar wel op de lange duur.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:52

Een bedrijfsongeval, met tragische dodelijke afloop. Misschien deugde het materiaal waar de tasjesdief op reed niet. Ik heb trouwens begrepen dat de dief met zijn hoofd tegen een boom viel, en daardoor overleed. Droeg hij geen helm? En was zijn scooter sneller dan 25 km per uur? Dan had hij een helm moeten dragen, deed hij dat niet, dan nam hij zelf het risico om ernstig hoofdletsel op te lopen...
Iemand bewust doodrijden om een tas gaat me te ver, maar van schrik en adrenaline iemand een zetje willen geven, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Hoe dan ook een rotsituatie, waarbij ik het vermoeden heb, dat men hoofdzakelijk uit angst voor rellen de zaak heropent. Scheve mond

Oftewel: dieptriest, dat men voor raddraaiers capituleert, en de zaak heropent...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:52

russel schreef:
cile205 schreef:
BOONTJE KOMT OM ZIJN LOONTJE. Nu maar hopen dat deze vrouw vrijgesproken wordt. Moet je maar met je poten van andermans spullen afblijven, heel simpel.

Van de straffen van justitie in Nederland zullen ze het wel leren ja :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:36

Haha idd
Daarom griste hij dit tasje ook weg, omdat hij van zijn vorige straf zo goed geleerd had Haha!

Het is erg dat hij dood is maar ik blijf bij mijn mening dat ik me niet voor kan stellen dat de vrouw dacht, laat ik die etter nu eens dood rijden tegen de boom.
Logischer is, ik wil mijn tas terug, hij heeft een scooter dus hou ik hem te voet niet bij, hoe dan?
Juist door gas te geven in de auto waar je al in zit