Rookverbod schoolpleinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:05

Vanessa24 schreef:
Als de jongeren willen roken, dan moeten ze dat zelf weten.

De school heeft mee de verantwoordelijkheid over de opvoeding van de kinderen die er naar school gaan. Kennisoverdracht is prioriteit, ja. Maar het is al zeker een goed beginnen als er van de school uit aangegeven wordt dat roken iets is dat niet algemeen aanvaard wordt. Kinderen/jongeren zijn beinvloedbaar, zoveel mogelijk die invloeden uit scholen proberen weg te houden is al een positieve stap.

Ik moet wel zeggen: Lang leve België (kwestie horeca) en lang leve mijn opvoeding en school! Ik heb op een geweldig goede school gezeten, die wel de reputatie heeft van vrij streng te zijn. No way dat wij onder de pauzes van het schoolterrein afmochten, controle aan elke poort. En no way dat wij mochten roken op school... Ook op toiletten en achter hoek en kant werd er gecontroleerd. Voor de leerkrachten was er een afgezonderd rokerslokaal (wat van mij ook afgeschaft zou mogen worden). Ik moet zeggen, ik heb zelfs nooit een sigaret in mijn mond gehad, ook niet geprobeert.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:07

MissJ schreef:
Vanessa24 schreef:
Goede afgeschermde delen waarbij de niet-rokers ook echt geen last hebben van de rokers in restaurants en bars. Personeel dat dan of in het niet-rokers gedeelte werkt of in de rokers gedeelte werkt, zo breng je ook geen rook en geuren mee naar het andere gedeelte.
In principe zou je dus een restaurant of bar in tweeën moeten splitsen.

Dan zou er idd een muur o.i.d. om de rokers heen moeten, want de huidige scheidingen werken niet.

De huidige scheidingen slaan ook nergens op. Tussen het rokersgedeelte en de niet- rokers gedeelte is zo breed al een gangpad. Geen wonder dat niet-rokers er nog steeds last van hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:07

Tantjeuh belgische scholen zijn blijkbaar strenger Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:09

Zie ik een gup op het nieuws die verkondigd wel te willen stoppen met roken, maar het is zo moeilijk. Verward Nu al verslaafd? Ach gut

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:13

De scholen hebben ook een verantwoordelijkheid over de leerlingen, maar de kinderen zijn ook verantwoordelijk voor hun eigen. We kunnen niet alles op de scholen schuiven.
Ook geloof ik er ook wel in, dat als kinderen denken te willen gaan roken, maar geen gelegenheid hebben (je brengt veel tijd door op school) niet zo snel zullen gaan roken en daarmee nieuwe verslaafden voorkomt. Maar de meeste kinderen die al wat langer op de middelbare school zitten en hogere scholen roken al, en dan word het wat moeilijker om ervoor te zorgen dat het niet stiekem gebeurt.

@Simone: Kijk, weer een plek waar het niet mag terwijl het wel in 'open lucht' is. (was even vergeten dat het daar ook niet mag)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:32

Vanessa24 schreef:
Ook geloof ik er ook wel in, dat als kinderen denken te willen gaan roken, maar geen gelegenheid hebben (je brengt veel tijd door op school) niet zo snel zullen gaan roken en daarmee nieuwe verslaafden voorkomt. Maar de meeste kinderen die al wat langer op de middelbare school zitten en hogere scholen roken al, en dan word het wat moeilijker om ervoor te zorgen dat het niet stiekem gebeurt.

Dat is een probleem dat je nu hebt, maar als dat rookverbod er nu komt heb je dat probleem binnen 5 jaar ook niet meer...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:40

Ik blijf het een moeilijke kwestie vinden dat gedoe rondom het roken. Welke idioot het het roken eigenlijk uitgevonden? Haha!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:41

En dan te bedenken dat het vroeger iets was voor de rijken, een soort 'statussymbool'.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:41

runningkawa schreef:
Ik vind het wel een goed iets Ja
Stoerdoenderij en zo beginnen met roken daar is het schoolplein ook zeker een plek van denk ik

snoep op school vind ik overigens ook overbodig.

Volledig met je eens!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:44

Vanessa24 schreef:
Goede afgeschermde delen waarbij de niet-rokers ook echt geen last hebben van de rokers in restaurants en bars. Personeel dat dan of in het niet-rokers gedeelte werkt of in de rokers gedeelte werkt, zo breng je ook geen rook en geuren mee naar het andere gedeelte.
In principe zou je dus een restaurant of bar in tweeën moeten splitsen.

tJA alleen rook je dan als bedienend personeel ongewenst mee.

Het is niet alleen vies maar ook gewoon heel ongezond en je doet niet alleen jezelf schade toe, maar ook anderen, dus ik vind het wel logisch dat er wat aan gedaan wordt!

ook in Ierland werkt het prima!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:52

Terugkomend op het 1ste bericht:

Aan de ene kant prima (als niet-roker kan ik me er geen zorgen om maken, alleen maar toejuigen dat ik niet in de stank moet zitten).

Aan de andere kant heb ik op een school gezeten waar het ten strengste verboden was om te roken.
Tsja, wat deden de rokers dan? Gingen gewoon gezellig hun peuk op het toilet opsteken. Daar kan niemand van het personeel maar even binnenvallen. En als je de deur opendeed dan zei je gewoon dat die peuk er al lag. Met als gevolg dat de toiletten altijd zo vreselijk naar de sigaretten stonken dat ik niet eens door mijn neus durfde ademen. Of je hadden met andere woorden meer last van de rokers als ze niet mochten roken, dan dat ze wel zouden mogen roken in een aparte ruimte. Helaas.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:53

Ow katleentje, bij ons zagen ze het toch ze, re roken aan de handen of de mond, en als er rook uit kwam was het helemaal goed. En gewoon extra strenge rooksensors plaatsen! Tong uitsteken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:54

ja precies dat er direct flink alarm af gaat!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:55

Ik ben tegen.
Ik ben ook tegen rokers, maar de rokers gaan gewoon naast het schoolterrein staan, en dan hebben de buurtbewoners er weer veel last van..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:57

Het past niet meer in deze tijd?
Oh, dus dáárom paft het hele schoolplein zich bij ons plat! Pling
Voor de onderbouw is het al verboden maar voor de bovenbouw niet. Ik vind het onzin, waar mag je dan nog wel een peuk opsteken? Het mag dadelijk in de horeca ook al niet!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:43

dan zet je toch een rookmelder op het toilet met flink veel lawaai, is zo opgelost hoor..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:22

Waarom is het zo abnormaal dat het niet meer mag, het is storend voor andere, ongezond. Vind het meer als respect eigelijk dat je het zowiezo niet doet.
En hier gaat het over max 18 die mogen zowiezo van de sigarette blijven

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:26

_Scarlet_ schreef:
Ik vind het nogal raar. Hoe willen ze controleren dat leerlingen niet even naar buiten lopen en daar gaan roken? Bovendien roken veel leraren ook, waar moeten die dan roken?

Ik ben van mening dat je kan ontmoedigen zoveel je wil, maar waarom nou verbieden als je toch al slechts op 1 plek mag roken op school?
Laten ze dan ook de verkoop van bier verbieden in de kroegen, en van snoep op school...

ben ik helemaal mee eens.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:26

Ik ben hier echt wel tegen.
Ik vindt dat ze dan een verbod moeten maken voor roken onder de 16 jaar, wat er nu eigelijk al is maar er wordt op school nog niet op tegezien.

Ik denk dat scholen hier niet veel mee op schieten maar dat ze uitlokken dat kinderen tussen de lesuren van het plein afgaan of dat er in de WC wordt gerookt oid.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:29

sukkelplan,, dan loop je eem weg
en die uuhleraren hebben hun eigen rookhok vanzelf..
als dat geen goed voorbeeld is ,,

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:31

Ik vind het zowiezo raar dat leerlingen gewoon naar buiten kunnen, lekker is dat normaal in nederland?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:47

katiavl schreef:
Ik vind het zowiezo raar dat leerlingen gewoon naar buiten kunnen, lekker is dat normaal in nederland?

Inderdaad. Lekker een pintje gaan drinken onder de pauze.. Nors opkijken
Iedereen ziet bij het verbod de problemen van het "ontlopen" ervan. In wc's, buiten het plein. Als je zowel op wc's als aan alle uitgangen controle zet is er toch geen probleem meer?

_Scarlet_ schreef:
Ik ben van mening dat je kan ontmoedigen zoveel je wil, maar waarom nou verbieden als je toch al slechts op 1 plek mag roken op school?
Laten ze dan ook de verkoop van bier verbieden in de kroegen, en van snoep op school...

Verkoop van bier in kroegen heeft er helemaal niets mee te maken. Daar dient een kroeg nu eenmaal voor. Als het nu bier op school was, oke... Maar ik denk dat zelfs Nederland niet zo extreem is? Snoep werd er bij ons op school trouwens ook niet verkocht. Sterker nog, in mijn lagere school mochten we zelfs geen snoep eten op school, geen koeken met chocolade, geen frisdrank. Waarom zouden alle scholen dit niet doorvoeren? Iedereen zit maar te zagen en te zeuren dat je jeugd van tegenwoordig te dik en ongezond is... Dat ze dat probleem al eens van kleinsaf beginnen aanpakken dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:50

ik vind het zo een onzin........... op schoolpleinen mag niet meer gerookt worden......... dus staan er bij de ingang van het schoolplein hordes jongeren te roken.......

het enige wat ze hebben moeten doen is 10 meter lopen Lachen Lachen

jaaaaa, oplossing Lachen Lachen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:41

Dan is het een simpele oplossing meer bewaking, dat zowiezo geen kwaad kan Lachen
Raar, dat het wel volkomen kan in belgie en niet in nederland het is heus geen andere wereld hoor Clown

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:16

KiWiKo schreef:
ik vind het zo een onzin........... op schoolpleinen mag niet meer gerookt worden......... dus staan er bij de ingang van het schoolplein hordes jongeren te roken.......

het enige wat ze hebben moeten doen is 10 meter lopen Lachen Lachen

jaaaaa, oplossing Lachen Lachen Lachen

hey maar geef toe ze zijn zo slim joh hier in nl ze hebben nergens oplossingen voor
...maar ff serieus of je nou rookt of niet kanker krijg je toch wel want je eet het gewoon...en je leeft maar 1 keer geen 2 keer...
dus ik zou zeggen laat de personen die lekker willen roken lekker roken..je kan nog zo gezond zijn dood ga je toch wel Bloos Clown

wat gaan we straks krijgen iedere roker die op straat rookt word opgepakt en in de cel gestopt??

al willen ze roken echt aanpakken haal dan alle sigaretten uit de handel...en verkoop ze gewoon nerges meer kunnen ze ook even een heel aantal afkick klinieken erbij gaan bouwen