runningkawa schreef:En de automonteur die je auto niet maakt...
Een automonteur heeft wel wat meer dan alleen een VMBO diploma.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:En de automonteur die je auto niet maakt...
Citaat:Startkwalificatie
Een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt wordt in Nederland gelijkgesteld aan een opleiding op niveau 2 van de kwalificatiestructuur van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Dit betekent dat na het verlaten van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo; voorheen vbo en mavo) nog een beroepsopleiding moet worden gevolgd met een minimale opleidingsduur van twee jaar. Ook een afgeronde havo- of vwo-opleiding wordt als een startkwalificatie beschouwd.
Citaat:Startkwalificatie / RMC
Publicatiedatum 12/04/2006
Per jaar komen vele tienduizenden jongeren van school met een havo-, vwo- of een mbo-2-diploma. Per jaar verlaten ook duizenden jongeren zónder diploma's hun school. Jongeren zonder startkwalificatie kunnen vaak eerst wel een baantje krijgen, maar vallen buiten de boot als ze wat ouder - zeg: een jaar of 20 - zijn. Dan worden ze te duur voor de werkgever. Daar gaat je toekomst!
Een startkwalificatie houdt in dat je een diploma hebt op tenminste mbo-2-niveau (of hoger). Met zo'n diploma heb je genoeg 'bagage' om een goede baan te vinden.
runningkawa schreef:En zonder ook..daarom is het ook zo'n onzin..
niet elke automonterur heeft meer...niet elke winkelmedewerker heeft meer, niet elke vrachtwagenchaffeur heeft meer enz enz enz
Weet je wat de juiste stimulans is...mensen laten studeren tot de 30 en nog nooit een drol voor de maatschappij gedaan...ja dat is het
Je geeft feest voor iedereen, of je geeft het niet...
klaar simpel....
Prive is anders, maar als gemeente...
Nogmaals als iedereen met vmbo nu zijn werk neer legt...wat zou het een puinzooi worden...onee kon niet, want mensen met vmbo hebben niet genoeg bagage om te werken....
Hoe kortzichtig kan het...
Wat een ander al zei, de vmbo-ers zijn niet dom, maar de mensen achter die uitspraken.
Gelijkheid....
runningkawa schreef:Weet je wat de juiste stimulans is...mensen laten studeren tot de 30 en nog nooit een drol voor de maatschappij gedaan...ja dat is het
furious schreef:Buiten dat het nergens op slaat dat de mensen met een VMBO diploma niet naar het feest mogen komen.
Denk ik toch wel dat het erger is als iedereen met een HBO en WO opleiding stopt met werken!
runningkawa schreef:niet elke automonterur heeft meer...niet elke winkelmedewerker heeft meer, niet elke vrachtwagenchaffeur heeft meer enz enz enz
runningkawa schreef:Nogmaals als iedereen met vmbo nu zijn werk neer legt...wat zou het een puinzooi worden...onee kon niet, want mensen met vmbo hebben niet genoeg bagage om te werken....
Hoe kortzichtig kan het...
Wat een ander al zei, de vmbo-ers zijn niet dom, maar de mensen achter die uitspraken.
Gelijkheid....
runningkawa schreef:Ja die term is ook gewoon dom, idd
nogmaals veel mensen met een goede baan, zonder die startkwalificatie...goh dat kan toch niet...volgens dat protocol....
OCW schreef:Om te zorgen dat jongeren zoveel mogelijk kansen hebben op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze met een startkwalificatie van school komen.
Karin schreef:furious schreef:Buiten dat het nergens op slaat dat de mensen met een VMBO diploma niet naar het feest mogen komen.
Denk ik toch wel dat het erger is als iedereen met een HBO en WO opleiding stopt met werken!
Waarom is dat 'erger'?
runningkawa schreef:Iedereen heeft zijn best gedaan voor het diploma, geef feest voor alle geslaagden of geef het niet.
Ga er niet 1 of ander dom etiketje aan plakken om kosten te besparen...
Karin schreef:furious schreef:Buiten dat het nergens op slaat dat de mensen met een VMBO diploma niet naar het feest mogen komen.
Waarom is dat 'erger'?
Shadow0 schreef:runningkawa schreef:Iedereen heeft zijn best gedaan voor het diploma, geef feest voor alle geslaagden of geef het niet.
Ga er niet 1 of ander dom etiketje aan plakken om kosten te besparen...
Ik denk niet dat de beslissing is genomen om kosten te besparen.
En ik ben het in zoverre eens met de overheid dat VMBO-zonder-vervolg, nog minder dan havo en vwo, niet echt wenselijk is. Er is niet zo gek veel arbeid waar je terecht kunt zonder enig diploma, het is er wel, maar die vaklui die Nederland zo hard nodig zijn, zijn toch echt MBO'ers.
Ik vind het onterecht dat VMBO-ers zijn uitgesloten van het feest, maar het concept van de startkwalificatie vind ik niet zo heel vreemd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die het wel redden. Maar de ervaring maakt gewoon duidelijk dat er teveel mensen zonder vooropleiding het gewoon NIET redden. En dat wordt alleen maar meer denk ik.
runningkawa schreef:klopt word meer, met je eens...
Polen zijn goedkoper....