Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:18

runningkawa schreef:
En de automonteur die je auto niet maakt...

Een automonteur heeft wel wat meer dan alleen een VMBO diploma.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:21

ik vind het ook belachelijk, het zou zijn omdat je met vmbo niet klaar bent voor de arbeidsmarkt stond er in het AD. Gaat nergens over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:22

Nogmaals uitleg over het begrip startkwalificatie:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/_unique/_c ... 9A23C85%7D

Citaat:
Startkwalificatie
Een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt wordt in Nederland gelijkgesteld aan een opleiding op niveau 2 van de kwalificatiestructuur van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Dit betekent dat na het verlaten van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo; voorheen vbo en mavo) nog een beroepsopleiding moet worden gevolgd met een minimale opleidingsduur van twee jaar. Ook een afgeronde havo- of vwo-opleiding wordt als een startkwalificatie beschouwd.

'Niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt' is wel heel kort door de bocht.

Ik zal nog even wat aanvullende info zoeken, dan wordt misschien beter duidelijk wat met dit begrip wordt bedoeld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:25

Wat een toeval - de site van de gemeente Almere geeft nadere uitleg in Jip-en-Janneke-taal. Knipoog

http://www.almere.nl/live/index.jsp?nav ... &det=40771

Citaat:
Startkwalificatie / RMC
Publicatiedatum 12/04/2006

Per jaar komen vele tienduizenden jongeren van school met een havo-, vwo- of een mbo-2-diploma. Per jaar verlaten ook duizenden jongeren zónder diploma's hun school. Jongeren zonder startkwalificatie kunnen vaak eerst wel een baantje krijgen, maar vallen buiten de boot als ze wat ouder - zeg: een jaar of 20 - zijn. Dan worden ze te duur voor de werkgever. Daar gaat je toekomst!

Een startkwalificatie houdt in dat je een diploma hebt op tenminste mbo-2-niveau (of hoger). Met zo'n diploma heb je genoeg 'bagage' om een goede baan te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:49

En zonder ook..daarom is het ook zo'n onzin..

niet elke automonterur heeft meer...niet elke winkelmedewerker heeft meer, niet elke vrachtwagenchaffeur heeft meer enz enz enz

Weet je wat de juiste stimulans is...mensen laten studeren tot de 30 en nog nooit een drol voor de maatschappij gedaan...ja dat is het Ja

Je geeft feest voor iedereen, of je geeft het niet...
klaar simpel....

Prive is anders, maar als gemeente...

Nogmaals als iedereen met vmbo nu zijn werk neer legt...wat zou het een puinzooi worden...onee kon niet, want mensen met vmbo hebben niet genoeg bagage om te werken....
Hoe kortzichtig kan het...
Wat een ander al zei, de vmbo-ers zijn niet dom, maar de mensen achter die uitspraken.
Gelijkheid....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:53

runningkawa schreef:
En zonder ook..daarom is het ook zo'n onzin..

niet elke automonterur heeft meer...niet elke winkelmedewerker heeft meer, niet elke vrachtwagenchaffeur heeft meer enz enz enz

Weet je wat de juiste stimulans is...mensen laten studeren tot de 30 en nog nooit een drol voor de maatschappij gedaan...ja dat is het Ja

Je geeft feest voor iedereen, of je geeft het niet...
klaar simpel....

Prive is anders, maar als gemeente...

Nogmaals als iedereen met vmbo nu zijn werk neer legt...wat zou het een puinzooi worden...onee kon niet, want mensen met vmbo hebben niet genoeg bagage om te werken....
Wat een ander al zei, de vmbo-ers zijn niet dom, maar de mensen achter die uitspraken.
Gelijkheid....

Buiten dat het nergens op slaat dat de mensen met een VMBO diploma niet naar het feest mogen komen.

Denk ik toch wel dat het erger is als iedereen met een HBO en WO opleiding stopt met werken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:00

runningkawa schreef:

Hmm, zo'n opmerking richting mensen die tot hun 30e studeren vind ik nou ook weer niet nodig. Scheve mond

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:00

furious schreef:
Buiten dat het nergens op slaat dat de mensen met een VMBO diploma niet naar het feest mogen komen.

Denk ik toch wel dat het erger is als iedereen met een HBO en WO opleiding stopt met werken!

Waarom is dat 'erger'?

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:04

ik geloof dat we allemaal ons plaatsje hebben in deze maatschapij en als we nou iedereen eens respecteren voor wat we zijn en niet persé voor wat we kunnen zouden we al een heel stuk verder zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:08

Ik had het niet beter kunnen zeggen, ellendani68.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:09

Dat is even erg
Als die banen niet nodig waren waren ze er niet...simpel

Nee Karin dat is ook niet nodig..maar wel idem vergelijk omdat het niet leuk is en niet prettig is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-07 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:10

runningkawa schreef:

Dan vraag ik me toch af waar jij je auto heenbrengt maar een automonteur hóórt wel meer te hebben dan alleen VMBO!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:13

runningkawa schreef:
Gelijkheid....

De term 'startkwalificatie' is afkomstig van het ministerie van OCW: http://www.minocw.nl/vo/249/index.html

Nou, wat een domme mensen zitten daar. Scheve mond

Misschien dat men snapt waar die term 'startkwalificatie' voor staat als men de informatie eens leest op de sites waarvan ik de links heb gegeven. En niet maar in het wilde weg aannames gaat doen of zelf een definitie bedenkt bij het begrip 'startkwalificatie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:14

Naar 1 die alles weet, ervaring heet dat...door de jaren heen geleerd, zoals mijn oom Haha!
Ook nu zijn er veel die maar simpel techniek chool hebben en een baas boven zich met meer Lachen

Ja die term is ook gewoon dom, idd
nogmaals veel mensen met een goede baan, zonder die startkwalificatie...goh dat kan toch niet...volgens dat protocol....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:18

runningkawa schreef:
Ja die term is ook gewoon dom, idd
nogmaals veel mensen met een goede baan, zonder die startkwalificatie...goh dat kan toch niet...volgens dat protocol....

Er wordt niet gezegd dat iemand zonder startkwalificatie geen kans maakt op een goede baan. Het is geen kwestie van zwart/wit-denken in wel of niet.

Het gaat hier om het vergroten van kansen. Dat is iets anders dan wel/niet.

OCW schreef:
Om te zorgen dat jongeren zoveel mogelijk kansen hebben op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze met een startkwalificatie van school komen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:37

Karin schreef:
furious schreef:

Waarom is dat 'erger'?

Met een VMBO diploma kan je weinig beginnen net zoals alleen een havo diploma

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:59

Zou de overheid dat weten? Volgens de overheid geldt een havo-diploma namelijk wél als een startkwalificatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:07

Dat de overheid domme dingen doet is wel vaker gebleken...
Dat een gemeente erachter aanhobbelt is nog veel stommer...
Iedereen heeft zijn best gedaan voor het diploma, geef feest voor alle geslaagden of geef het niet.
Ga er niet 1 of ander dom etiketje aan plakken om kosten te besparen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:15

runningkawa schreef:
Iedereen heeft zijn best gedaan voor het diploma, geef feest voor alle geslaagden of geef het niet.

Ik denk niet dat de beslissing is genomen om kosten te besparen.

En ik ben het in zoverre eens met de overheid dat VMBO-zonder-vervolg, nog minder dan havo en vwo, niet echt wenselijk is. Er is niet zo gek veel arbeid waar je terecht kunt zonder enig diploma, het is er wel, maar die vaklui die Nederland zo hard nodig zijn, zijn toch echt MBO'ers.

Ik vind het onterecht dat VMBO-ers zijn uitgesloten van het feest, maar het concept van de startkwalificatie vind ik niet zo heel vreemd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die het wel redden. Maar de ervaring maakt gewoon duidelijk dat er teveel mensen zonder vooropleiding het gewoon NIET redden. En dat wordt alleen maar meer denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:21

klopt word meer, met je eens...
Polen zijn goedkoper....

weer een domme actie van de overheid...

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:24

Om misselijk van te worden zoiets.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:25

The party squad, ali b hebben natuurlijk allemaal hoger als vmbo, Sukkels, Ik kan niks anders zeggen als, de gemeenten mensen van almeren zijn losers. Ik zou er nog geen eens naar toe willen, Ali b en party sqaud is dom.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:28

Karin schreef:
furious schreef:

Waarom is dat 'erger'?

Is de overheid veeeeel meer geld aan kwijt geweest Knipoog en dat zijn dus de belastingcenten van de burger. Daarom irriteer ik me ook aan HBO'ers en WO'ers en MBO'ers die direct na hun studie kinderen krijgen en never nooit niet meer aan het werk gaan. Dat heet terugbetalen aan de maatschappij. En je hoeft dan niet altijd te werken natuurlijk maar een aantal jaren toch zeker wel in mijn mening.. maarja wie ben ik Knipoog
En over die startkwalificatie ROFL Die mevrouw geeft zo een hele slechte stimulans --> doe vooral geen vervolgopleiding want VWO'ers en HAVO'ers jullie kunnen gelijk aan de bak.
Voor iedereen een feestje, desnoods allemaal apart, anders maar gewoon geen feestje..

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:29

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:

Ik denk niet dat de beslissing is genomen om kosten te besparen.

En ik ben het in zoverre eens met de overheid dat VMBO-zonder-vervolg, nog minder dan havo en vwo, niet echt wenselijk is. Er is niet zo gek veel arbeid waar je terecht kunt zonder enig diploma, het is er wel, maar die vaklui die Nederland zo hard nodig zijn, zijn toch echt MBO'ers.

Ik vind het onterecht dat VMBO-ers zijn uitgesloten van het feest, maar het concept van de startkwalificatie vind ik niet zo heel vreemd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die het wel redden. Maar de ervaring maakt gewoon duidelijk dat er teveel mensen zonder vooropleiding het gewoon NIET redden. En dat wordt alleen maar meer denk ik.

Moet je kinderen van 15 hier dan voor 'straffen' door ze niet naar het feest te laten gaan? Ik vind het meer aan de ouders dat leerlingen van 15 niet doorleren. Ze zijn dan nog minderjarig en in dat geval is het aan de ouders om te bepalen of ze verder moeten studeren of niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:29

runningkawa schreef:
klopt word meer, met je eens...
Polen zijn goedkoper....

Dat laatste heeft er weinig mee te maken denk ik. De hoeveelheid Poolse arbeidskrachten verandert natuurlijk niets aan de totale hoeveelheid banen voor mensen zonder specifieke opleiding. (Wel aan het aantal beschikbare banen, dat klopt, maar daar had ik het niet over.)