Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:31

Leuk zaakje voor een advokaat om een leuke jurisprudentie er uit te slepen. Is hersendood, dood? Is iemand donor bij overlijden of bij leven? Ik denk dat het niet betalen wordt, want als de familie besluit dat de organen gedoneerd mogen, worden de patient als officieel dood verklaard dient te worden door een arts. Ook bij hersendood denk ik dat men op een gegeven moment de stekkers er uit mogen trekken.

Effy

Re: Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:16

Ik vind het grappig dat veel mensen in dit topic schijnen te denken dat áls er zo'n soort regeling komt, dat Jan en alleman dan in aanmerking komt om te doneren. Mijns inziens weegt niet alleen je fysieke situatie mee in zo'n besluit, maar ik denk dat men ook zal bekijken hoe je financiële situatie in elkaar steekt en hoe het met je psychische welzijn zit.

Met andere woorden denk ik dat zwervers e.d. niet in aanmerking zulllen komen, omdat die psychisch wellicht niet in staat zijn om met zo'n geldbedrag verantwoord om te gaan. Hetzelfde geldt voor mensen die een schuld hebben staan en hopen er zo op een 'makkelijke' manier vanaf te komen. Als je een strafblad hebt kom je denk ik ook niet in aanmerking. Ik denk dat je, als je wil doneren, een grondige en dus niet alleen medische, onderzoeksprocedure tegemoet gaat alvorens je daadwerkelijk in het ziekenhuis ligt om geopereerd te worden.

Daarnaast is het aantal mogelijke donornieren dat een zeer goede match zal vormen met patiënten waarschijnlijk een getal dat niet eens in de duizendtallen zal lopen. Al met al zal dus echt niet ineens de helft van Nederland 50.000 euro op de rekening gestort krijgen. Het bedrag dat dus vrijgehouden/-gemaakt moet worden voor oprechte donoren zal dus ook niet de spuigaten uitlopen. 50.000 euro vind ik voor een oprechte en goed matchende donor nog aan de lage kant eigenlijk. Ik zou het zelf voor geen enkel geldbedrag doen, puur omdat ik niet onnodig een goed orgaan wil afstaan met het risico dat het ene orgaan dat overblijft op een gegeven moment aangetast wordt o.i.d.