De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:56

Ik vond dit programma geweldig. Zelfs al ben je Donor omdat je je schuldig voelt. Maakt dat uit? Het is toch belangrijk dat er genoeg donoren zijn? Uit schuldgevoel is misschien niet de beste weg, maar al ben je dan donor, dan raak je het schuldgevoel kwijt. Is dit fout? Is er iets fout aan het donor zijn? Overigens ligt de keuze nog steeds bij jezelf, of bij naasten als je onder een bepaalde leeftijd bent.
Ik was geen donor, maar dit programma zet feiten op een rijtje en al ben ik zestien, ik ga wel eens op http://www.bnn.nl kijken of ik ook een donorcodiciel kan downloaden.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:57

_paula_ schreef:
Goedzo leliev !
Als ik 18 ben wordt ik denk ik ook donor...
Maar heebben al die mensen nu al hun geld verspild door te smsen?!

De opbrengst ging naar de Bart-stichting (oid)
En je kan al voor je 18e donor worden Knipoog
Gewoon het formulier invullen.
Alleen als je ouders bezwaar maken kan het niet, maar als jij het niet wilt en je ouders wel, gebeurt het niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:57

snowdon schreef:
Triest Nors opkijken
Had het ook al gehoord, dat het nep zou zijn. En dan kijk je toch heel anders naar zo'n show, erg vaag en slecht in elkaar gezet.

Maar bovenal... diep en diep triest dat BNN dit zo aanpakt.
Nederlanders zijn dan wel meelopers, maar ik heb niet echt het idee dat het echt zo'n impact zal hebben op zowel de bevolking als de politiek.

Disscussie zal er zeer zeker komen, maar verandering?

Maar wat moet je dan wel doen.
Elke poging om aandacht is toch iig een geprobeerde en genuttigde poging.
Als je het niet probeert lukt het nooit. je moet ergens beginnen.

En al zou het geen enkele inpact hebben, ze hebben het iig geprobeert.
Ik vind dit net zoiets als domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Al red je er maar 1 leven mee!

EN EDIT: wat heb jij gedaan en geprobeert om nederland naar je te laten luisteren?
Waarschijnlijk niet veel gok ik zo.. iig niet op grote schaal.
Dus wie ben jij om dan te oordelen over een ander die het wel probeert!
ookal is het volgens jou niet de goede manier.
Het is altijd beter dan aan de zijkant TV te kijken en commetnaar te hebben, maar ondertussen zelf geen actie onder genomen te hebben!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 01-06-07 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:58

Ik had al zo'n vermoeden dat het allemaal opgezet was Knipoog

Ik hoop dat het nederland heeft wakkergeschud Lachen

balli

@paula: nee dat ging naar de bart foundation... je kan trouwens ook donor zijn als je geen 18 bent hoor!

@iedereen: reken maar dat dit veel inpact heeft op de nederlandse bevolking!
ik vind het geniaal in elkaar gezet en een super goede actie!

ThePast03

dees_daan schreef:
ik ben donor hoor, dus vind het wel degelijk belangrijk! maar je zag een politici, die dus nu wél donor is, en zo zullen er meer mensen zijn.. die nu gaan inzien dat het wel belangrijk is. hadden ze dit niet moeten doen? hadden ze het gewoon zo moeten laten? ik vind het super dat er aandacht voor word gevraagd.

Zoals ik al eerder melde heb ik het begin gezien en daarna niet meer gekeken omdat ik alleen nog kon hopen dat dit een groot toneelspel kon zijn. Knipoog
Het was ook te gek voor woorden om echt te kunnen zijn en dan heb ik het niet over het idee maar om de keuzes van degene die zogenaamd een nier wilde doneren.

Tja dat het belangrijk is weet iedereen wel, daar heb je niet zo'n programma voor nodig.
Maar je kunt mensen niet dwingen en zo'n programma zal daar ook weinig bij helpen denk ik.
Dit is nu even een ophef maar over een week of twee weer vergeten en dan denkt weer niemand er meer bij na.

Ik vind dat mensen het zelf moeten beslissen en er eerst heel goed over na moeten denken. Ook over de gevolgen voor hun nabestaanden (en dat kunnen over 30 jaar hele andere mensen zijn als vandaag). En ik vind niet dat zo'n tv-uitzending of de publieke opinie je keuze zou moeten beïnvloeden. Maar dat is mijn mening.

De hele uitzending en het gedoe er omheen heeft op mij eerder een negatieve invloed dan een positieve maar ik hoop voor degenen die organen nodig hebben dat ik wat dat betreft een eenling ben. Knipoog

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:59

Horsii_mine schreef:
Ik was er echt fel op tegen, maar toen ze zeiden dat alles net was.. TOP! De hele wereld is in een keer goed wakker geschud! Ik denk ook zeker dat het nut heeft, ondanks dat het een schandaal was.

Ja en desondanks wil ik nog steeds geen donor worden...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:00

Emilia schreef:
Horsii_mine schreef:
Ik was er echt fel op tegen, maar toen ze zeiden dat alles net was.. TOP! De hele wereld is in een keer goed wakker geschud! Ik denk ook zeker dat het nut heeft, ondanks dat het een schandaal was.

Ja en desondanks wil ik nog steeds geen donor worden...

En dat is jou prima recht, maar dat maakt dit geen verkeerde actie.
Ik waardeer iedereen of je nou wel of geen donor wil worden!
Zeker weten!

snowdon

balli schreef:
@iedereen: reken maar dat dit veel inpact heeft op de nederlandse bevolking!
ik vind het geniaal in elkaar gezet en een super goede actie!

Geen impact op mij in elk geval... alhoewel... wellicht een negatieve impact

Nessah

wat is er precies gebeurd dan dat het nep bleek te zijn? heb het niet gezien.. echt stom..

Leliev

_paula_ schreef:
Goedzo leliev !
Als ik 18 ben wordt ik denk ik ook donor...
Maar heebben al die mensen nu al hun geld verspild door te smsen?!

nee, dat geld gaat gewoon naar die stichting die bart de graaff had opgezet voor orgaandonaties als k t goed heb..

en snowdon, de hele wereld zal hierdoor in discussie gaan..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:01

Een wereld die overhoop ligt van discussies, betekent nog geen verandering... eerder verdeeldheid

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:02

ThePast03 schreef:
dees_daan schreef:
ik ben donor hoor, dus vind het wel degelijk belangrijk! maar je zag een politici, die dus nu wél donor is, en zo zullen er meer mensen zijn.. die nu gaan inzien dat het wel belangrijk is. hadden ze dit niet moeten doen? hadden ze het gewoon zo moeten laten? ik vind het super dat er aandacht voor word gevraagd.

Zoals ik al eerder melde heb ik het begin gezien en daarna niet meer gekeken omdat ik alleen nog kon hopen dat dit een groot toneelspel kon zijn. Knipoog
Het was ook te gek voor woorden om echt te kunnen zijn en dan heb ik het niet over het idee maar om de keuzes van degene die zogenaamd een nier wilde doneren.

Tja dat het belangrijk is weet iedereen wel, daar heb je niet zo'n programma voor nodig.
Maar je kunt mensen niet dwingen en zo'n programma zal daar ook weinig bij helpen denk ik.
Dit is nu even een ophef maar over een week of twee weer vergeten en dan denkt weer niemand er meer bij na.

Ik vind dat mensen het zelf moeten beslissen en er eerst heel goed over na moeten denken. Ook over de gevolgen voor hun nabestaanden (en dat kunnen over 30 jaar hele andere mensen zijn als vandaag). En ik vind niet dat zo'n tv-uitzending of de publieke opinie je keuze zou moeten beïnvloeden. Maar dat is mijn mening.

De hele uitzending en het gedoe er omheen heeft op mij eerder een negatieve invloed dan een positieve maar ik hoop voor degenen die organen nodig hebben dat ik wat dat betreft een eenling ben. Knipoog

Het dwint je ook niet om donor te worden.
Maar het steld de suggestie om er iig over na te denken.
Ik ken zat mensen die er gewoon niet over na denken in mijn directe omgeving!

MariekeVol

En weet je wat mijn vader nu zegt? Oh weet je Marieke, wil je als je toch op de computer zit gelijk even dat formulier downloaden? Want ik heb mijn pasje niet meer.. En ik ga het ook invullen. In ieder geval 2 donoren meer! Haha!

Fenn

ThePast03 schreef:

het heeft op mij een positieve invloed en ik denk zeker dat er heel veel mensen zijn die ook even een formulier gaan downloaden, of die er in elk geval over nadenken.
Is dat al niet één punt die gemaakt is.

nessah: Stom? Heel logisch, wat voor impact had het geweest op de actrise en alles eromheen als het echt was geweest. Zo'n keuze is heel lastig te maken.

dubbeldoos

Wat een geweldige show! Ik weet wel heel erg zeker dat ze hier nederland mee wakker hebben geschud, en ver daarbuiten! De hele pers in rep en roer, uit binnen en buitenland. Blijkt het nep te zijn! SUPER STUNT. Al vond ik het idee zoals ze het in het begin hadden echt vréselijk...maar nu vind ik het alleen maar geweldig Haha!

edit: ik zag hier staan dat mensen zich afvroegen ofdat zij donor konden worden, en ik was hier benieuwd naar, dus heb het eventjes opgezocht, op de site van donnorregister http://www.donorregister.nl/:

Het Donorregister is vooral in het leven geroepen om de rechtszekerheid van burgers bij orgaan- en weefseldonatie te garanderen. Iedere ingezetene (inwoner) van Nederland van twaalf jaar en ouder kan zijn of haar keuze in het Donorregister laten registreren. Registratie biedt niet alleen zekerheid, maar zorgt tegelijkertijd voor duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door dubbeldoos op 01-06-07 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:03

Dus je kan ook donor worden op je 12de ?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:03

Het brengt mensen in de realiteit, misschien denk je normaal er niet zo over na. Maar na het zien denk ik dat er bij veel mensen een knop om is gegaan.

Je ziet hoe hard die mensen een nier nodig hebben, hoe graag ze het willen hebben. Als je je daar niet mee bezig houd dan weet je dat niet, dus ik denk dat na het kijken van deze show veel mensen dadt nu wel inzien.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:04

Onwijs geweldige opzet!!!!!! Top gedaan, echt weer opstekertje voor BNN!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:05

snowdon schreef:
Een wereld die overhoop ligt van discussies, betekent nog geen verandering... eerder verdeeldheid

Het gaat er niet om dat er verandering moet komen door die show..
Maar je moet wel iedere sittuatie nuttigen om mensen te laten nadenken.
Verdeeld of niet. discussie of niet.
Degene die een discussie aangaan zijn toch wel zeker van hun zelf, of ze willen wel of niet!
Het gaat eromd at je doet wat je kan, wat binnen je macht ligt.
Dit lag binnen de macht van de omroep BNN, hun kunnen nooit zeggen dat ze niks hebben geprobeert en alleen aan de zij-lijn hebben gestaan!
Kan jij dat ook?
Ik iig niet hoor!

Degen die niet wilden zullen dat nu ook niet gaan doen.
En dat hoeft ook niet, dat is ieders goed recht!
je bent niet minder waardig of meer waardig als je het wel of niet doet.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 01-06-07 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Ik ben er iig wel weer over na gaan denken en heb het formulier aangevraagd!!!

balli

maar hoezo negatieve invloed? je denkt nu: ik zeg mijn donorcodicil op? ik hoop toch van niet?

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:06

Ik vond het een hele goed show. Heel Nederland en ook buitenland is gewoon wakker geschud. Heel veel mensen zullen na vanavond met elkaar hier over praten. En naar mijn mening gaan mensen er toch bij nadenken of ze donor willen zijn of niet. Anders hadden ze daar niet eens bij stil gestaan.
En als ik voor me zelf spreek ik ga morgen er meteen met mijn ouders over hebben om donor te worden, ik ben nog niet 18. Het heeft mij wel tot echt werkelijk handelen gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:07

ThePast03 schreef:
dees_daan schreef:

het gedoe er omheen, daardoor hebben ze meer mensen bereikt, omdat er mensen zijn die om de sensatie kijken, ze hebben iets geprobeerd voor de mensen die donors nodig hebben, en hebben het zo aangepakt, dat er mensen kijken.. hadden ze een informatief iets gedaan, hadden er wss minder mensen gekeken.. ik was verbaasd over het begin stuk, dat ze mensen afrekend op hun hobby's, en leeftijd.. ik was geschokt, en ben blij dat het gespeeld is, maar er hebben iig mensen gekeken, en al is er maar 1 iemand die donor is geworden, dan is er toch iig 1 mensenleven verlengd.
maar dit is mijn mening Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:07

Heel goed dit... ook dat het nep is. Zo krijg je meer aandacht dan als het wel echt zou zijn geweest namelijk. Nou lacht iedereen er om maar er wordt wel over nagedacht ook door de politiek. Ik ben nog steeds aan het nadenken of ik donor wil zijn maar ben daar wel bewust mee bezig en meer mensen zouden dat moeten doen.