Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pompom

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:47

faye schreef:
Dat deze aap in tegenstelling tot anderen echt contact maakte met mensen.

Heb gelezen dat hij met de fles grootgebracht is en in de andere dierentuin was hij idd ontsnapt maar daar kon hij aan de hand Clown weer mee terug de kooi ingenomen worden.

Ik vind de schuld geheel bij Blijdorp liggen....hun moeten zorgen dat de dieren er relaxed bij kunnen zitten zonder dat ze getreiterd zouden kunnen worden en ook zorgen dat de beveiliging van die aard is dat een dier niet op zo een eenvoudige wijze kan ontsnappen.

Blijft wel vreemd dat de vrouw een regelmatig bezoeker was en de aap zo gefixeerd zou zijn geweest op haar...apart.

Hoop niet dat dit dier nu de dood zal vinden....
Zou dit een schande vinden.....als hij niet meer tot "vermaak" kan dienen dan dood.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:48

Ik denk nog altijd na, de wereld is hard dus wen er maar aan

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:58

suus_ schreef:
Ik denk nog altijd na, de wereld is hard dus wen er maar aan

Hard zijn is totaal iets anders dan onredelijk zijn.
Zeker weten dat jij anders had gepiept als het jouw moeder of oma was geweest die nu in het ziekenhuis lag omdat ze was aangevallen door die gorilla.

En het is onzinnig om te stellen dat deze vrouw dit bewust heeft uitgelokt. Ze zal misschien best iets verkeerd (in de ogen van de aap dan) gedaan hebben, maar ze zal ook wel degelijk een band met dat dier gehad hebben als ze daar elke dag kwam en hem zeker niet bewust getreiterd hebben.
Gewoon een kwestie van onkunde en niet genoeg weten over het gedrag van apen, zoals veruit de meeste bezoeker van een dierentuin.

Daarom alleen al is het de verantwoordelijkheid van Blijdorp om dit soort dingen te voorkomen en is Blijdorp de enige schuldige.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:01

Heb jij haar ooit gezien bij de apen in Blijdorp?

Kan best onwetenheid geweest zijn maar ieder mens met een beetje verstand kan toch wel weten dat je niets naar gorilla's moet gooien, of ieder dier Gestoord
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-05-07 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:02

Maar de directeur van de zoo plus mensen die erbij zijn gaan toch geen fabeltjes vertellen. De kranten ok die geloof ik voor niets maar een direct interview

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:04

Geef mij inderdaad maar een interview
Weg met de fabels, kom maar op met de werkelijkheid
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-05-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:05

katiavl schreef:
Maar de directeur van de zoo plus mensen die erbij zijn gaan toch geen fabeltjes vertellen. De kranten ok die geloof ik voor niets maar een direct interview

Als de directeur op de hoogte was van het feit dat deze mevrouw vaker dit dier treiterde dan is het nog schandaliger dat er niet eerder ingegrepen is.
Ben nu echt wel benieuwd wat die vrouw wel niet gedaan heeft en wat ze heeft kunnen doen omdat het dier niet voldoende beveiligd was tegen pestkoppen....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:09

Bron: ANP

De vrouw van begin vijftig die vrijdag in Diergaarde Blijdorp werd toegetakeld door de ontsnapte gorilla Bokito heeft zaterdagmiddag de afdeling intensieve zorg verlaten. Ze moet zondag in het ziekenhuis waar ze ligt nog wel een operatie ondergaan.

Dat meldde een woordvoerder van de dierentuin. De bezoekster raakte ernstig gewond toen de aap haar meesleurde. Ze werd in het ziekenhuis enige tijd kunstmatig in slaap gehouden. De vrouw heeft een verbrijzelde hand, een gebroken pols en onderarm en diverse bijtwonden. Ze kwam bijna elke dag in de dierentuin en stond vaak bij de mensapen te kijken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:12

Maar daar gaat het toch niet om, de directeur heeft het over het feit dat dit een oorzaak zou kunnen zijn, omdat meerdere ooggetuigen dit vertellen. Dat het een fout van de zoo zelf is ontkent hij totaal niet. Voor mij mogen alle dieren die in de zoo zitten beter beschermd worden. Ik heb een tijdje in antwerpen gewerkt. En die hekken die voor de glazen wanden staan. Kruipen die kinderen gewoon onder en beginnen leuk op het glas te slaan. Met de ouders lachend op de achtergrond.
Een huisvesting waar geen contact is met de bezoekers zou het beste zijn, maar dat is bezoekersonvriendelijk en dat zou de zoo in opbrengst doen dalen.... dus dat gaat de dierentuin niet snel doen. Een bewakingsman zetten bij elke kooi lijkt me ook niet goed.

Drie weken geleden is er nog een oproep geweest op het nieuws om in antwerpen alle contact de stoppen met de dieren. Regelmatige bezoekers zoals oude mensen lokte de dieren en kwamen er mee praten. Wat de groep verstoorde en ook het welzijn voor de apen zelf. Toen ze die vrouwen interviewde vertelde ze dat ze er lekker mee door gingen.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:21

Ik heb inmiddels tientallen oogetuigen verklaringen zitten lezen en niet een die het heeft over dat de vrouw zou hebben zitten treiteren. Wel over treiterende kinderen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat de directeur het idee heeft dat de vrouw ook maar enig schuld heeft aan dit gebeuren. De "eigen schuld" dikke bult houding ligt voornamelijk bij een paar bokkers die er zelf ook niet bij geweest zijn en ook zomaar op wat verhalen afgaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:29

als je op suus_ doelt, zij is die vrouw al meerdere keren tegengekomen daar. Ze was er dan wel niet bij op de dag dat hij ontsnapte, maar de keren ervoor dat ze haar tegenkwam was ze de gorilla wél aan het treiteren...zegt al genoeg of niet?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:34

Calanddra schreef:
als je op suus_ doelt, zij is die vrouw al meerdere keren tegengekomen daar. Ze was er dan wel niet bij op de dag dat hij ontsnapte, maar de keren ervoor dat ze haar tegenkwam was ze de gorilla wél aan het treiteren...zegt al genoeg of niet?

Dan ben ik nog steeds benieuwd wat die vrouw dan precies deed en hoe Suus zo zeker weet dat dit om dezelfde vrouw gaat.
De aap heeft de vrouw in eerste instantie alleen meegesleept lees ik en pas later toen hij zich over de vrouw heen boog en de vrouw daarop keihard begon te gillen (wie zou dat niet doen?) hij in paniek raakte en haar beet.
Dit lees ik in verschillende getuigenverslagen terug....

En verder zegt het mij alleen genoeg dat Blijdorp hier dus zeer nalatig geweest is omdat het blijkbaar mogelijk was voor een vrouw om hetzelfde dier meerdere keren te treiteren zonder dat een medewerker daar ook maar iets van merkte.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:36

ThePast03 schreef:
Ik heb inmiddels tientallen oogetuigen verklaringen zitten lezen en niet een die het heeft over dat de vrouw zou hebben zitten treiteren. Wel over treiterende kinderen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat de directeur het idee heeft dat de vrouw ook maar enig schuld heeft aan dit gebeuren. De "eigen schuld" dikke bult houding ligt voornamelijk bij een paar bokkers die er zelf ook niet bij geweest zijn en ook zomaar op wat verhalen afgaan.

Waar heb je die gelezen?? Wil ook wel tientallen ooggetuigen verklaringen lezen..

Heb je mijn berichten niet goed gelezen ThePast03?? Dan stel ik je voor om het eens te doen!
Weet je ikj zet het gelijk neer: Ik ga vaak met mijn oma naar de dierentuin. MET mijn oma, en mijn oma was die dag erbij dat die vrouw gegrepen werd. Ze herkent haar wel hoor, ze mag dan wel oud zijn maar niet dement Haha!
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-05-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:37

Calanddra schreef:
als je op suus_ doelt, zij is die vrouw al meerdere keren tegengekomen daar.

ik blijf het tóch bijzonder vinden dat die aap alleen háár heeft aangevallen.

ThePast03 schreef:
De "eigen schuld" dikke bult houding ligt voornamelijk bij een paar bokkers die er zelf ook niet bij geweest zijn en ook zomaar op wat verhalen afgaan.

En wat doe jij nu zelf Knipoog jij gelooft toch ook alleen maar jezelf en wat je zelf wil lezen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:38

Maar je kunt toch niet verwachten dat de verzorgers er dag en nacht naast staan en wacht houden. Als mensen iets willen doen zullen ze wel uit het oog van een verzorger doen daar zijn ze wel slim genoeg voor..
Maarja dat is wel een beetje of topic Lachen

Ben benieuwd of we er nog wat van gaan horen als het onderzoek af is

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:39

vind wel een beetje 'stom' dat ze vandaag iedereen er weer bij laten en doen... laat dat beest eerst is ff bijkomen inplaats van dat er honderden mensen voor ze raampje staan aaaah kijk die is gister ontsnapt..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:40

Die vrouw zal wel zo'n indruk op hem hebben gemaakt dat hij haar zal hebben herkend. Gorilla's zijn zeker niet dom en hebben ook gevoelens, vergeet dat niet Knipoog

Ben het er overigens mee eens dat de schuld deels bij de dierentuin zelf ligt. Daarbij vind ik het schandelijk dat ze er niks van hebben gezegd tegen die vrouw als ze die gorilla meerdere malen heeft zitten treiteren...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:45

katiavl schreef:
Maar je kunt toch niet verwachten dat de verzorgers er dag en nacht naast staan en wacht houden. Als mensen iets willen doen zullen ze wel uit het oog van een verzorger doen daar zijn ze wel slim genoeg voor..
Maarja dat is wel een beetje of topic Lachen

Ben benieuwd of we er nog wat van gaan horen als het onderzoek af is

Je kunt op zijn minst verwachten dat een dierentuin voorkomt dat hun dieren ontsnappen, ongeacht wat er met de dieren gebeurd.
Verder heb je als dierentuin wel degelijk een verantwoording voor je dieren en die verantwoording houdt in dat je ervoor zorgt dat de dieren niet gepest kunnen worden. Kunnen ze dat niet dan sluiten ze de poorten maar.

Suus, je hebt nu nog steeds niet verteld wat die vrouw die middag (of andere dagen) precies gedaan heeft waardoor het dier zo boos op haar geworden is.
En als jouw oma het heeft zien gebeuren heeft ze verschrikkelijk veel geluk gehad dat zij niet het slachtoffer was, of denk je nu echt dat die vrouw alleen gepakt is omdat ze volgens ooggetuigen aan het pesten was. Wat jij pesten noemt doen tientallen mensen elke dag weer bij die apen en de meeste hebben niet het flauwste benul dat het voor die apen treiteren is....

Chiqa: Natuurlijk is er hier maar een schuldige en dat is Blijdorp. Zij zijn namelijk ten alle tijden verantwoordelijk voor hun dieren en het is hun taak om dit soort dingen te voorkomen.

Oja edit: Oogettuigen verslagen staan op het moment overal op het internet. Gewoon even zoeken.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:47

djeez...wat een speculaties allemaal!

Vind het sneu voor de aangevallen vrouw...maar ze is/gaat niet dood but oliebol happens!
Ik vind dit alles echter nog veel erger voor Bokito...nog meer mensen die straks achter het glas dingen gaan doen om een reactie uit te lokken. Heel triest voor het dier!!!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:52

De man van de vrouw was net op tv en die vertelde dat de vrouw bijna dagelijks speelde met de aap, waren ook beelden van.
Wat die vrouw als spelen zag heeft de aap waarschijnlijk heel anders opgevat.
Maar niets van bewust treiteren dus....

Aap is trouwens in Berlijn al 5 keer uitgebroken en niet 1 keer. Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:56

ThePast03 schreef:
Aap is trouwens in Berlijn al 5 keer uitgebroken en niet 1 keer. Clown

ROFL ROFL ROFL In Amerika zou de dierentuin nu al diep failliet zijn. Haha!

Geloof het nu allemaal niet meer. Als het waar is dan gaat Blijdorp wat mij betreft helemaal op hun bek. Met zo'n gorilla moet je natuurlijk niet de standaard (Europese normen) bouw volstaan. Dan had je wel wat extra maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat dit zou gebeuren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:58

Ze heeft ook niet gezien hoe ze meegesleurd werd Knipoog
Toen hij bezig was met 'over steken' is ze naar de hal gegaan, werd haar te scary. Vrouw stond er weer, want die zag ze weer ja
Tja spelen en treiteren zit veel verschil tussen maar heeft voor ieder een verschillende betekenis, bewust of onbewust
Ze zal der morgen wel weer over beginnen, had haar via de telefoon gesproken vanmiddag, hoor dan wel verder hoe en wat.
Ja wat wil je dat beest is als hij op zijn teentjes gaat staan met zijn armen omhoog zo'n 3 meter lang Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:00

Er waren beelden van Knipoog Dus........

En die vrouw gaat niet dood, maar moet wel vingers missen. Sjee, waar hebben we het eigenlijk over Clown

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:01

Die beelden heb ik gemist ben wel benieuwd

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:06

Bron: http://www.novatv.nl/

WAS GORILLA BOKITO JALOERS?

Bokito is weer te zien in diergaarde Blijdorp. Nadat het beest gisteren over een gracht sprong en huis hield onder de bezoekers, mocht het publiek hem vandaag weer bezichtigen.

Vandaag zijn ook meer details bekend geworden over de ontsnapping van de gorilla. Het zou kunnen dat de aap zijn slachtoffer bewust heeft uitgekozen.

Bokito is door mensen opgevoed nadat hij was verstoten en hij richt zich ook heel erg op mensen. Zijn slachtoffer, een 57-jarige vrouw kwam meermalen per week naar de gorilla's kijken en had een speciale band met Bokito. De laatste tijd was ze, op verzoek van de verzorgers, haar aandacht meer op andere apen gaan richten. Het kan zijn dat Bokito dat gemerkt heeft. In de studio is Frank Rietkerk van de Apenheul.

Toch vreemd dat de verzorgers aan zo'n pestende vrouw vragen of ze haar aandacht meer op andere apen wil richten. Clown