mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:35

wendely schreef:
Als deze mensen in NL wonen, dan erger ik me daar mateloos aan. Mensen praat eens nederlands! Geloof dat we daar wonen met z'n allen?

En ik dacht altijd dat Nederland een land was met de vrijheid om dat soort dingen zelf te beslissen?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:41

Ik kan me er niet zo aan ergeren eigenlijk..
Zo op straat of ergens in een andere openbare ruimte, zolang men maar niet in een andere taal praat zodra je in een groep zit bijvoorbeeld..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:46

ik erger me er ook niet an ofzo, als ze het fijn vinden om in hun eigen taal te praten, laat ze, waarom zou je je eraan storen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:26

Ik kan me er zó aan ergeren he..
Die turkse vrouwen die over straat lopen te gallemegallemen.
En bij mij in de klas praten ook alle buitenlanders (die overigens best wel aardig zijn) in hun eigen taal. Vaak ook beledigend tegenover de leraren ben ik achter gekomen.
Bij ons op school is turks/arabisch praten dan gelukkig ook verboden Haha!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:43

Aranel schreef:
En bij mij in de klas praten ook alle buitenlanders (die overigens best wel aardig zijn) in hun eigen taal. Vaak ook beledigend tegenover de leraren ben ik achter gekomen.

En andere talen niet? Dat vind ik eigelijk best wel discriminerend...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:50

Waarom zou het op straat niet mogen?
Mijn ouders doen dat ook, terwijl ze super goed Nederlands praten. Ik praat wel altijd Nederlands, maar ik irriteer me niet eraan, behalve aan mensen op school die een andere taal spreken, want dan vind ik dat je gewoon Nederlands moet praten. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:53

Shadow0 schreef:
_rosita_ schreef:
@shadow...... oké zal ik het even zó neerzetten dat de strekking van mijn verhaal nóg wat duidelijker wordt voor je??? [...]
pfff, is het werkelijk zo moeilijk dingen niet té letterlijk te nemen?

Beste Rosita, je reactie klinkt een beetje aanvallend, is dat nodig? Mijn opmerkingen zijn niet bedoeld om bijdehand te doen, maar omdat ik denk dat mensen zich gewoon niet realiseren dat hun ideeen over 'alleen maar Nederlands' gewoon echt niet haalbaar zijn.

excuses dan... ik had het idd als zijnde bijdehandte opmerking opgevat.

Citaat:
pfff.... laten we het zo zeggen.... op scholen en bedrijven geen andere talen in privé sfeer. dús niet in de kantine portugees babbelen en niet op het schoolplein in het marokkaans... zo beter?

Nee. Een vriend van mij werkt op een internationale helpdesk. Daar werken ook technici uit andere landen. De voertaal, ook tijdens koffiepauzes, is Engels. Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat we vooral tegen Marokkaans en Turks zijn, en dat het 'iedereen moet Nederlands spreken' toch echt heel selectief gericht is tegen bepaalde talen. En dat is een beetje vreemd en niet helemaal netjes.

nu baal ik dat ik dat stukje er niet bij gezet heb.... engels kan ik begrijpen. in principe spreekt iedereen dat, zeker op school of op kantoren. maar als iedereen maar spaans, grieks, portugees, turk, marokkaans of papiamento( schrijf je dat zo?) gaat praten op het werk, school of bij de bieb....vind ík dat niet prettig, aangezien communiceren dan wel heel lastig wordt en mensen contact gaan zoeken in een eigen kringetje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:05

_rosita_ schreef:
nu baal ik dat ik dat stukje er niet bij gezet heb.... engels kan ik begrijpen. in principe spreekt iedereen dat, zeker op school of op kantoren.

Ik vind dat een beetje raar. Eerst vind je dat iedereen overal en altijd Nederlands moet spreken, en nu blijkt dat toch niet zo principieel belangrijk te zijn en mag ineens een andere taal wel. En waarom Spaans uitsluiten? Dat is toch ook een wereldtaal...

Ik vind eigenlijk vooral dat mensen zich ten eerste niet zo druk moeten maken over dit soort zaken, en ten tweede dat je moet proberen om dit op een sociale manier samen op te lossen. Niet zo vreselijk negatief naar anderen, maar gewoon per situatie bekijken. Er zijn zat situaties waarin het volkomen prima is om onderling om welke spannende exotische taal dan ook te praten. Om dat te gaan veroordelen op grond van principes over 'alles moet Nederlands' is gewoon erg star en niet goed doordacht.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:38

Duhelo schreef:
dat zou pas grappig zijn, als ik met vrienden naar frankrijk ga zou ik ook tegen men vrienden frans moeten praten?
Zolang ze tegen jouw niet in hun taal gaan aanlullen...

dat ligt weer anders vind ik dan woon je er niet.
Maar als buitenlanders bij mij op school hun eigen taaltje spreken vind ik nooit fijn.
Ze zijn bij mij op school wel nederlands aan het leren want de inburgeringscurcus volgen ze daar.
Eerst had ik een paar turkse meisjes in de klas die vaak in het turks zaten te praten heel irritant
maar we hebben het er een keer overgehad met ze en we mochten ze erop aan spreken als ze dat deden bij ons.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:55

Als ze gewoon op straat met een gezamenlijke groep lopen en ze praten buitenlands, dan kan ik dat heel goed begrijpen. Ik zou ook niet als ik ergens met een stel Nederlanders was niet-Nederlands gaan praten als ik over straat liep.
Maar als je samen bent (in een klas, oid) dan is het wel zo beleefd om die taal te praten.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:59

Het maakt mij echt geen fiets uit welke taal mensen op straat tegen elkaar praten
Als iets je moedertaal is dan is dat gewoon vertrouwd en dan praat je ook vaak in die taal tegen degene die die taal ook spreken.
Als je in een groep zit dan is het erg onbeleefd om ineens een vreemde taal te gaan spreken, zowiezo alsje gewoon nederlands kan praten.

En je eigen taal praten op straat heeft imo niets te maken met het niet willen/kunnen leren van de nederlandse taal. Veel mensen doen daar echt wel moeite voor, maar niet iedereen gaat het even makkelijk af.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:57

Shadow0 schreef:
Ik vind dat een beetje raar. Eerst vind je dat iedereen overal en altijd Nederlands moet spreken, en nu blijkt dat toch niet zo principieel belangrijk te zijn en mag ineens een andere taal wel. En waarom Spaans uitsluiten? Dat is toch ook een wereldtaal...

Ik vind eigenlijk vooral dat mensen zich ten eerste niet zo druk moeten maken over dit soort zaken, en ten tweede dat je moet proberen om dit op een sociale manier samen op te lossen. Niet zo vreselijk negatief naar anderen, maar gewoon per situatie bekijken. Er zijn zat situaties waarin het volkomen prima is om onderling om welke spannende exotische taal dan ook te praten. Om dat te gaan veroordelen op grond van principes over 'alles moet Nederlands' is gewoon erg star en niet goed doordacht.

jij mag dat raar vinden.... geen probleem.
ik maak me er niet druk om, maar vind het zwaar irritant wanneer je aan een tafel zit en je niet normaal met elkaar kan communiceren ( en dan heb ik het vooral over scholen) omdat er meerdere groepjes ontstaan die een andere taal spreken en tsja...dan mag men mij vinden discrimineren, maar als je hier in Utrecht op een 'zwarte' school zit kan het zomaar voorkomen dat je de enige van oorsprong Nederlander in de klas bent.... en aangezien we in Nederland wonen en als je op school zit verwacht wordt dat je Nederlands kán spreken vind ik dat er zéker op scholen in de pauzes Nederlands en dan evt. Engels, indien nodig, de verplichte taal moet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:16

[quote="_rosita_"].
ik maak me er niet druk om, maar vind het zwaar irritant wanneer je aan een tafel zit en je niet normaal met elkaar kan communiceren ( en dan heb ik het vooral over scholen)]/quote]

Maar als je het vooral over scholen hebt, waarom haal je werk en bibliotheek dan bij? Dat maakt de zaken alleen maar verwarrender.

Overigens: hoeveel dialect mag er op een school gesproken worden? Is Limburgs toegestaan? (Is dat een eigen taal of niet?)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:27

Shadow0 schreef:
Maar als je het vooral over scholen hebt, waarom haal je werk en bibliotheek dan bij? Dat maakt de zaken alleen maar verwarrender.

Overigens: hoeveel dialect mag er op een school gesproken worden? Is Limburgs toegestaan? (Is dat een eigen taal of niet?)

omdat ik vind..... komt het nogmaals.... dat er ook op werk en bv in de bieb gewoon Nederlands gesproken moet worden, aangezien we elkaar dan gewoon allemaal begrijpen.
Nederlands omdat we in Nederland wonen, dat vind ik niet iets heel geks.

dialect.... Limburgs in Limburg vind ik niet iets raars. maar het lijkt mij sterk dat er bv. in Grongingen zo'n grote groep Limburgers op dezelfde plek werken of op school zitten dat een halve tafel dialect praat wat niet verstaan wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:32

_rosita_ schreef:
dialect.... Limburgs in Limburg vind ik niet iets raars. maar het lijkt mij sterk dat er bv. in Grongingen zo'n grote groep Limburgers op dezelfde plek werken of op school zitten dat een halve tafel dialect praat wat niet verstaan wordt.

Maar andersom komt het natuurlijk wel voor: iemand die binnen Nederland verhuist en het plaatselijke dialect (nog) niet spreekt. Die wordt ook buitengesloten als anderen in dialect te praten. (Zo heb ik in Twente gewoond, en ik kon het soms echt niet verstaan!) Is dat wel acceptabel dan?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:33

ik woon in noorwegen en spreek geen noors... we blijven hier maar 3 jaar wonen en ik ga niet naar een internationale school....
ik spreek op straat engels met mijn vrienden en nederlands met m'n famillie ... ik erger me er niet aan als anderen dit doen...
ik erger me als mensen "buitenlands" praaten in een gezelschap dat luisterd. bijvoorbeeld in een restaurant .. zit je met 2 mensen uit frankrijk en de rest uit allerlei andere landen....
als die mensen dat onderling frans praten kan ik me ergeren

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:11

_rosita_ schreef:
Shadow0 schreef:

omdat ik vind..... komt het nogmaals.... dat er ook op werk en bv in de bieb gewoon Nederlands gesproken moet worden, aangezien we elkaar dan gewoon allemaal begrijpen.
Nederlands omdat we in Nederland wonen, dat vind ik niet iets heel geks.

Ons bedrijf doet veel zaken in het buitenland. En daarbij neem ik juist personeel aan de bepaalde talen machtig is. Veel internationale bedrijven nemen personeel aan die bepaalde talen spreken. Als er dan klanten op bezoek komen die een bepaalde taal spreken en werknemers spreken met deze mensen in hun eigentaal in een ruimte waar andere bij zitten die deze taal niet beheersen. Hebben die werknemers niet te zeuren. Je hebt geen idee hoe waardevol international business is voor nederland. Wij hebben export hard nodig in Nederland. Daarbij komt onze, de laatste tijd, intolerante houding tegen over buitenlanders onze economie niet echt ten goede. Maar mensen die nog op school zitten kunnen de waarde hiervan denk ik nog niet zo goed inschatten.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:38

Shadow0 schreef:
wendely schreef:
Als deze mensen in NL wonen, dan erger ik me daar mateloos aan. Mensen praat eens nederlands! Geloof dat we daar wonen met z'n allen?

En ik dacht altijd dat Nederland een land was met de vrijheid om dat soort dingen zelf te beslissen?

Best dat ze dat thuis doen, maar ik vind dat in het openbaar gewoon onbeschoft!
Dat gebeurt ook regelmatig in de bus, meeste lawaai en maar blijven brullen in een taal die wij niet begrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:54

wendely schreef:
Citaat:

Het lijkt me dat nog niet iedereen begrepen heeft wat 'vrijheid' precies inhoudt. En dat zo vlak voor 5 mei, dat is toch een beetje teleurstellend.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:21

wendely schreef:
Shadow0 schreef:

Dat gebeurt ook regelmatig in de bus, meeste lawaai en maar blijven brullen in een taal die wij niet begrijpen.

Wil jij altijd alles weten wat mensen zeggen dan? Ik snap echt niet dat iemand zich hierover zo druk kan maken...
Er zijn wel ergere dingen in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:54

Ik vind het intimiderend overkomen.
Je weet niet waar ze het over hebben, je weet niet wat ze zeggen.
Ik vind dat je gewoon de taal van het land moet spreken in het openbaar. Als je nou thuis onderling in een andere taal wilt spreken, okee, maar in het openbaar moet je je maar aanpassen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:59

MariekeVol schreef:
Aranel schreef:

En andere talen niet? Dat vind ik eigelijk best wel discriminerend...

Wat is er discriminerend aan dan?
We krijgen geen les in arabisch en turks, wel in engels enz. Dat mag je dan ook wel praten. Dat is denk ik de reden

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:25

Aranel schreef:
Wat is er discriminerend aan dan?
We krijgen geen les in arabisch en turks, wel in engels enz. Dat mag je dan ook wel praten. Dat is denk ik de reden

Er zijn veel meer talen dan arabisch en turks. Wat er discriminerend aan is, is dat enkel arabisch en turks niet toegestaan is maar de rest wel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:48

Bij mij op m'n vorige school deden ze ook niets anders dan buitenlands praten.
Als ze thuis zijn ofzo boeit het me niet, maar zijn ze in gezelschap van mensen die een andere taal spreken dan dien je die taal te spreken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:25

Mij irriteert het niet ofzo hoor, als mensen op straat in hun eigen taal praten. Als ze dit op school doen ofzo, terwijl je erbij zit; Dan wordt het een ander verhaal Knipoog