Shadow0 schreef:Ik vind dat een beetje raar. Eerst vind je dat iedereen overal en altijd Nederlands moet spreken, en nu blijkt dat toch niet zo principieel belangrijk te zijn en mag ineens een andere taal wel. En waarom Spaans uitsluiten? Dat is toch ook een wereldtaal...
Ik vind eigenlijk vooral dat mensen zich ten eerste niet zo druk moeten maken over dit soort zaken, en ten tweede dat je moet proberen om dit op een sociale manier samen op te lossen. Niet zo vreselijk negatief naar anderen, maar gewoon per situatie bekijken. Er zijn zat situaties waarin het volkomen prima is om onderling om welke spannende exotische taal dan ook te praten. Om dat te gaan veroordelen op grond van principes over 'alles moet Nederlands' is gewoon erg star en niet goed doordacht.
jij mag dat raar vinden.... geen probleem.
ik maak me er niet druk om, maar vind het zwaar irritant wanneer je aan een tafel zit en je niet normaal met elkaar kan communiceren ( en dan heb ik het vooral over scholen) omdat er meerdere groepjes ontstaan die een andere taal spreken en tsja...dan mag men mij vinden discrimineren, maar als je hier in Utrecht op een 'zwarte' school zit kan het zomaar voorkomen dat je de enige van oorsprong Nederlander in de klas bent.... en aangezien we in Nederland wonen en als je op school zit verwacht wordt dat je Nederlands kán spreken vind ik dat er zéker op scholen in de pauzes Nederlands en dan evt. Engels, indien nodig, de verplichte taal moet zijn.