Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:37

Andersom wordt er inderdaad net zo hard gediscrimineerd!

Gisteren had ik ook zo'n rare situatie bij de bus.. Ik wilde op het station instappen om naar huis te gaan. De deuren gingen heel even open en direct daarna weer dicht voor en achter. Wat bleek, een gezin (met 2 kleine kinderen) van "noord-afrikaanse afkomst" was stiekem achter ingestapt bij de haagse markt en had geen kaartje gekocht. Op het station wilden ze weer uitstappen, maar de buschauffeur had dit door gehad en deed de deuren pas open als ze betaald hadden. Het duurde even en op een gegeven moment werd de man behoorlijk agressief en begon te schelden omdat hij het discriminatie vond!
Zoiets is toch ook idioot?? Iedereen moet betalen voor de bus!

Ik ken ook hele lieve en aardige allochtonen, maar met een groepje marrokaanse jongeren kijk ik wel uit.. niet omdat ik wil discrimineren, maar meer omdat ik daar eigenlijk gewoon "bang" voor ben.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:40

Ronja schreef:
Waarom denken er hier zoveel, dat als mensen een andere taal praten, ze het wel over hen zullen hebben? Verward Beetje teveel eer denk ik hoor.

Als ze over je heen praten is het 70 % over een ander. Idem bij het fluisteren, anders ga je niet gaan fluisteren of fezelen, dat heeft niets met eer te maken. Maar logisch na denken. En het is ook niet gedoeld op kleurlingen, maar evengoed op blanken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:41

Oh, wat een onzin! Alsof die mensen alleen maar in hun eigen taal gaan praten omdat jij daar toevallig naast staat. Kom nou toch! Misschien bespreken ze wel gewoon wat ze bij de koffie willen die dag. Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:43

jameyskatje schreef:
vind het altijd wel handig als ik met mijn vriend turks kan praten in de bus Haha!. niet iedereen hoef ons af te luisteren Tong uitsteken

als ik ging verhuizen naar de andere kant van de wereld. zal ik in openbaren plekken de taal van het land spreken. maar tegen mijn eigen familie zal ik toch nederlands spreken. dat zit er gewoon in.

En dat is ons punt, als je op straat loopt (of whatever) met mensen van de zelfde afkomst of zelfde taal is het wel logisch dat je dan je 'eigen' taal spreekt. Waarom zou je anders moeten praten.

Maar als andere mensen samen met jou in gesprek zijn, die jou niet kunnen verstaan is het gewoon heel erg asso om dan in je eigen taal iets te gaan fezelen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:44

Nimue schreef:
Oh, wat een onzin! Alsof die mensen alleen maar in hun eigen taal gaan praten omdat jij daar toevallig naast staat. Kom nou toch! Misschien bespreken ze wel gewoon wat ze bij de koffie willen die dag. Haha!
En waarom zeggen ze dat dan niet in het nederlands? Drie jaar geleden was 8/10 vrienden van mij van andere afkomst, en hun spraken dus ook hun eigen taal tegen elkaar, maar niet als wij er bij waren. Deden ze dat wel wisten we goed genoeg wat ze zeiden. Dus ik weet wel waarover ik praat.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:46

Ik vind dat je gelijk hebt Lachen Ben zelf Surinaams maar helemaal Nederlands opgevoed Cool Ik vind het zoo irritant dat mensen zich zo snel aangesproken voelen. 'Alleen omdat ik allochtoon ben' zeggen ze dan. Doe even normaal Boos! Ik vind dat je je gewoon moet aanpassen en normaal moet doen Haha! En als je de boel gaat lopen verpesten stap je maar weer in het vliegtuig Clown

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:48

Edit: reactie op Soet. Lachen

Oh, wacht even, er is hier miscommunicatie. Jij hebt het over mensen die ín een gesprek met Nederlanders hun eigen taal spreken, of bijvoorbeeld op het werk ofzo. Klopt, dat vind ik ook niet zo fijn; heb een keer met een groep meiden gewerkt die bijna alleen turks praatten, behalve als ze het écht specifiek tegen mij hadden. Dat vond ik ook vervelend.

Maar ik had het over mensen die bijvoorbeeld in de trein zitten met hun eigen groepje en dáár hun eigen taal spreken. Of bijvoorbeeld als ze in de supermarkt lopen ofzo.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:49

Ireentjuh schreef:
Andersom wordt er inderdaad net zo hard gediscrimineerd!

Gisteren had ik ook zo'n rare situatie bij de bus.. Ik wilde op het station instappen om naar huis te gaan. De deuren gingen heel even open en direct daarna weer dicht voor en achter. Wat bleek, een gezin (met 2 kleine kinderen) van "noord-afrikaanse afkomst" was stiekem achter ingestapt bij de haagse markt en had geen kaartje gekocht. Op het station wilden ze weer uitstappen, maar de buschauffeur had dit door gehad en deed de deuren pas open als ze betaald hadden. Het duurde even en op een gegeven moment werd de man behoorlijk agressief en begon te schelden omdat hij het discriminatie vond!
Zoiets is toch ook idioot?? Iedereen moet betalen voor de bus!

Ik ken ook hele lieve en aardige allochtonen, maar met een groepje marrokaanse jongeren kijk ik wel uit.. niet omdat ik wil discrimineren, maar meer omdat ik daar eigenlijk gewoon "bang" voor ben.[/

Je discrimineert niet, maar kijkt wel uit voor een groepje Marrokaanse jongeren? Waar slaat dat op dan? Verward En als je Nederlandse jongeren in een groepje ziet staan?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:51

Nimue schreef:
Edit: reactie op Soet. Lachen

Oh, wacht even, er is hier miscommunicatie. Jij hebt het over mensen die ín een gesprek met Nederlanders hun eigen taal spreken, of bijvoorbeeld op het werk ofzo. Klopt, dat vind ik ook niet zo fijn; heb een keer met een groep meiden gewerkt die bijna alleen turks praatten, behalve als ze het écht specifiek tegen mij hadden. Dat vond ik ook vervelend.

Maar ik had het over mensen die bijvoorbeeld in de trein zitten met hun eigen groepje en dáár hun eigen taal spreken. Of bijvoorbeeld als ze in de supermarkt lopen ofzo.

Fijn dat we elkaar begrijpen. Knipoog Als men gewoon tegen mensen praten die elkaar verstaan zou ik het probleem ook niet zo zeer zien. Ja

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:52

ilovequinten schreef:
ik kan zeggen dat ik geen racist ben , want nu ja zwarten,indianen weet ik wat is voor mij allemaal goed in orde...

maar sorry..marokanen .. ik kan ze niet hebben!
-een vriend van mij heeft zichzelf opgehangen door problemen met marokanen
-ik heb overval gezien, dat marokaan pleegde
-marokanen komen veel in het nieuws
-in het stad wordt je vooral aangestaard door marokanen
-...

ik weet dat niet ALLE marokanen zo zijn ,maar ik vind toch wel de meeste( toch zeker diegene die naar belgie of nederland zijn gekomen)

Ben het niet helemaal met je eens.. Er komen net zoveel andere buitenlanders op tv die van alles uithalen.. 'In de stad wordt je vooral aangestaart door marrokanen' ? Juiistt... Verward
Vindt het nogal bekrompen denken, moet ik eerlijk zeggen. Maar het zal wel door ervaringen komen Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:54

Ik zeg ik wil niet discrimineren, maar omdat ik toch liever een blokje om loop heb je gelijk dat ik het in feite wel doe.
Dat doe ik dus niet omdat ik een hekel wil hebben aan die mensen, maar omdat ik er alleen nare ervaringen mee heb die ik verder niet op bokt ga uitleggen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:54

Ellebel schreef:
Ik heb blijbaar een racistische hond Gestoord Loop laatst met dat beest over straat, zegt een marokkaans pubertje uit de buurt:'ja dat is echt een vette racistenhond" Gestoord Haha! Ik had het niet meer, wat een halve zool

Whahaha Haha!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:55

Ireentjuh schreef:
Ik zeg ik wil niet discrimineren, maar omdat ik toch liever een blokje om loop heb je gelijk dat ik het in feite wel doe.
Dat doe ik dus niet omdat ik een hekel wil hebben aan die mensen, maar omdat ik er alleen nare ervaringen mee heb die ik verder niet op bokt ga uitleggen.

Ik doe dat zelf ook hoor; Als ik een groepje jongens zie staan (maakt niet uit wat voor mensen; Nederlands/Marrokaans whatever) loop ik ook om Clown Maar ik was het onneens met je argumenten Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:57

Ireentjuh schreef:

Veel jongeren hoor, je bent niet de enige die even kijkt. Niet om dat men racistisch is, maar omdat men heel erg veel verhalen hoord (die meestal niet eens waar zijn.) Ook in de media komt telkens 'Waarschijnlijk een marokaan, een vreemdeling, een kleurling.' Bij Joël bv ook, (weet niet als nederlanders de moord om de MP3 kennen?) Het ging volgens hen om een marokaan, ze hadden vage beelden gezien. En het was een pool als ik het me goed herinner. De media speelt ook een grote rol tov jongeren hé.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:00

Soet schreef:
Ireentjuh schreef:

Veel jongeren hoor, je bent niet de enige die even kijkt. Niet om dat men racistisch is, maar omdat men heel erg veel verhalen hoord (die meestal niet eens waar zijn.) Ook in de media komt telkens 'Waarschijnlijk een marokaan, een vreemdeling, een kleurling.' Bij Joël bv ook, (weet niet als nederlanders de moord om de MP3 kennen?) Het ging volgens hen om een marokaan, ze hadden vage beelden gezien. En het was een pool als ik het me goed herinner. De media speelt ook een grote rol tov jongeren hé.

Heb je helemaal gelijk in Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:15

Nu het hier toch over racisme gaat: MRIIIS word jij vaak (negatief) aangesproken om je kleurtje?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:22

Toevallig dat mijn stiefmoeder en stiefzussen allochtoon zijn, ze komen uit Oekraine. Nou, ik vind het behoorlijk vervelend als zij onderling Russisch praten, vooral als ik alleen met hun aan de tafel zit. Niet alleen voel ik me dan buitengesloten, maar word ik er ook achterdochtig van. Zo van, zouden ze het nu over mij hebben? Of over dit, of dat? Inmiddels heb ik het geaccepteerd, maar kan me best voorstellen dat mensen het vervelend vinden als er een taal wordt gesproken die je niet kan verstaan,

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:33

Er is ook wel een verschil tussen discrimineren, en gevaarlijke situaties vermijden... Als ik een enge kerel tegenkom 's nachts op straat, dan loop ik een blokje om of loop er, toch redelijk gespannen, langs. Maakt niks uit of dat een nederlander chinees of algerijn of weetikveel wat is. Ik ga niet eerst iemand naar zijn of haar nationaliteit vragen, voor ik er bang van word Tong uitsteken

Ik moet volgend jaar naar Antwerpen verhuizen en ga expres niet in Borgerhout wonen omdat daar gewoon erg veel gedonder is. Kan me niet schelen of dat door buitenlanders wordt veroorzaakt of niet, IK wil daar gewoon niet wonen! Daar kun je moeilijk over doen en over klagen, maar hey it's not a perfect world, sommige dingen horen nu eenmaal bij het leven. Ik kan wel zeggen dat ik zonder gevaar in een minirokje in m'n eentje door het bos naar huis zou MOETEN KUNNEN fietsen, maar dat is nu eenmaal niet zo, en daarom doe ik het ook niet.

Mensen die denken dat problemen opgelost zouden zijn als allochtonen zich zouden "aanpassen" of zelfs helemaal zouden verdwijnen, zitten toch echt fout.

Ik betrap mezelf ook nog op vooroordelen hoor, het is ook belangrijk dat je je daar bewust van bent zodat je er gepast mee kunt omgaan. Een tijd terug kwam er een marokkaanse (denk ik) jongen naast mij fietsen toen ik snachts door de stad liep, en hij zei "meisje! meisje! meisje! meisje!" Ik dacht oh god, nu gaan we het krijgen. Ik zeg met m'n liefste glimlach "Jaa?" Zegtie: "wat vind je van m'n nieuwe fiets?" en fietste weg ROFL Ik stond met m'n bek vol tanden en kon mezelf wel wat doen omdat ik van tevoren gedacht had dat hij iets heeeel anders zou zeggen Haha! op zo'n moment schaam ik me zo... en dat soort dingen wil ik gewoon onthouden.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:25

Ronja schreef:
.

Ik betrap mezelf ook nog op vooroordelen hoor, het is ook belangrijk dat je je daar bewust van bent zodat je er gepast mee kunt omgaan. Een tijd terug kwam er een marokkaanse (denk ik) jongen naast mij fietsen toen ik snachts door de stad liep, en hij zei "meisje! meisje! meisje! meisje!" Ik dacht oh god, nu gaan we het krijgen. Ik zeg met m'n liefste glimlach "Jaa?" Zegtie: "wat vind je van m'n nieuwe fiets?" en fietste weg ROFL Ik stond met m'n bek vol tanden en kon mezelf wel wat doen omdat ik van tevoren gedacht had dat hij iets heeeel anders zou zeggen Haha! op zo'n moment schaam ik me zo... en dat soort dingen wil ik gewoon onthouden.

Wahahaha... ROFL ROFL Geweldig!! Strakke actie van die jongen.

Verder wil ik de TS op het hart drukken dat soort situaties die zij beschrijft meer te wijden zijn aan domme puberale jongeren.. Dan dat ze alle wat zei noemt ''kleurlingen'' over 1 kam te scheren!!

Om even terug te komen over het spreken van een andere taal. Daar zie ik helemaal geen problemen in. Als die mensen met elkaar die taal willen spreken vind ik het prima. Overigens kunnen het op straat net zo goed. Buitenlandse studenten, toeristen of zelfs tijdelijk in NL werkzame mensen zijn. En voor de mensen die dan denken dat ze over jou spreken dat ligt meer aan je eigen onzekerheid..

Er wordt absoluut van twee kanten gediscrimineerd maar die situaties zijn creaties van onze eigen hand! Ik ben half om half bloedje en ik noem mijn vriend ook altijd blondie.. vooral bij domme acties. Wij lachen erom! Zou iedereen eens moeten doen!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:33

Li_lee_yang schreef:
toevallig had ik dat vanmiddag, zat in de kantine op school.
en dan staan er van die bewakers die zeggen dat je je troep in de prullenbak moet gooien. dus 2 buitenlandse meisjes worden aangesproken van joh gooi je dat nog even in de prullenbak. beginnen ze tog te gillen, jaa alleen omdat ik alloctoon ben enzo.
terwijl iedereen gewoon ze troep op moet ruimen?

Bewakers op school? Verward

Ik vind ook dat, je die mensen gewoon moet laten.
Hier woon ik in een klein dorpje en kom zowat geen allochtonen tegen, maar iedereen is hier snel op zn teentjes getrapt. Als je iemand iets te lang aankijkt is het meteen ''kan je het zien''
Als je dan in de stad loopt heb je zoveel verschillende mensen, en je kan doen wat je wilt.
En ja, mensen die naar nederland komen vind ik dat ze zich moeten aanpassen aan de maatschappij

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 01:01

Ik ken ook hele lieve en aardige allochtonen, maar met een groepje marrokaanse jongeren kijk ik wel uit.. niet omdat ik wil discrimineren, maar meer omdat ik daar eigenlijk gewoon "bang" voor ben.[/
[/quote]

Je discrimineert niet, maar kijkt wel uit voor een groepje Marrokaanse jongeren? Waar slaat dat op dan? Verward En als je Nederlandse jongeren in een groepje ziet staan?[/quote]

ik snap haar best hoor.
ik loop zo langs een groep nederlandse jongeren als een groep bijv marrokaanse jongeren.
waarom? omdat ze hier in veenendaal gewoon geen respect hebben voor meiden.
En ja ik ken mezelf. Ik loop langs, hun gaan roepen, ik reageer niet dan ben ik een prutsmuts,reageer ik leuk dan willen ze meteen vanalles, reageer ik pissed ben ik de grootste trut uit nederland.
Nou dan loop ik er lekker omheen hoor

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:56

Het hangt dus ook af van je woonplaats ofzo? Lachen
Hier in Rotterdam maakt het me niet uit of net Nederlandse jongeren zijn of Marrokaanse. Ik kijk dan altijd extra uit áls ik er langs loop Lachen

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:17

ach ik moet er soms wel om lachen. mijn zus zat in nederland in de klas (ze is zo blank als je maar wezen kan) en toen werd ze eruit gestuurd en toen riep ze naar de leraar "HET IS OMDAT IK ZWART BEN HÈ!" Clown

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:42

Waarom zou ik m'n 'eigen' taal hier op straat willen spreken?
Ik woon toch in Nederland om Nederlands te worden? Anders was ik wel in m'n geboorte land gebleven.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:27

ushi schreef:
Waarom zou ik m'n 'eigen' taal hier op straat willen spreken?
Ik woon toch in Nederland om Nederlands te worden? Anders was ik wel in m'n geboorte land gebleven.

Oh ja... en als er familie uit je geboorte land naar NL komt om je te bezoeken ga je daar dan ook nederlands tegen praten?? Wordt nogal eenzijdige communicatie dan!