Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ronja schreef:Waarom denken er hier zoveel, dat als mensen een andere taal praten, ze het wel over hen zullen hebben?Beetje teveel eer denk ik hoor.
jameyskatje schreef:vind het altijd wel handig als ik met mijn vriend turks kan praten in de bus. niet iedereen hoef ons af te luisteren
als ik ging verhuizen naar de andere kant van de wereld. zal ik in openbaren plekken de taal van het land spreken. maar tegen mijn eigen familie zal ik toch nederlands spreken. dat zit er gewoon in.
Nimue schreef:En waarom zeggen ze dat dan niet in het nederlands? Drie jaar geleden was 8/10 vrienden van mij van andere afkomst, en hun spraken dus ook hun eigen taal tegen elkaar, maar niet als wij er bij waren. Deden ze dat wel wisten we goed genoeg wat ze zeiden. Dus ik weet wel waarover ik praat.Oh, wat een onzin! Alsof die mensen alleen maar in hun eigen taal gaan praten omdat jij daar toevallig naast staat. Kom nou toch! Misschien bespreken ze wel gewoon wat ze bij de koffie willen die dag.
Ireentjuh schreef:Andersom wordt er inderdaad net zo hard gediscrimineerd!
Gisteren had ik ook zo'n rare situatie bij de bus.. Ik wilde op het station instappen om naar huis te gaan. De deuren gingen heel even open en direct daarna weer dicht voor en achter. Wat bleek, een gezin (met 2 kleine kinderen) van "noord-afrikaanse afkomst" was stiekem achter ingestapt bij de haagse markt en had geen kaartje gekocht. Op het station wilden ze weer uitstappen, maar de buschauffeur had dit door gehad en deed de deuren pas open als ze betaald hadden. Het duurde even en op een gegeven moment werd de man behoorlijk agressief en begon te schelden omdat hij het discriminatie vond!
Zoiets is toch ook idioot?? Iedereen moet betalen voor de bus!
Ik ken ook hele lieve en aardige allochtonen, maar met een groepje marrokaanse jongeren kijk ik wel uit.. niet omdat ik wil discrimineren, maar meer omdat ik daar eigenlijk gewoon "bang" voor ben.[/
Nimue schreef:Edit: reactie op Soet.
Oh, wacht even, er is hier miscommunicatie. Jij hebt het over mensen die ín een gesprek met Nederlanders hun eigen taal spreken, of bijvoorbeeld op het werk ofzo. Klopt, dat vind ik ook niet zo fijn; heb een keer met een groep meiden gewerkt die bijna alleen turks praatten, behalve als ze het écht specifiek tegen mij hadden. Dat vond ik ook vervelend.
Maar ik had het over mensen die bijvoorbeeld in de trein zitten met hun eigen groepje en dáár hun eigen taal spreken. Of bijvoorbeeld als ze in de supermarkt lopen ofzo.
ilovequinten schreef:ik kan zeggen dat ik geen racist ben , want nu ja zwarten,indianen weet ik wat is voor mij allemaal goed in orde...
maar sorry..marokanen .. ik kan ze niet hebben!
-een vriend van mij heeft zichzelf opgehangen door problemen met marokanen
-ik heb overval gezien, dat marokaan pleegde
-marokanen komen veel in het nieuws
-in het stad wordt je vooral aangestaard door marokanen
-...
ik weet dat niet ALLE marokanen zo zijn ,maar ik vind toch wel de meeste( toch zeker diegene die naar belgie of nederland zijn gekomen)
Ellebel schreef:Ik heb blijbaar een racistische hondLoop laatst met dat beest over straat, zegt een marokkaans pubertje uit de buurt:'ja dat is echt een vette racistenhond"
![]()
Ik had het niet meer, wat een halve zool
Ireentjuh schreef:Ik zeg ik wil niet discrimineren, maar omdat ik toch liever een blokje om loop heb je gelijk dat ik het in feite wel doe.
Dat doe ik dus niet omdat ik een hekel wil hebben aan die mensen, maar omdat ik er alleen nare ervaringen mee heb die ik verder niet op bokt ga uitleggen.
Ireentjuh schreef:Ik zeg ik wil niet discrimineren, maar omdat ik toch liever een blokje om loop heb je gelijk dat ik het in feite wel doe.
Dat doe ik dus niet omdat ik een hekel wil hebben aan die mensen, maar omdat ik er alleen nare ervaringen mee heb die ik verder niet op bokt ga uitleggen.
Soet schreef:Ireentjuh schreef:Ik zeg ik wil niet discrimineren, maar omdat ik toch liever een blokje om loop heb je gelijk dat ik het in feite wel doe.
Veel jongeren hoor, je bent niet de enige die even kijkt. Niet om dat men racistisch is, maar omdat men heel erg veel verhalen hoord (die meestal niet eens waar zijn.) Ook in de media komt telkens 'Waarschijnlijk een marokaan, een vreemdeling, een kleurling.' Bij Joël bv ook, (weet niet als nederlanders de moord om de MP3 kennen?) Het ging volgens hen om een marokaan, ze hadden vage beelden gezien. En het was een pool als ik het me goed herinner. De media speelt ook een grote rol tov jongeren hé.
Ronja schreef:.
Ik betrap mezelf ook nog op vooroordelen hoor, het is ook belangrijk dat je je daar bewust van bent zodat je er gepast mee kunt omgaan. Een tijd terug kwam er een marokkaanse (denk ik) jongen naast mij fietsen toen ik snachts door de stad liep, en hij zei "meisje! meisje! meisje! meisje!" Ik dacht oh god, nu gaan we het krijgen. Ik zeg met m'n liefste glimlach "Jaa?" Zegtie: "wat vind je van m'n nieuwe fiets?" en fietste wegIk stond met m'n bek vol tanden en kon mezelf wel wat doen omdat ik van tevoren gedacht had dat hij iets heeeel anders zou zeggen
op zo'n moment schaam ik me zo... en dat soort dingen wil ik gewoon onthouden.
Li_lee_yang schreef:toevallig had ik dat vanmiddag, zat in de kantine op school.
en dan staan er van die bewakers die zeggen dat je je troep in de prullenbak moet gooien. dus 2 buitenlandse meisjes worden aangesproken van joh gooi je dat nog even in de prullenbak. beginnen ze tog te gillen, jaa alleen omdat ik alloctoon ben enzo.
terwijl iedereen gewoon ze troep op moet ruimen?
ushi schreef:Waarom zou ik m'n 'eigen' taal hier op straat willen spreken?
Ik woon toch in Nederland om Nederlands te worden? Anders was ik wel in m'n geboorte land gebleven.