Taalgebruik jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TienekeJarig

Re: Taalgebruik jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:59

Hier in mijn buurt is het tegenwoordig blijkbaar "in de mode" om het dialect van totaal andere streken te spreken. Dat komt dan behoorlijk dom en als ik-wil-opvallen over.

Wat me laatst wel verbaasde, was dat "ik/jij/hij zegde" nog steeds correct Nederlands is en het dus niet noodzakelijk "zei" is Lachen Vond ik wel raar klinken...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:29

Tieneke schreef:
Hier in mijn buurt is het tegenwoordig blijkbaar "in de mode" om het dialect van totaal andere streken te spreken. Dat komt dan behoorlijk dom en als ik-wil-opvallen over.

Wat me laatst wel verbaasde, was dat "ik/jij/hij zegde" nog steeds correct Nederlands is en het dus niet noodzakelijk "zei" is Lachen Vond ik wel raar klinken...

dat van dat dialect van andere streken kan misschien dom overkomen
maar ik ga in een andere provincie naar school dan waar ik woon enzo
en krijg dan echt een mengeling van dialecten waardoor ik waarschijlijk ook een héél ander dialect praat

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:37

Ik pas mijn taalgebruik aan aan de mensen met wie ik ben, iedereen blij Lachen
Soms word ik ook doodziek van vrienden op msn, dan kan ik er gewoon geen touw aan vastknopen wat ze nou eigenlijk zeggen.

Maargoed, ik word eerder gek van ons mam die mij de hele tijd op het ABN loopt te wijzen terwijl ze zelf met de buurvrouw brabants praat. Iedereen zijn echt taal, en plat praten moet je trots op zijn, niet afstraffen vind ik... Is mooi als je dat kan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:49

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:06

Ik irriteer me echt aan dat breezergedoe. Het is niet te lezen, en het duurt ook nog 2x zo lang als normaal typen.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:11

Ik meng me ook even in dit topic oke Bloos Lachen ?

Leentje_ schreef:
Tieneke schreef:

dat van dat dialect van andere streken kan misschien dom overkomen
maar ik ga in een andere provincie naar school dan waar ik woon enzo
en krijg dan echt een mengeling van dialecten waardoor ik waarschijlijk ook een héél ander dialect praat

Ik ben geboren in steenwijk ( overijssel ) woon nu in limburg, mijn ouders praten met een noord hollands accent en ik krijg dit dus allemaal te horen en praat nu dus ook een mix van al die accenten. Mischien komt het dan een beetje dom over dat ik zo praat , maar ik kan er gewoon niks aan doen Tong uitsteken.

Wat ik me dan afvraag, hoe willen mensen uit andere provincies nou limburgs proberen te praten, of amsterdams Clown. Volgens mij klinkt dat dan echt voor geen meter.. Clown

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:13

Ik kan me er ook mateloos aan iriteren! Zelf kan ik nog wel is plat praten, maar dan is het niet me paard ofzo maar iets van mien peerd (maar goed, dat is normaal hier!) maar niet zo'n 'asociaal' taaltje! Vind dat verschrikkelijk!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:39

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:49

De laatste tijd hoor je heel veel : Goeiedag Eem, doe dit Eem, doe dat eem. ( Goeiedag even! doe dit even, doe dat even. )
Sommige bij ons op school denken dan dat ze meteen boeren zijn! Nou Jippie! Vork
Volgens hun is boer zijn : Kisten en bomberjacks aan.
Bij een boer denk ik toch altijd nog aan iemand die op een boerderij woont! ( Zoals ik Nagelbijten / Gniffelen )
Of ze gaan voor de grap met dialect praten : Joah, da vink moi man!
Vind er eigenlijk niks leuks aan.
Ik heb een jaar terug zelf ook wel met msn taal op msn gepraat, zoals : DiinGen. enz. met veel hoofdletters en dubbel ii!
Maar dat was eigenlijk gewoon automatisme omdat mijn vriendinnen ook zo praten op msn.
Maar heb het mezelf afgeleerd, omdat ik het er niet uit vind zien. Nagelbijten / Gniffelen
Meiden bij mij uit de klas die schrijven ook gewoon in elkaars agenda in msn taal. ( zoals die dubbel ii woorden enz. weer. )
Daar erger ik me best wel aan, want in mijn agenda staat dat nu dus ook! Tong uitsteken

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:59

Ik maak zulke fouten ook,
Waarom? nou dit leer je gewoon niet op school...
tenminste ik niet...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:23

Ik woon in de randstad en het is werkelijk geen gehoor als je de kinders op straat hoort 'praten'. Scheldwoorden vind ik zelf nog niet zo erg, maar wat een domme fouten worden er in de zinsopbouw gemaakt. De leuke 'nagemaakte' buitenlandse accenten vind ik nog wel het lachwekkendste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:39

Het ergste is nog wel breezahtaal Nors opkijken . Ook MSNtaal dus, blij toe dat ze dat hier op Bokt aanpakken!
'Me paard' vind ik ook maf klinken, maar dat ben ik inmiddels min of meer gewend Nagelbijten / Gniffelen .

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:56

Jouw ouders hebben jou een dubbele i gegeven?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:30

'Ik wou...' kun je al bijna geen fout meer noemen, het wordt óveral gebruikt. Zelfs op tv in de ondertiteling.
Het klinkt zo lelijk. Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:33

Ja, dit klopt eigenlijk wel, denk dat ik zelf af en toe ook wel een foutje maak maar niet heel erg.
Dat msn/breezer taal vind ik echt afschuwelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:18

Lizzle schreef:
Jouw ouders hebben jou een dubbele i gegeven?

Clown Nee, Mirthe met een h en één i.
Mirthe was al bezet, evenals Mirthe_ & toen heb ik er een dubbele i van gemaakt, gezien ik geen verdere inspiratie had. Schijnheilig