( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:38

Haha o sorry, ik zie nu dat ik het er een beetje krom heb neergezet, in een vreemde context. Tong uitsteken

Ik bedoelde dus, dat ik niet geloof dat het toevallig is dat iedereen uniek is en dat gebed helpt.
Dus dat ik zeg maar door al die dingen die ik opnoem, niet geloof in toeval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:38

El_vis schreef:
Waarom die man en de rest van de wereld niet? misschien omdat God dat niet belangrijk vond.

Ik ben over het algemeen tamelijk agnostisch ingesteld ('ik weet het niet, ik kan het ook niet weten'). Maar ik begrijp bepaalde vormen van geloof wel, en heb daar ook respect voor.

Maar ik hoop van harte dat ik NOOIT zal geloven in een God die mensen laat sterven 'omdat Hij dat niet belangrijk vond'.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:46

Waarom shadow? Als dood gaan niet erg is, als het leven hierna werkelijk beter is dan dit leven, waarom dan? Waarom is het dan zo erg dat Hij die mensen laat sterven?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:00

Sunrise_ schreef:
fixture schreef:
ik ben lusitana dan wel niet maar ik reageer toch even

sommige dingen zijn gewoon niet te verklaren, en dat het dan gelijk 'god' moet zijn (wil niemand beledigen) omdat het niet te verklaren valt vind ik stom, je kan het gewoon niet bewijzen dus je zult het nooit weten.

Dat is hetzelfde als dat sommige mensen per sé altijd alles willen bewijzen. En als dat niet kan, blijven ze net
zolang zoeken totdat er een verklaring voor is. Maar ze zullen nooit toegeven dat er misschien wel wat hogers/groters/machtigers is dan hunzelf.

het is er pas als je er zelf in gelooft

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:08

fixture, kun je dat uitleggen. Want als je dat zegt denk ik hieraan: Je kunt pas je voet stoten tegen een stoel als je gelooft dat de stoel er is? Ook als je je ogen dicht hebt? Want volgens mij stoot je alsnog je voet, alleen zie je de stoel niet, maar dat je hem niet ziet, betekend toch niet dat ie er niet is?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:33

ik zal het proberen:

ik vergelijk het ff met geesten (niet dat het hetzelfde is ofzo)
er zijn zat mensen die geloven in geesten, die ze echt zien en de aanwezigheid voelen enzo
een hoop mensen gelooft ert niet in en zien ze ook niet

het is gewoon als je ergens niet in gelooft wat je direct niet kan zien, is het er niet, voor mij bestaat god gewoon niet omdat ik er niet in geloof

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:54

El_vis schreef:
Mag ik vragen hoe jij dit leven dan ziet? Wat is het doel volgens jou? Is er een leven na de dood? Of weet je het niet, en sta je ertegenover zo van dat zie ik allemaal nog wel?

Dit leven zie ik gewoon als een simpel leven, je word geboren en je gaat dood, volgens mij moet je daar niet (te) veel achter zoeken. Ik denk ook dat we uiteindelijk weer zullen uitsterven, net als de dinosouriers. Tenslotte blijven we ook gewoon maar dieren, misschien iets 'beschaafder' als je het zo wilt noemen, alhoewel als ik al de armoede en miserie in de wereld zie dan denk ik niet dat we er veel van terecht gebracht hebben.
Ik denk ook niet dat er leven is na de dood, allesinds niet in de vorm van een hemel of hel of paradijs, etc.

Een vraagje aan de cristenen onder ons, (niet aanvallend bedoelt hoor), hoe kijken jullie aan tegen de misdaden van de kerk in het verleden? Ik denk bv aan de inquisitie enzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:21

El_vis schreef:
Waarom shadow? Als dood gaan niet erg is, als het leven hierna werkelijk beter is dan dit leven, waarom dan? Waarom is het dan zo erg dat Hij die mensen laat sterven?

Het is niet het sterven, maar het idee dat er een almachtige uit pure onverschilligheid zo'n beslissing neemt.
Ik geloof te veel in het hier en nu en heb teveel respect voor mensen en levens om daar in te kunnen geloven.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:29

Maar wie zegt dat God direct alle beslissingen neemt? We zijn toch (dat heb ik altijd geleerd van mijn christelijke ouders, neem me niet kwalijk als ik onzin verkondig) op aarde gekomen om te leren dat als we zelf willen beslissen over alles, dat dat consequenties heeft?
Karma heet dat makkelijk gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:22

greensleaves schreef:
Maar wie zegt dat God direct alle beslissingen neemt?

El_vis zei dat onder andere, niet precies dat God alle beslissingen neemt, maar in elk geval dat God dat in bepaalde gevallen direct doet:

El_vis schreef:
Waarom die man en de rest van de wereld niet? misschien omdat God dat niet belangrijk vond. Misschien moest deze man van God nog iets belangrijks meemaken of teweeg brengen in deze wereld,

Nogmaals: voor bepaalde opvattingen en geloven kan ik beslist heel veel begrip opbrengen, maar niet voor een God die beslist over leven en dood en daarbij mensen laat sterven uit een soort van desinteresse. Sorry, maar nee.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:30

BraveSpots schreef:
El_vis schreef:
Mag ik vragen hoe jij dit leven dan ziet? Wat is het doel volgens jou? Is er een leven na de dood? Of weet je het niet, en sta je ertegenover zo van dat zie ik allemaal nog wel?

Dit leven zie ik gewoon als een simpel leven, je word geboren en je gaat dood, volgens mij moet je daar niet (te) veel achter zoeken. Ik denk ook dat we uiteindelijk weer zullen uitsterven, net als de dinosouriers. Tenslotte blijven we ook gewoon maar dieren, misschien iets 'beschaafder' als je het zo wilt noemen, alhoewel als ik al de armoede en miserie in de wereld zie dan denk ik niet dat we er veel van terecht gebracht hebben.
Ik denk ook niet dat er leven is na de dood, allesinds niet in de vorm van een hemel of hel of paradijs, etc.

Een vraagje aan de cristenen onder ons, (niet aanvallend bedoelt hoor), hoe kijken jullie aan tegen de misdaden van de kerk in het verleden? Ik denk bv aan de inquisitie enzo?

Ik ben Christelijk. Mijn mening is dat de kerk er voor haar leden moet zijn. Moet willen steunen in nood en een plaats
van troost moet bieden als dat nodig is, zonder vooroordelen of iets dergelijks. Maar ook een plek waar mensen het fijn hebben samen en waar ze bijeenkomen. Ik vind het vreselijk dat mensen vroeger werd verteld dat als ze geen geld gaven aan de kerk, dat ze in de hel zouden komen. Bah, de kerk hoort juist een fijne plek te zijn, niet iets waar ze je angst over de hel en dergelijke aanjagen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:53

-edit-

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:03

Shadow0 schreef:
El_vis schreef:

Het is niet het sterven, maar het idee dat er een almachtige uit pure onverschilligheid zo'n beslissing neemt.
Ik geloof te veel in het hier en nu en heb teveel respect voor mensen en levens om daar in te kunnen geloven.

Hmm misschien heb ik het verkeerd verwoord, niet disinteresse, maar eerder ja, hoe moet ik dat zeggen? achja laat maar, te moeilijk om uit te leggen. Vork

@ bravespots. tja, ikzelf ben niet katholiek ofz. Ik ben een heilige der laatste dagen. En tot nu toe heeft onze kerk in de gehele geschiedenis nog nooit iets gruwelijks gedaan ofz. Dus heb daar niet echt een antwoord op.

@fixture. maar dat veel van die mensen de geesten niet zien, betekend toch niet dat ze er niet zijn? als andere mensen ze voelen/zien betekend dat toch dat ze er zijn. maar dat de mensen die er niet in geloven en ze ook niet zien/voelen dat gewoon niet weten, niet kunnen ervaren.
Ik snap wel waar je naar doelt, maar ben het er niet zo mee eens.
bedankt voor de uitleg in ieder geval Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:13

Ik ben een beetje laat met reageren, maar de wonderen waar ik het over had, waren de wonderen die in de bijbel als zodanig omschreven zijn, en verklaarbaar zijn. Er zijn zat onverklaarbare dingen die heel mysterieus zijn, maar dat noem ik zelf geen wonder, maar natuurlijk zou je die zo kunnen omschrijven! Er is hier pas nog een baby geweest die dood was, maar in de armen van de moeder die afscheid nam weer tot leven kwam. Zoiets wil ik niet eens verklaren, maar heeft wel sterk te maken met wat ik al noemde "de sterke wil", in dit geval om te leven. Verder geloof ik heel vast in "god", maar dat is voor mij geen man of machtige en ik geloof in "beschermengelen". Ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat het natuurlijk namen zijn die bij iedereen andere vormen aannemen, en het een naam geven gaat naar een beeld geven, terwijl het juist dingen zijn die geen imago hébben. Het zijn geen mannetjes.

Ik wil over die wil ook nog wel wat kwijt. Als ze bij een verlamde rat adrenaline inspuiten, kan hij lopen, zelfs rennen over een smalle lat! Een heleboel heeft te maken met chemie in je hersenen waarvan we pas vrij recent hebben ontdekt hoe een en ander werkt en er ligt nog heel wat te ontdekken voor ons.

Ook nog wel een leuke om over na te denken: Het is wetenschappelijk bewezen dat bidden helpt (genezen). Het gaat om de verzonden positieve energie. Ook iets waar we maar weinig over weten.

Het probleem met het geloof is, dat het in principe wél mooi is, maar in de praktijk een stuk minder.
Wat is het nut van de tien geboden (op zich vrij goede regels als men zich er aan zou houden, behalve het eerste stuk "dicatorschap" Knipoog ) als je het van je af kunt biechten als je wat verkeerd hebt gedaan?

Ik geloof sterk in een schoon geweten houden. Veel prettiger voor de wereld dan een zeggen dat je ergens in geloofd, maar vervolgens je als een beest gedraagt.

O, ik geloof ook in 7 niveaux van "hemel", maar niet als een soort landschappen waar je als mens in rondwandeld.

Het hele probleem met al die dingen is, dat ieder het maakt naar zijn eigen inlevingsvermogen en dat de kerk het allemaal op een kinderlijke manier ziet en uitlegt en vaak vanuit een machtspositie. Er wordt een hoop gemanipuleerd. Zo is het nooit bedoeld geweest.

Maar het blijft zo moeiljk, omdat dingen die je niet kunt zien, nu eenmaal moeilijk te omschrijven zijn. Knipoog

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:38

@fixture. maar dat veel van die mensen de geesten niet zien, betekend toch niet dat ze er niet zijn? als andere mensen ze voelen/zien betekend dat toch dat ze er zijn. maar dat de mensen die er niet in geloven en ze ook niet zien/voelen dat gewoon niet weten, niet kunnen ervaren.
Ik snap wel waar je naar doelt, maar ben het er niet zo mee eens.
bedankt voor de uitleg in ieder geval Knipoog[/quote]

oke, was ook een beetje een vage uitleg, wist neit goed hoe ik het uit moest leggen Knipoog
en de wereld zou maar saai zijn hè, als iedereen dezelfde opvattingen had Haha!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:41

maar ik wil er eigenlijk toch nog iets over zeggen , sorry Knipoog

het is zo dat ik als ik vaak zelf iets neit heb gezien het neit geloof
als iemand anders zegt yoghurt is lekker, kan ej dat toch helemaal neit weten voordat je hebt geproefd Knipoog

(haha wat heb ik ook een vergelijkingen Nagelbijten / Gniffelen)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:18

hmm lusitana. interessante stellingen. ja klopt ja, veel dingen zijn chemisch etc gezien uit te leggen. maar dat haalt dan toch niet weg dat het een ''wonder'' kan zijn? dat het van God is? want als je zoals ik gelooft in God en dat die alles geschapen, ookal is iets dan te verklaren, dan zijn nog de dingen waarmee het gebeurt in jou geval de baby, de moeder, de hersenen die het verzorgen door God geschapen.
Dat van dat bidden, ja dat geloof ik graag. De kijk die mensen op de wereld hebben en op dingen die ze doen, maakt heel veel verschil, en als ze dus dénken dat bidden helpt, dan zal het ook goed voor ze zijn. maar ik weet zeker dat God het ook werkelijk hoort en dat je het niet alleen voor jezeld doet.
En dat van de kerk, tja wat dat betreft (no affence) vind ik het heel erg jammer van de katholieke kerk etc. omdat die toch wel de kijk op religie en God enz nogal hebben bezoedelt door inderdaad machtsspelletjes en dingen die ze verandert hebben voor eigen zaak.
Ik ben dus lid van een totaal andere kerk, en ik geloof ook echt dat dit de ware kerk is. nogmaals ik wil niemand beledigen.
Er worden hier geen machtsspelletjes gespeeld, we hebben geen paus die ons verteld wat wel en niet goed is.
En over de 10 geboden, ik denk wel degelijk dat die goed zijn, ook voor mensen die geen lid zijn. maar nogmaals ook deze zijn door ''de kerk'' nogal vervormd. en bijv dingen als trouw zijn aan je partner en het woord van wijsheid (alcohol etc) houden mensen zich niet meer aan terwijl ze claimen dat ze geloven in wat God zegt maar dat dan niet.
In de kerk waarvan ik lid ben, houd ieder actief lid, stuk voor stuk (jaja, vrijwillig) zich daaraan. En geloof maar dat ze er een stuk gelukkiger van worden. Knipoog
uhm. ben een beetje de draad kwijt nou, maargoed laten we het hier maar weer bij houden Tong uitsteken

@fixture, ja dat is bij veel mensen zo, eerst zien dan geloven. ik heb daar ook last van gehad Tong uitsteken maar ik denk dat dat juist het punt is van geloven; als je iets hebt gezien, valt er niks meer te geloven. geloven is hopen op dingen die men niet ziet. Knipoog dit schijnt nogal moeilijk te zijn voor mensen. waaronder ik moet bekennen ik. maar ik ben aan het leren.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:26

@fixture, ja dat is bij veel mensen zo, eerst zien dan geloven. ik heb daar ook last van gehad maar ik denk dat dat juist het punt is van geloven; als je iets hebt gezien, valt er niks meer te geloven. geloven is hopen op dingen die men niet ziet. dit schijnt nogal moeilijk te zijn voor mensen. waaronder ik moet bekennen ik. maar ik ben aan het leren.

ik houd er niet zo van als mensen zeggen, ja er is een god enzovoort, maar tis net als je zegt dat is juist het punt met geloven, ik vind bewijs dat maar eens dan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:47

El_vis schreef:
Er worden hier geen machtsspelletjes gespeeld, we hebben geen paus die ons verteld wat wel en niet goed is.

Dat er geen paus is, dat klopt wel, maar dat er geen machtsspelletjes worden gespeeld dat geloof ik niet Lachen
Ik ben namelijk nog nooit een groep van meer dan 4 mensen tegengekomen waar geen machtsspelletjes aan de hand zijn. Mijn ouders zijn in een christelijk dorp opgegroeid, en reken maar dat daar heel wat machtsspelletjes aan de gang zijn, ook binnen de kerken!

Nou hoeft dat allemaal geen drama te zijn hoor, maar de paus doet ook niet alleen maar slechte dingen, en de katholieke kerk op zich al helemaal niet. Maar het is goed je bewust te zijn van het feit dat een kerk toch echt altijd gerund wordt door mensen, met menselijke motieven en met menselijke gebreken. Als je dat uit het oog verliest, kun je heel snel vervallen in een extreme manier van denken, vergeten kritisch te zijn over je eigen gedrag en motieven, en religieus fanatiek worden.

En dat is evenmin goed, zelfs al staat er geen paus aan het hoofd.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:24

hmm ja dat had ik al verwacht shadow, dat je dat niet zou geloven, is heel logisch natuurlijk.
Maarja, heeft nou geen nut om te vertellen hoe onze kerk werkt, kan namelijk niet. zou je moeten meemaken om te weten, of het in ieder geval persoonlijk horen inplaats van over het internet.
Maargoed vond het wel leuk om een vriendelijke intelligente discussie te hebben met jullie.Het was mij een genoegen Haha! maar laat ik eerlijk zijn; ik ben te lui om nog eens te posten Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:37

El_vis schreef:
hmm ja dat had ik al verwacht shadow, dat je dat niet zou geloven, is heel logisch natuurlijk.

Ik vind het jammer dat we zelfs nu, Nederland 2007, nog altijd niet voorzichtig zijn met dit soort zaken. Ik ben absoluut niet tegen religie, en ook zeker niet tegen het Christendom. Ik ben niet tegen geloven. Maar het is wel iets om voorzichtig mee te zijn, want mensen maken fouten. Ook mensen met een heel oprecht geloof kunnen fouten maken. En dat is iets om kritisch over te blijven waken. Als je je niet bewust bent van je eigen kwetsbaarheid komen extremisme en fanatisme al aardig dichtbij.

Dat komt ook voor bij protestants-christelijke kerken. (In Amerika zijn er een aantal voorbeelden van hele enge kerken, die geweld tegen homo's prima vinden, die informatie verbieden omdat het in strijd is met hun geloof etc.) Zulke vormen zal het bij jullie niet aannemen (hoop ik toch Knipoog ).
Maar als je er vanuit gaat dat het niet KAN voorkomen bij jullie, dan loop je al een aardig risico dat het juist wel kan gebeuren, omdat je er niet op bedacht bent.

Om dat af te doen met 'je kunt het niet snappen als je niet gelooft' vind ik een wat erg simpel antwoord.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:45

Shadow0 schreef:
El_vis schreef:

Ik vind het jammer dat we zelfs nu, Nederland 2007, nog altijd niet voorzichtig zijn met dit soort zaken. Ik ben absoluut niet tegen religie, en ook zeker niet tegen het Christendom. Ik ben niet tegen geloven. Maar het is wel iets om voorzichtig mee te zijn, want mensen maken fouten. Ook mensen met een heel oprecht geloof kunnen fouten maken. En dat is iets om kritisch over te blijven waken. Als je je niet bewust bent van je eigen kwetsbaarheid komen extremisme en fanatisme al aardig dichtbij.

Dat komt ook voor bij protestants-christelijke kerken. (In Amerika zijn er een aantal voorbeelden van hele enge kerken, die geweld tegen homo's prima vinden, die informatie verbieden omdat het in strijd is met hun geloof etc.) Zulke vormen zal het bij jullie niet aannemen (hoop ik toch Knipoog ).
Maar als je er vanuit gaat dat het niet KAN voorkomen bij jullie, dan loop je al een aardig risico dat het juist wel kan gebeuren, omdat je er niet op bedacht bent.

Om dat af te doen met 'je kunt het niet snappen als je niet gelooft' vind ik een wat erg simpel antwoord.

Ja dat begrijp ik, ik heb ook niet gezegd dat er nooit zoiets KAN beginnen voor te komen, tuurlijk. en de mensen die lid zijn hebben ook allemaal zelf hersenen en houden daar rekening mee.
En ik bedoelde ook niet dat je het niet kunt snappen als je het niet geloofd. sorry als ik je daarmee heb beledigt dit was niet mijn bedoeling.
wat ik bedoelde was meer, dat het moeilijk is om uit te leggen over een ''blad papier'' of in dit geval over het internet. als je snapt wat ik bedoel?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:47

Gewoon even een nieuwsgierig vraagje aan alle niet christenen/gelovigen; hoe denken jullie
dat de aarde en de mensen erop zijn ontstaan? Geloven jullie in de oerknal, evolutietheorie, of..? Lachen

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:55

Sunrise@ Ik ben niet gelovig en heb geen vlou idee. Het maakt mij ook niet zo veel uit, ik ben nu op de aarde en leef nu en wil graag overleven (goeie baan enzo).
Ik hou me daar niet zo mee bezig met hoe de aarde is ontstaan. Lachen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:08

El_vis schreef:
@ lusitana, even een hele nieuwsgierige vraag misschien maar; als je niet in wonderen gelooft, hoe zou je dan bijv. dit verklaren: (uit eigen ervaring) auto met inzittenden vader, broer en dochter rijd in de winter de sloot in, land op zijn kop. uiteindelijk krijgt vader zijn deur open onder water (er is bewezen dat dit praktisch onmogelijk is) en weet zoon EN inmiddels al ''dode'' dochter uit de auto te vissen. en tot iedereens verbazing toe, dochter met beademing weer zo ver te krijgen dat haar hart weer gaat kloppen?
Btw, je hoeft niet bang te zijn dat je me beledigt met je antwoord hoor, ben een redelijk persoon denk ik zo. ben alleen nieuwsgierig hoe je dit zou verklaren als het geen ''wonder'' is.
Politie etc. heeft verklaart dat dit hele gebeuren onmogelijk was, en er werden serieuse uitspraken uitgedeeld dat het een wonder van God was geweest.
Maar als het dat niet was, hoe dan?

Overlevingsinstinct. Het is bewezen dat wanneer mensen in levensgevaar zijn ze buitengewone dingen kunnen doen. Dit zou een deel van dit verhaal kunnen verklaren. Als 'tegen' stelling op jouw verhaal. Dit zou je een wonder kunnen noemen. Maar als God ervoor kan zorgen dat deze mensen zo'n ongeval overleven, waarom hebben mensen in de wereld dan nog steeds honger? En waarom overlijdne er nog steeds duizenden mensen aan een ziekte als kanker? Een beetje standaard voorbeelden, weet ik.

Zelf ben ik niet gelovig al ben ik wel naar een christelijke basisschool geweest. Ik zou denk ik ook nooit gelovig worden. Probeer op de woorden te komen om te omschrijven waarom niet, maar dat lukt even niet..

Edit; bedoel dit niet aanvallend!

en als reactie op wat hierboven staat. Dat soort over the top kerken zijn echt creepy.. Mensen die het toestaan homoseksuelen in elkaar te slaan en erger. Dan heb je de Bijbel otch echt verkeerd gelezen. Er staat nergens dat het verboden is om een 'relatie' te hebben met iemand van dezelfde sekse.