sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:38

volgens mij bij m'n broertje en zusje ook.. groep 8 Lachen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:32

Shadow0 schreef:
ShirleyA schreef:
Ik vind het hoofddeel v d voorlichting voor de ouders is en de aanvulling dan miss op school, maar niet andersom.

Maar als de ouders het niet doen? En de kinderen dus in de problemen komen doordat ze nooit fatsoenlijk zijn voorgelicht?

Citaat:
Laat kinderen toch nog even kind zijn

Waarom zou een kind dat hierover informatie krijgt geen kind meer zijn?

Ik vind t van zulke ouders te gemakzuchtig dan. Dat hoort bij de taak vd ouder. daarom dan wel die school als aanvulling. maar als t goed is weet n kind genoeg van de ouder(s).
Ik vind sex geen kinder-ding. dat bedoel ik met laat ze nog kind zijn. Het hoort ook niet bij kinderen v groep 1 en ook niet v grope 3 waar mijn zoontje nu in zit. Dat zijn echt nog kinderen die bezig zijn met kinderdingen.
Als ouder beantwoord je de vragen die je kind heeft, de echte info komt later wel.
En je kan niet alles aan school overlaten, je hebt je eigen verantwoordelijkheden en daar hoort voorlichting wel bij, maar nog niet als ze 4 zijn.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:38

Heb nog niet het hele topic gelezen, kom even binnenvallen met mijn mening Lachen

Ik als juf vind het goed om het onderwerp al vroeg bespreekbaar te maken. Maar dat betekend i.m.o. niet dat je dan in groep 1 al moet beginnen met hoe je nou exact kunt voorkomen dat je een soa oploopt en waar je dat aan herkent, maar meer het leren kennen van het eigen lichaam, het verschil tussen de lichamen van een jongen en een meisje en dat accepteren, is helemaal niet raar of eng maar heel normaal. Stuk zelfacceptatie, grenzen aanleren, zeggen dat je het niet fijn vind als iemand je op een plek aanraakt wat je niet prettig vind. Heeft wel met sexualiteit te maken, maar vind dat je in die leeftijdsgroep nog niet te zwaar/diep erop in moet gaan. Maar wel zorgen dat het bespreekbaar is, want zeker in de bovenbouw van de basisschool en onderbouw van de middelbare wordt er vaak heel lacherig en laconiek over gedaan omdat kinderen niet voor elkaar onder willen doen.

Ik vind het dus wel een goed idee, rustig opbouwen zoiets en dan kan het denk ik wel goed zijn Lachen Want het mag dan wel een taak van de ouders zijn (vind ik het eigenlijk ook), er zijn genoeg ouders die er niets aan doen en waardoor kinderen dus ook niet altijd meekrijgen dat het niet normaal is wat zij meemaken of horen of merken (even in het extreme geval gezien). Ik vind dat ieder kind het recht heeft om te weten hoe het zit, en helaas zijn er veel te veel ouders die hier niet over (durven te) praten met hun kinderen, of van mening zijn dat hun kinderen daar nog lang niet aan toe zijn. En tsja, als ze eenmaal in de puberteit zitten, ben je te laat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:58

ShirleyA schreef:
Ik vind t van zulke ouders te gemakzuchtig dan. Dat hoort bij de taak vd ouder.

Dat kun je wel vinden, en daar ben ik het ook niet mee oneens, maar dat verandert de situatie niet: teveel kinderen krijgen NIET voldoende of juiste voorlichting. Dan is het toch handiger om te zoeken naar een oplossing, dan te blijven hangen in: "ja, eigenlijk hadden de ouders het moeten doen".

Citaat:
Ik vind sex geen kinder-ding. dat bedoel ik met laat ze nog kind zijn. Het hoort ook niet bij kinderen v groep 1 en ook niet v grope 3 waar mijn zoontje nu in zit. Dat zijn echt nog kinderen die bezig zijn met kinderdingen.

Maar ook liefde, relaties, kinderen zijn dingen die de kinderen op die leeftijd bezig houden. Denk bv aan al die kleuters die later met het buurjongetje of met de juffrouw gaan trouwen Lachen Kinderen krijgen broertjes en zusjes, ze leren hoe hun lichaam werkt, ze leren dat een ei een kuikentje en later een kip wordt, etc. Kortom: het IS een deel van hun belevingswereld.

Niemand is van plan om 4-jarigen een lesje condoomgebruik in de praktijk te geven. Knipoog Maar het zijn wel degelijk onderwerpen die al spelen, en dat mag best een (goed uitgedacht en voorzichtig gebracht) plekje krijgen - liever dan geroezemoes, roddels, rare verhalen en dingen waar je als ouder geen vat op hebt.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:58

Ik snap jullie beredenering goed hoor, maar ik blijf er toch bij dat ik als moeder ook wel n deel vd opvoeding zelf wil doen. Ik wil zelf bepalen wanneer mijn kind voorlichting krijgt, want alleen ik ken mijn kind echt. Door goed op te letten weet je wanneer je kind toe is aan info.
Tuurlijk hoef je er in de pubertijd niet meer mee aan tye komen, dat is wat laat Haha!
Maar kinderen van 4 vind ik weer te jong. En overkippen en eitjes ed ja dat kan vast geen kwaad.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:00

foei foei foei , waar gaat het toch heen met deze wereld Frusty Frusty Verward Hamer Gestoord
idd de ouders zelf bepalen wanneer kind voorlichting krijgt....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:01

ShirleyA schreef:
Ik snap jullie beredenering goed hoor, maar ik blijf er toch bij dat ik als moeder ook wel n deel vd opvoeding zelf wil doen. Ik wil zelf bepalen wanneer mijn kind voorlichting krijgt, want alleen ik ken mijn kind echt. Door goed op te letten weet je wanneer je kind toe is aan info.

Nogmaals: welke oplossing zie je dan voor de kinderen waarbij de ouders dat NIET doen? Dat is de grote vraag. Met de constatering dat ze het zouden moeten doen, schiet je niet zoveel op, toch?

Ladylay: kun je dit wat beter uitleggen? Heb je de argumenten op de vorige pagina's gelezen? Wat vind jij daarvan?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:22

sex hoort op vele latere leeftijd, niet bij kleuter e.d. laat je kind kind zijn
en als je sex op zo'n ziek vroege leeftijd gaat geven, dan is er een heel stuk onschuld weg

als je sex hebt gehad is er een stuk onschuld uit je weg, je bent opeens een stuk volwassener
als een merrie een veulen heeft gehad, is ze ook een stuk volwassener geworden...
lastig uit te leggen Knipoog

ik vind het gewoon niet normaal dat dit allemaal normaal geworden is ?
normaal houdt in dat iets vaak voor komt, maar dan is het eigenlijk vaak NIET normaal
verkrachtingen ? komt vaak voor
aanslagen ? komt vaak voor, mensen kijken er al minder snel van op....
als je eenmaal seks hebt gehad, is er iets geestelijks ook veranderd....

zoo, ga ff onder de zonnebank Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:31

ladylay schreef:
en als je sex op zo'n ziek vroege leeftijd gaat geven, dan is er een heel stuk onschuld weg

Jammer dat je weinig hebt begrepen (of gelezen) van de reacties die hier geplaatst zijn, maar het is niet anders.

De vergelijking tussen (op de leeftijd aangepaste) informatie waar kinderen vandaan komen of een merrie die een veulen krijgt ontgaat me even, en de link tussen seksuele voorlichting en aanslagen ook, maar wij worden het toch niet eens dus ik weet niet of het zin heeft dat nog uit te gaan leggen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:42

Shadow0 ik heb geen oplossing voor ouders die hun taak niet goed ten uitvoer brengen. Maar ik vind eigenlijk ook niet dat ik en vooral mijn kind daar de dupe v wordt. Ik vind dat ik deze zaken zelf moet bijbrengen. En andere ouders ook, ja doen ze dat niet dan heb ik daar geen antwoord op maar om dan maar kinderen v 4 er al lastig mee te vallen.......

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:49

Bij onze kinderen op school werd er een aantal jaar geleden ook besloten om de kinderen in groep 3/4 sexuele voorlichting te geven.
Dit was niet met de ouders overlegd, met als gevolg dat je tussen de middag nietsvermoedend met een 7-jarig kind aan tafel zit die jou eens even haarfijn verteld hoe dat nou precies allemaal in elkaar zit! En dan ook nog alle kleuters in paniek want "de juf heeft allemaal eieren in haar buik!" Ze snapten er niks van.. Bloos

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:53

meander schreef:
Bij onze kinderen op school werd er een aantal jaar geleden ook besloten om de kinderen in groep 3/4 sexuele voorlichting te geven.
Dit was niet met de ouders overlegd, met als gevolg dat je tussen de middag nietsvermoedend met een 7-jarig kind aan tafel zit die jou eens even haarfijn verteld hoe dat nou precies allemaal in elkaar zit! En dan ook nog alle kleuters in paniek want "de juf heeft allemaal eieren in haar buik!" Ze snapten er niks van.. Bloos

Daar zou ik dus heel boos om worden want ik vind niet dat ze dat mogen doen zonder dat de ouders dat weten! Scholen moeten dit soort zaken wel communiceren met de ouders.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:00

Boos zijn we ook wel geworden hoor! Zoiets moet inderdaad in goed overleg met de ouders. Maar ik denk dat dat wel vaker vergeten word op scholen...

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:13

Soet schreef:
Maar hoe moet een ouder het dan wel zeggen tegen z'n jong/onvolwassen kindje; Mama en papa hebben de liefde bedrijfd..?!

Mama en papa vinden elkaar heel lief en daarom zit er nu een baby in mama's buik lijkt me beter dan dat soort bloemkool-verhalen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:16

Shadow0 schreef:
ladylay schreef:

Jammer dat je weinig hebt begrepen (of gelezen) van de reacties die hier geplaatst zijn, maar het is niet anders.

De vergelijking tussen (op de leeftijd aangepaste) informatie waar kinderen vandaan komen of een merrie die een veulen krijgt ontgaat me even, en de link tussen seksuele voorlichting en aanslagen ook, maar wij worden het toch niet eens dus ik weet niet of het zin heeft dat nog uit te gaan leggen.

jammer dat je dit zegt, want ik heb het wel degelijk gelezen EN begrepen...
en dat jij de vergelijkingen niet ziet tja...dat kan....maar dat betekend niet dat ik het dan niet zie of verkeerd heb

wij worden het ook niet eens, maar om zoiets er neer te zetten, nee...dat is erg jammer

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:19

JA ik hoorde het van iemand broertje zat in groep 8 en kreeg een banaan en een condoom ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:19

meander schreef:

Dat is zeker niet goed, en niet zoals het hoort. Maar bedenk wel - dat kan ook gebeuren als ze het horen van andere kinderen op het schoolplein. En jouw kinderen kwamen in elk geval wel met hun twijfels, en als het hele onderwerp onbespreekbaar is durven ze misschien ook niet de vragen te stellen. En dit bedoel ik niet om de actie van de school goed te praten, maar wel om aan te geven dat aan niet-vertellen dezelfde bezwaren kleven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:22

Oh maar mijn kinderen wisten het allemaal allang hoor! Wij zijn nogal makkelijk ( jonge ouders ) met dat soort dingen, daarom durfden ze het ook gwoon thuis te vertellen. Maar dat zou niet voor iedereen zo geweest zijn Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:36

jammer dat je er niet meer op reageerd, vond het niet erg vriendelijk zo'n vooroordeel, beoordeling

erg jammer

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:55

ladylay schreef:
jammer dat je er niet meer op reageerd, vond het niet erg vriendelijk zo'n vooroordeel, beoordeling

erg jammer

Jij verwijst naar het verdwijnen van de onschuld, en daarover heb ik ShirleyA al een paar vragen gesteld, zie hoger op deze pagina: wat verdwijnt er, waarom zou een kind dan geen kind meer zijn? Daarbij heb ik aangegeven waarom dit soort zaken ook in het leven van veel 4-jarigen WEL een flinke rol spelen, en ik snap echt niet wat er nou verloren gaat als die onderwerpen in de klas behandeld worden. Je bent vrij om uit te leggen waarom je dat anders ziet, want die vragen gelden natuurlijk voor iedereen die verwijst naar dat 'laat een kind toch kind zijn'.

Verder kom je aan met verkrachting, het plegen van aanslagen en een voorbeeld van het krijgen van een veulen. Door het zo in het extreme te trekken is er weinig ruimte meer voor discussie.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:18

ik zie dit ook als extreme, daarom vind dat zeker van toepassing

het is geestelijk, je stelt ze aan iets bloot wat als je op zo'n leeftijd nog niet aan denkt, en het nog denkt aan onschuldig, logisch dat ze er over gaan praten op zo'n jonge leeftijd omdat ze eraan blootgesteld worden, kijk maar om je heen , of op tv. etc.

het is geestelijk, sex is als je geestelijk volwassen bent, dat je weet wat het daadwerkelijk in houdt....{en ik zeg niet dat volwassene dat ook weten vaak} maar dat ze er bewust van zijn wat het dus daadwerkelijk in houdt e.dl

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:23

meander schreef:
Oh maar mijn kinderen wisten het allemaal allang hoor! Wij zijn nogal makkelijk ( jonge ouders ) met dat soort dingen, daarom durfden ze het ook gwoon thuis te vertellen. Maar dat zou niet voor iedereen zo geweest zijn Knipoog

Ik zie t verband tussen makkelijk zijn met dat soort dingen en jong zijn niet zo! Ik ben nl zelf ook heel makkelijk daarin en heel open naar mijn zoontje maar ben geen jonge moeder Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:51

Shirley A > Ja daar heb je natuurlijk wel een goed punt Bloos
Maar ik ken niet zoveel ouders die daar wat makkelijker mee
omgaan! En ik ken in mijn omgeving zowieso geen mensen
van mijn leeftijd met kinderen van mijn leeftijd....Snap je het nog!?
Vandaar misschien mijn vooroordeel excuus Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:40

meander schreef:
Shirley A > Ja daar heb je natuurlijk wel een goed punt Bloos
Maar ik ken niet zoveel ouders die daar wat makkelijker mee
omgaan! En ik ken in mijn omgeving zowieso geen mensen
van mijn leeftijd met kinderen van mijn leeftijd....Snap je het nog!?
Vandaar misschien mijn vooroordeel excuus Haha!

Ben niet boos hoor Knipoog Ik ben daar zelf heel vrij in opgevoed, bloot was heel gewoon (niet dat mijn ouders naakt door t huis liepen hoor, maar ik ging vaak met mijn moeder onder de douche Haha!) , zelfs bij mijn omatje kon ik daar mee terecht als ik vragen had.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:26

Ik zou er toch nog wat mee wachten.
Kleuters nemen dit meestal niet serieus, willen het voor de grap doen e.d. willen stoere praat verkopen. Vanaf groep 8 vind ik dat je er mee moet beginnen (dat was bij mij ook zo) en dan kun je ook al tienerzwangerschappen vermijden. Alleen zijn er altijd die koppig of stoer (uitgez. verkrachtingen e.d.) willen doen en er vervolgens de consequenties niet van kunnen inzien.