Euro of liever Gulden????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulden of Euro?

Poll eindigt op

Gulden
123 (58%)
Euro
86 (41%)

Totaal aantal stemmen: 209

Djaleesa

Re: Euro of liever Gulden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:45

Doe mij nu maar de euro ben er nu aan gewend.
Maar ik vind wel alles onwijs veel duurder geworden. Dat is het nadeel ervan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:26

Laat de melk maar lekker duur zijn, verdienen wij thuis ook nog eens wat. Knipoog

Maargoed; ik heb liever de gulden. Ik ben 16, maar reken bij vooral grotere bedragen nog altijd om..

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:32

Ik reken ook altijd nog bedragen terug. Sinds de komst van de euro weet ik niet beter, dus kies toch voor de gulden denk ik. Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:59

Paula schreef:
Ik ben 16, maar reken bij vooral grotere bedragen nog altijd om..

Je was dus hooguit 10 toen de Euro werd ingevoerd. Toen je 7 was, rekende ik op mijn werk al in Euros

Toen ik 10 was, wist ik net de prijs van een ijsje: 25 cent. Toen ik 16 was, sprak ik er ook al schande van dat een ijsje 1 Gulden kostte.....

Ik weet niet waar ik naar terug zou moeten rekenen in die tijd.. Met mijn 10 jaar had ik geen zakgeld, dus wist ik feitelijk van niks.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:00

'Grappig' dat toch meerendeels van de mensen toch nog voor de guldentijdperk zouden kiezen, ik ook Ja

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:26

joostvangestel schreef:
Paula schreef:
Ik ben 16, maar reken bij vooral grotere bedragen nog altijd om..

Je was dus hooguit 10 toen de Euro werd ingevoerd. Toen je 7 was, rekende ik op mijn werk al in Euros

Toen ik 10 was, wist ik net de prijs van een ijsje: 25 cent. Toen ik 16 was, sprak ik er ook al schande van dat een ijsje 1 Gulden kostte.....

Ik weet niet waar ik naar terug zou moeten rekenen in die tijd.. Met mijn 10 jaar had ik geen zakgeld, dus wist ik feitelijk van niks.

Ze was waarschijnlijk 11, misschien al 12. De euro is namelijk vijf jaar geleden ingevoerd, in 2002. Deze leeftijd heb je in groep 8, misschien al op de middelbare school. Ik was me toen ook best wel bewust van wat dingen kostten hoor...

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:55

Ik ga voor de euro. Ben er nu inmiddels aan gewend.
In het begin rekende ik nog vaak om en vond ik alles ineens schandalig duur geworden. Nu reken ik niet meer om. Als je iets nodig hebt dan koop je het toch wel.
Ook vind ik de euro op vakantie toch wel erg handig. Geen gedoe met geld wisselen!
Ik denk dat vooral 'oudere' mensen de gulden missen. Ik ben 21 bijna 22 en dus redelijk met de euro opgegroeid.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:28

Ik blijf voor de gulden ...
maar ook ik was me op de leeftijd 11. 12 al bewust wat dingen kosten.
nee uiteindelijk denk ik dat als we een keer konden stemmen voor de gulden dat die gewoon terug komt .

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:42

Omrekenen heeft gewoon weinig zin meer. We weten gewoon dat alles zo'n 40% omhoog is gegaans en de we hebben geleerd nu toch wel de kosten te refereren aan wat normaal is, dan wel in verhouding staat (tot dat wat we verdienen)? Dus omrekenen heeft geen zin. Ik verdien ook het dubbele sinds de euro als je het terugrekent.

Bovendien terug naar de gulden zal echt geen prijsdempend effect meer geven. Daarvoor is het te laat. De inflatie heeft ook als positieve bijwerking gehad dat wij niet meer zulke hoge lonen hadden als eerst en weer normaal kunnen concurreren in de wereld. En daar plukken we nu de vruchten van

Jan Modaal verdient 30keuro bruto per jaar, dat verdiende de meeste ook niet 5 jaar terug (toen was 66000 gulden een heel mooi salaris).
BTW: twee keer modaal is 2812 euro netto p/m, is 60keuro bruto.
0.7% van de nederlandse bevolking verdient meer dan 4 keer modaal.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:55

Effy schreef:
joostvangestel schreef:

Ze was waarschijnlijk 11, misschien al 12. De euro is namelijk vijf jaar geleden ingevoerd, in 2002. Deze leeftijd heb je in groep 8, misschien al op de middelbare school. Ik was me toen ook best wel bewust van wat dingen kostten hoor...

Ik was mij wel dégelijk bewust van prijzen op die leeftijd, komt omdat ik echt een verschrikkelijke krent ben en ongelofelijk zuinig. Met het begin van de Euro rekende thuis iedereen om, en ik deed dat ook vrolijk mee. De rest is er alleen mee opgehouden maar ik krijg het niet uit mijn hoofd... Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:06

"Toen de gulden er was, was alles goedkoper". Ja, en de salarissen ook lager. Alles wordt altijd elk jaar duurder, dat was met de gulden zo en ismet de euro niet anders. Verder klopt het niet, dat alles duurder is geworden, al zijn er vast wel leukerds, die er misbruk van hebben gemaakt. Maar ik heb mijn eerste digicamera gekocht voor 50DEM minder dan een collega de maand ervoor. Op mijn vraag hoezo, was het antowoord: aanpassing alvast aan de euro, om da nee nrond bedrag te krijgen.
Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over. Verder waren er een aantal levensmiddelen (groente bv.), die door weersomstandigheden duur waren, dat had met de euro niks te maken. Die zijn later ook weer goedkoper geworden.
Nee, als NLer in het buitenland ben ik dolblij met de euro: geen gesodemieter meer met wisselkoersen en de kosten die daarbij horen, geen onvindbare restjes geld ergens in een oude portemonnee in een la, als je weer eens naar NL wilt. Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets. De Euro wordt ook buiten de EUR-zone en zelfs buiten Europa goed geaccepteerd, terwijl de gulden onbekend was, dus geen noodzaak meer om dollars bij je te hebben, prima! En voor de export en het toerisme, waar Nederland uiteindelijk van leeft, is het ook een enorm voordeel, niet meer te hoeven wisselen. Nee, alleen mensen met een nauwe en kortzichtige blik kunnen de gulden terugwillen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:08

Tsja... Mijn gevoel gaat gewoon naar de euro, omdat ik deze gewend ben. Alles is miss. wel duurder, daar let ik neit zo op. Ik ben nooit de gulden gewend.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:08

Euro, ik ben er nu al zo aan gewend. En ik vind het erg handig dat ik in veel landen ook gewoon met de euro kan betalen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:09

Fabienne_S schreef:
Euro, ik ben er nu al zo aan gewend. En ik vind het erg handig dat ik in veel landen ook gewoon met de euro kan betalen.

Daar ben ik het idd ook mee eens. Ga deze week een weekje naar Rome en kan gewoon m'n eigen geld meenemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:31

bterlaan schreef:
Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over.

Jawel hoor, daar heb ik wel degelijk heel veel over gehoord. De horeca heeft zelf overigens bijgedragen aan de onduidelijkheid, toen (o.a. in reactie op de prijsstijgingen) de klandizie in de horeca flink afnam, werd dit door de horeca gezocht in de 'onwennigheid met de euromunten'.

Citaat:
Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets.

Voor het overboeken van euro-betalingen moest nog anderhalf jaar lang betaald worden, dit is onder druk van de Europese regelgeving aangepast. De invoering van de euro op zich heeft niet direkt geleid tot het verdwijnen van deze kosten (en de wisselkoers voor de Europese muntsoorten stond vanaf 31 december 1998 vast - op dat moment was er dus geen noodzaak meer voor het berekenen van kosten voor wisselen bij overboekingen.)
http://www.internationaalondernemen.nl/ ... num=158092
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euro#Voorgeschiedenis

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:34

ShadowO: klopt helemaal, maar zonder de Euro was het helemaal niet mogelijk geweest.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:50

Paula schreef:
Ik was mij wel dégelijk bewust van prijzen op die leeftijd

Dat kan ook best wel zijn, ik zeg alleen maar dat ik op die leeftijd gelukkig nog niks van prijzen wist.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:30

bterlaan schreef:
"Toen de gulden er was, was alles goedkoper". Ja, en de salarissen ook lager. Alles wordt altijd elk jaar duurder, dat was met de gulden zo en ismet de euro niet anders. Verder klopt het niet, dat alles duurder is geworden, al zijn er vast wel leukerds, die er misbruk van hebben gemaakt. Maar ik heb mijn eerste digicamera gekocht voor 50DEM minder dan een collega de maand ervoor. Op mijn vraag hoezo, was het antowoord: aanpassing alvast aan de euro, om da nee nrond bedrag te krijgen.
Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over. Verder waren er een aantal levensmiddelen (groente bv.), die door weersomstandigheden duur waren, dat had met de euro niks te maken. Die zijn later ook weer goedkoper geworden.
Nee, als NLer in het buitenland ben ik dolblij met de euro: geen gesodemieter meer met wisselkoersen en de kosten die daarbij horen, geen onvindbare restjes geld ergens in een oude portemonnee in een la, als je weer eens naar NL wilt. Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets. De Euro wordt ook buiten de EUR-zone en zelfs buiten Europa goed geaccepteerd, terwijl de gulden onbekend was, dus geen noodzaak meer om dollars bij je te hebben, prima! En voor de export en het toerisme, waar Nederland uiteindelijk van leeft, is het ook een enorm voordeel, niet meer te hoeven wisselen. Nee, alleen mensen met een nauwe en kortzichtige blik kunnen de gulden terugwillen.

Een stijging van 10% bij de gulden is een stuk minder dan 8% bij de euro.
Als je met de pin betaald in het buitenland komen er nog aardig wat kosten overheen.
Hoezo kortzichtig?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:17

bterlaan schreef:

hoezo de groenten zijn weer goedkoper geworden?? sinds de invoering van de euro heb ik nergens meer in het hoogseizoen een krop sla voor een kwartje kunnen kopen.......tuurlijk, een bloemkool in de aanbieding voor 0,99 eurocent klinkt goedkoop.....let wel, "klinkt" maar ondertussen is het wel duurder dan ooit.......

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:27

bterlaan schreef:

Naar mijn weten waren de salarissen niet lager, die zijn toch gewoon omgerekend naar Euro's? Het is niet zo dat ik opeens veel meer ben gaan verdienen omdat de Euro werd ingevoerd (was het maar zo'n feest).

Nederland leeft niet van de export en het toerisme, de economische kracht ligt in de 'draaischijven' Rotterdam en Amsterdam om de import vanuit China te verwerken naar het achterland en naar andere Europese landen. De dollar is nog steeds betaalmiddel nummer 1 in het internationale verkeer (ik heb nog nooit een Chinees horen vragen om betaling in Euro's). Dus bedrijven blijven met de USD/EUR wisselkoersen zitten en blijven 'afhankelijk' van de dollar.

Voor jou is de Euro makkelijk, maar niet voor de meerderheid van de mensen. Waarschijnlijk duurt het nog een aantal jaar voordat alles goed in verhouding is getrokken en men minder geen 'last' meer heeft van de invoering van de Euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:47

Kaat18 schreef:
Naar mijn weten waren de salarissen niet lager, die zijn toch gewoon omgerekend naar Euro's? Het is niet zo dat ik opeens veel meer ben gaan verdienen omdat de Euro werd ingevoerd (was het maar zo'n feest).

Economie is niet makkelijk... maar mijn inkomsten zijn wel degelijk met inflatiepercentage gecorrigeerd. (Dat ik er toch op achteruit ben gegaan uiteindelijk komt door een forse verhoging van het collegegeld en de ziektenkostenverzekering. De kosten van veel levensmiddelen zijn nauwelijks opgelopen. In tegendeel, volgens mij geven we tegenwoordig relatief veel minder uit aan levensmiddelen.

Ik denk dan ook dat veel mensen zichzelf en elkaar aanpraten dat 'alles duurder is sinds de euro' terwijl de echte kostenposten andere oorzaken hebben.

Citaat:
Nederland leeft niet van de export en het toerisme, de economische kracht ligt in de 'draaischijven' Rotterdam en Amsterdam om de import vanuit China te verwerken naar het achterland en naar andere Europese landen.

Is het doorvoeren naar andere landen geen export?

Citaat:
De dollar is nog steeds betaalmiddel nummer 1 in het internationale verkeer (ik heb nog nooit een Chinees horen vragen om betaling in Euro's). Dus bedrijven blijven met de USD/EUR wisselkoersen zitten en blijven 'afhankelijk' van de dollar.

Maar DIE hebben er alleen maar voordeel van Knipoog De euro is hardstikke sterk ten opzichte van de dollar, dus dat is alleen maar in ons voordeel. Pling

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:54

Euro, ben niet echt anders gewend, en omreken heb ik nooit gedaan. Euro kun je in veel meer landen mee betalen, en dat scheelt weer met wisselen als je bijv. op vakantie gaat!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:02

niceboy16 schreef:
Euro, ben niet echt anders gewend, en omreken heb ik nooit gedaan. Euro kun je in veel meer landen mee betalen, en dat scheelt weer met wisselen als je bijv. op vakantie gaat!

da's heel fijn ja, vooral voor de mensen die door die dure euro geen vakantie kunnen betalen.........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

Shadow0 schreef:
Maar DIE hebben er alleen maar voordeel van Knipoog De euro is hardstikke sterk ten opzichte van de dollar, dus dat is alleen maar in ons voordeel. Pling

Voor onze relatieve koopkracht is het natuurlijk fantastisch, maar in de tussentijd worden we in Europa relatief natuurlijk veel te duur.

Zit nou in Hongarije *zucht*. Alwéér zo'n land dat nog geen Euro's heeft. Word er af en toe wel wat moe van. In mijn positie dank ik de Euro op mijn blote knieën dat ik alleen maar Euros, Forints, Bahts en Randen op zak heb.. Anders had ik nou ook nog met Finse Marken, Duitse Marken, Oostenrijkse Schillings en Belgische Franken moeten zitten als ik mijn reisjes van dit jaar bekijk.

En met mensen die door de "dure" Euro geen vakantie kunnen betalen heb ik weinig medelijden mee. Ik heb een paar weken mijn eerste vakantie in 12 jaar gehad: drie daagjes Luxemburg (ook een Euroland gelukkig). Sparen voor vakanties is ook mijn pakkie an niet, maar er vakanties worden met de dag goedkoper, lijkt het.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:22

joostvangestel schreef:
En met mensen die door de "dure" Euro geen vakantie kunnen betalen heb ik weinig medelijden mee.

Met de mensen die hun 2e wintersport zien verdwijnen, dat vind ik ook niet zo erg. Maar er is wel degelijk een groep die echt geen kant op kan, die alles bij moeten zetten om simpelweg te wonen (wat wel vreselijk veel duurder is geworden) en te eten. Gezinnen die rond moeten komen van 1100 euro in de maand... Dan is het makkelijk gezegd dat je daar geen medelijden mee hebt, als je een inkomen van ettelijke duizenden euro's hebt.