Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paula schreef:Ik ben 16, maar reken bij vooral grotere bedragen nog altijd om..
joostvangestel schreef:Paula schreef:Ik ben 16, maar reken bij vooral grotere bedragen nog altijd om..
Je was dus hooguit 10 toen de Euro werd ingevoerd. Toen je 7 was, rekende ik op mijn werk al in Euros
Toen ik 10 was, wist ik net de prijs van een ijsje: 25 cent. Toen ik 16 was, sprak ik er ook al schande van dat een ijsje 1 Gulden kostte.....
Ik weet niet waar ik naar terug zou moeten rekenen in die tijd.. Met mijn 10 jaar had ik geen zakgeld, dus wist ik feitelijk van niks.
Effy schreef:joostvangestel schreef:Je was dus hooguit 10 toen de Euro werd ingevoerd. Toen je 7 was, rekende ik op mijn werk al in Euros
Toen ik 10 was, wist ik net de prijs van een ijsje: 25 cent. Toen ik 16 was, sprak ik er ook al schande van dat een ijsje 1 Gulden kostte.....
Ik weet niet waar ik naar terug zou moeten rekenen in die tijd.. Met mijn 10 jaar had ik geen zakgeld, dus wist ik feitelijk van niks.
Ze was waarschijnlijk 11, misschien al 12. De euro is namelijk vijf jaar geleden ingevoerd, in 2002. Deze leeftijd heb je in groep 8, misschien al op de middelbare school. Ik was me toen ook best wel bewust van wat dingen kostten hoor...
Fabienne_S schreef:Euro, ik ben er nu al zo aan gewend. En ik vind het erg handig dat ik in veel landen ook gewoon met de euro kan betalen.
bterlaan schreef:Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over.
Citaat:Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets.
Paula schreef:Ik was mij wel dégelijk bewust van prijzen op die leeftijd
bterlaan schreef:"Toen de gulden er was, was alles goedkoper". Ja, en de salarissen ook lager. Alles wordt altijd elk jaar duurder, dat was met de gulden zo en ismet de euro niet anders. Verder klopt het niet, dat alles duurder is geworden, al zijn er vast wel leukerds, die er misbruk van hebben gemaakt. Maar ik heb mijn eerste digicamera gekocht voor 50DEM minder dan een collega de maand ervoor. Op mijn vraag hoezo, was het antowoord: aanpassing alvast aan de euro, om da nee nrond bedrag te krijgen.
Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over. Verder waren er een aantal levensmiddelen (groente bv.), die door weersomstandigheden duur waren, dat had met de euro niks te maken. Die zijn later ook weer goedkoper geworden.
Nee, als NLer in het buitenland ben ik dolblij met de euro: geen gesodemieter meer met wisselkoersen en de kosten die daarbij horen, geen onvindbare restjes geld ergens in een oude portemonnee in een la, als je weer eens naar NL wilt. Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets. De Euro wordt ook buiten de EUR-zone en zelfs buiten Europa goed geaccepteerd, terwijl de gulden onbekend was, dus geen noodzaak meer om dollars bij je te hebben, prima! En voor de export en het toerisme, waar Nederland uiteindelijk van leeft, is het ook een enorm voordeel, niet meer te hoeven wisselen. Nee, alleen mensen met een nauwe en kortzichtige blik kunnen de gulden terugwillen.
bterlaan schreef:"Toen de gulden er was, was alles goedkoper". Ja, en de salarissen ook lager. Alles wordt altijd elk jaar duurder, dat was met de gulden zo en ismet de euro niet anders. Verder klopt het niet, dat alles duurder is geworden, al zijn er vast wel leukerds, die er misbruk van hebben gemaakt. Maar ik heb mijn eerste digicamera gekocht voor 50DEM minder dan een collega de maand ervoor. Op mijn vraag hoezo, was het antowoord: aanpassing alvast aan de euro, om da nee nrond bedrag te krijgen.
Het jaar vóór de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca met 10% gestegen. Het jaar erna, met de invoering van de Euro, nog eens met 8%. Iedereen viel daarover, maar de grotere verhoging van het jaar ervoor, daar hoorde je niemand over. Verder waren er een aantal levensmiddelen (groente bv.), die door weersomstandigheden duur waren, dat had met de euro niks te maken. Die zijn later ook weer goedkoper geworden.
Nee, als NLer in het buitenland ben ik dolblij met de euro: geen gesodemieter meer met wisselkoersen en de kosten die daarbij horen, geen onvindbare restjes geld ergens in een oude portemonnee in een la, als je weer eens naar NL wilt. Ik kan via internet heel gemakkelijk mijn pindajkaas, trookwors ten drop bestellen en betaal niets extra voor gebruik van een vreemde munt, overboekingen kosten niets. De Euro wordt ook buiten de EUR-zone en zelfs buiten Europa goed geaccepteerd, terwijl de gulden onbekend was, dus geen noodzaak meer om dollars bij je te hebben, prima! En voor de export en het toerisme, waar Nederland uiteindelijk van leeft, is het ook een enorm voordeel, niet meer te hoeven wisselen. Nee, alleen mensen met een nauwe en kortzichtige blik kunnen de gulden terugwillen.
Kaat18 schreef:Naar mijn weten waren de salarissen niet lager, die zijn toch gewoon omgerekend naar Euro's? Het is niet zo dat ik opeens veel meer ben gaan verdienen omdat de Euro werd ingevoerd (was het maar zo'n feest).
Citaat:Nederland leeft niet van de export en het toerisme, de economische kracht ligt in de 'draaischijven' Rotterdam en Amsterdam om de import vanuit China te verwerken naar het achterland en naar andere Europese landen.
Citaat:De dollar is nog steeds betaalmiddel nummer 1 in het internationale verkeer (ik heb nog nooit een Chinees horen vragen om betaling in Euro's). Dus bedrijven blijven met de USD/EUR wisselkoersen zitten en blijven 'afhankelijk' van de dollar.
niceboy16 schreef:Euro, ben niet echt anders gewend, en omreken heb ik nooit gedaan. Euro kun je in veel meer landen mee betalen, en dat scheelt weer met wisselen als je bijv. op vakantie gaat!
Shadow0 schreef:Maar DIE hebben er alleen maar voordeel vanDe euro is hardstikke sterk ten opzichte van de dollar, dus dat is alleen maar in ons voordeel.
joostvangestel schreef:En met mensen die door de "dure" Euro geen vakantie kunnen betalen heb ik weinig medelijden mee.