Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:41

Ach die school had gewoon moeten zeggen dat er een geschiktere kandidaat was. Want daar komt het gewoon op neer. Discriminatie gebeurt elke dag, bij iedereen die "anders"is. Alleen als moslims er de "dupe"van zijn is de wereld te klein. Tsja.......

Is positieve discriminatie dan wel oke?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:42

superwoman schreef:
Soms noemen ze het discriminatie terwijl de ander gewoon beter is of beter in de groep past.
Beetje triest. De discriminatie vind ik wel meevallen in dit geval, aangezien ze wel als schoonmaker aan de gang mocht.
Zo strikt zijn ze dus niet.

Ze hadden beter kunen zeggen dat ze niet was aangenomen met een andere reden. Ik bedoel bijv. persoonlijke verzorging is ook heel belangrijk etc. Daar zullen ook mensen op worden afgewezen bij een sollicitatie.

Als die school echt zo principieel is, dan hadden ze haar ook niet als schoonmaakster moeten aannemen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:43

faye schreef:
Ach die school had gewoon moeten zeggen dat er een geschiktere kandidaat was. Want daar komt het gewoon op neer. Discriminatie gebeurt elke dag, bij iedereen die "anders"is. Alleen als moslims er de "dupe"van zijn is de wereld te klein. Tsja.......

Is positieve discriminatie dan wel oke?

Er komen dagelijks klachten binnen bij de discriminatie meldpunten: ook door christelijke blanke nederlanders.

De pers meldt juist dit op om de vreemdelingenhaat nóg meer aan te wakkeren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:50

Sommige mensen dragen nu aan dat andere mensen ook in kledingzaken worden geweigerd ivm overgewicht. Maar omdat dat daar ook gebeurt, weegt dit geval minder zwaar? Je kan wel voor alles voorbeelden gaan aandragen, maar wat is nu het doel van die voorbeelden? Maken die voorbeelden dit geval minder erg? Of moeten we er nu vanuit gaan dat er nu eenmaal wordt gediscrimineerd en dat we ons daar maar collectief bij moeten neerleggen?

En positieve of negatieve discriminatie; ik denk niet dat dit de bedoeling was van de vrouw in kwestie, hoor. Ik denk (let wel: ik dénk) dat ze probeerde om via haar schoonmaakjob een wellicht betere baan te krijgen in de kantine. Het is de school in deze die fout zit, niet een vrouw die toevallig moslim is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:08

Ik begrijp gewoon de ophef niet zo. Ik vind het zwaar overdreven allemaal. Gewoon ergens anders solliciteren ipv er een halszaak van maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:11

Ik vind dat ook, en hoe was haar nederlands enzo ook allemaal factoren die meespelen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:23

Och, als correct gebruik van de Nederlandse taal een criterium is, zouden er maar weinig Nederlanders een baan hebben, hoor. Lachen
Maar slechte taalbeheersing is geen argument dat door de school is gegeven. Het gaat er om dat zij moslim is en als moslim niet in de kantine van een school met christelijke grondslag mag werken (volgens de school in kwestie).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:31

Ik blijf het vreemd vinden dat er wél leerlingen met een moslimachtergrond welkom zijn op die school, maar geen kantinemedewerkster met een zelfde achtergrond.

En ik maak er geen ophef over, ik vraag me alleen af wat het verschil maakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:53

Op de site van de school staat hún visie van het gebeuren:
Citaat:
In de media heeft u kunnen vernemen dat wij een moslima die bij ons werkt als interieurverzorgster geen baan in de kantine hebben gegeven. Omdat we vinden dat u als ouder of verzorger mag weten hoe de gang van zaken is geweest en wij ons kunnen voorstellen dat u vragen over deze kwestie heeft, geven we graag een toelichting.

Gang van zaken
Toen onze collega aangaf dat ze wilde solliciteren naar de functie van kantinemedewerkster, hebben we aangegeven, waarom ze niet voor deze nieuwe functie benoembaar is aan onze school, maar haar huidige functie gewoon behoudt.

Over het algemeen is iedereen het er wel over eens dat we van onderwijzend personeel mogen vragen dat ze protestants-christelijk zijn, maar van ondersteunend personeel zoals kantinepersoneel is men daar minder van overtuigd. Conciërges en kantinemedewerkers krijgen echter steeds meer een opvoedkundige rol. Daar waar voorheen een conciërge alleen het onderhoud deed, is in de nabije toekomst de bedoeling dat hij binnen een team van docenten gaat functioneren en samen met hen leerlingen begeleidt. De kantinemedewerker begeleidt leerlingen als we daar een winkel of catering beginnen. Die leerlingbegeleiding dient i.o.m. onze visie en missie te zijn, vandaar dat we bij het aannemen van personeel zoeken naar protestants-christelijk personeel.

Nadat duidelijk was dat ze op onze school niet kon doorgroeien naar de functie van kantinemedewerkster en ze aangaf toch graag te willen doorgroeien naar een baan met meer verantwoordelijkheid hebben we aangeboden haar te helpen bij het vinden van ander werk buiten de school, zonder dat dit voor haar risico’s met zich mee zou brengen. De school heeft aangeboden eventuele scholing te betalen. Dit aanbod heeft zij niet geaccepteerd; vervolgens heeft de betreffende collega zich gewend tot de Commissie Gelijke Behandeling. We hebben elkaar in de week vóór de voorjaarsvakantie getroffen bij de Commissie Gelijke Behandeling) (CGB). Daarna hebben de media het opgepikt. Inmiddels is met de betrokkene een traject van mediation ingezet. In afwachting van de resultaten van dat traject heeft de CGB de uitspraak opgeschort.

Bestuursstandpunt
Wanneer we aangeven welke personeelsleden onze doelgroep zijn dan vellen we geen persoonlijk oordeel over een ieder die buiten die doelgroep valt, maar geven we aan welke ruimte de statuten beogen. En dat we daar nauwkeurig in moeten zijn heeft de gang naar de CGB wel duidelijk gemaakt. We hechten er als bestuur en directie aan nadrukkelijk te noemen dat we niet beoogd hebben collega’s, ouders of leerlingen te kwetsen vanwege hun levensovertuiging wanneer die niet protestants-christelijk is. Iedereen mag er vanuit gaan dat hij door ons als mens gerespecteerd wordt. We zijn als christenen geen betere mensen dan niet christenen.
Het bestuursstandpunt is dat het personeel de drager is van de identiteit. We zijn een protestants-christelijke school dus zoeken we ons personeel in de protestants-christelijk hoek. Dat er onderling verschil is in de manier waarop we dat geloof beleven accepteren we, maar we gaan er vanuit dat we elkaar vinden in het uitgangspunt van het christelijk geloof, dat Jezus voor onze zonden is gestorven en dat we Hem nodig hebben voor onze verlossing.

Toelatingsbeleid leerlingen
Een andere punt waar vragen over zijn is het toelatingsbeleid van leerlingen. Dat is inderdaad anders dan dat van personeelsleden. We hebben een zogenaamd: “open toelatingsbeleid” waar het leerlingen betreft. Wanneer ouders of verzorgers de identiteit van de school respecteren zijn de kinderen welkom. Van personeel verwachten we dat ze de identiteit onderschrijven. We hebben zo’n toelatingsbeleid omdat we vinden dat we ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.
Wij hopen dat we op deze wijze hebben bijgedragen aan meer duidelijkheid op dit punt. Mochten er nog vragen leven dan horen we dat graag en gaan we graag in gesprek. U kunt ook contact opnemen met de heer Heek via de mail heek@gvp.nl

Met vriendelijke groet,
C.W Heek
Voorzitter Centrale Directie

Ik vind het argument van opvoedkundig bezig zijn als kantinemedewerkster erg ver gezocht. Het feit dat ze de moslima scholing hebben aangeboden pleit imo wel voor ze. Toch vind ik weinig Christelijks aan het geheel. Maar het is natuurlijk wel één kant van het verhaal.

EDIT: oh ja de link is: http://www.gvp.nl/ en is het info van week 10

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:04

Bij vacatures staat als eis voor docenten:

Citaat:
Wij zijn een school met een protestants – christelijke identiteit en verwachten dat nieuwe collega’s vanuit hun christen zijn / kerkelijke meelevendheid werkzaam willen zijn in onze school.

Dus als een moslima kerkelijk meelevend is mag dat geen reden zijn om ze af te wijzen als docent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:07

Citaat:
Toelatingsbeleid leerlingen
Een andere punt waar vragen over zijn is het toelatingsbeleid van leerlingen. Dat is inderdaad anders dan dat van personeelsleden. We hebben een zogenaamd: “open toelatingsbeleid” waar het leerlingen betreft. Wanneer ouders of verzorgers de identiteit van de school respecteren zijn de kinderen welkom. Van personeel verwachten we dat ze de identiteit onderschrijven. We hebben zo’n toelatingsbeleid omdat we vinden dat we ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.

Tja, hier kan ik echt heel weinig mee. Zeg maar gerust niets. Maar ik voel ook niet de behoefte om in gesprek te treden met de heer Heek, dus ik laat het maar fijn zo. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:26

Ach, ik denk dat ze haar een groot deel tegemoet zijn gekomen, dppr te faciliteren middels studie en begeleiding naar een hogere baan. In mijn ogen, maakt de moslima hier zelf een heikel punt van en ik hoop dan ook dat ze geen gelijk krijgt bij de commissie

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:29

Ik had niet anders verwacht van je faye Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:14

Waarom? Niks zo subjectief als de selectie van een medewerker. Je kunt harde eisen stellen mbt opleiding, maar het blijft uiteindelijk een subjectieve keuze.

Als ik iemand niet aanneem om wat voor reden dan ook, is het vaak wel op enige vorm van discriminatie terug te voeren. Door de acties van mosloms, zoals deze, zal de acceptatie en integratie niet beter worden. Ik (en zo zullen er meer zijn) vinden dit geneuzel en aanstelleritis. Kom op zeg, neem die opleiding aan en maak er wat van ipv het verdomhoekje te gaan zitten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:54

Moet je dan iedereen klakkeloos aanvaarden? Iedereen voert toch keuzes door voor de aanwerving van personeel. Te dik, te dun, niet christelijk...Maar ik begrijp dan niet dat ze ze wel aanvaarde als schoonmaakster...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:43

katiavl schreef:
Iemand die in de jodenschool niet aangenomen word, door zijn afkomst scheelt er niet om, en gaat voort?

Het woord jodenschool bezorgd me koude rillingen. Wat bedoel je hiermee, een Orthodoxe Joodse school of een school waar joodse kinderen in het algemeen opzitten.

In Antwerpen bestaat een grote Orthodox joodse gemeenschap, die scholen zijn niet toegankelijk voor niet joodse mensen en als het kan niet eens voor niet orthodox joodse mensen. Dat is een onderdeel van het geloof, niet joden zijn treife en wanneer zij eten gemaakt hebben mag een Orthodoxe jood dat niet meer eten (even in een notendop de regels zijn veel uitgebreider.)
Antwerpen zal daar weinig tegen beginnen ze zien niet graag de hele gemeenschap met hun zo specifieke handel die ook veel touristen trekt verdwijnen.
Dus ik zie het verband met het onderwerp van dit topic helemaal niet dat niet gebaseerd is op strenge regels in de bijbel, maar imo op kleinzielig vooroordeel.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:45

Toen ik hier op school zat werkten er ook veel moslima's in de schoonmaak enzo, waarom zode ze dan niet in de kantine mogen komen... Dan moet je ze ok niet laten schoonmaken, want dan staan ze ook in contct met de leerlingen..

Trouwens misschie voegd het wel iets toe in de keuken qua eten Knipoog

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:12

Schoonmaakster en kantinemedewerkster is beide ondersteunend personeel dus ze zouden dezelfde procedure moeten toepassen..

Ze zijn beide niet opvoedkundig bezig..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:14

AstraGirlie schreef:
Moet je dan iedereen klakkeloos aanvaarden? Iedereen voert toch keuzes door voor de aanwerving van personeel. Te dik, te dun, niet christelijk...Maar ik begrijp dan niet dat ze ze wel aanvaarde als schoonmaakster...

Omdat de leerlingen haar toch niet zien waarschijnlijk

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:58

Maar hoe raar is een school bezig als ze hun leerlingen willen "isoleren"' van de buitenwereld? Mag je als christen niet weten dat er Moslims zijn?
Draai het eens om: een Moslimschool weigert een Nederlandse kantine-medewerkster. Wat krijg je dan? Al die genuanceerde opmerkingen als "als hunnie hunnie niet willu aanpassu, gaan ze maar weg (maar dan meestal iets grover)." Nu is er een vrouw die wil integreren en dat kan niet, juist omdat ze "anders" is. Maar dat is nu net het kernpunt van integreren, namelijk dat verschillende culturen naast en met elkaar kunnen leven. Als school ben je toch bezopen bezig als je dit uitdraagt? En een aantal mensen roept nu dat de school "goed" bezig is, omdat ze de vrouw vanalles hebben aangeboden. Dit is toch te zot voor woorden? Die school is zó stram en vastgeroest dat ze liever veel geld uitgeven om iemand toch maar niét in dienst te nemen dan dat ze denken "hé, een geschikte kantine-juffrouw". Heb uw naaste lief?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:50

Misschien was ze niet geschikt? én moslim.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:02

Anika_Tess schreef:
ben ik het niet mee eens... Als je niet achter het beleid van de school staat, dan zou je daar ook niet naar school gaan...

Er is lang niet altijd een alternatief beschikbaar - er zijn niet overal openbare middelbare scholen. Een plaats als Roosendaal (toch 60.000 inwoners) heeft alleen 2 katholieke scholengemeenschappen, van de 6 vestigingen voor havo-vwo in Breda (170.000 inwoners) is er precies 1 openbaar. (En die zit bovendien in een uithoek van de stad.)

Kortom: je hebt helemaal niet altijd de keuze om naar een andere school te gaan.

(Maar goed, ik ben toch al niet erg gelukkig met het bijzonder onderwijs en vooral niet met dit soort overdreven uitwassen daarvan... Ik vind religieuze eisen aan het personeel eigenlijk te ver gaan. Een statement dat je verwacht dat docenten de algemene uitgangspunten onderschrijven - da's ok. Maar de gevallen waarin leerlingen van school gestuurd worden wegens tv-bezit, meisjes nog altijd geen broek mogen dragen, medewerkers geweerd worden omdat ze niet het juiste geloof hebben, dat gaat me veel en veel te ver.)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:03

Maar dat is niet de reden die de school opgeeft. Zoals ik het lees, is ze wél geschikt, máár Moslim.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:04

Net als die 3% leerlingen met een moslimachtergrond, die wél welkom zijn op deze school.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:05

Ik vind dit weer zo'n typische discussie worden. Centraal staat nu die vrouw, terwijl de school juist centraal zou moeten staan.