Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superwoman schreef:Soms noemen ze het discriminatie terwijl de ander gewoon beter is of beter in de groep past.
Beetje triest. De discriminatie vind ik wel meevallen in dit geval, aangezien ze wel als schoonmaker aan de gang mocht.
Zo strikt zijn ze dus niet.
Ze hadden beter kunen zeggen dat ze niet was aangenomen met een andere reden. Ik bedoel bijv. persoonlijke verzorging is ook heel belangrijk etc. Daar zullen ook mensen op worden afgewezen bij een sollicitatie.
faye schreef:Ach die school had gewoon moeten zeggen dat er een geschiktere kandidaat was. Want daar komt het gewoon op neer. Discriminatie gebeurt elke dag, bij iedereen die "anders"is. Alleen als moslims er de "dupe"van zijn is de wereld te klein. Tsja.......
Is positieve discriminatie dan wel oke?
Citaat:In de media heeft u kunnen vernemen dat wij een moslima die bij ons werkt als interieurverzorgster geen baan in de kantine hebben gegeven. Omdat we vinden dat u als ouder of verzorger mag weten hoe de gang van zaken is geweest en wij ons kunnen voorstellen dat u vragen over deze kwestie heeft, geven we graag een toelichting.
Gang van zaken
Toen onze collega aangaf dat ze wilde solliciteren naar de functie van kantinemedewerkster, hebben we aangegeven, waarom ze niet voor deze nieuwe functie benoembaar is aan onze school, maar haar huidige functie gewoon behoudt.
Over het algemeen is iedereen het er wel over eens dat we van onderwijzend personeel mogen vragen dat ze protestants-christelijk zijn, maar van ondersteunend personeel zoals kantinepersoneel is men daar minder van overtuigd. Conciërges en kantinemedewerkers krijgen echter steeds meer een opvoedkundige rol. Daar waar voorheen een conciërge alleen het onderhoud deed, is in de nabije toekomst de bedoeling dat hij binnen een team van docenten gaat functioneren en samen met hen leerlingen begeleidt. De kantinemedewerker begeleidt leerlingen als we daar een winkel of catering beginnen. Die leerlingbegeleiding dient i.o.m. onze visie en missie te zijn, vandaar dat we bij het aannemen van personeel zoeken naar protestants-christelijk personeel.
Nadat duidelijk was dat ze op onze school niet kon doorgroeien naar de functie van kantinemedewerkster en ze aangaf toch graag te willen doorgroeien naar een baan met meer verantwoordelijkheid hebben we aangeboden haar te helpen bij het vinden van ander werk buiten de school, zonder dat dit voor haar risico’s met zich mee zou brengen. De school heeft aangeboden eventuele scholing te betalen. Dit aanbod heeft zij niet geaccepteerd; vervolgens heeft de betreffende collega zich gewend tot de Commissie Gelijke Behandeling. We hebben elkaar in de week vóór de voorjaarsvakantie getroffen bij de Commissie Gelijke Behandeling) (CGB). Daarna hebben de media het opgepikt. Inmiddels is met de betrokkene een traject van mediation ingezet. In afwachting van de resultaten van dat traject heeft de CGB de uitspraak opgeschort.
Bestuursstandpunt
Wanneer we aangeven welke personeelsleden onze doelgroep zijn dan vellen we geen persoonlijk oordeel over een ieder die buiten die doelgroep valt, maar geven we aan welke ruimte de statuten beogen. En dat we daar nauwkeurig in moeten zijn heeft de gang naar de CGB wel duidelijk gemaakt. We hechten er als bestuur en directie aan nadrukkelijk te noemen dat we niet beoogd hebben collega’s, ouders of leerlingen te kwetsen vanwege hun levensovertuiging wanneer die niet protestants-christelijk is. Iedereen mag er vanuit gaan dat hij door ons als mens gerespecteerd wordt. We zijn als christenen geen betere mensen dan niet christenen.
Het bestuursstandpunt is dat het personeel de drager is van de identiteit. We zijn een protestants-christelijke school dus zoeken we ons personeel in de protestants-christelijk hoek. Dat er onderling verschil is in de manier waarop we dat geloof beleven accepteren we, maar we gaan er vanuit dat we elkaar vinden in het uitgangspunt van het christelijk geloof, dat Jezus voor onze zonden is gestorven en dat we Hem nodig hebben voor onze verlossing.
Toelatingsbeleid leerlingen
Een andere punt waar vragen over zijn is het toelatingsbeleid van leerlingen. Dat is inderdaad anders dan dat van personeelsleden. We hebben een zogenaamd: “open toelatingsbeleid” waar het leerlingen betreft. Wanneer ouders of verzorgers de identiteit van de school respecteren zijn de kinderen welkom. Van personeel verwachten we dat ze de identiteit onderschrijven. We hebben zo’n toelatingsbeleid omdat we vinden dat we ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.
Wij hopen dat we op deze wijze hebben bijgedragen aan meer duidelijkheid op dit punt. Mochten er nog vragen leven dan horen we dat graag en gaan we graag in gesprek. U kunt ook contact opnemen met de heer Heek via de mail heek@gvp.nl
Met vriendelijke groet,
C.W Heek
Voorzitter Centrale Directie
Citaat:Wij zijn een school met een protestants – christelijke identiteit en verwachten dat nieuwe collega’s vanuit hun christen zijn / kerkelijke meelevendheid werkzaam willen zijn in onze school.
Citaat:Toelatingsbeleid leerlingen
Een andere punt waar vragen over zijn is het toelatingsbeleid van leerlingen. Dat is inderdaad anders dan dat van personeelsleden. We hebben een zogenaamd: “open toelatingsbeleid” waar het leerlingen betreft. Wanneer ouders of verzorgers de identiteit van de school respecteren zijn de kinderen welkom. Van personeel verwachten we dat ze de identiteit onderschrijven. We hebben zo’n toelatingsbeleid omdat we vinden dat we ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.
katiavl schreef:Iemand die in de jodenschool niet aangenomen word, door zijn afkomst scheelt er niet om, en gaat voort?
AstraGirlie schreef:Moet je dan iedereen klakkeloos aanvaarden? Iedereen voert toch keuzes door voor de aanwerving van personeel. Te dik, te dun, niet christelijk...Maar ik begrijp dan niet dat ze ze wel aanvaarde als schoonmaakster...
Anika_Tess schreef:ben ik het niet mee eens... Als je niet achter het beleid van de school staat, dan zou je daar ook niet naar school gaan...