Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:08

X__Hardc0re_ schreef:
Enige wat ik hier van vind is walgelijk triest zo als de meeste ik zou wel eens zo n iemand die die testen uit voert willen spreken die gene heeft echt een zwaar verot karakter en een hart van strond.
stelletje mon.gole ga zelf lekker op zo n electriesie vlak staan en over hekjes springen Sigaar

Die doen dit soort dingen niet. Bedenk even wat je schrijft alsjeblieft.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:11

Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut tegen dierproeven ben, mits deze geen (medisch) belangrijk doel hebben. Onderzoeken tegen vreselijke ziekten als kanker vind ik geoorloofd, dierproeven voor cosmetica ben ik zwaar op tegen Ja

De manier waarop de hoefslag dit onderzoek publiceert vind ik inderdaad nogal 'luchtig', alsof het niets is. Ik sta zeker niet achter het onderzoek, maar vraag me net als grassie wel af hoe het onderzoek in elkaar steekt. Worden de honden aan 220 volt blootgesteld, of is er sprake van kleine, vervelende schokjes, vergelijkbaar met de schokjes die zo'n halsband afgeeft waarmee je je hond op het terrein kunt houden?

Ik kan geen oordeel vellen over het onderzoek zelf, daarvoor weet ik te weinig af over de omstandigheden en over het uiteindelijke doel. Het blijft zielig en vervelend voor die honden, maar ik raak meer overstuur van dieren die op straat worden gezet, mishandeld en misbruikt worden. Zoals iemand al zei: wie weet zijn dit soort onderzoeken wel de sleutel naar meer menselijk begrip voor dieren, meer besef dat dieren wel degelijk voelen, denken en leren Ach gut

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:13

Dit soort onderzoeken zijn totaal nutteloos. Over conditionering is al dusdanig veel bekend dat dit onderzoek niks toevoegd. Pavlov deed dit trucje al alleen dan met eten maar is met tal van diervriendelijke methodes na te bootsen. Ik walg er van dat dit soort onderzoeken gedaan werden in de naam van de "wetenschap". Hopelijk kunnen ze ook snel een alternatief verzinnen voor dierproeven die gedaan worden voor de cosmetica industrie. Als L'oreal overstapt naar een andere methode zal ik hun als klant zeker gaan steunen, ookal walg ik van hun verleden.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:14

Faux schreef:
Dat is ook niet helemaal waar _Inga; het ging om aangeleerde hulpeloosheid. Dus; een onaangename situatie ondergaan zonder een poging te doen eraan te ontsnappen. Je hulpeloos opstellen. Met eten werkt dit natuurlijk anders.

Ja sorry ik dacht even te kortzichtig Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:16

Citaat:
23 februari 2007

Betreft: Artikel in de Hoefslag 22 februari 2007

Geachte heer/mevrouw,

In uw uitgave van 22 februari 2007, heb ik het artikel gelezen over aangeleerde hulpeloosheid. Ik was zeer verbaasd toen ik dit artikel aantrof in uw magazine.
U publiceert een diervriendelijk blad met artikelen waarin onder andere de omgang en benadering van dieren aan bod komt .
Naar mijn mening past dit artikel niet in uw magazine, hetgeen voor mij aanleiding was om u deze e-mail te sturen.
Ik vind het namelijk afschuwelijk hoe er met deze honden wordt omgegaan en de manier waarop dr. Martin Seligman van de universiteit van Pennsylvania dit onderzoek heeft uitgevoerd vind ik ronduit schandalig. Ik vraag mij af in hoeverre u achter dit onderzoek staan als magazine/redactie. Ook ben ik zeer benieuwd wat Debbie Rijnders, als gedragstherapeute, van het desbetreffende artikel vindt.

Ik hoop spoedig iets van u te vernemen.

Met vriendelijke groet,

Julia d’Ailly

Ik heb even wat spelfoutjes eruit gehaald en sommige zinnen wat lekkerder laten lopen Lachen
Opsturen die hap!

Odine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:18

Het is idd walgelijk wat ze die arme dieren aandoen Misselijk
Ik zie ook totaal geen nut in dergelijke onderzoeken..

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:19

Genee schreef:
Gadverdamme wat ziek zeg Scheve mond

helemaal mee eens! Misselijk

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:20

Vooropgesteld keur ik diverse dierproeven ten sterkste af.
Maar...heb me inderdaad tot pagina drie afgevraagd waarom niemand nadacht over de vraag hoe sterk de schokken waren en de toegevoegde waarde van een dergelijk onderzoek.

Lovely; nu is er inderdaad veel bekend over conditionering. Maar dit onderzoek komt uit 1967. Toen was dit ongetwijfeld nog niet bekend.

Dit is een onderzoek in het kader van de wetenschap, welke in mijn ogen tot op zekere hoogte acceptabel zijn. Evenals medische dierproeven. De vraag is eerder of jullie allemaal wel dierproefvrije make-up en verzorgingsproducten gebruiken. Het is namelijk schrikbarend hoeveel merken nog altijd gebruik maken van dierproeven!!!!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:28

mawaikee schreef:
Vooropgesteld keur ik diverse dierproeven ten sterkste af.
Maar...heb me inderdaad tot pagina drie afgevraagd waarom niemand nadacht over de vraag hoe sterk de schokken waren en de toegevoegde waarde van een dergelijk onderzoek.

Lovely; nu is er inderdaad veel bekend over conditionering. Maar dit onderzoek komt uit 1967. Toen was dit ongetwijfeld nog niet bekend.

Dit is een onderzoek in het kader van de wetenschap, welke in mijn ogen tot op zekere hoogte acceptabel zijn. Evenals medische dierproeven. De vraag is eerder of jullie allemaal wel dierproefvrije make-up en verzorgingsproducten gebruiken. Het is namelijk schrikbarend hoeveel merken nog altijd gebruik maken van dierproeven!!!!

Zelfs toen was daar het een en ander al over bekend. Maar ik vraag me daarbij ook af waarom je hier zoveel over wilt weten en waarom op deze manier, hoe rechtvaardig je in hemelsnaam zo'n onderzoek voor jezelf. Maakt niet uit hoeveel volt er gebruikt wordt enzovoort. Ik vind persoonlijk dat er veel te veel dierproeven worden gedaan in het kader van de "wetenschap" terwijl deze onderzoeken niks toevoegen. Zelf gebruik ik dierproefvrije make-up.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:41

Ook ik vind dat je dit moet relativeren. In die tijd waren er nog geen strenge regels voor dierproeven (en ook niet voor proeven bij mensen, denk aan onderzoeken als deze of deze) en de mensen dachten anders over dieren dan wij nu.

Ik ben het ook niet eens met dit soort proeven (alhoewel ik ook denk dat de sterkte van de schok enzo wel meevalt), en ik ben ook blij dat het nu niet meer zo makkelijk kan.
Maar om nou meteen te zeggen dat er niets over dit soort onderzoeken geschreven mag worden, dan kan je zo'n beetje de hele wetenschap wel aan de kant gooien Rolleyes
Hoe denk je dat onze geneeskunde zo ver is gekomen als ze nu is?

Lovely: experimenten met beloningen dienen wel degelijk een ander doel dan die met straffen. De learned helplessness is ontdekt door dit soort experimenten. En door die kennis kunnen we nu wel mensen (en dieren?) helpen..

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:44

Lovely:
Ja inderdaad was er toen al het een en ander bekend. Maar dit nog niet. Waar denk je dat veel van de traningen van dieren tegenwoordig op gebaseerd zijn? Op dit soort principe's. Daarnaast zijn dergelijke principe;s niet alleen van belang in een kunstmatige/menselijke omgeving, maar tevens in het wild, de bescherming van bedreigde diersoorten ed, worden dit soort principe's gebruikt bij het opstelling van "reddingsplannen"....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:07

Dit onderzoek speelt ook een rol in het onderzoek naar depressies bij mensen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:09

Maethoriel schreef:
Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut tegen dierproeven ben, mits deze geen (medisch) belangrijk doel hebben. Onderzoeken tegen vreselijke ziekten als kanker vind ik geoorloofd, dierproeven voor cosmetica ben ik zwaar op tegen Ja

De manier waarop de hoefslag dit onderzoek publiceert vind ik inderdaad nogal 'luchtig', alsof het niets is. Ik sta zeker niet achter het onderzoek, maar vraag me net als grassie wel af hoe het onderzoek in elkaar steekt. Worden de honden aan 220 volt blootgesteld, of is er sprake van kleine, vervelende schokjes, vergelijkbaar met de schokjes die zo'n halsband afgeeft waarmee je je hond op het terrein kunt houden?

Ik kan geen oordeel vellen over het onderzoek zelf, daarvoor weet ik te weinig af over de omstandigheden en over het uiteindelijke doel. Het blijft zielig en vervelend voor die honden, maar ik raak meer overstuur van dieren die op straat worden gezet, mishandeld en misbruikt worden. Zoals iemand al zei: wie weet zijn dit soort onderzoeken wel de sleutel naar meer menselijk begrip voor dieren, meer besef dat dieren wel degelijk voelen, denken en leren Ach gut

Hier kan ik me alleen bij aan sluiten.
PRECIES (maar ook echt PRECIES!) wat ik dacht, toen ik het topic aan het lezen was.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:22

Vreselijk, laten ze zelf stroom schokken opvangen.
Arme beestjes. Verdrietig Boos!

Aranel

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:27

Soet schreef:
Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

En hier kan het alleen maar mee eens zijn!

Me 2 !!! Echt erg...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:51

Wat ik het meest schokkend vind, is dat ze dit onderzoek opnieuw hebben uitgevoerd.
In 1967 is dit onderzoek dus al eerder uitgevoerd (zie de wikipedia-link eerder in dit topic) en ik geloof nooit dat de Hoefslag notie zou maken van onderzoeken die lang geleden gedaan zijn, zonder te vermelden dat het onderzoek lang geleden heeft plaatsgevonden.
Wat is de meerwaarde van het publiceren van een stuk over een onderzoek over aangeleerde hulpeloosheid wanneer mensen zelf al makkelijk kunnen beredeneren wat de uitslag van zo'n onderzoek zou zijn en wanneer er al eerder een vergelijkbaar experiment (waarbij de honden wel een kans hadden om te leren de schokken te ontwijken) heeft plaatsgevonden?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:56

Bedankt voor het aanpassen Maethoriel/Kelly. Lachen
Leest nu inderdaad wat fijner.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:56

Dat hoeft niet Gaby, dit was een deel van het artikel, ik neem aan dat het niet alleen maar om dit onderzoek ging Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:59

Echt ziek is het Scheve mond
Net of je er verder mee komt Verward
Waarom proberen ze het niet op hun zelf uit weten ze tenminste hoe het voelt Boos!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:00

Ik kan nergens er iets over vinden, wel wat maar niet de sterkte. Of ik zoek weer met mijn neus. Clown

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:03

altijd onnuttig Boos!
en ze zouden er idd verkrachters of dierenmishandelaars moeten gebruiken voor die soort dingen,
het enige nuttige van dierproeven vind ik eigelijk voor medicijnen van de dieren zelf, (ja en mensen ook, maar ook dat kan je beter op mensen testen) maargoed, dat heeft tenminste nut.......

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:06

Ik vind het niet volledig nutteloos. Doen wij met onze paarden niet hezelfde om ze binnen een weiland te houden? Paard raakt draad aan, krijgt schok. Met dit onderzoek wordt aangetoont WAAROM een dier reageert.
nou, kom maar net de kritiek Haha!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:09

Hier kan ik ook echt ontiechelijk boos om worden. Dat soort mensen zou ik echt het een en ander aan willen doen.
Dat dit soort dingen gebeuren..
ik wordt er gewoon stil van..
de mens..het o zo intelligente wezen..

Bestaan er dan echt geen wetten die dit verbieden?
Dit soort mensen moeten opgesloten worden, nee beter, de doodstraf krijgen. Dit is van de beesten af. Dat die mensen dit doen kunnen..zien kunnen..echt zo zien dat ze er ook echt nog verslagen van kunnen schrijven. Dit soort mensen hebben géén gevoel. Test dit soort dingen lekker bij seriemoordenaars ofzo..
Maar laat die arme arme arme arme arme! diertjes met rust!

Behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wil worden!

Machie ja ik heb daar krietiek op. Lees de post van Faux maar.

Ik kan je ook zo vertellen waarom een paard en ander dier daarop reageert; PIJN
Jij gaat je paard toch ook niet inwikkelen met stroomdraad en dat minuten als het niet uren zijn aan laten staan. Om te kijken wat het effect is?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:11

hier zijn dus die verkrachters , moordernaars , pedofielen enz perfect voor. doe die proeven op deze mensen misschien bedenken ze zich ook wel 2x voordat ze crimineel worden met dit soort straffen inplaats van hooguit 2 jaar cel. ideale oplossing

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:12

ijslanderfan schreef:
Ik kan nergens er iets over vinden, wel wat maar niet de sterkte. Of ik zoek weer met mijn neus. Clown

Ik heb even voor je gekeken of ik het orginele artikel kon vinden (in de universiteitsdatabase) maar die staat niet volledig op internet (niet zo gek ook natuurlijk, met een artikel uit 1967 Knipoog )

En o0marije0o: overdrijven is ook een kunst natuurlijk *LOL* En dat laatste hebben ze in dit experiment ook niet gedaan Knipoog