Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:katiavl schreef:Ik vind het stom om iemand te verplichten om iets te eten dat hij of zei niet lust.
ik ben bv panisch voor de smaak van spinazie. Ik kan er niet aan doen maar als ik het eet komt het er zo terug uit![]()
En dan vind ik dat je me niet moet verplichten om te eten. Mijn ouders hebben dat ook niet gedaan, en dat vind ik super
Ik vind het bij de opvoeding horen om je kind alles te leren eten. En dat er dingen zijn die je ECHT niet lust, dat kan. Maar verder wordt hier overal van geproefd en gegeten? NIet? Dan geen toetje en zonder eten naar bed. Morgen is er weer een dag!
Citaat:Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Celia schreef:Ik ben vroeger bij de pleegmoeder altijd gedwongen geweest mijn bord leeg te eten, vloog in de garage met bord en al als ik het niet op at.. Daar heb ik dan ook een trauma aan overgehouden, vanaf ik wat ouder werd kwam het protest tegen het eten, ik wou niets meer eten bij haar, enkel nog bij mij thuis. Ook nu eet ik niet graag bij andere mensen, uit schrik om gedwongen te worden..
russel schreef:Nu TS, je bent niet streng opgevoed maar gewoon een ouderwetste opvoeding, je hebt goede tafelmanieren geleerd en daar zal je in je verdere leven heel veel profijt bij hebben. Je zult je snel in allerlei kringen op je gemak voelen omdat je weet hoe je het moet doen.
Bienotje schreef:russel schreef:Nu TS, je bent niet streng opgevoed maar gewoon een ouderwetste opvoeding, je hebt goede tafelmanieren geleerd en daar zal je in je verdere leven heel veel profijt bij hebben. Je zult je snel in allerlei kringen op je gemak voelen omdat je weet hoe je het moet doen.
Er zijn ook veel in Nederland die niet zo opgegroeid zijn maar gewoon iets vrijer. Zal je je daar met een ouderwetse opvoeding ook makkelijk op je gemak voelen?
Bienotje schreef:Dat smakken/ boeren en schransen niet echt tot de tafelmanieren behoren zijn we het allemaal denk ik wel over eens
katiavl schreef:wat is nu eigelijk prakken, of de belgishe vertaling
katiavl schreef:Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden![]()
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
Mijn liefvond het in het begin raar. Maar die zegt nu ook soms u
![]()
Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft