Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:32

De kleine hier heeft een tijdje gedacht, ik eet niet, krijg toch wel een toetje. En ja eerst dacht ik, ze moet toch wat binnenkrijgen dus gaf ik dat. Ze is nu drie en dat doen we dus niet meer. Ze lust niets zegt ze, dus het komt voor dat ze een week geen avondeten eet. Je maakt mij niet wijs dat je niks lust, dus zal ze het toch moeten leren!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:32

Zolang diegene verder een goed persoon is, maakt het mij niet uit hoe er wordt gegeten. Vork

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:33

faye schreef:
katiavl schreef:
Ik vind het stom om iemand te verplichten om iets te eten dat hij of zei niet lust.
ik ben bv panisch voor de smaak van spinazie. Ik kan er niet aan doen maar als ik het eet komt het er zo terug uit Lachen
En dan vind ik dat je me niet moet verplichten om te eten. Mijn ouders hebben dat ook niet gedaan, en dat vind ik super Lachen

Ik vind het bij de opvoeding horen om je kind alles te leren eten. En dat er dingen zijn die je ECHT niet lust, dat kan. Maar verder wordt hier overal van geproefd en gegeten? NIet? Dan geen toetje en zonder eten naar bed. Morgen is er weer een dag!

Hier precies hetzelfde.
Het enige wat mijn zus en ik echt niet hoefden te eten waren gekookte tuinbonen Misselijk Maar dat was meer omdat mijn moeder die vroeger als kind ook nooit lekker had gevonden Haha!
Maar spruitjes, spinazie, bloemkool, worteltjes, e.d. moesten gewoon opgegeten worden. Als was het maar 3-4 happen we moesten het wel opeten. Met spruitjes hadden mijn ouders trouwens een 'leuke' regel: net zoveel spruitjes eten als je oud was. Vreselijk balen dus als je net jarig was geweest en 1 spruitje extra moest eten Nagelbijten / Gniffelen
Maar het resultaat is nu wel dat ik praktisch alles lust (behalve dus tuinbonen en bakbloedworst) en zelfs verzot ben op spruitjes Vingers aflikken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:34

Ik heb thuis ook eigenlijk alle regels meegekregen die de TS noemt. Behalve 1: wij mochten wel drinken tijdens het eten Lachen

De vaatwasser moesten we ook uitruimen. En aan boeren, smakken en prakken heeft mijn moeder een hekel. Aan alleen met een vork eten ook Clown

En dat neem je dan zelf ook over haha!

@Yootha: ow mij wel. Als iemand in mijn ogen echt smerig zit te eten, dan krijg ik zelf geen hap meer door mijn keel...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:38

Ik ben vroeger bij de pleegmoeder altijd gedwongen geweest mijn bord leeg te eten, vloog in de garage met bord en al als ik het niet op at.. Daar heb ik dan ook een trauma aan overgehouden, vanaf ik wat ouder werd kwam het protest tegen het eten, ik wou niets meer eten bij haar, enkel nog bij mij thuis. Ook nu eet ik niet graag bij andere mensen, uit schrik om gedwongen te worden..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:40

ik lust ook alles alleen geen spinazie en fristi Lachen
Ik snap gewoon niet dat je kunt dwingen Lachen Ach leuk voor de persoon die naast je zit.
Worden ze dan ook gestraft als ze bv overgeven?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:42

ik las laatst ergens t je eten dan niet goed verteerd. een half uur tot een uur erna kan het leegeten anders geen snoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:45

Nu TS, je bent niet streng opgevoed maar gewoon een ouderwetste opvoeding, je hebt goede tafelmanieren geleerd en daar zal je in je verdere leven heel veel profijt bij hebben. Je zult je snel in allerlei kringen op je gemak voelen omdat je weet hoe je het moet doen.

Ik kan mij storen aan mensen die geen of heel weinig tafelmanieren hebben, zij weten niet beter en kun je ze ook niet kwalijk nemen, maar mijn ervaring is dat lomp en bot gedrag dan ook snel in de omgang te vinden is en zulke mensen verkies ik niet als omgang. Vrij snel zullen zij zich keren naar jouw met jouw goede opvoeding. In vroegere vriendschappen heb ik daar vaak zat problemen mee gehad, een milieuverschil. In hoeverre dat nu nog speelt weet ik niet, omdat vertoon van goede manieren al stukken minder als normaal gezien wordt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:45

Citaat:
Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Geen oordeel hoor, wel een vooroordeel.. Bloos Maar daaruit lees ik wel een beetje dat bij jullie thuis niet echt modaal was. Mijn ouders waren ook beide werkers, maar bij ons thuis geen ´hulp´ die kookte of iets dergelijks. Knipoog

Sowieso is het natuurlijk raar om jouw tafelmanieren te vergelijken met iemand die thuis dus nooit tafelmanieren heeft geleerd (ja, die mensen heb je ook ja Lachen ).

Sowieso heb ik ook een groot deel van je opgenoemde ´regels´ ook meegekregen van huis uit, alleen dan minder streng. En waren die nooit zo aanwezig als zijnde regels om aan te houden gelukkig.. Haha! Merendeel was gewoon vanzelfsprekend.. Ik hoop ook niet dat het exact 2 gerechten waren die genoteerd stonden ofzo? Zoiets doe ik me erbij voorstellen namelijk. Clown

Ik moest ook altijd eten wat de pot schaft, mijn ma deed echt niet speciaal voor mij iets anders koken (ook niet voor die enkele gerechten die ik niet lekker vond, gelukkig was ze zo lief om die niet te vaak te koken en dan at ik soms dus maar wat minder van het één en wat meer van het ander)..

O ja, patat hoort gewoon met de vingers als je jong bent Haha! En bammetjes horen uit het vuistje Clown Streng opgevoed dus? Ja, ik vind van wel. Cool

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:46

Ik heb vroeger aardig wat uurtjes achter m'n bord gezeten hoor, als ik het niet wilde opeten. Ik heb er niets aan over gehouden, ik lust nu bijna alles. Olijven bijvoorbeeld moesten mijn broer en ik altijd verplicht 3 stuks opeten, dan ben je gewoon op een gegeven moment gewend. Het enige waar ik echt niet zo van houd ik vleeswaren op brood. Vroeger al niet, daar kreeg ik echt kotsneigingen van, ik kreeg het gewoon niet weg.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:49

Ik vindt al die regels die de TS vroeger heeft geleerd, redelijk streng. Maar ieder doet het op zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:51

Celia schreef:
Ik ben vroeger bij de pleegmoeder altijd gedwongen geweest mijn bord leeg te eten, vloog in de garage met bord en al als ik het niet op at.. Daar heb ik dan ook een trauma aan overgehouden, vanaf ik wat ouder werd kwam het protest tegen het eten, ik wou niets meer eten bij haar, enkel nog bij mij thuis. Ook nu eet ik niet graag bij andere mensen, uit schrik om gedwongen te worden..

Dat vind ik niet normaal. Maar dwing mijn kinderen dus wel te proeven, en een paar happen te eten doen ze dat niet, ook goed, maar geen toetje en gewoon naar bed zonder iets anders. Anders krijg ik dezelfde taferelen als bij mijn buren, kind van 6 eet alleen nog maar twee varianten Olvarit potjes voor 18 maanden Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:55

russel schreef:
Nu TS, je bent niet streng opgevoed maar gewoon een ouderwetste opvoeding, je hebt goede tafelmanieren geleerd en daar zal je in je verdere leven heel veel profijt bij hebben. Je zult je snel in allerlei kringen op je gemak voelen omdat je weet hoe je het moet doen.

Er zijn ook veel in Nederland die niet zo opgegroeid zijn maar gewoon iets vrijer. Zal je je daar met een ouderwetse opvoeding ook makkelijk op je gemak voelen?

Er is niets mis mee om brood uit het vuistje, patat met de vingers. Even vragen of je onder het eten drinken mag pakken/ naar het toilet mag of eerder van tafel mag. Te eten met je vork in de rechterhand ipv met mes en vork (links Knipoog ). In mijn ogen niet tenminste, ik weet hoe het moet en kan me dus best aanpassen als ik ergens anders kom. Maar gelukkig hoefde ik thuis niet altijd in het gareel als het ware Tong uitsteken

Strenge opvoeding? Ik vind nog steeds ja. En begrijp me niet verkeerd, daar is ook helemaal niets mis mee Knipoog Maar het doet mijns inziens niets af aan anderen die een minder strenge opvoeding hebben gehad..

Dat smakken/ boeren en schransen niet echt tot de tafelmanieren behoren zijn we het allemaal denk ik wel over eens Knipoog

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:57

De manieren die de TS geleerd heeft heb ik ook grotendeels geleerd. Goede tafelmanieren vind ik gewoon een kwestie van fatsoen. En inderdaad faye, kinderen moet leren zo veel mogelijk te eten, tenzij ze iets echt niet lusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:59

Ik moest ook altijd alles eten, zat soms uren lang nog aan tafel. Wel te ver door gedraafd, want het werd de volgende dag gewoon weer opgewarmd en moest ik het toch eten. Ik luste vroeger niks en snoep hadden wij nooit in huis, ik was een barslechte eter. Toetjes hadden wij niet, kan mij niet herinneren.

Mijn jongere broer is met een hapje eten en gedoopt in appelmoes groot gebracht, dat werkte beter dan de methode bij mij.

Maar ik heb er niets van overgehouden, hou van lekker eten, kook graag, lus alles en buitenlands eten vind ik een feest. De keerzijde is dat ik een hekel heb aan mensen die niks of bijna niks lusten, niet de moeite nemen te proeven en er meteen een drama van maken, zoals mijn schoonmoeder. Manlief eet gelukkig bijna alles, maar dat heeft wel voeten in de aarde gehad in het begin. Moet trouwens ook zeggen dat ik het verschikkelijk vind dat als je visite heb en ze laten alles staan op tafel, valse schaamte, of altijd maar weer die eeuwige lijn, dat ik denk nu wel wat eten, morgen weer aan de lijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:02

Maar niet proefen en echt niet lusten vind ik iets anders.
Zoals spruiten de meeste mensen lusten dat niet of willen dat niet eten door de naam. Maar laat je ze is proeven vinden de meeste het wel lekker.

Proeven moeten mijn kinderen ook doen, maar echt dwingen nee. Het moeten dan ook geen twintig dingen zijn Lachen
gewoon twee of één ding dat je echt niet lust kan er wel door vind ik

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:05

Meeste regels hadden wij thuis ook hoor!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:07

nou ik vind dit wel erg streng hoor... bij ons maakte het echt niet uit hoe je je brood gesneden had, als je het maar opete..

en met mes en vork eten is ook niet verplicht. we kunnen het wel maar het is gewoon niet praktisch. en waarom niet prakken? moet er niet aan denken om geen geprakte aardappelen te eten(veelste droog).

we moeten wel altijd aan tafel eten. maar als er maar 2 in huis zijn dan is het ook gewoon in de kamer i.p.v de keuken. maar dat komt niet zo vaak voor.

en ik moet zeggen dat ik veel lust. ik kan me wel ergeren aan mensen die echt bijna niks lusten.

maar verder nee, ben ik niet streng opgevoed. heerlijk vind ik het om te eten met elleboog op tafel. word het een stuk smakelijker van. en vind het gezelliger dan dat iedereen maar als beatrix aan tafel zit. ik zit er voor het eten niet voor de mooiigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:08

Bienotje schreef:
russel schreef:

Er zijn ook veel in Nederland die niet zo opgegroeid zijn maar gewoon iets vrijer. Zal je je daar met een ouderwetse opvoeding ook makkelijk op je gemak voelen?

Ja, ik ben van mening van wel ja. Kom maar eens op een diner dat volledig volgens de etiquette is opgedekt en er verschillende luxe voorgerechten geserveerd wordt met bijpassende wijnen. Niet iedereen is het natuur talent dat je meteen weet hoe en wat. De film pretty woman is daar een voorbeeld van.

Kaas uit het vuistje? heeft toch niets met opvoeding te maken, opvoeding is dat je weet hoe het hoort. Overigens hoort bij een goede opvoeding wel dat je je met elk milieu kan mengen, dus als je ergens komt en ze eten met de handen, eet jij ook met je handen zonder blikken of blozen.

Een vrijere opvoeding is dat ook een opvoeding dat je all-round weet hoe je je hoort te gedagen ook in kringen waarin men helemaal niet vrij is? Kan je zeggen, kom ik toch nooit, jawel in je werk kun je nl ook met dat soort mensen te maken krijgen en die die hebben een prettig of minder prettig gevoel bij je, er kan je een goede baan geweigerd worden als het vertrouwen er niet is dat je mensen niet beschaamd.

Vrije opvoeding hoeft geen mindere opvoeding te zijn, dus vind ik een foute redenering. Ik heb een heel ouderwetse opvoeding gehad en ik had daar idd soms moeite mee, moest leren dat het niet overal zo was, maar denk je nu echt dat ik patat niet met vingers eet? Kaas uit het vuistje, hallo roep als ik bij bekende binnen kom en gewoon doei als ik weg ga? Bij (on)bekende nette mensen dus niet, dat kan ik niet. Zeg nog steeds u tegen mensen die zelfs mijn leeftijd hebben, ouder dan ik moet er niet aan denken te jijen, kritiek te uiten of tegen in te gaan. Vind het ook naar om te horen en te zien als jonge mensen wel zo met ouderen omgaan. Ben van een oudere generatie en elk vogeltje zingt hoe het gebekt is, zeg ik dan maar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:09

wat is nu eigelijk prakken, of de belgishe vertaling Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:10

Bienotje schreef:
Dat smakken/ boeren en schransen niet echt tot de tafelmanieren behoren zijn we het allemaal denk ik wel over eens Knipoog

En dat is ook maar weer afhankelijk van waar je opgegroeid bent Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb ooit 1 keer tijdens een werkbezoek samen met mijn Taiwanese manager en een aantal Taiwanese collega's moeten dineren. Ik kan je zeggen: met al dat openlijk gesmak en geboer wordt je gezonde Europese eetlust een stuk minder.
Sindsdien probeer ik het dineren met mijn manager tijdens zakenbezoeken zoveel mogelijk te beperken en eet ik nog liever in mijn uppie dan samen met Taiwanese/Chinese/Aziatische collega's.
En dat terwijl mijn manager best wel 'netjes' kan eten: bewees hij laatst maar weer eens toen een net getrouwd collegaatje een gezamenlijke lunch had geregeld voor onze afdeling Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:12

Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden Haha!
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
Mijn lief Clown vond het in het begin raar. Maar die zegt nu ook soms u Sigaar

Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:13

katiavl schreef:
wat is nu eigelijk prakken, of de belgishe vertaling Lachen

Haha, gewoon je aardappelen of heel je eten tot een moes prakken en daar je jus doorheen roeren. Als ik dat zie, weet ik eigenlijk al genoeg. Dit doe je gewoon lekker thuis, maar niet bij iemand anders of in een restaurant. Doe je dit op een ander, heb je niet voldoende tafelmanieren, je kan je aardappelen nl ook eten zoals het hoort zonder dat ze droog zijn.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:14

Ben totaal niet streng opgeved eerder verwend ik heb wel tafel manieren maarmoest geen patat met een vork eten ofzo of spagettie met vork en lepel. ik moest wel altijd u zeggen maar dat is er nooit ingekomen Bloos en het prakken van me eten is me juist aangeleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:16

katiavl schreef:
Ik zeg tegen iedereen u, maar veel blijken dit belachelijk te vinden Haha!
Mijn mams en papa is u, mijn prof is u, de winkelbediende is u, zelfs de toiletmevrouw. Mijn zus en broer is vaak ook u.
Mijn lief Clown vond het in het begin raar. Maar die zegt nu ook soms u Sigaar

Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan aan sommige tafelmanieren dat ts beschrijft Lachen

Jij bent belgische, maar jij weet ook dat hollanders botter en vaak onbeschofter zijn dan belgen. Ik vind u ook vanzelfsprekend, altijd prettig om te horen hoe de belgen met meer respect praten naar anderen dan hollanders kunnen doen in een winkel bv.

Sommige landen hebben ook geen tafelmanieren, ga eens eten met Amerikanen, die eten echt smerig, misschien omdat ze geen cultuur hebben en de engelsen/fransen vanuit het hof dit automatisch van hoog naar laag mee brachten.