Docent schopt leerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re: Docent schopt leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:10

Bij mijn oude school (De Heemgaard,Apeldoorn) is ook eens zoiets voor gevallen. Een leerkracht van buitenlandse afkomst werd voor aap uitgemaakt, toen heeft hij die leerling geslagen. Wat er verder is gebeurd weet ik niet maar volgens mij geen schorsing.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:12

Nou, als je met zo'n gedachte al het leraarschap ingaat, klinkt dat niet echt positief nee!
Ik geef inmiddels 3 jaar les op een vmbo school en heb ook wel leerlingen gehad die het bloed onder je nagels vandaan haalden, maar gene haar op mijn hoofd die er ook maar over nadacht om ze met 1 vinger aan te raken!!!
Vaak zijn trouwens de leerlingen die in de klas het lastigst zijn, wel het leukst als persoon en daar wordt nog wel eens vergeten naar te kijken!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:39

Lovely1 schreef:
Bij mijn oude school (De Heemgaard,Apeldoorn) is ook eens zoiets voor gevallen. Een leerkracht van buitenlandse afkomst werd voor aap uitgemaakt, toen heeft hij die leerling geslagen. Wat er verder is gebeurd weet ik niet maar volgens mij geen schorsing.

Haha! Het ligt dus gewoon aan de stad Knipoog Ja komt me niet bekend dat het ooit op de heemgaard is voorgekomen (me broer heeft erop gezeten) maar het kan ook wat langer terug zijn geweest.
Er is nu sprake van dat de leraar misschein na 3 weken weer terug komt ofzo iets. Bloos Weet niet of ik het al had gemeld?

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:42

heb niet alles gelezen.. maar ik vind dat de leerling een pak op zijn donder verdient.. hij heeft het waarschijnlijk uitgelokt en nu is de docent er de dupe van... maar ja je moet consequent zijn...

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:48

Wat een onzin al die ophef..

Toen ik in groep 7 zat (lang lang geleden Tong uitsteken) heeft mijn leraar ook ens een jongen uit mijn klas geschopt. Ach daar gaat die jongen echt niet dood van hoor.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:50

Klijn schreef:

Toen ik in groep 7 zat (lang lang geleden Tong uitsteken) heeft mijn leraar ook ens een jongen uit mijn klas geschopt. Ach daar gaat die jongen echt niet dood van hoor.

misschien wel niet, maar dan blijft het toch fout
moeten ze eerst doodgaan voordat er dan wat aan wordt gedaan...

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:04

fixture schreef:
Klijn schreef:

misschien wel niet, maar dan blijft het toch fout
moeten ze eerst doodgaan voordat er dan wat aan wordt gedaan...

Dat is meestal wel gebruikelijk hier in Nederland.

Wanneer het kalf verdronken is dempt men de put..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:12

ja, en dat is de foute aanpak
je moet dingen eigenlijk voorkomen en zorgen dat ze niet gebeuren denk ik

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:26

Citaat:
Als je dat echt denkt (zelfs al doe je het niet), dan moet je je naar mijn mening serieus toch afvragen hoe je in het onderwijs staat. Wat wil je dan aan je leerlingen meegeven? Hoe moet je ze nou leren om op een volwassen, verstandige manier met problemen op te gaan als je dat zelf niet eens echt kunt? Je bent als docent een model voor de leerlingen, en als je wilt dat leerlingen geen geweld gaan gebruiken, moet je uitstralen dat je ZELF het gebruik van geweld afkeurt.

hier nog een leerkracht (1 en 2 klassers lom-school): ook ik denk wel eens mochten we maar een corrigerende tik geven, en nee, ik voel me dan geen slechte leerkracht.

Het is een stukje onmacht, omdat je vaak met een open kraan aan het dweilen bent. Je krijgt het niet voor elkaar om leerlingen weer goed op te voeden (beetje laat he, na 12 jaar en na vakanties kun je weer opnieuw beginnen) en ze op een goede manier met elkaar om te laten gaan, het enige wat zij snappen is een tik.
Tuurlijk ben ik daar geen voorstander van, maar je wordt ook moedeloos van het grote aantal leerlingen wat thuis niet goed is opgevoed en de boel loopt te verzieken.

Ik ben trouwens voor verplichte opvoedcursussen voor mensen die kinderen krijgen. Je moet voor alles een diploma hebben, behalve het allerbelangrijkste: een nieuw leven op de wereld zetten en ook voor diezelfde wereld klaar maken om goed te functioneren!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:07

Precies Fixture; preventief werken! voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

magicjoy schreef:
Ik ben trouwens voor verplichte opvoedcursussen voor mensen die kinderen krijgen. Je moet voor alles een diploma hebben, behalve het allerbelangrijkste: een nieuw leven op de wereld zetten en ook voor diezelfde wereld klaar maken om goed te functioneren!

Dat zou idd heel mooi zijn! Ik hoop echt dat dat nog eens komt.
Betekent alleen we dat ik straks geen werk meer heb, dan gaat alles te goed Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:17

magicjoy schreef:

Ja, dat zou ik ook geen gek idee vinden. Een cursus, met uitleg over hoe en wat, omgaan met moeilijke situaties, maar ook alvast inzicht in de financiele consequenties zodat dat kind straks niet met oude kleren loopt omdat de ouders zich toch wat verkeken hebben op de kosten. Gewoon alle aspecten van het ouderschap alvast behandelen. Niet zozeer als een 'examen', maar gewoon als een soort voorlichting, zodat mensen weten waar ze aan beginnen.

Maar ja, wat doe je met mensen die zwanger worden zonder dat ze die cursus hebben gedaan? Verplicht aborteren is ook zo bruut...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:43

Ik denk dat de leerlingen eens wat normaler moeten gaan doen, als ik de kinderen uit mijn klas ook af en toe zie(ik zit in VMBO-tl 4), denk ik ook af en toe: 'ik ben blij dat ik de leraar of lerares nu niet ben'.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:09

Heb even verder zitten brainstormen tijdens het uitmesten Clown

Citaat:
Maar ja, wat doe je met mensen die zwanger worden zonder dat ze die cursus hebben gedaan? Verplicht aborteren is ook zo bruut...

ja, maar daar hebben we kinderbijslag voor. Als ze dat willen krijgen moeten ze de cursus volgen. Oke, de rijkere mensen zullen dat dan misschien laten liggen, maar je hebt toch een grote groep te pakken.

Citaat:
Betekent alleen we dat ik straks geen werk meer heb, dan gaat alles te goed

Ik weet niet wat je beroep is, maar er zijn mensen nodig om die cursussen te geven. Verder kun je risico-ouders (die moeite hebben met de cursus) vanaf het begin begeleiden en veel problemen voor zijn. Ook daar zijn mensen voor nodig. evt herhalingscursussen enz

Ik vraag me alleen af waarom een idee als dit hier niet al lang bestaat? Of is het al eens uitgevoerd, maar nooit haalbaar/succesvol geweest?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:19

eknein schreef:
Ik denk dat de leerlingen eens wat normaler moeten gaan doen, als ik de kinderen uit mijn klas ook af en toe zie(ik zit in VMBO-tl 4), denk ik ook af en toe: 'ik ben blij dat ik de leraar of lerares nu niet ben'.

Ik moet toegeven.. Ik heb ook best een grote mond in de klas. Maar het is dan zo gezellig.. Clown
En het is vooral leuk als de leraar boos word en absoluut niet meespeeld enz.
Leraren zeggen altijd dat wij het oude klasje niet meer zijn en dat we niet meer zo gezellig werken?!
Het is júist gezellig geworden dit jaar in onze klas (doordat we grotere mond krijgen.. maargoed)!!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:51

klijn zei: Precies Fixture; preventief werken! voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

precies en dat is ook het probleem, mensen worden pas 'wakkergeschud' als er iets is gebeurt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:57

Ik weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurd, maar af en toe kan ik me best voorstellen dat een leraar zijn zelfbeheersing kwijt is. Huilen van het lachen

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:05

OemmiejO schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurd, maar af en toe kan ik me best voorstellen dat een leraar zijn zelfbeheersing kwijt is. Huilen van het lachen
ja dat snap ik opzich ook wel
maar dat is hem het nou juist he, een leraar moet gewoon ten allen tijde zijn zelfbeheersing houden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:18

magicjoy schreef:
hier nog een leerkracht (1 en 2 klassers lom-school): [...]
Tuurlijk ben ik daar geen voorstander van, maar je wordt ook moedeloos van het grote aantal leerlingen wat thuis niet goed is opgevoed en de boel loopt te verzieken.

Op een lom-school kom je dan ook niet de meest representatieve groep tegen. Daarom is het ook 'leer- en opvoedingsmoeilijkheden'. Een deel van die opvoedingsmoeilijkheden zit in de ouders en niet in de kinderen, dat geef ik direkt toe, maar juist binnen het speciaal onderwijs hoor je toch over wat meer alternatieve manieren van omgaan met zulke kinderen te hebben... En wat begrip, wat relativeringsvermogen... Als je daar zo moedeloos van wordt, is een wat rustigere plek op een normale middelbare school niet veel fijner?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:41

wat is een lom-school precies?
worden ze daar heropgevoed ofzo ... ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:01

Ik geloof dat 'lom'-scholen niet meer letterlijk bestaan, maar het zijn dus scholen voor kinderen met leer- of gedragsproblemen, maar niet te extreem (daar zijn nog weer andere scholen voor). De klassen zijn meestal wat kleiner en de leerstof wordt soms op een andere manier aangeboden. Ook zou er meer ervaring aanwezig moeten zijn met kinderen met problemen.

Tegenwoordig zijn de meeste lom-scholen in het voortgezet onderwijs samengevoegd met scholengemeenschappen, en heten nu 'zorglocaties' of iets dergelijks. Andere leerlingen komen met extra hulp in het gewone onderwijs.

Het zijn geen heropvoedingskampen, maar gewoon scholen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:08

Shadow0 schreef:
magicjoy schreef:
hier nog een leerkracht (1 en 2 klassers lom-school): [...]

Op een lom-school kom je dan ook niet de meest representatieve groep tegen. Daarom is het ook 'leer- en opvoedingsmoeilijkheden'. Een deel van die opvoedingsmoeilijkheden zit in de ouders en niet in de kinderen, dat geef ik direkt toe, maar juist binnen het speciaal onderwijs hoor je toch over wat meer alternatieve manieren van omgaan met zulke kinderen te hebben... En wat begrip, wat relativeringsvermogen... Als je daar zo moedeloos van wordt, is een wat rustigere plek op een normale middelbare school niet veel fijner?

Nee, want ik heb meer moeite met de ouders dan de kinderen Haha! Ik kan het goed vinden met onze leerlingen, maar wat knaagt is dat veel leerlingen beter zouden kunnen als ze beter zouden zijn opgevoed. Met een andere houding zouden veel deuren voor ze open gaan, die ze nu zelf dichtsmijten door hun eigen gedrag. Wanneer zij nu al niet hebben geleerd hoe om te gaan met grenzen en autoriteit, hoe moet het dan als ze een baan gaan zoeken? Wij tonen veel begrip, maar bazen later niet.

En ja, bij ons lesgeven ligt de nadruk meer op het pedagogisch klimaat, en daarna pas op didactisch gebied. Gelukkig hebben wij de ruimte en mogelijkheden om meer met deze moeilijkere groep te doen, en liggen mijn kwaliteiten ook meer op pedagogisch gebied dan didactisch.

Mijn hart ligt trouwens bij de leerlingen die dmv een psychisch beeld moeilijk met andere mensen om kunnen gaan, niet de leerlingen die bewust zo doen, die neem ik erbij en heb ik ook lol mee, hoor.
En daar is mijn mentorklas ook een goed voorbeeld van. Allen bij elkaar gezet omdat ze moeilijk met anderen om zouden gaan ( leerlingen met PDD-nos, erge angsten, onzeker!, kwetsbaar enz) maar ondertussen is het de meest sociale klas van de school. Het is mooi om te zien hoe leerlingen op kunnen bloeien in een veilige klas.

En dus nee, ik zou niet naar een "rustigere school" willen, dat zou voor mij geen meerwaarde geven.

ps Inderdaad het woord lom-school is alweer uit, we hebben al een nieuwe naam, maar wel een aparte locatie. zie Shadow0

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:18

magicjoy schreef:
Nee, want ik heb meer moeite met de ouders dan de kinderen Haha! Ik kan het goed vinden met onze leerlingen, maar wat knaagt is dat veel leerlingen beter zouden kunnen als ze beter zouden zijn opgevoed. Met een andere houding zouden veel deuren voor ze open gaan, die ze nu zelf dichtsmijten door hun eigen gedrag.

Ah, ok, dat klinkt al heel anders. En inderdaad is dat wel heel frustrerend, al weet je dat veel van die ouders zelf ook weinig kansen hebben gehad....

Citaat:
Wanneer zij nu al niet hebben geleerd hoe om te gaan met grenzen en autoriteit, hoe moet het dan als ze een baan gaan zoeken? Wij tonen veel begrip, maar bazen later niet.

Is helemaal waar - maar ik denk dat je ze juist daarom moet proberen te leren om te gaan met andere vormen van gezag dan een schop onder hun kont ofzo... want bazen tonen later misschien weinig begrip voor wangedrag, maar zullen dat ook uiten door ontslag of moeilijke woorden (simpel gezegd...) De koppeling naar hun eigen gedrag moeten ze zelf leren maken...

Citaat:
Mijn hart ligt trouwens bij de leerlingen die dmv een psychisch beeld moeilijk met andere mensen om kunnen gaan, niet de leerlingen die bewust zo doen, die neem ik erbij en heb ik ook lol mee, hoor.

Toch vind ik het moeilijk om dat onderscheid te maken... Veel kinderen die later een diagnose pdd-nos of adhd krijgen, gaan eerst een tijd door het leven met het predikaat 'wil niet' of 'is expres lastig' etc. Bewust en onbewust liggen niet altijd zo ver uit elkaar...

Maar verder snap ik wat je bedoelt.

Citaat:
En dus nee, ik zou niet naar een "rustigere school" willen, dat zou voor mij geen meerwaarde geven.

Ok, gelukkig Haha!
Ik hoor te vaak verhalen van docenten die op het speciaal onderwijs (onder welke naam dan ook) werken en gewoon volstrekt geen lol en geen enkel begrip hebben voor 'moeilijke' kinderen... Voor hen is het onderwijs alleen maar frustratie en ergernis, en dan vind ik het zo zonde dat dat soort mensen voor de klas staan, en nog wel met zo'n groep. Scheve mond

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:07

Hmmm.... ik moet 'maar' iets anders gaan studeren omdat ik het kan begrijpen dat een leraar een keer zijn zelfbeheersing verliest? Is dat niet een beetje erg kort door de bocht, Shirley? Denk eens na voordat je zomaar wat roept.

Ik vind het lerarenvak een prachtig, zeer nuttig vak. Maar er kleven ook best nadelen aan. Bijvoorbeeld de klassen met zeer moeilijke, soms zelfs onhandelbare kinderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:16

als ik zo de jeugd van tegenwoordig zie, kan ik niet begrijpen dat dit niet veel vaker gebeurd Haha!

Gut wat zou ik vaak geschorst worden als juf

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:36

KiWiKo schreef:
als ik zo de jeugd van tegenwoordig zie, kan ik niet begrijpen dat dit niet veel vaker gebeurd Haha!

Gut wat zou ik vaak geschorst worden als juf

ik snap het ook niet echt maar ik blijf het niet goed keuren
opvoeding laat je over aan de ouders niet aan leeraren

en daarbij komt de leeraar heeft ook wel eens de verkeerde tepakken (zoals bij mij)