Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Een derde snacks bevat Paardenvlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:00

Niet echt iets nieuws op zich, mooi dat we allemaal zoveel scharrelvlees eten Knipoog .
Weten we tenminste ook waarom de FEBO Jumping Amsterdam sponsort Pling .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:02

karin1985 schreef:
daar is weer veel tijd en geld in gaan zitten, die stichting wakker dier vast wel in iets noodzakelijkers had kunnen stoppen.

Doet wakker dier dan ooit wat noodzakelijks?

Ik ken ze alleen maar van achter de feiten aanhollen en wat herrie maken van dingen die in NL al lang niet meer gebeuren.

En net als nu, iets bekend maken dat iedereen al weet...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:06

Ik heb ooit een keer vernomen van een slager dat je paardenvlees niet met wat anders mag gebruiken. Dus zal dit paardenvlees echt in mindere maten gebruikt worden. Ik werkte in een snackbar en daar staat het ook gewoon op de dozen.. Maar dit is maar een paar procent.. Wat moeten ze anders met al dat slachtvlees doen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:10

Ik las onlangs in een horeca-vakblad, dat een frikandel zonder paardenvlees geen frikandel is.
Zonder paardenvlees verliest het zijn stevigheid.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:13

Ach ja. Als we het in een keer allemaal niet meer gaan eten, dan stoppen ze heus niet met het produceren van paardenvlees. Ik eet zowieso geen frikandellen etc. Het is toch het idee denk ik Sigaar

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:15

runningkawa schreef:
Citaat:
en dat klopt niet. het vlees hier in Frankrijk is zooo veel beter (dan met name gewoon de koeien en varkens e.d maar ook de paarden zeker wel) dat ze dat echt niet uit nederland gaan halen Knipoog

raar als ze dit dan toch bij het slachthuis vertellen....

het kan best zijn dat er in kleine getalen wat naar Frankrijk gaat hoor.
maar veel zal het niet zijn. wordt dan veels te duur vlees terwijl ze hier zelf ook goed hebben.
ik heb in ieder geval nog nergens geïmporteerd paardenvlees gezien hier (en ik kom veel in verschillende groothandels)

QQQQ schreef:
Niet echt iets nieuws op zich, mooi dat we allemaal zoveel scharrelvlees eten Knipoog .

hahaha jaaa, dat viel mij ook op, die boards van de FEBO, Clown

[edit]QQQQ, ik steel je zinnetje even voor in mijn onderschrift Haha!
Laatst bijgewerkt door cp112 op 08-02-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:16

Denk maar zo, het waren toch paarden die niks meer konden, Gebroken benen ect. Lachen
Zei de moeder van me vriendin.

Vind het wel jammer voor de niet-paardenvlees eters.
Ik let er nooit zo veel op of er wel of niet paardenvlees in zit Bloos.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:18

Waar maken ze zich nou toch druk om?
Omdat paardenvlees zielig is? omdat ze gezien worden als huisdier hoorde ik...

Het is ook voor de koeien, varkens e.d. die in die snacks verwerkt worden zielig!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:20

QQQQ schreef:

*moet lachen*
haha, nu weet ik het ook Clown
agja, de paarden hebben meestal een beter leven dan andere dieren gehad dus ik blijf gewoon eten wat ik eet hoor Knipoog

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:36

runningkawa schreef:
Ik ken ze alleen maar van achter de feiten aanhollen en wat herrie maken van dingen die in NL al lang niet meer gebeuren.En net als nu, iets bekend maken dat iedereen al weet...

Ik heb het ook niet zo hoog in mijn bol over Wakker Dier. In het Marrum gebeuren hebben ze ook hele bizarre ondoordachte uitlatingen gedaan. Ik vind je een goede organisatie als je je verdiept in situaties en nadenkt voordat je acties onderneemt en uitlatingen doet.

Wat betreft het paardenvlees verhaal ben ik het helemaal met je eens. Iemand die de verpakking van zijn product zou lezen zou weten dat paardenvlees in heel veel producten zit.

En om de niet wetenden nog even wakker te schudden, 80% van het rundergehakt van de zogenaamde "keurslager" bevat ook paardenvlees....daar is onderzoek naar gedaan door de KeuringsDienst van Waren.(al een jaar of 4 geleden)

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:49

Wakker dier heeft het onderzoek gedaan omdat het aantal vragen van consumenten over het gebruik van paardenvlees toeneemt. Mensen willen dit dus graag bevestigd zien.
Honden en kattenvlees is in principe ook niet zielig als ze een goed leven hebben gehad, maar sommige mensen hebben er nou eenmaal moeite mee als het zo dicht bij ze staat.
Ik zie geen verschil in de verschillende vleessoorten (ik eet het toch niet), maar vind wel dat je het moet accepteren als andere mensen er wel moeite mee hebben.
Wakker dier heeft gewoon een onderzoek gedaan waar vraag naar was, daar is niks verkeerd aan lijkt me. Fijn juist dat mensen wat bewuster worden waar hun eten vandaan komt.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:01

Mijn snacks worden er niet minder om hoor ( wist het al wel dat er wel paardevlees inzat).
Maar het is en blijft lekker Haha!.
Puur eet ik het niet ben niet echt een vleeseter.
Maar een lekker broodje hamburger of frikandel sla ik niet over hoor Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:03

En het blijft lekker Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:11

Tja zo moeilijk is het niet om naar de ingrediënten te kijken op de verpakking. Knipoog
Een rundvlees kroket hoeft maar een bepaald aantal % rundvlees te bevatten bijvoorbeeld vaak zit er dus ook nog ander vlees in.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:25

Tsja, ik wist wel ergens in m'n achterhoofd dat er paardenvlees in een frikandel kan zitten.
Toch vind ik het onwijs lekkere snacks dus eet het gewoon. Ik moet er maar niet teveel bij nadenken dat er paard in zit, en als die beesten een goed leven gehad hebben.. Waarom niet.
Ik eet geen puur paardenvlees, maar als het er toevallig in zit zoals bijv. een kroket of frikandel, jammer dan..

De meeste paarden hebben een beter leven gehad dan menig kip of koe.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:29

Ik eet sowieso geen frikandel omdat ik het gewoon smerig vind, en voor de rest eet ik zéér weinig vlees.

Als ik een vlees eter zou zijn, zou ik het niet erg vinden om paardenvlees te eten. Het paard is al dood, en meestal komt het vlees toch vanuit geslachte paarden die ziek zijn, en daardoor niet meer konden leven.

Of ben ik nu heel naief, en bestaan er net zulke fok bedrijven voor slachtpaarden als voor varkens en koeien etc..?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:37

Vingers aflikken Lekker toch Vork

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:38

Ik dacht dat het percentage veel hoger lag. 32% valt mij mee. Ik check het trouwens altijd voordat ik dit soort vlees eet, paardenvlees? Echt niet!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:39

Ik wist het ook wel dat in die goedkope kroketten paardenvlees zit.
Maar in een frikandel zit gewoon afvalvlees zoals hersenen en zo. dus als je dat eet valt die 1 a 2% paardenvlees ook wel mee toch??

Ik kende trouwens een vrouw bij mijn vorige stal die haar paard naar het slachthuis bracht en
ZELF het vlees heeft gekocht om op te eten..... Vork
Zij vond het een laatste eer aan haar paard om zijn vlees niet aan een ander te laten verkopen....
Erg bizar maar wel echt gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:43

ShannaY schreef:
Of ben ik nu heel naief, en bestaan er net zulke fok bedrijven voor slachtpaarden als voor varkens en koeien etc..?

Zeker weten, paarden gaan ook soms op transport naar Italie. Je wil niet weten hoe ze dan mishandelt worden. Mijn vader is mede vegetarier geworden na het zien van een filmpje waarin men een paard niet in de slachtwagen kreeg. Om het op te lossen maakten ze een been van het arme dier kapot. Helaas, dit gebeurt dus ook met paarden... ziekelijk gewoon.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:45

was ook die actie van Red de slachtpaarden' Ja
Maar het gebeurt bij elk diersoort (mishandelen), gewoon belachelijik Knipoog
Laatst bijgewerkt door Splinter op 08-02-07 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:46

Eerlijk gezegd interesseert het me niet zoveel.
Als je varkensvlees en rundvlees eet, waarom dan geen paard.
En meestal hebben die paarden inderdaad een beter leven gehad als die varkentjes hoor!

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:47

Ik eet liever paard dan koe Clown
In mijn penny tijd niet, had toen een keer ruzie met een vriendin omdat die paardenvlees at Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:49

LiinDseyy schreef:
wist niet dat er zoveel paardenvlees in zat..

maar eerst vond ik het altijd super zielig en wilde ik geen frikadellen meer eten ivm paardenvlees..

maar als je na gaat denken.. ja kan eigenlijk beter paardenvlees eten dan varkensvlees.. ik ken een paar paardjes die naar de slacht zijn gegaan en heb ook een tijd op bij een varkensboer gelogeerd.. die paarden hebben een heerlijk leven gehad.. terwijl die varkens allemaal heel zielig in kooitjes zaten en heel lomp werden behandeld

daarom eet ik dus ook geen varken!! ook geen paard trouwens hoor Knipoog
ik eet zoiezo weinig vlees, eet meer vis en als ik vlees eet is het kip en heel af en toe koe