Stellen zeggen bruiloft af wegens zwarte trouwambtenaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stellen zeggen bruiloft af wegens zwarte trouwambtenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:52

Maar hij spreekt vloeiend vlaams

Zie post katleentje, je mag het niet zeggen Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:44

roxiie schreef:
.

Ik kan wel begrijpen dat die mensen niet bij een "zwarte" ambtenaar willen trouwen. Het is HUN trouwerij, en het geeft hun net zoveel recht om te zeggen dat zij dat niet willen. Als dat het "Ons bokkers" het recht geeft om te zeggen dat het belachelijk is. Maar goed dat zijn meningen en opvattingen, en die verschillen.

Dus ik mag zeggen dat ik niet getrouwd wil worden door iemand die dik is, vind jij?
Daar kan iemand vaak meer aan doen dan aan z'n huidskleur...
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 05-02-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:10

runningkawa schreef:
Kilian
Jij wilt alleen getrouwd worden door de man die jullie ook heeft gedoopt enz.
Wat als die man eens dood is?

Dan hebben we een probleem haha.. Haha!
Gelukkig is de man nog niet zo oud.
En willen we vroeg trouwen.

Nu maar hopen dat hij goed uitkijkt met oversteken. Knipoog

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:19

Misser schreef:
roxiie schreef:
.

Ik kan wel begrijpen dat die mensen niet bij een "zwarte" ambtenaar willen trouwen. Het is HUN trouwerij, en het geeft hun net zoveel recht om te zeggen dat zij dat niet willen. Als dat het "Ons bokkers" het recht geeft om te zeggen dat het belachelijk is. Maar goed dat zijn meningen en opvattingen, en die verschillen.

Dus ik mag zeggen dat ik niet getrouwd wil worden door iemand die dik is, vind jij?
Daar kan iemand vaak meer aan doen dan aan z'n huidskleur...

lijkt mij eerder dat het idee erachter is dat die man van een andere afkomst/geloof is...?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:35

@Charmotte, dat is hij dus niet, zie eerder.

@Kliian: wat is je antwoord op de vraag die ik op de vorige bladzijde stelde?

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:37

Ik heb dit inderdaad ook gezien op televisie. Die man vond het zelf geen probleem hij vond het alleen erg jammer en zei erbij dat hij zich niet gekwetst voelt.

Tuurlijk is het HUN dag en moet het voor HUN leuk zijn ect. Maar die ambtenaar is er niet de HELE dag bij, het trouwen zelf duurt maar een kwartier/half uur? (Ja weet het niet, ik ben niet getrouwd maar dat is wat ik denk) anyway, hij zal er niet de hele dag bij zijn, en dan is hij gewoon weg. Het gaat toch puur om het feit dat die mensen dalijk getrouwd zijn, ze hoeven niet eens naar hem te kijken, ze kunnen elkaar aan kijken, en ze hoeven alleen maar naar die meneer te luisteren, en dat maakt geen verschil met een blanke vlaamse man, want deze man sprak keurig netjes vlaams.

Als ik zelf zou gaan trouwen (wat ik niet wil) dan zou het me echt geen moer uitmaken door wie, man/vrouw blank/gekleurd, dat doet me niets, zolang die man/vrouw me maar gewoon trouwt dan is het goed voor mij. Maar oke, meningen verschillen natuurlijk, maar dat maakt niet weg dat IK vind dat het onder discriminatie valt, en dat IK vind dat dat niet kan en het eigenlijk een beetje, tja,, belachelijk vind, en ook zonde voor de dag van die mensen.. mja dat doen ze dan weer zelf.

Ik dacht trouwens dat je van te voren al weet door wie je getrouwd wordt, maar dat is dus niet zo??

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:38

inka schreef:
Trouwen is toch een belangrijke dag in je leven en als jij je er beter bij voelt dat dit door een blanke man word voltrokken vind ik dat je de keus daarin moet hebben. Dit kan dus ook om een gevoel draaien denk ik.

En daar ben ik het mee eens.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:58

Misser schreef:

Die staat er tussen Lachen Even terug lezen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:03

Ookal is het misschien discrimineren, maar ik vind dat bruidsparen zelf moeten kunnen kiezen wie ze willen als trouwambtenaar. Want het is toch de mooiste dag van je leven en zoiets maak je maar 1x mee (als het goed is).
Dus vind ik dat je zelf mag kiezen of je een man of een vrouw wilt, een blanke of een donkere. Dit heeft naar mijn idee nix met discriminatie te maken, maar gewoon je eigen voorkeur.
want wanneer jij een mannelijke dokter verkiest boven een vrouwlijke, is dat dan ook discriminatie?
Beide kan je nix aan, of je blank of donker bent. of dat je man of vrouw bent. dus ik vind het tegenwoordig nogal overdreven om alles maar discriminatie te noemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:08

Kilian schreef:
Misser schreef:

Die staat er tussen Lachen Even terug lezen.

Ik bedoel wie jou dan op het stadhuis gaat trouwen...

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:16

ThaGirl schreef:
Ookal is het misschien discrimineren, maar ik vind dat bruidsparen zelf moeten kunnen kiezen wie ze willen als trouwambtenaar. Want het is toch de mooiste dag van je leven en zoiets maak je maar 1x mee (als het goed is).
Dus vind ik dat je zelf mag kiezen of je een man of een vrouw wilt, een blanke of een donkere. Dit heeft naar mijn idee nix met discriminatie te maken, maar gewoon je eigen voorkeur.
want wanneer jij een mannelijke dokter verkiest boven een vrouwlijke, is dat dan ook discriminatie?
Beide kan je nix aan, of je blank of donker bent. of dat je man of vrouw bent. dus ik vind het tegenwoordig nogal overdreven om alles maar discriminatie te noemen.

je hebt geen recht je eigen ambtenaar te kiezen trouwens, de wet schrijft voor dat de persoon die in die functie aangesteld is, bevoegd is om koppels te trouwen...
Als jij in het ziekenhuis wordt opgenomen en je moet een operatie ondergaan, weiger je dan ook als je de dokter niet knap genoeg vindt en eis je een "ER-acteur-lookalike"? Sigaar
Ik snap echt de reacties niet van mensen die dit normaal vinden, ik ga toch ook in een restaurant niet zeggen "mens, laat je collega eens ons eten brengen want jij bent te lelijk", en dat is in mijn ogen nét hetzelfde als iemand weigeren je huwelijk te laten voltrekken omwille van het kleurtje dat zijn/haar huis heeft...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:55

Ik snap die reacties wel, maar ik ben het er niet mee eens. Ik kan mij niet voorstellen dat hun dag in het water valt omdat de ambtenaar die hun trouwt zwart, pimpelpaars, gerimpeld, of 5 kilo te zwaar is. hij oefent daar z'n functie uit, hij staat daar als overheidsorgaan. NIET als zichzelf. En dat maakt vóór MIJ het grootste verschil. Dat je de buurvrouw niet op je feest wilt omdat het een takkewijf is, daar kun je voorkiezen. Maar je kunt niet kiezen of je wel of geen belasting gaat betalen en dus ook niet wie daar als verlengstuk van de overheid staat. (Want dat is zijn of haar hoedigheid).

Verder vind ik het erg krom van die mensen. Ze gaan niet trouwen, enkel om die reden. Dromen Nu kunnen ze dus ook helemaal niet trouwen, want een andere krijgen ze niet. Ze zullen dus moeten verhuizen, als ze willen trouwen! Verder vind ik het helemaal top van die gemeente dat ze hier geen pas voor op zij doen. Problemen d'r mee? Pech dan!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:03

Misser schreef:

Dat zal de trouwambtenaar van onze gemeente zijn.
En ja die is blank. (woon in een kleine gemeente)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:14

schandalig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:46

Deze wethouder heeft in ieder geval een hoop mensen uit zijn stad achter zich staan, lees ik net op nu.nl:

http://www.nu.nl/news/966441/21/Belgen_ ... enaar.html

Citaat:
Belgen willen massaal trouwen bij zwarte ambtenaar

Uitgegeven: 5 februari 2007 14:37
Laatst gewijzigd: 5 februari 2007 14:38

SINT-NIKLAAS - Inwoners van de Vlaamse stad Sint-Niklaas melden zich massaal bij een zwarte ambtenaar van burgerlijke stand om door hem getrouwd te worden. De belangstelling is een reactie op het racisme van drie koppels, die vanwege de huidskleur van de ambtenaar weigerden door hem in de echt verbonden te worden.

De weigering leidde vorige week tot veel ophef in België. Wouter van Bellingen is de eerste zwarte wethouder in Vlaanderen. Als wethouder mag hij ook optreden als ambtenaar van burgerlijke stand.

Van Bellingen is geen gerechtelijke procedure begonnen tegen de drie stellen. Hij wil van het incident geen "symbooldossier" maken. In plaats daarvan wil hij op 21 maart, de internationale dag tegen racisme, een massale trouwpartij organiseren op de Grote Markt in Sint-Niklaas.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:52

Dat is een goeie actie. Ik zou er opzich geen problemen mee hebben. Maar ik heb van te voren een aanvraag gedaan op een bepaalde ambtenaar aangezien ik die ook heel goed kende..
Maar dat je omdat iemand zwart is niet getrouwd wil worden door die gene is wel erg raar

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:58

Kilian schreef:
Het is niet dat ik iets tegen gekleurde mensen heb. Helemaal niet.
Maar ik zou me er niet door willen laten trouwen.

Je spreekt jezelf met deze twee zinnen wel tegen. Waarom wil je dat niet? Een gevoel? Dan is je eerste zinnetje niet waar Knipoog Je zegt omdat het degene moet zijn die je gedoopt heeft etc. Prima idee, maar wat als die vervangen wordt door een gekleurde man, met hetzelfde geloof?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:16

Ik vind het belachelijk. Ondanks dat ik wel kan begrijpen dat mensen hun voorkeuren hebben, gaat dat hier niet op.
Discriminatie is (in Nederland dan in ieder geval en ik neem aan in Belgie ook) verboden voor de wet.
Dit is pure discrimantie en dus gewoon verboden. Ik zou die mensen accuut boycotten. Niet door hem, dan helemaal niet trouwen in Belgie. Duivel
Ze zullen het waarschijnlijk niet mooi hebben gevonden voor de fotoreportage.

Maar hij is dus de eerste "gekleurde" ambtenaar in Belgie die stellen mag trouwen....shock dat op zich vind ik al erg.
Arme gekleurde stellen hebben het dus al die jaren moeten stellen met een blanke ambtenaar. Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:13

Kilian schreef:
Misser schreef:

Dat zal de trouwambtenaar van onze gemeente zijn.
En ja die is blank. (woon in een kleine gemeente)

Maar die heeft jou toch ook niet gedoopt enzo?

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:22

Pure discriminatie. Bah!!

Doet me trouwens denken aan een verhaal dat ik een paar jaar geleden (als lezersbijdrage) in de krant las, ik wil het jullie niet onthouden:

"De KLM vloog van Zuid-Afrika naar Amsterdam. Een oudere blanke Zuid Afrikaanse dame riep aan het begin van de vlucht een steward bij zich en klaagde dat zij naast een zwarte man was geplaatst. Dat moest opgelost worden, want uiteraard ging zij niet de hele vlucht naast een zwarte man zitten. De steward bleef rustig en zei alleen dat hij ging kijken wat hij kon doen.....

Na vijf minuten kwam de steward terug. Hij verklaarde (zodat iedereen het kon horen) dat hij naarstig had gezocht naar een plaats in de bussiness class, maar die was helaas niet vrij. Maar... hij had speciaal overleg gevoerd met de captain van de vlucht en als hoge uitzondering was er een plek vrijgemaakt in de royal class (echt superr de luxe)...

De mevrouw had al een vergenoegzame glimlach en wilde al opstaan, maar de steward zei: ' Komt u maar meneer, het zal mij een genoegen zijn u naar de royal class te brengen.......'

De rest van de passagiers applaudisseerde toen de man opstond................

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:40

Haha! Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:42

Vind dit dan nog wel té die man kan vast gewoon hun taal spreken en ach die man maakt in je verdere huwelijk toch niet zo veel meer uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:53

Die man praat met een Belgischer accent dan de gemiddelde Belg hoor! HIj is geadopteerd en in dat dorp opgegroeid.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:10

Ach mensen , racisme bestaat nu eenmaal , en dat is stom , zeer stom , maar dat verandert niets aan het feit !
En ieder mens reageert onbewust toch anders op een persoon met een andere huidskleur dan zichzelf ( meerdere onderzoeken hebben dat bewezen )

Natuurlijk is het gewoon vreemd en uiterst spijtig dat deze koppels de huidskleur van die man als een probleem aanzien .

Zelf woon ik ook in Belgie en was ik erg verrast dat dit nog gebeurde hier toen ik het op het nieuws hoorde ( alhoewel ... hoeveel racistische dingen gebeuren er wel niet ?! )

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:12

Sammie schreef:
Die man praat met een Belgischer accent dan de gemiddelde Belg hoor! HIj is geadopteerd en in dat dorp opgegroeid.

Daarom juist, als die man nou niet te verstaan is oké maar dit