Verplicht button voor rokers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verplicht button voor rokers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:07

Gadverdamme wat een belachelijke zooi daar zeg!
Mensen verplichten zo'n soort button op te spelden, bah..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:25

Anthea schreef:
Ik denk dat het dan juist 'stoer' is om zo'n button te hebben.
Nee, ik vind dit te ver gaan Knipoog Lijkt idd wel een beetje op die jodensterren...

Er is een groot verschil. Voor roken kies je. Dus kies je ook voor de consequencies, en als een daarvan is dat je een button moet dragen onder bepaalde omstandigheden, zul je dat moeten accepteren.

Of het helpt valt te betwijfelen. Dat is wat anders.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:18

Lusitana schreef:
Anthea schreef:
Ik denk dat het dan juist 'stoer' is om zo'n button te hebben.
Nee, ik vind dit te ver gaan Knipoog Lijkt idd wel een beetje op die jodensterren...

Er is een groot verschil. Voor roken [b]kies je. Dus kies je ook voor de consequencies, en als een daarvan is dat je een button moet dragen onder bepaalde omstandigheden, zul je dat moeten accepteren.[/b]

Of het helpt valt te betwijfelen. Dat is wat anders.

ben het er hier niet mee eens, ze gaan hier echt overduidelijk te ver mee

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:22

Op grond waarvan? Het feit dat mensen kiezen om te roken, ondermijnt alles waar je je op zou kunnen beroepen.

Overigens is het nog tolerant vergeleken een rookverbod, dat gaat volgen. Dan kun je dus niet naar school of wordt je er af getrapt als je rookt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:24

Ik vind het ook erg ver gaan, maar ik ben wel blij dat het roken tegenwoordig meer en meer ontmoedigt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:45

Lusitana schreef:
Op grond waarvan? Het feit dat mensen kiezen om te roken, ondermijnt alles waar je je op zou kunnen beroepen.

Overigens is het nog tolerant vergeleken een rookverbod, dat gaat volgen. Dan kun je dus niet naar school of wordt je er af getrapt als je rookt.

Omdat je mensen nu apart gaat groeperen, je maakt groepen rokers en niet-rokers alsof het geheel andere mensen zijn IMO.

Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen met maatje 40 en groter een button verplichtte met daarop de tekst 'Ik eet gewoon graag en vind het goed dat ik mijn lichaam er zo uit kom te zien' en dan een plaatje van iemand met een flink figuur?
Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen die zich niet in merkkleding (Gsus, Gstar, och de hele mikmak) en hoger een button verplichtte met daarop 'Ik heb niet het geld voor goede kleding en kleed mij liever slonzig en armoedig'?
Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen die geen vegetarier waren een button verplichtte met daarop 'Ik geef niets om dieren / Ik doe mee aan dierenleed' oid??

Dat zijn ook dingen waar je over het algemeen iets aan kan doen, dus zou je ook de consequenties maar moeten dragen.. of niet?
(Laat ik overigens even duidelijk stellen dat ik niets heb tegen mensen met maatje 40 of groter, niets heb tegen mensen die geen merkkleding dragen, en niets heb tegen mensen die vlees eten hoor, het zijn maar voorbeelden en toevallig de eerste 3 waar ik op kwam.)

En sowieso, wat is het nut van de button volgens jou? Dat je nu weet wie je wel en wie je niet om een vuurtje kan vragen? Nagelbijten / Gniffelen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:46

ik bedoelde de hele zin Knipoog
is verkeerd gegaan Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:02

WildWings schreef:
Omdat je mensen nu apart gaat groeperen, je maakt groepen rokers en niet-rokers alsof het geheel andere mensen zijn IMO.

Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen met maatje 40 en groter een button verplichtte met daarop de tekst 'Ik eet gewoon graag en vind het goed dat ik mijn lichaam er zo uit kom te zien' en dan een plaatje van iemand met een flink figuur?
Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen die zich niet in merkkleding (Gsus, Gstar, och de hele mikmak) en hoger een button verplichtte met daarop 'Ik heb niet het geld voor goede kleding en kleed mij liever slonzig en armoedig'?
Zou jij het dan ook goed vinden als een school voor mensen die geen vegetarier waren een button verplichtte met daarop 'Ik geef niets om dieren / Ik doe mee aan dierenleed' oid??

Dat zijn ook dingen waar je over het algemeen iets aan kan doen, dus zou je ook de consequenties maar moeten dragen.. of niet?
(Laat ik overigens even duidelijk stellen dat ik niets heb tegen mensen met maatje 40 of groter, niets heb tegen mensen die geen merkkleding dragen, en niets heb tegen mensen die vlees eten hoor, het zijn maar voorbeelden en toevallig de eerste 3 waar ik op kwam.)

En sowieso, wat is het nut van de button volgens jou? Dat je nu weet wie je wel en wie je niet om een vuurtje kan vragen? Nagelbijten / Gniffelen

In de eerste plaats is roken iets waar je je omgeving mee schaadt en dat gaat niet op voor de andere voorbeelden. Andere voorbeelden die even schadelijk zijn voor de omgeving en waarvoor op scholen een verbod geldt (wat een en ander hangt hier wel samen) is alcohol en drugs gebruik.En als mensen daarvoor kiezen en daarvoor een button zouden moeten dragen (op een school waar gebruik zou mogen), hebben ze dat te accepteren.

Je noemt dingen waarop geen verbod gaat volgen, op roken wel.
Overigens is een waarschuwing voor obesiteit en voor de obsessie om mager te zijn, ook op zijn plaats op scholen.

Ik betwijfel of de button nut heeft, dat heb ik al eerder gepost. Knipoog
Maar ik vind het het geen vergelijk met een jodenster, vanwege de keus. Dat is mijn argument.

Ze mogen blij zijn dat het op die school nog KAN zolang het duurt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-02-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:04

het is een prima vergelijking
mensen die teveel drinken, ook een button
geloof me daar hebben mensen last van, en dan heb ik het ook over een discotheek e.d.
ook als is het 6 biertjes...dat is ook al veel
alleen is dat tegenwoordig normaal Clown
Laatst bijgewerkt door ladylay op 01-02-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:05

nou ik rook ook maar ik zou zoon button echt niet gaan dragen hoor.
we gaan ze allemaal verzamelen en aan de werkkleding vastmaken van techniek ofzo of de dierenjassen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:07

Ik snap het nut eigelijk niet van roken op school. Precies of je die paar uurtjes niet zonder kan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:07

ladylay schreef:
het is een prima vergelijking
mensen die teveel drinken, ook een button
geloof me daar hebben mensen last van, en dan heb ik het ook over een discotheek e.d.
ook als is het 6 biertjes...dat is ook al veel
alleen is dat tegenwoordig normaal Clown

Alcohol gebruik mag ook niet op scholen.

We hebben het hier over het dragen van een button op een instituut.

Niet in ieders dagelijkse leven.

En ja, alcohol gebruik is zeer lastig voor de medemens. Maar daar gaat dit topic niet over.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:10

Belachelijk, ik zou het zeker niet dragen (ik ben ook een niet-roker)..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:11

katiavl schreef:
Ik snap het nut eigelijk niet van roken op school. Precies of je die paar uurtjes niet zonder kan...

Kom op, dit is ook weer een belachelijke redenatie, mensen hebben een verslaving en als ze 6 uur op school zitten snap ik wel dat ze even een sigaretje nodig hebben (dit zegt dus een niet-roker die ook nooit gerookt heeft)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:12

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:13

katiavl schreef:

de een is verslaafd aan snoep en ik totaal niet en de ander die rookt en weer een ander die drinkt.

en als je eenmaal begonnen bent kom je er niet meer vanaf he en dan doe je het ook op school en gewoon buiten en uiteindelijk thuis ook als je ouders het weten.

weet het het is slecht en had er nooit aan moeten beginnen heb er ook wel spijt van een beetje, maar je moet ergens aan dood gaan he.
Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:16

gipsyboy schreef:
katiavl schreef:

de een is verslaafd aan snoep en ik totaal niet en de ander die rookt en weer een ander die drinkt.

en als je eenmaal begonnen bent kom je er niet meer vanaf he en dan doe je het ook op school en gewoon buiten en uiteindelijk thuis ook als je ouders het weten.

weet het het is slecht en had er nooit aan moeten beginnen heb er ook wel spijt van een beetje, maar je moet ergens aan dood gaan he. Haha!

Tegen die uitspraak kan ik niet tegen Bloos weet je hoe iemand met longkanker dood gaat?
Ik zou maar eens een kijkje gaan nemen bij de palliatieve zorgen Ja

Voor de rest heb je wel een punt, vroeger mocht er bij ons ook geen limonade in school Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:07

gipsyboy schreef:
katiavl schreef:

weet het het is slecht en had er nooit aan moeten beginnen heb er ook wel spijt van een beetje, maar je moet ergens aan dood gaan he.
Haha!

Ach, vroeger (in de jaren 80) mocht je bij mij op school helemaal niet roken. Dan ging je stiekem in de pauze ergens staan en hoopte je maar dat het niet gezien werd door de leraren. Jaaaaa, zo ging dat vroeger. Ik heb 3 weken gerookt, toen ik 15 was en na die 3 weken, vroeg ik me gelukkig af wat ik er nou aan vond. Ik vond het smerig en die zogenaamde 'stoere' houding ( Haha! Knipoog ) vond ik niet zo boeiend. Ik ben dus gestopt. Heb in de tijd dat ik nog bij platenmaatschappijen werkte wel eens een jointje gerookt of een pilletje geslikt, maar ik ben er niet aan verslaafd geraakt, hoor. Eigenlijk hoorde het niet bij mij, ik ben ook leuk zonder al die troep. Tong uitsteken

En ja, we gaan allemaal dood, maar als je mensen uit je directe omgeving aan longkanker hebt zien sterven, dan wens je dat jezelf echt niet toe, hoor. Dat is een van de afschuwelijkste ziektes die ik heb gezien bij rokers (en helaas ook een niet-roker, die jaren mee mocht roken met haar man, brrrrr).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:47

gipsyboy schreef:

Haha!

En hadden mensen op school om je heen met buttons gelopen met gitzwarte longen, had je dan ook beginnen met roken?
Want daar doelt die button denk ik het meest op. Om te voorkomen dt anderen er aan beginnen.

Wat kan men doen om mensen niet te laten beginnen aan roken?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:56

Prijzen omhoog doen? Verplicht autopsiebezoek (alhoewel dat is weer stoer), long afdeling bezoek.
Een lezing houden, doet ook niks.
Een algemeen rookverbod op openbare plaatsen, geen sigaretten meer verkopen (daar verdiend de regering teveel mee)

Ik denk dat je het niek kan voorkomen eigelijk

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:58

Het moet toch niet gekker worden zeg echt weer een belgen actie. Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:13

Citaat:
Want daar doelt die button denk ik het meest op. Om te voorkomen dt anderen er aan beginnen

Maar het is algmeen geweten dat roken je longen kapotmaakt, daar heb je geen buttons voor nodig. Ik kan me niet inbeelden dat iemand die een beetje mee is in de wereld nog nooit heeft gehoord over kapotgerookte longen, of er nog nooit gezien heeft (bij mijn dokter hangt in de praktijk bv al een mooie poster longen voor en na roken).
En toch blijven mensen naar die eerste sigaret grijpen, ookal weten ze goed genoeg dat het een langzame zelfmoord is. Niet zo uitzonderlijk bij jongeren uit gewone groepsdruk. Bij sommige kliekjes is het blijkbaar een voorwaarde dat je rookt om toegelaten te worden. Ik heb in mijn middelbare schooljaren ook regelmatig van 'vriendinnen' een sigaretje aangeboden gekregen. En als je het niet aanneemt dan ben je een seut. Want het is toch oh zo goed en lekker en iedereen doet het. Komaan, 1 trekje op te proberen gewoon..
Ik niet, heb die sigaret godzijdank altijd kunnen afslaan en heb tot nu toe nog nooit eentje opgestoken, en ik zal het ook nooit doen. Toch zie ik te vaak dat jongeren vaak alles doen om maar bij 'dat kliekje' te horen.
Of ze beginnen te doen alsof het allemaal voordelen inhoud. Heb je stress? Moet je beginnen roken. Tijdens de examenperiode rook ik altijd extra sigaretten en ik heb helemaal geen stress, werkt echt goed en ach joh als je maar 3 op een dag opsteekt dan overkomt je echt niets hoor. Zijn er helaas genoeg die dat advies ook nog eens gaan opvolgen, ookal weten ze wat de gevolgen zijn. Maar het is zoals je eerder ongeveer hebt gezegd, 'ach, 1tje kan toch geen kwaad...', maar dan is het plots te laat.

Citaat:
en helaas ook een niet-roker

Mijn oom heeft vorige week te horen gekregen dat hij longkanker heeft. De dokter vroeg of hij rookte, hij had de typische rokerslongen.
Hij heeft nooit in zijn leven een sigaret aangeraakt. Maar mijn tante is een vreselijke kettingroker, plus hij heeft altijd in ruimtes met veel rook gewerkt. Hij mag nu aan een zware strijd naar genezing beginnen (als die er al komt, want het is best ernstig), omdat rokers het niet konden laten in zijn bijzijn een sigaretje op te steken. Voor mij nog een reden te meer om rokers vriendelijk te vragen hun sigarettenlucht niet voor mijn neus op te steken. Iedereen sterft inderdaad eens, maar ik heb al mensen zien sterven aan longkanker en dat is nu een manier waarop ik nooit zou willen gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:23

Ik heb al gezegd dat ik het nut van de button betwijfel, het ging mij meer om de vergelijking met jodensterren en he niet "kunnen" van zo´n actie.

Roken is met name een probleem binnen jongeren die zo´n behoefte hebben om er bij te horen. Om dezelfde reden "moet" merkkleding (elke paar jaar ander merk) en mager zijn, oa.

Het lijkt mij dus verstandiger om te proberen jongeren te stimuleren in het afscheiden dan bepaalde gewoontes aan te pakken.

Afkeur uitspreken over rokers/drinkers/meelopers ("je bent een ei als je dat doet") heeft denk ik ook effect. Niemand wil afgekeurd worden.

Maar zolang het imago "stoer" is gaat dat niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:44

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:47

Chiqa schreef:
katiavl schreef:
http://www.veto.student.kuleuven.ac.be/ ... npain.html

ik zou liever hebben dat ze alla noorwegen regels invoerden, niet roken in het openbaar

Dat zullen ze nooit voor elkaar krijgen. Knipoog

Hier niet, daar werkt het goed.
Hier zit er teveel centjes in vooral voor de politiekers , en de politie is Lips are sealed

Edit nu ik er aan denk, daar voor een deel ook niet. De achterbuurt van het chique oslo.
Ze waren mischien niet aan het roken, maar spuiten op straat en bewusteloos liggen van de drugs lijkt me zelfs erger Verward
Laatst bijgewerkt door lesilla op 01-02-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt