E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:11

Hmm, als het geld nou eens gebruikt werd om Belgen rijles te geven. Was pas nog naar Brussel gereden, 5 ongelukken onderweg gezien, niet normaal.

Is toch eigenlijk eenvoudig? Nederland richt gewoon een wegenvignet in voor Belgen. Iedere Belg die Nederland in wil moet 60 Euro extra betalen, met name die Belgen die door Limburg naar Aken rijden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:52

Ik vind het ook echt belachelijk. Dus stel dat je naar Parijs of verder via Lille gaat, dan moet je fijn even €60 gaan dokken voor eigenlijk helemaal niets! Het rijden zelf is al duur genoeg en je rijd mss maar een uurtje in Belgie. Het is gewoon slim bedacht, veel Nederlanders moéten door Belgie als ze naar Frankrijk of Spanje gaan. Eigenlijk heb je dus geen keus.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:40

Op radio 1 heb ik gister vernomen dat het al iets aangepast wordt er kan ook een maandvignet gekocht worden en dat zou op 10 euro uitkomen.
Verder kan je je in Frankrijk ook blauw betalen aan tolwegen maar daar hoor ik niemand over Scheve mond .

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:46

Wij wonen tegen Belgie, en nu zouden we bv als we naar Eersel Postel willen kijken al 10,- per auto moeten betalen, het is toch bezopen... denk dat de randgemeentes in Belgie er ook helemaal niet blij mee zijn. Boos! Als ik al kijk hoeveel Ollanders er elke zondag in Postel een frietje gaan eten...

Nee Frankrijk grenst niet aan ons land, logisch dat je daar minder over hoort. Daar ga ik niet een dagje naar toe. Bovendien KAN je door Frankrijk rijden zonder tol te betalen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:58

jeanie schreef:
Verder kan je je in Frankrijk ook blauw betalen aan tolwegen maar daar hoor ik niemand over Scheve mond .

In Frankrijk kun je kiezen voor een andere (gratis) route. Daarbij krijg je in Frankrijk wel waar voor je geld met enorme goede wegen en prettige wegrestaurants (met heerlijke chocolade croissants) Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:11

Ik hoorde vanmorgen dat er in Belgie gekeken werd hoeveel gevolgen dit vignet voor het tourisme zou hebben...

Komen ze vroeg mee....Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:58

Moesten de Belgische wegen nu eens in goede staat zijn, dan kon ik het nog half begrijpen...
Maar ik ben er ook tegen, vooral omdat ik tegen de grens woon en die arme Nederlanders uit Sluis al hoor aankomen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:25

skara schreef:
Urielle er zijn echt wel Belgen die liever een verbetering van het OV hebben dan meer en betere wegen.
Gelukkige is niet elke Belg egoïstisch en zijn er mensen die liever ecologische alternatieven nemen dan gemakzuchtig met hun enorm luchtverontreinigende auto rond te rijden.

Denk je? Ik woon vlakbij Antwerpen maar de enige route die met het OV interessant is voor mij om te nemen qua tijd en financien is:
> Richting 't stad (want daar kom ik met de auto gewoon niet in)
> Naar Brussel (vanwege de dagelijkse file op de Brusselse Ring)
Drie keer raden hoeveel ik er kom Haha!
Ik vermijd 't stad en ga naar Wijnegem Shopping Center - juist omdat ik dat tenminste met de auto kan doen.
Brussel ben ik 1 keer geweest sinds ik in Belgie woon.

Ik studeer in Nederland maar daar hoef ik al helemaal niet over te denken om dat per trein te doen, want dan ben ik eerdaags nog niet thuis

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:27

Eikebah wijnegem shoppingscentrum, ga ik echt niet graag Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:35

Ik ook niet, ik ben er panisch buitengelopen op het einde van de dag. Ik ga komende zondag naar Brussel voor het autosalon, zal voor 5de keer zijn of zoiets. Antwerpen kom ik ook niet vaak, enkel als er een keer show ofzo is bvb bij Appasionata.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:38

joostvangestel schreef:
Is toch eigenlijk eenvoudig? Nederland richt gewoon een wegenvignet in voor Belgen. Iedere Belg die Nederland in wil moet 60 Euro extra betalen, met name die Belgen die door Limburg naar Aken rijden Tong uitsteken

En bedankt! Tong uitsteken

Wijnegem Shoppingcenter vind ik ook echt niks! Maar goed, dat is wel heel OT Nagelbijten / Gniffelen

In elk geval ben ik het er mee eens dat dat vignet een ondoordacht en ongepland initiatief zou zijn; Een schandaal bij de huideige toestand van het wegennet, discriminerend, funest voor het dagjestoerisme en ongehoord binnen een "eenheid" als Europa.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:52

Ik woon in de buurt van maastricht.
Wij gaan regelmatig stappen in belgie en naar de bios (lanaken en maasmechelen), verder wonen er een aantal vrienden dus wij zijn er ook helemaal niet blij mee...
Hoop dat ze er toch vanafzien....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 12:53

katiavl schreef:
Eikebah wijnegem shoppingscentrum, ga ik echt niet graag Haha!

ik ook niet maar een alternatief is er niet hier. Scheve mond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 12:54

haflingertje schreef:
Ik woon in de buurt van maastricht.
Wij gaan regelmatig stappen in belgie en naar de bios (lanaken en maasmechelen), verder wonen er een aantal vrienden dus wij zijn er ook helemaal niet blij mee...
Hoop dat ze er toch vanafzien....

en zou je boycotten haflingertje?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:04

IKbenEllen schreef:
Wij wonen tegen Belgie, en nu zouden we bv als we naar Eersel Postel willen kijken al 10,- per auto moeten betalen, het is toch bezopen... denk dat de randgemeentes in Belgie er ook helemaal niet blij mee zijn. Boos! Als ik al kijk hoeveel Ollanders er elke zondag in Postel een frietje gaan eten...

Nee Frankrijk grenst niet aan ons land, logisch dat je daar minder over hoort. Daar ga ik niet een dagje naar toe. Bovendien KAN je door Frankrijk rijden zonder tol te betalen.

en vanaf wanneer id dit verklaard Lachen Clown

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:05

foutje
had gelezen dat je in belige woonde

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:06

Ik wilde net zeggen dat ik het al niet begreep.

Maar nee, je hebt niet gelezen dat ik in Belgie woon Clown

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:09

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het een belachelijk plan!! Waar heeft het nut voor? Voor de wegen te verbeteren? Denken ze nou echt dat dat op deze manier werkt? Op deze manier komen er veel minder Nederlanders Belgie in, en ja Antwerpen en Baarle Nassau e.d. moeten het toch hebben van de Nederlanders.

Ikzelf ga in ieder geval geen 60 euro betalen! Word me een duur dagje uit dan!

Nut?
Om andere alternatieven te stimuleren! OV bijvooorbeeld. Dat is goedkoper en milieuvriendelijker!

Uit de reacties te lezen blijkt Geld, geld! helaas bij de meeste mensen nog altijd boven een gezonder leefmilieu te gaan.

Katiavl knap dat je speciaal een minder milieuvervuilende auto hebt gekocht!

Nimue dat je met de auto naar het station gaat kan ik begrijpe en dat je voor een verjaardag ofzo eens de auto gebruikt ook.

Maar dat de dagjestoeristen reclameren. Alle Nederlanderlanders die in Antwerpen komen shoppen kunnen toch makkelijk de trein nemen. De winkelstraat is vlakbij, om het uur rijdt er een trein naar Roosendaal, geen parkeerproblemen en als het wegenvignet ingevoerd wordt is dat zeker een stuk goedkoper. Idem dito voor Brussel.
Dat je het stukje naar het station met de auto doet kan ik begrijpen (doe ik ook, want ook bij mijn woonplaats is er vlakbij geen OV).

Allemaal mee akkoord dat er een oplossing moet komen voor de grensgebieden of dat er samenwerkingsakkoorden moeten gesloten worden maar heel erg dat als het gaat over geld betalen (zonder eerst aan andere oplossingen te denken of aan hogere samenlevingswaarden) zowat de halve bevolking zijn misprijzen laat horen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:24

Ja, maar dan zou ik dus met de auto naar Roosendaal moeten... en Roosendaal is net zover als Antwerpen. Haha! Dat lost voor mij dus niks op, is alleen maar duurder (net zoveel benzine plús treinkosten is met een paar keer per jaar toch duurder dan zo'n vignet).

Je hebt wel gelijk dat heel veel mensen ook met de trein zouden kunnen hoor. Maar de trein is gewoon echt duur, die grensovergang tikt best wel aan. Als je dan met een paar man gaat ben je toch blij als je lekker met de auto komt.

Het gaat ook een beetje om het idee: Belgie wil vangen van de gebruikers... maar als zíj gebruikers zijn van het netwerk van een ander land, betalen ze geen cent. Dat is natuurlijk hartstikke scheef en dát schiet bij veel mensen verkeerd. Het moet natuurlijk niet van één kant moeten komen, en dat moet het nu helaas wel.

Bovendien denk ik dat, wat milieubeleid betreft, je beter Belgen kunt stimuleren om binnen Belgie met de trein te reizen dan Hollanders zo te proberen te overtuigen met de trein te komen. Er zijn tenslotte véél meer Belgen die in Belgie rijden dan Nederlanders. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:42

Idd, het gat in de ozonlaag zal niet aan die enkele Nederlander liggen die door Belgie rijd Nagelbijten / Gniffelen Zoals hierboven gezegd, zorg dan dat je de Belgen zelf stimuleert.

Maar volgens mij is het grootste probleem dat Belgie gewoon geen vergoeding krijgt voor al het verkeer wat door hun land komt. Nederland heeft die vergoeding al in de benzineprijzen zitten, daar kan je niet omheen als toerist in Nederland. Je moet toch ooit eens tanken. Maar aangezien Belgie dat niet heeft, hebben zij dit dus ook bedacht als een vergoeding voor het gebruik maken van hun wegen. Binnenkort krijgen wij als Nederlanders daar nog eens kilometerheffing bovenop en dat hoeven de toeristen weer niet te betalen als zij met de auto door Nederland rijden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:10

skara schreef:
Allemaal mee akkoord dat er een oplossing moet komen voor de grensgebieden of dat er samenwerkingsakkoorden moeten gesloten worden maar heel erg dat als het gaat over geld betalen (zonder eerst aan andere oplossingen te denken of aan hogere samenlevingswaarden) zowat de halve bevolking zijn misprijzen laat horen.

Klop eerst eens bij je eigen bevolking aan voor een oplossing! Toch bezopen dat de buitenlander daar voor moet betalen...

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:49

Ik ben een tegenstander van dat vignet. Wij hebben familie en vrienden in Nederland wonen, en die komen misschien 4 keer per jaar naar België. Een beetje stom om dan €60 te gaan betalen he?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:13

Ik had het al een tijdje terug gehoord. Toch vind ik het wel van het zotte omdat ik in Zeeuws-vlaanderen woon, al moet betalen om in Nederland te komen. ( Toltunnel) En straks ook, als we naar belgie gaan. Zou leuk zijn als er voor de zeeuwen een korting komt, of dat die niets zouden hoeven te betalen. Scheelt dat ik nu toch niet naar de Karate in Knokke (belgie) kan door mijn voet, Clown maar toch zijn we vaak in Belgie te vinden.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:35

IKbenEllen schreef:
skara schreef:

Klop eerst eens bij je eigen bevolking aan voor een oplossing! Toch bezopen dat de buitenlander daar voor moet betalen...

Belgen moeten die 60 € ook betalen hé. Nu doen jullie alsof alleen Nederlanders dat moeten betalen. Rolleyes
Alleen ondervinden de Belgen die alternieve vervoersmiddelen gebruiken daar voordeel van (die belastingverlaging). Knipoog
Hierdoor worden Belgen toch ook gestimuleerd om de trein te nemen. Jullie doen alsof dit vignet is ingevoerd met de ingeste reden om de Nederlanders een hak te zetten.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de invoering van een Europees vignet een betere oplossing vind.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:56

Europees vignet zou beter zijn ja.
Ik moet elke dag precies 250 meter over de grens om bij m'n paard te komen. Mooi dat ik daar geen vignet voor ga kopen. Ze komen me maar halen!

Maar antwerpen is hier de dichstbijzijnde grote stad en daar komen we nu echt zooo vaak... Volgend jaar wil ik er gaan studeren. Ik vind dat Nederlanders die werken in België of er studeren die kosten van het vignet zouden moeten kunnen vergoed krijgen.

Verdorie, we spreken allemaal dezelfde taal, ik zie België echt niet als buitenland, die grens bestond voor mij gewoon niet, en nu komen ze met zoiets aankakken.

Wat een muts is die minister trouwens! Kunnen ze wel zeggen dat ze dit vignet niet invoeren om de Nederlanders te fukken, maar ik heb nog nooit een vlaamse minister zo banketstaaf over Nederlanders horen doen! In meerdere programma's.
En dan zeggen ze dat wij arrogant zijn