Euthanasie, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke1208

Re: Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:19

MSQuincyTE schreef:
pioade schreef:
Ik geloof dat God beslist over leven en dood.

Dus jij gelooft dat het ook gods wil is dat er onschuldige mensen worden vermoord?

Daar gaat het hier niet om, en jij oordeelt nu over iets waar je niet over oordelen mag...
Ik kan me voorstellen (kan ik het me voorstellen... of kan ik het me alleen indenken..) dat je vanuit je geloofsovertuiging tegen euthanasie bent... En daar moet je respect voor hebben, net zoals Pioade respect heeft voor jou, dat jij wel voor euthanasie bent!

Ik ben voor euthanasie! Ik hoef niet meer te vertellen waarom, omdat alles al is gezegd...
Ik heb in het ziekenhuis meegemaakt, met als gevolg een gesprek met de collega's van de afdeling en de ziekenhuispsychiater (dit soort gesprekken worden altijd na heftige beslissingen gehouden), met waarom je voor of tegen bent... Heel goed gesprek, erg fijn ook om gedachten uit te wisselen bij zo'n heftige beslissing!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:35

Ik vind het een heel naar idee dat iemand op een bepaald vooropgesteld tijdstip komt te overlijden, ik weet niet of ik daar vrede mee zou kunnen hebben.

Een andere optie is palliatieve sedatie, als het lijden vrijwel ondragelijk is wordt iemand kunstmatig in een coma gebracht. Er zijn dan 2 mogelijkheden; iemand overlijdt na verloop van tijd door de ziekte of vochtgebrek of iemand wordt af en toe wakker gemaakt om te kijken of degene nog even pijnvrij kan zijn.
Het lijkt me een vreselijk idee iemand thuis in een coma te hebben, maar omdat het wat geleidelijker gaat lijkt het mij een vredigere manier.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:38

batje schreef:
Ik vind het een heel naar idee dat iemand op een bepaald vooropgesteld tijdstip komt te overlijden, ik weet niet of ik daar vrede mee zou kunnen hebben.

Een andere optie is palliatieve sedatie, als het lijden vrijwel ondragelijk is wordt iemand kunstmatig in een coma gebracht. Er zijn dan 2 mogelijkheden; iemand overlijdt na verloop van tijd door de ziekte of vochtgebrek of iemand wordt af en toe wakker gemaakt om te kijken of degene nog even pijnvrij kan zijn.
Het lijkt me een vreselijk idee iemand thuis in een coma te hebben, maar omdat het wat geleidelijker gaat lijkt het mij een vredigere manier.

mijn opa is 19 december overleden, hij zou in een uremische coma raken ( zijn nieren waren ermee ingeklapt, heel verhaal waardoor, doet er nu even niet toe), hij is op het laatst in coma geraakt, maar sliep heel veel.
wij hebben hem naar huis gehaald en hij heeft de laatste 7 dagen ( de dagen die hij van de arts ook te horen had gekregen dat hij zou leven) veel geslapen, en de laatste dag in coma gelegen...
het was helemaal niet eng, ik vond het juist heel prettig dat hij thuis was!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:50

Paulusjuh schreef:
(maar heb hierdoor wel heel goed afscheid kunnen nemen waardoor ik het ook goed heb kunnen verwerken).

Ik vind het ook een bepaald "gerust" gevoel geven .. je hebt er meer vrede mee als dat het patsboem WEG is. Je kan afscheid nemen zoals jij wil, die laatste dingetjes even.
Degene die overlijd kan eigenlik geen "mooiere" dood wensen.

Maar dat is mijn mening Lachen

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:39

pioade schreef:
Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen.
Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.

God beslist helemaal nergens over; hij heeft ooit al besloten.
Ik maak gebruik van zelfbeschikking en vrije keuze; daar heeft god alles mee te maken. Dus hij kan daarom niet beslissen over leven en dood. Ik ben van mening dat dingen opgelegd door geloof heel erg beperking zijn voor je principes en je zelfontplooiing.
Off-topic:
Ik denk dat God ook nooit Godsdiensten heeft gewild zelfs. Godsdiensten moedigen je aan de gedachten van anderen te leren en over te nemen als waarheid. Spiritualiteit stimuleert je eigen gedachten te creeren en andere te verwerpen.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:40

Ik ben zeker voor. Ik vind niet dat je een pijnlijke en ongelukkig uit je leven word 'verlost'. Liever sterven zonder pijn. Ik wil dan ook niet dat wanneer ik erbij lig als een 'kamerplant' in leven worden gehouden of wanneer mijn lichaam op is en het echt niet meer wil. Dan wil ik liever sterven Lachen

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:40

heb t van dichtbij meegemaakt met mijn vader 2 jaar geleden.. t was niet zozeer euthanasie geloof dat t net een andere naam had.. mijn vader had kanker en wilde sowieso al geen infuus meer met vocht en zout om hem niet onnodig in leven te houden, maar op het laatst (hij was al bijna van nature dood) vroeg hij om een slaapmiddel omdat hij anders stikte van de hoeveelheid vocht in zijn longen.. hij wist ook dat hij niet wakker zou worden, ik vond het heel fijn dat hij niet meer hoefde te lijden en hijzelf ook.. ik ben absoluut voor euthanasie, iedereen mag beschikken over zijn eigen leven... ik denk dat mijn vader hierin gesteund werd door god, want hij was toch behoorlijk gelovig en was er heilig van overtuigd dat hij zijn kracht kreeg van god en dus ook de kracht om te beslissen over zijn eigen dood....

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:04

Ik ben er voor.
Waarom?
Mijn opa leed aan longkanker met uitzaaiingen naar de bijnieren.
De doktoren hadden hem 'afgeschreven'. Hij moest thuis maar gaan liggen, en wachten tot hij zou stikken.
En ondertussen ondragelijke pijnen ; Hij was half verlampt, brande van binnen, moest een luier om want plassen kon hij zelf niet meer, de tumor kwam er aan de zijkant uit. Er was niet meer over van hem dan een liggend, lijdend lijke, wachtend op de dood.
Dat verdiend toch niemand?
Hij heeft er uiteindelijk ervoor gekozen om met een extra morfinepompje (hij had er al 1, maar had niet eens effect meer) een soort van ingeslapen te worden. En daar ben ik heel blij mee. Hij voelde zich eerst schuldig, om zelf het leven te verlaten (.. en ja, hij geloofde in God) en zijn familie achter te laten. Maar wij hadden er vrede mee, hij verdiende het echt niet om vreselijk dood te gaan.
Als God over de dood beslist, waarom zou hij iemand zoiets aan doen? Niet omdat het mijn opa is, maar over het algemeen.
Waarom lijden er dan zoveel mensen, waarom is er zoveel moord, pijn, oorlog?
Nee, ik geloof niet in God.
Dus ik ben voor Euthenasie. Als leven lijden word is de dood je beste vriend.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:22

ik ben voor euthenasie. ik werk als verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis. bij ons op de afdeling wordt nog vrij weinig euthanasie toegepast. afgelopen jaar is het een keer gebeurt, nog een jonge vrouw met uitzaaiingen, het is heel erg mooi gegaan, precies zoals zij en haar familie het wilde, een hoop leed is haar bespaard gebleven.
mijn moeder is ook aan kanker overleden en is tot het laatst thuis gebleven, mijn moeder heeft de laatste weken van haar leven ook veel pijn gehad maar heeft alles heel bewust meegemaakt, ze wilde graag zo lang mogelijk bij ons zijn, de laatste dagen was mijn moeder niet meer bij door de morfine en is ze rustig overleden. de morfine werd steeds opgevoerd, maar dat is geen euthanasie natuurlijk.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:37

Ik ben voor euthanasie. Ik vind het wel een raar idee dat je dan een mensen leven in je hand hebt en het kan beeindigen wanneer je maar wil. Heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt. Als iemand waar van je houd het allang geleden heeft opgegeven om door te gaan alleen door medicijnen in leven word gehouden en erge pijn heeft, vind ik het heel goed dat ze dan kunnen zeggen dat het genoeg is. Het is de keuze van de persoon zelf, als jij er tegen bent kun je niet iemand overhalen om het niet te doen en pijn te laten leiden. Als iemand in coma is of als kasplantje er bij ligt en jij zelf moet het beslissen vind ik het een moeilijkere keuze, dan moet de familie over het leven van hun dierbare kiezen is toch wel iets anders. Ik zou zelf ook voor euthanasie kiezen als ik in die situatie geplaatst werd. Het is niet de mooiste zaak die er is, maar wel een goeie zodat vele mensen niet door moeten gaan als kasplant of in pijn zitten te wachten op hun dood.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:43

Ik ben ook voor. Als jij vindt dat jouw leven niet meer kan, heb jij ook het recht om dat leven te beindigen...

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:56

Het is jouw leven, jouw keus.
Als je enkel pijn hebt en niets meer kunt, of je bent een kasplantje in een ziekenbed, waarom zou je dan niet je leven mogen beeïndigen?
Ik wil niemand die in God gelooft beledigen, maar als ik zie wat er allemaal in de wereld gebeurt; dan vind ik dat dit mogen niet minder dan redelijk is.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:20

Ik ben voor!
Mijn schoonmoeder had kanker en ze had nog maar een paar maanden te leven.
Toen heeft ze samen met haar HA er voor gekozen.
Ze wou niet als een hoopje ellende met veel pijn eindigen!
Dat heeft ze dus ook gedaan,en ik moet zeggen dat ik het heel dapper van haar vond!
Voor de nabestaanden is het misschien vreemd,of erger.
Maar zei koos voor de korte weg zonder lijden!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:42

Een bewoner van mijn stageplek heeft ook laatst aangegeven dat hij euthanasie wilde.
Hij is pas in de 40 en vecht al enkele jaren tegen zijn keelkanker.
Hij is heel erg mager, gewoon een skelet met een vel erover, om het maar even hard te zeggen.
Hij heeft geen familie of vrienden meer.
Dus in zo'n geval is het wel goed dat er euthanasie bestaat.
Ik ben dus voor.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:24

kwadraatje schreef:
Een bewoner van mijn stageplek heeft ook laatst aangegeven dat hij euthanasie wilde.
Hij is pas in de 40 en vecht al enkele jaren tegen zijn keelkanker.
Hij is heel erg mager, gewoon een skelet met een vel erover, om het maar even hard te zeggen.
Hij heeft geen familie of vrienden meer.
[b]Dus in zo'n geval is het wel goed dat er euthanasie bestaat[/b].
Ik ben dus voor.

Deze zin viel me op, wat bedoel je hiermee?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:00

Aan de ene kant ben ik voor euthanasie, ik vind dat je als mens zelf de beslissing moet maken of je verder wilt leven of niet.
Als je ontzettende pijn hebt, verlampt als een kasplantje of als je langzaam aan het wegrotten bent dan moet je er een einde aan kunnen maken, dat is je eigen beslissing en daar heeft niemand anders iets over te zeggen.

Maar, ik geloof ook in reincarnatie, ik geloof dat wij op de aarde zijn om een les te leren, elk leven dat we leven is een les zodat we steeds verder komen tot dat we alle lessen hebben geleerd en we verder gaan naar het volgende (wat is het volgende? de hemel of een ander universum.. ik weet het niet)
Mensen vragen zich soms af waarom een baby sterft bij de geboorte, waarom gebeurt zoiets?
Ik denk dat dat een rede heeft, het mensje/de ziel, was al klaar, heeft alle lessen geleerd en mag verder gaan, alleen moest die ziel nog bewust een geboorte mee maken en dan was hij klaar.

Ok, dat even terzijde, wat ik hier mee wil zeggen is dat ik denk dat alles wat er in je leven gebeurt met een rede gebeurt, als jij op je 40ste zelfmoord pleegt dan was je nog niet klaar met je leven en kom je weer terug in dat zelfde leven om de les alsnog te leren.(Ook Char van RTL4 heeft het hier over gehad)
Maar Euthanasie is ook een soort zelfmoord, ik ben bang dat als je euthanasie pleegt dat je dan weer terug komt in hetzelfde leven omdat je nog niet klaar was...

Hahahaha, klinkt heel zweverig he?
Maar dit is een beetje een boedistische theorie, ik heb me er eigenlijk nooit heel erg in verdiept maar dit geloof ik gewoon.
Het is zeker niet zomaar iets wat ik uit me mouw schud maar dit geloven alle boedisten ook.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:00

jaantsje schreef:

Ik bedoel daarmee het geval wat ik in mijn vorige post had beschreven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:06

Kort maar krachtig:

Mijn lichaam is van mij en ik ben dus ook de enige die er wat over te zeggen hoort te hebben.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:54

kwadraatje schreef:
jaantsje schreef:

Ik bedoel daarmee het geval wat ik in mijn vorige post had beschreven.

Ik vroeg speciaal om uitleg omdat deze zin bij mij overkomt alsof het wel mogelijk moet zijn als je alleen bent.
Hoe zie jij er dan tegenaan als het bijv. om een moeder of vader in een gezin gaat?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:12

Ik ben ook voor, wat dat betreft kun je maar beter een dier zijn. Voor hun kun je beslissen zij hoeven niet onnodig te lijden. Als iemand een ongeneeselijke ziekte zou hebben en alleen maar pijn heeft is dit ook geen fijn leven natuurlijk. Daar komt bij dat jij niet ineens kunt beslissen ik wil niet meer en dat er dan een arts komt om een einde aan je leven te maken. Zo simpel gaat het allemaal niet Knipoog Je moet ook een verklaring tekenen wanneer je nog volledig helder van geest bent

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:19

jaantsje schreef:
Ik vroeg speciaal om uitleg omdat deze zin bij mij overkomt alsof het wel mogelijk moet zijn als je alleen bent.
Hoe zie jij er dan tegenaan als het bijv. om een moeder of vader in een gezin gaat?

Het komt op mij over zo van diegene heeft keelkanker heeft verder geen leven meer en om familie hoeft diegene dus duidelijk niet te denken.

Als het om een moeder of vader uit het gezin gaat die ongeneeselijk ziek is, alleen maar hele dag op bed ligt en pijn heeft. Moet zo iemand dan langer lijden omdat er kinderen in het spel zijn? Iemand die ongeneeselijk ziek is, gaat dus toch. Je kunt zo'n persoon alleen een langere lijdensweg besparen. Is het dan niet een beetje egoistisch om iemand te laten lijden omdat de familie nog geen afscheid kan nemen? Denk je dat het een "mooi" gezicht is om iemand te zien lijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:24

Ik ben voor, ik vind dat iemand dat zelf moet kunnen beslissen.
En voor de gelovigen die hier tegen zijn, zouden jullie je huisdier dan ook geen spuitje geven?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:38

Het valt me op dat iedereen hier maar schrijft dat hij/zij wil beslissen over zijn/haar leven maar het dan wel aan een ander overlaat om er voor hem/haar een einde aan te maken. Als je zo hecht aan zelfbeschikking doe het dan ook zelf. Als je het niet meer zelf kan is het tot daaraantoe maar over het algemeen kan je dit zelf uitstekend van te voren regelen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:50

Nikka schreef:
Het valt me op dat iedereen hier maar schrijft dat hij/zij wil beslissen over zijn/haar leven maar het dan wel aan een ander overlaat om er voor hem/haar een einde aan te maken. Als je zo hecht aan zelfbeschikking doe het dan ook zelf. Als je het niet meer zelf kan is het tot daaraantoe maar over het algemeen kan je dit zelf uitstekend van te voren regelen.

Sorry hoor ik snap jou redenering niet echt Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:55

Bij de NVVE is er uitstekende informatie om je zaken ook zelf te regelen zonder dat je een ander (lees huisarts) ermee belast. Men gaat er heel makkelijk aan voorbij wat voor een emotionele belasting dit is voor artsen. Die hebben voor bescherming van het leven gekozen. Dan spreek ik nog niet eens over de juridische rompslomp. Ik vind als je een probleem hebt moet je eerst kijken of je het zelf kan oplossen voor dat je bij een ander aanklopt. Uiteraard kan niet iedereen dit dat snap ik ook wel.