Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:55

Cayenne schreef:
Er worden dieren geofferd omdat deze aan de armen worden gegeven, ze eten het niet zelf op. Ik ben er op tegen hoe ze dit doen, maar moslims zijn er nou eenmaal van overtuigd dat het een dier geen pijn doet. Een goede moslim houdt de dieren wel met respect, en geeft ze ook te eten, alleen het slachten zelf de manier waarop ben ik op tegen. De gedachten er achter is niet zo slecht, het vlees gaat naar de armen en minder bedeelden. Het slachten is geen feest voor hen, wat er na komt allemaal wel.

Om nou te zeggen dat het slechte mensen zijn gaat me veel te ver, een beter milieu begint nog altijd bij jezelf. Ik heb een vriend die ook aan het slachten doet. Hij vindt het vreselijk maar het is nou eenmaal zijn geloof en hij moet het ook aan de armen geven, dus keus heeft hij niet. En de manier waarop hij het heeft uitgelegd kan ik het ook wel begrijpen, dat betekent nog niet dat ik het ermee eens ben, maar de horrorverhalen eromheen kloppen echt niet.

en tot aan het slachten worden de dieren met respect behandeld.

OK dan! Top gezegd

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:57

Sammie schreef:
Nathalie schreef:
De TS zegt dat ze haar konijnen binnenhoud voor het offerfeest. Maar jij gaat verder over kerst, dat heeft hier toch helemaal niets mee te maken?!

Gut het is wel heel erg met je he??? Lees nu gewoon eens goed. Dat met kerst was een voorbeeld!! Slapen Overigs de laatste keer dat ik het je duidelijk probeer te maken, als je het nu nog niet snapt dan zie ik er echt geen heil meer in. Clown

Ik zie er zowiezo het nut niet van in om alles terug te gaan lezen. Ik vind nou niet echt dat dit een toegevoegde waarde aan dit topic heeft, of je je konijn wel of niet binnen moet houden. Ik snap dan ook niet dat je er zo op door gaat...

Ik weet niet of t overige over mij gaat, maar ik heb nergens gezegd dat onverdoofd slachten diervriendelijker is. Maar ik vind het wel diervriendelijker dan bijv. de bioindustrie. Deze dieren worden tenminste met respect behandelt tot het moment dat het opgegeten is. Alles gebeurt met respect voor het dier, zelfs het klaarmaken in de pan bijv.
In Nederland eten jullie dieren die al hun leven lang in een klein hokje hebben gezeten, geen daglicht hebben gezien en maar volgepropt worden, om vervolgens te worden geslacht. Dat is écht diervriendelijk. Ja
Dat heeft in mijn ogen dus ook helemaal niks met de Islam te maken. Dus ik vind echt niet dat wanneer het in de naam van de Islam ineens heel vriendelijk is.. Maar ik vind wel, dat er met deze dieren tenminste respectvol omgegaan wordt en dat de manier van slachten zeker niet dieronvriendelijk is. Vriendelijk is anders, maar bestaat er diervriendelijk een dier slachten???

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:59

Citaat:
In Nederland eten jullie dieren die al hun leven lang in een klein hokje hebben gezeten, geen daglicht hebben gezien en maar volgepropt worden, om vervolgens te worden geslacht. Dat is écht diervriendelijk

Daar weet jij niks van, wat ik wel en niet eet.

Citaat:
bestaat er diervriendelijk een dier slachten???

Ja hoor, vooraf bedwelmen. staat niet voor niets in de gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Alleen voor Joden en Moslims wordt een uitzondering gemaakt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:05

Het lijkt wel alsof iedereen zich telkens persoonlijk aangevalt voelt, terwijl ik niet eens namen noem.. Beetje raar.
Het is nou eenmaal zo dat dat wel gegeten wordt, anders was het er ook niet. En tuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er altijd.

Bedwelmen vind ik nou ook niet écht diervriendelijk. Ik vind dat er geen enkele manier bestaat om een dier diervriendelijk te slachten. Want slachten is nou eenmaal niet vriendelijk. Maar er moet gegeten worden, toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:06

Nathalie schreef:
Ik snap dan ook niet dat je er zo op door gaat...

Ik ging d'r op door omdat jij het duidelijk niet snapt en ergens anders over begon/begint. Koe

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:06

Wij nederlanders kijken sowieso anders aan tegen dieren. Wij gaan anders met dieren om. Pas als je zelf als mens alles op orde hebt, ga je je bekommeren om het lot van een dier. Ik ben in China en andere oosterse landen geweest. Je wilt niet weten hoe ze daar met dieren omgaan. Het was voor mij een vakantie maar ik heb daar echt een slecht gevoel aan over gehouden. Er was zelfs een soort van "pretpark" waar je tegen betaling met pijl en boog op levende kippen en eenden kon schieten. De dieren zaten notabene met een poot vastgebonden dus ze konden geen kant op. Nogal moeilijk om dan raak te schieten van 6 meter afstand. Wij kunnen ons zoiets niet voorstellen, dat men zo met dieren zou omgaan. We zijn veel verder gevorderd op het gebied van dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:07

In Nederland staan we op onze achterste benen als er dieren verwaarloosd worden of mishandeld. Maar ritueel slachten in naam van de islam is ineens oke? Dit past gewoon niet in onze maatschappij en in mijn ogen zou er hier gewoon een verbod op moeten komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:09

Schapen doden door iemand die niet kan slachten is niet echt diervriendelijk.
En again nee ik heb geen verhaaljes gehoord zelf gezien.
Plus dat in de naam van een godsdienst duidelijk niet erg is om wetten te overtreden.
Thuisslachting mag niet en met reden.
Lijkt me raar als ik inneens een do it self slachtplaats opricht. Zal ik wel direct een flikse boete krijgen...
Waar gaat dat bloed naar toe...
Hoe komt dat slachthuizen zwaar onder die regeling staat, maar er duidelijk een oog dicht gedaan word voor een feest.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:13

Misschien hoor ik niet echt thuis in deze discussie omdat ik eigenlijk niet weet hoe het er in Nederland aan toe gaat, en opzich ben ik het er ook mee eens dat het in Nederland wel aanpassen is. Ik vind het niet normaal dat mensen met een ander geloof er mee te maken krijgen.
In Turkije is het gewoon normaal en is er niemand die erom stijgert. Nogmaals ik zou het nooit willen zien en ik doe er niet aan. Maar ik heb er wel respect voor.

Suus, dat klinkt ook niet echt lekker nee.
Bij ons valt het opzich heel erg mee. Dieren zijn net als ons, ook geschapen door god, daar hoor je respectvol mee om te gaan. En dat gebeurt ook gewoon. Je zult altijd uitzonderingen hebben, maar niet veel. (bijv paardenstallen die het echt om het geld doen, dat vind ik al zó zielig)
Verder wordt er met elk dier gewoon respectvol om gegaan en MOET er goed voor gezorgt worden. Ik werk bij een dierenarts en ik zie dus váák mensen komen met hun hond, kat of wat dan ook. Geen enkel probleem in de omgang met de dieren, gelukkig.

katiavl, Wat jij verteld vind ik ook niet kunnen. Ze moeten zich wel aan de regels houden. En als die regel is, dat je niet thuis of weet ik veel waar mag slachten, moet je dat ook niet doen. Maar dat heeft opzich niks met het offerfeest zelf te maken, maar met mensen die dan toch helaas minder respect hebben voor de dieren en de medemens.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:14

Sharon, ik weet hoe je buren zijn idd.. Vreselijk dat ze dat doen!
Wil niet eens weten hoe dat dier geslacht is.. Verdrietig

Echt zielig gewoon, ik vind het feest een beetje..onzin.
Sorry voor de Moslims, het is niet discriminerend bedoeld hoor!!!
Maar het gaat om dit feest Knipoog

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:22

Pff wat lopen de gemoederen hoog op (jaaa ook die van mij Knipoog ) maar wat mij betreft normaals: het gaat me niet om het geloof, het gaat me om die invulling en imo is het letterlijk offeren bijzonder achterhaald en wat wat mij betreft ook zeer dieronvriendelijk.
Tja en die bio-industrie, dat is een heel andere discussie, ook neit goed. Ik ben eht wel met suus eens: pas als je zelf alles op een rijtje hebt kun je je om dieren bekommeren, als je niks te eten hebt maakt het je echt niet uit hoe je aan dat schaap komt oid. Ongeacht je geloof, voordat men daar weer over struikelt. Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:26

_Nicky schreef:
In 1 woord: Vreselijk.
Ik weet hoe het er aan toe gaat bij het slachthuis in mijn dorp met offerfeest, details zou ik besparen maar ik vind het niet kunnen, niet van deze tijd meer. Scheve mond

He gatver! Ik begrijp dat ze zich aan hun geloof houden hoor, maar kunnen ze het niet verbergen ofzo? Vind t een beetje smerig dat ze dat zo open en bloot ophangen. Wordt geen rekening gehouden met mensen (Nederlanders) die dat niet zo'n prettige aanblik vinden.

Met beide helemaal eens.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:46

Pauline schreef:
Pff wat lopen de gemoederen hoog op (jaaa ook die van mij Knipoog ) maar wat mij betreft normaals: het gaat me niet om het geloof, het gaat me om die invulling en imo is het letterlijk offeren bijzonder achterhaald en wat wat mij betreft ook zeer dieronvriendelijk.
Tja en die bio-industrie, dat is een heel andere discussie, ook neit goed. Ik ben eht wel met suus eens: pas als je zelf alles op een rijtje hebt kun je je om dieren bekommeren, als je niks te eten hebt maakt het je echt niet uit hoe je aan dat schaap komt oid. Ongeacht je geloof, voordat men daar weer over struikelt. Haha!

Is dat dan niet toch een beetje hetzelfde? Die dieren worden geslacht om het vlees op te offeren voor de armen. Door de mensen die een schaap of wat dan ook kunnen betalen, wordt er weinig van gegeten. Zij geven het door aan de armen!

Mijn schoonouders bijvoorbeeld, zij sparen het hele jaar samen met hun buren om een koe te kunnen kopen. Deze is vandaag geslacht en daar gaat bijna alles van naar de armen, ondanks dat ik vind dat ze daar zelf ook bij horen, maar dat vinden ze zelf niet. Mijn vriend's oma bijvoorbeeld, woont in een heel klein dorpje, heeft heel erg weinig geld (je kunt gerust niets zeggen) en eet daardoor dus ook heel slecht. (bijna alleen maar groenten die ze zelf verbouwt) Een groot deel van de koe gaat naar haar toe en andere mensen uit hetzelfde dorpje. En je wil niet weten hoe blij zij er mee zijn.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:02

In Nederland komen ze niets te kort.. de moslims, dus zouden ze ook niet hoeven te slachten voor de 'armen'....

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:51

Branca schreef:
In Nederland komen ze niets te kort.. de moslims, dus zouden ze ook niet hoeven te slachten voor de 'armen'....

Dat is ook weer waar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:52

Vraag me af naar wie die 3500 schapen hier naar toe zijn gegaan.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:56

Het maakt toch ook niets uit wie t eet, het gaat er om dat de dieren op een voor de NL begrippen dieronvriendelijk worden geslacht. En je kan me niet wijs maken dat als de dieren 'normaal' geslacht zijn het vlees niet meer smaakt.... Voor een geloof op een bepaalde manier slachten gaat me gewoon te ver! Dat vind ik primitief en dus niet v deze tijd.
Het hoort ook niet in NL en dus moet t ook niet gebeuren.
Verder werd er ergen geschreven dat we dan meteen de moslims slecht vinden.... dat is waanzin. want moslims zijn niet slechter of beter dan mensen v n ander geloof of zonder geloof. Maar t gaat mij om de slachtwijze en de consessies die moslims moeten doen hierin als ze hier leven.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:08

Ik kan in dit topic alleen maar met Natalie meegaan, weinig aan toe te voegen verder..

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 04:16

arans schreef:
Hoi. Omdat dit er aan komt onder de moslims.

Mijn buren hebben dus een dood,gevilt schaap in hun schuur hangen. met ene groote bak d'r onder die het bloed op vangt. Dit vind ik dus niet noormaal . Op de waslijn hangt een vies dierlijkvlies. Ik woon tussen de Moslims dus de konijntjes worden binnegehouden. Scheve mond

Wat vinden jullie van het offer"feets"?

Verschrikkelijk!!! De dieren moeten een goed leven hebben, en ik vind dat ze met zo min mogelijk pijn geslacht moeten worden!!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 04:16

Zoals ik al zei misschien hoor ik niet zo in dit topic thuis. Ik woon in een heel ander land waar redelijk wat arme mensen wonen. In Nederland hoef je idd niet arm te zijn, als je dat wel bent doe je dat jezelf aan (ben ik van mening) Dus opzich is het idd niet nodig om te slachten voor de armen. Maar het hoort erbij. Het is hun relegie.
Zoals ik al eerder zei, misschien hoor ik niet echt in dit topic thuis. Ik woon in een islamitisch land, waar het dus allemaal al anders gebeurt dan in Nederland. En eigenlijk weet ik ook niet goed hoe het in Nederland gebeurt..

Opzich ben ik het er wel mee eens dat in Nederland het opofferen voor de armen niet echt van toepassing is, en ik ben het er ook mee eens dat het niet een verplichting moet zijn voor andere Nederlanders om er van mee te genieten. Ze moeten het wel binnen hun geloof/gemeenschap houden.
Dus ik denk dat ik me verder niet meer in deze discussie meng. Ik woon nu eenmaal in een land waar het normaal is, dus dat is gewoon anders.

Ik hoop in ieder geval voor iedereen die geen moslim is, dat ze er niet teveel last van hebben gehad! En iedereen een gelukkig nieuwjaar. Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:01

We gaan weer ver met de Nederlandse Disney cultuur. In mijn jeugd slachtten we ook gewoon kippen, hazen en varkens aan huis. en dat is heus niet zo lang geleden. En als iemand dat in de schuur heeft hangen, dat is dat hun eigen zaak. Ik denk maar dat de meeste mensen maar in een witte kamer moeten gaan wonen met een dwangbuis om, dan hoef je geen dode dieren meer te zien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:07

Voor mij gaat het daar helemaal niet om, ritueel slachten hoort gewoon niet in een beschaafde westerse maatschappij Knipoog
Zoooo primitief!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:21

Aan huis slachten mag nou eenmaal niet. Punt uit. Dat is de wet en daar heeft IEDEREEN zich aan te houden. Anders zou het immers discriminatie zijn en daar zijn we toch allemaal zo bang voor? Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:52

joostvangestel schreef:
We gaan weer ver met de Nederlandse Disney cultuur. In mijn jeugd slachtten we ook gewoon kippen, hazen en varkens aan huis. en dat is heus niet zo lang geleden. En als iemand dat in de schuur heeft hangen, dat is dat hun eigen zaak. Ik denk maar dat de meeste mensen maar in een witte kamer moeten gaan wonen met een dwangbuis om, dan hoef je geen dode dieren meer te zien Knipoog

?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:58

joostvangestel schreef:

Maar als je in de stad in een rijtjeshuis woont, dan is het toch niet normaal. Je veroorzaakt zoveel overlast (stank bijvoorbeeld). Doe mij dan maar Disney cultuur.