Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essepoester

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:14

mmm..
maargoed die jongens bedoelen het volgens mij gewoon echt niet verkeerd, het is meer als een grapje bedoeld (om eens in mn kont te knijpen, of ineens over een schouder gegooit te worden ofzo)
Maargoed, van die kus was ik toch wel even in de war:+ ,

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:15

thabs schreef:
mmm..
maargoed die jongens bedoelen het volgens mij gewoon echt niet verkeerd, het is meer als een grapje bedoeld (om eens in mn kont te knijpen, of ineens over een schouder gegooit te worden ofzo)

in je kont knijpen vind ik dan weer iets te ver gaan helemaal die kus.
(misschien vind hij je wel heel leuk! Clown )

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:16

thabs schreef:
mmm..

volgens mij vinden ze je gewoon aardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:17

Barco schreef:
faye schreef:
In deze maatschappij is het op zich wel logisch. ik leer mijn oudste ook dat niet iedereen haar hoeft aan te raken. Kusjes geven doen we al helmeaal niet aan iedereen. Ze moet weerbaar worden en weten dat het niet normaal is als iemand zomaar aan je zit, met welke bedoeling dan ook. Dat verschil begrijpt ze echt nog niet

hoeft ook niet. Dit heeft met grenzen te maken en dat anderen niet over hun grenzen mogen gaan.

Daarom vind ik het nog wel jammer dat het tegenwoordig zo moet gaan.... en niet meer van het goede uit kan gaan.

Dat ben ik met je eens. Maar ik heb twee mooie meiden, dus ik leer ze echt van jongs af aan dat hun lichaam van hun is en niemand hun zomaar hoeft aan te raken, waar dan ook, en met welke bedoeling dan ook!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:19

Barco schreef:
thabs schreef:
mmm..

volgens mij vinden ze je gewoon aardig.

haha, ik vind het ook super leuke jongens..
maar grijp ze ook niet in hun kruis, Clown

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:41

kan je best doen............... Schijnheilig Clown
nee hoor grapje. soms zijn jongens daar nu eenmaal wat horkeriger in.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:42

faye schreef:
[
faye schreef:
In deze maatschappij is het op zich wel logisch. ik leer mijn oudste ook dat niet iedereen haar hoeft aan te raken. Kusjes geven doen we al helmeaal niet aan iedereen. Ze moet weerbaar worden en weten dat het niet normaal is als iemand zomaar aan je zit, met welke bedoeling dan ook. Dat verschil begrijpt ze echt nog niet

Dat ben ik met je eens. Maar ik heb twee mooie meiden, dus ik leer ze echt van jongs af aan dat hun lichaam van hun is en niemand hun zomaar hoeft aan te raken, waar dan ook, en met welke bedoeling dan ook!

en daar heb je volkomen gelijk in!! zou ik ook doen hoor!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:43

haha, Wat zal ik dan wel niet terug krijgen als ik Dat zou doen Lips are sealed Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:46

Barco schreef:
Als je als ontvanger open staat voor 'echt' contact voor anderen, vind je aanraken (vaak) niet erg. Aanraken kan heel prettig zijn. Niet seksueel bedoelt natuurlijk, maar meer je mag er zijn zoals je bent, een waardering of geborgenheid. Er natuurlijk vanuit gaande dat de 'verzender' het goed bedoelt natuurlijk en jou grenzen respecteert.

Hier stel je nogal wat... Ten eerste weet jij natuurlijk niet wat ik fijn vind of niet, en waarom. Maar vooral: als je de grenzen van een ander inderdaad echt respecteert zul je ook moeten respecteren dat er mensen zijn die lichamelijk contact niet zo op prijs stellen als jijzelf. Daar een aanname over doen (dat je dan niet open staat voor 'echt' contact) is al een vorm van het niet respecteren van andermans grenzen, maar meer het projecteren van je eigen aannames.

Citaat:
Als je er niet voor open staat zal de aanraking al snel negatief over komen.

Ook hier zit waarschijnlijk een onjuiste aanname onder: dat mensen aanrakingen niet fijn vinden vanwege de achterliggende bedoeling. Dat hoeft niet zo te zijn. Een deel van mijn persoonlijke bezwaar is gewoon simpelweg het gevoel. Ongeveer hetzelfde niveau als waarom ik de merkjes uit mijn t-shirts knip. Dat heeft niets te maken met dieper contact of achterliggende gevoelens, maar gewoon met wat ik wel of niet fijn vind.

Citaat:
(Oftewel: de een houdt wel van spruitjes de ander niet. Ligt dit dan aan de spruitjes of aan de persoon?)

Deel mij maar in in de categorie die niet van spruitjes houdt. Aan wie of wat dat ligt maakt mij niet zoveel uit, maar ik zou het op prijs stellen als mensen dan maar liever sperzieboontjes koken als ik op bezoek kom, of even vantevoren vragen wat ik wil, en niet zonder meer aannemen dat ik die spruitjes naar binnen moet werken. Lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:48

Dat merk ik ok steeds vaker. Vooral als mensen erlangs moeten. Meteen een hand op je schouder of in je zij, zonder eerst te vragen of ze erlangs mogen.
Ook laatst met mn gymleraar. Waren we sit-ups aan het doen. Ik kom overeind, komt ie naar me toe, prikt in mn zij, zegt ie van: 'daar word je hard van he'
Heb hem toch even duidelijk gemaakt dattie niet aan me moet zitten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:49

Barco schreef:
kan je best doen............... Schijnheilig Clown
nee hoor grapje. soms zijn jongens daar nu eenmaal wat horkeriger in.

horkeriger Bloos (nog nooit van gehoord)

*vind die van de sperziebonen dan wel weer een goede Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:29

Ik was gister uit, en als ik heb gedronken dna ben ik helemaal niet van de aanrakingen van personen waarvan ik 't niet wil. Er wordt op m'n kont geslagen, ik werd gekust, geAAId... Hallo ik ben geen hond. Ik weet dat 't lief bedoeld is, maar toch. Waren wel mensen die ik 'verre kennissen' kan noemen, weet ze wel bij naam te noemen... Dus geen wildvreemden. Maar ook die hun handen in je zij leggen om je aan de kant te zetten als ze erlangs willen en zo, ik hou er gewoon niet zo van.

Ik was dan ook dolblij dat m'n beste vriend z'n hand op m'n hoofd legde en 'n arm om me heen sloeg... Dan houden ze vaak akuut op, rara Rolleyes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:35

ik ben het er helemaal mee eens,mensen moeten echt niet aan mij komen zitten als ik ze niet ken,daar hou ik echt helemaal niet van.

poosje geleden stond ik in de rij bij de douglas,en een oude kakmadam voor mij wilde gaan pinnen,en vond dat ik te dichtbij stond(wat natuurlijk kan,was uiteraard niet de bedoeling)en ze gaf me een duw tegen mijn schouder,en zegt tegen me: wil je wel even weggaan!
ik stond eerst stomverbaasd(net als de klanten achter mij en mijn moeder)maar toen werd ik echt een partij pissig,ze had de volle laag van me gekregen.
en zoals mijn moeder altijd zegt over mij: als blikken konden doden,was ze er niet meer geweest.
ik vind dat je het ook normaal kan vragen ipv te gaan duwen en iemand ongevraagd aanraken!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:37

@shadow0 Ik heb het niet over de waarheid die ik als aanname stel. ik kom het alleen vaak tegen in mijn beroep en tijdens mijn opleiding (haptonomie)

Natuurlijk respecteer ik anderen als ze niet aangeraakt willen worden. Dat heeft met hun persoonlijke grenzen te maken.
Als iedereen zich daar eens bewuster van was hadden we deze discussie ook niet eens hoeven voeren.

Trouwens, mensen zijn zelf niet eens bewust of ze open staan voor een ander of niet......

Juist door mijn opleiding ben ik andermans grenzen meer gaan voelen waardoor ik misschien wel minder aanraak als voorheen. En trouwens, zo aanrakerig ben ik helemaal niet.

Maar als beroepsgroep zien we het zo vaak langskomen. Ook zien we als beroepsgroep (en ik als persoon) vaak mensen langskomen die waarom-vragen niet kunnen/durven te beantwoorden. (waarom ze niet aangeraakt willen worden. Vaak is dan idd het gevoel niet prettig. Maar vaak (ik zeg dus niet altijd!!!! zit er nog veel meer onder)

Over de sperziebonen gaat het weer over je eigen grenzen. Ik had al vooropgesteld dat die noujuist gerespecteerd werden.

Ik stel geen absulute dingen. iedereen is ander met eigen gevoelens en meningen. Ik zeg trouwens ook niet dat je aangeraakt moet worden. het komt zo dichtbij en is dus voor mensen een intieme vorm van contact. En dan hoeven 'vreemden' daar ook niet te komen. (maar dat is dus in hoeverre jij er voor open staat. dus grenzen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:55

Barco schreef:
Ik zeg trouwens ook niet dat je aangeraakt moet worden. het komt zo dichtbij en is dus voor mensen een intieme vorm van contact. En dan hoeven 'vreemden' daar ook niet te komen.

Maar ik kreeg toch het idee dat dat nou juist het topic was Lachen Het aanraken door betrekkelijke 'vreemden', ongevraagd en onnodig.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:23

Ik heb er geen problemen mee
Ga een week naar spanje, dan hoor je mij niet meer klagen in Nederland Tong uitsteken
Echt waar, alle onbekende mensen daar geven je twee kussen op de wang als wijze van groet, tijdens het praten zitten ze de hele tijd aan je, hand op schouder enz.
Bij leraren valt het me ook op, maar dat vind ik ook niet zo'n probleem, die ken je toch ook?
Wat is niet leuk vind is dat het voor sommige jongens normaal wordt tijdens uitgaan gewoon ongevraagt aan meisjes te zitten Sigaar *tenzij het leuke jongens zijn maar das vaak niet het geval. Das echt irritant..

Verder moet ik het ook geen probleem vinden als ik fysiotherapie wil gaan leren Nagelbijten / Gniffelen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:36

Nee, het is mij niet opgevallen.

Wel valt mij op dat mensen tegenwoordig steeds minder van elkaar kunnen hebben. En in mijn ogen misschien ook wel steeds "feller" reageren op iets normaals als een aanraking.

Daarnaast is mij wel opgevallen de volkomen tegenstrijdigheid tussen aan de ene kant een angst (?) hebben om aangeraakt te worden door vreemden (stel je voor dat je verkracht wordt of dat iemand er een fout motief voor heeft, of een tikje is algauw een prelude voor een dreun..) en grensoverschrijdens sexueel gedrag andersinds. Noem maar even een extreem zoals voor een Breezertje even een vluggertje maken.

Waarom voelt het zo oncomfortabel als iemand je aanraakt?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:40

Herkenbaar.
Ik hou er gewoon niet van om 'aangeraakt' te worden, ook door bekende ben gewoon niet zo'n aanhankelijk type.
Ga lekker aan iemand anders zitten, maar blijf van mij af Clown.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:48

Nou vind ik het ook nog anders of iemand ronduit onbeschoft is (tik op de billen of zo), of dat het bijv. gaat om een volledig "ongevaarlijke" en beschaafde aanraking zoals iemand op de schouder tikken om de aandacht te vragen of even langs je heen wil.

Daarbij maakt het ook nog veel uit waar je vandaan komt. Mijn man komt uit Maastricht en daar zijn ze zowieso veel lichamelijker ingesteld. Hij zal dus ook veel sneller iets dichter naast iemand staan tijdens het praten of bijv. iemand's pols vastpakken tijdens een gesprek. Daar zit niks onvertogens of dwingends achter, het is gewoon een manier van hem om contact te leggen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:49

TS, ik herken me ook in jouw verhaal en ik houd er dan ook niet van om aangeraakt te worden door vreemden.
Ik weet nog goed dat we vroeger 'knuffeltikkertje' moesten spelen op de hogeschool (opleiding tot onderwijzeres Knipoog ). Ik had daar zo'n gruwelijke hekel aan! Ik kende mijn klasgenoten wel maar toch vond ik het maar niks. Knuffelen doe ik alleen met mensen die me nauw aan het hart liggen en mijn medestudenten hoorden daar gewoon weg niet bij.

Ik vind dus ook dat er de laatste jaren veel meer aangeraakt wordt dan strikt nodig. Als er op de bus of trein iemand naast mij komt zitten dan zit die echt tegen mij.
Ik vind dat eigenlijk een beetje onrespectvol. Het is toch geen moeite om iemand zijn persoonlijke ruimte te respecteren!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:11

Ik vind het ook erg vervelend als mensen in mijn persoonlijke ruimte komen. Als mensen dicht tegen mij aanpraten of aanraken. Waarom kunnen we niet gewoon met z'n allen van elkaar afblijven? Degenen die het niet erg vinden om aangeraakt te worden zullen het ook wel niet erg vinden om eens niet aangeraakt te worden door een vreemde.

Ik vind het ook raar als mensen hun arm om mij heenslaan om te troosten en als dat van mij verwacht word als er verdriet is. Ik kan dat echt niet. Mijn persoonlijke ruimte is alleen voor mijn vriend of hele goede vrienden die ik al jaren ken. Alle andere, vreemden, die daar inbreuk op maken kunnen een grote mond verwachten en als dat niet werkt geweld. Ik hecht veel waarde aan mijn eigen ruimte.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:16

Ik ben ook niet zo erg van de aanrakingen, zelfs niet bij mijn beste vrienden.
Alleen van mn vriendje vind ik het niet zo erg Clown
Het grappige is juist, dat ik mn uitgaansclubje meestal wel begroet met 3 zoenen, puur omdat zij dat altijd al deden.Maar een vriendin van me die in datzelfde uitgaansclubje zit (en die ik al 20 jaar ken)
krijgt weer geen 3 zoenen. Terwijl ik juist ontzettend goed met haar kan opschieten. Ik ben een beetje raar Koe

Maar van onbekende mensen pik ik het echt niet als ze aan me zitten.
Heb het vaak ook heel gauw door of het normaal bedoeld is, of dat het echt gaat om "aan je zitten"
Laatst werd ik bv op het perron steeds door een kerel aangestaard.Ik was al wat verderop gaan staan en maakte geen oogcontact, dat zegt wel genoeg denk je dan.

Maar nee, in de trein waren er genoeg andere plekken, maar die vent moest perse tegenover mij gaan zitten, en dan wel met zn benen zo geplaatst dat ik geen ruimte meer had (of ik moest tegen hem aanzitten)Hij zat me ook de hele tijd aan te gluren. Tja toen was ik het zat en heb met een boze blik gevraagd of hij even wat beschaafder kon gaan zitten, waarop hij weg liep.
Eigen schuld, hou wat meer rekening met de persoonlijke ruimte van mensen!! Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:34

Firedancer schreef:

Wel valt mij op dat mensen tegenwoordig steeds minder van elkaar kunnen hebben. En in mijn ogen misschien ook wel steeds "feller" reageren op iets normaals als een aanraking.

jíj vind dat normaal,maar een hoop anderen(waaronder ik)dus niet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:39

Firedancer schreef:

Ik heb het idee dat dat voor een deel ook komt omdat mensen veel minder rekening houden met andermans grenzen, en veel meer uitgaan van hun eigen gezichtspunt.

Kijk - vroeger 'hoorde' er vanalles niet. Er was vanalles ongepast en je moest erg rekening houden met wat de buurt, de familie en de dominee of pastoor van je gedrag zouden vinden. (Onzedig meestal Knipoog ) Meisjes hoorden niet te leren, jongens en meisjes hoorden geen contact te hebben behalve in bepaalde strict omschreven omstandigheden, etc.
Dat is - en terecht - wel veranderd. Veel meer werd het individu het uitgangspunt. Maar dat brengt uiteraard wel de omgekeerde problemen met zich mee. Anderen houden niet meer standaard rekening met jouw grenzen, en dus moet je die zelf veel meer bewaken.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:44

Snoevie schreef:
Firedancer schreef:

jíj vind dat normaal,maar een hoop anderen(waaronder ik)dus niet!

Tuurlijk, je hebt gelijk, "normaal" is een rekbaar begrip.

Maar ik vind het een groot verschil of een aanraking onbeschoft of inpertinent is, met een sexuele of dominante ondertoon dus, of dat het gaat om iemand op de schouder tikken om iets te vragen of zo.

Maar nog even en het hele probleem met islamitische vrouwen die mannen de hand niet willen schudden is geen probleem meer, want dan doen wij het ook niet meer. Oef, stel je voor dat je aangeraakt wordt.

Nee, ik vind het best heel ver gaan wat ik hier lees.

Niet elke vreemde is erop uit om je lastig te vallen, te verkrachten of lichamelijk geweld aan te doen als ze je aanraken.