"Bont op school 'goed voor je status'"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: "Bont op school 'goed voor je status'"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:24

Ja hij is gekleurd, geef ik toe! Maar hij geeft wel dodingsmethoden aan, wat op andere sites weer herhaald wordt.
Helaas (?) heb ik niks kunnen vinden over het koken in water.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:25

Myra1 schreef:
sammie_44 schreef:
@Myra: Omdat het niet direct ervan af te zien is dat het geproduceerd is, mede door dieren, maar ook omdat hier niet voor elk product een konijn, fret of ander wezen voor dood gemaakt wordt en bij een bontkraagje wel... Misselijk

Niet direct er van af te zien? Niet voor elk product een dier doodgemaakt?
Hoeveel dieren zijn er pijnlijk gestorven voor jouw oogpotlood?

Hoe kan jij nu weten wat voor oogpotlood zij draagt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:27

Ik ben ook aan het zoeken geslagen, maar dan buiten de gekleurde sites om.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0223M028.htm
Citaat:
In termen van de wet valt de nertsenhouderij onder de systematiek van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren en het tot op heden gehanteerde beoordelingskader is er daarmee een van dierenwelzijn.

Blijkbaar zijn er hier alweer hele wetten voor bedacht. Daarin zal vast wel iets staan over koken van dieren. Ik heb zo het idee dat dat NIET onder het welzijn van die dieren valt.

[edit]

Citaat:
In hoofdstuk 2 wordt uiteengezet dat de morele aanvaardbaarheid van een productiedoel op vier manieren kan worden beoordeeld. In de eerste plaats, vanuit een strikt dier-ethisch standpunt in categorische zin, waarbij ofwel alle dierenhouderij of specifieke typen dierenhouderij zoals de bedrijfsmatige houderij, onaanvaardbaar wordt geacht. Hiervoor lijkt in onze samenleving geen draagvlak te bestaan. Een tweede beoordeling kan plaats vinden vanuit een welzijnsoogpunt, omdat het welzijn van dieren onaanvaardbaar wordt geschaad, of op onaanvaardbare wijze verhoudt tot het belang van het productiedoel. In het advies van de heer J. Van Noord aan de minister wordt ten aanzien van de nertsenhouderij echter geconcludeerd dat er geen onaanvaardbare schade aan het welzijn van nertsen wordt toegebracht.

Komt uit hetzelfde artikel [/edit]
Laatst bijgewerkt door Ecudes op 09-12-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:28

katiavl schreef:
Hoe kan jij nu weten wat voor oogpotlood zij draagt

Niet, maar ooit gehoord van een voorbeeld nemen? Ik kan ook wel beginnen over de stierenkalfjes die wel noodzakelijk zijn voor de productie van een glas melk, maar die toch echt de dood in gaan...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:30

@Myra1 Oi! Ik google gewoon hoor, en als ik dan deze sites tegenkom, en de rest over een of ander kantoor de bont gaat Rolleyes
Lijkt net alsof je mij verwijst alleen maar "gekleurde" sites te geven. Nou, ik heb wel degelijk gezocht naar objectieve bronnen, maar niet gevonden. Hoeft van mij ook niet, als jij het niet wil aannemen van "gekleurde" sites (zo komt het op mij over) so be it.

Ooit gehoord van een voorbeeld nemen? *wijst naar filmpje* je valt mij erop aan dat het filmpje puur voor jou was, na-ah! Puur algemeen voorbeeld dienende ter educatie. Vork

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:30

Dus als ik mensen bij mij op school zie rond lopen met een (leren jas, ook nog eens) bontkraag en dan niet die pluisjes/touwtjes/die waar het duidelijk zichtbaar van is dat het nep is. dan zijn dat dooie dieren?

Ik vind het echt zielig, bijproduct of wat dan ook!

het überhaupt eten van koeien vlees of varkensvlees is al niet nodig omdat voor die koe heeeeeel veel eten nodig is om goed vlees te krijgen. op diezelfde grond kun je net zo goed iets plantaardigs zetten en dan heb je 10 x zoveel. maar nu moeten wij paardenfreaks maar niks zeggen want wij gebruiken alle ruimte voor onze hobby.

Maar als ik moet kiezen tussen vlees of bond kies ik voor vlees, omdat dit voor ons nederlanders niet de functie heeft om ons mooier te maken of omdat het leuker is en bond is voor nederlanders wél om ons mooier en leuker te maken en niet om ons warm te houden want daarvoor kunnen wij net zo goed iets anders gebruiken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:31

Eehh ja. dat zijn dode dieren ja. Het is bont trouwens Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:32

Berdien schreef:
Ooit gehoord van een voorbeeld nemen? *wijst naar filmpje* je valt mij erop aan dat het filmpje puur voor jou was, na-ah! Puur algemeen voorbeeld dienende ter educatie. Vork

Over zeehondjes? Waar het allemaal hier wel bijzonder over eens zijn? Heel erg nuttig...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:33

wedden dat je niet het verschil ziet tussen echt bont en nep bont. Niet dat ik duizend euro Tong uitsteken heb maar zal seffes eventjes een foto maken Knipoog
Of morgen op zijn minst plaatsen gaan we is een raad spelletje speken Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:33

Wat maakt het uit in deze discussie of het verschil zichtbaar is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:35

Ja ik vind van wel.
Wil anders ook wel een ander filmpje voor je opzoeken hoor, mocht je daar behoefte aan hebben. Dit keer dan alleen niet van zeehondjes, maar van een ander dier dat voor z'n bont gebruikt wordt. Lachen

Nou, in die zin dat je geen echt bont hoeft de dragen om te doen voorkomen dat je echt bont draagt, want dat je het met nep-bont ook wel afkunt. Zin kan warrig overkomen Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:37

Ok, ik ben het er onmiddelijk mee eens dat echt bont in dat opzicht voor ons niet nodig is.
Maar er is wel meer niet nodig *denkt weer aan een prachtig oogpotlood*.

Maar een reactie op mijn tweede quote heb je niet meer. Ik zal het nog een keer aanhalen...

Citaat:
In het advies van de heer J. Van Noord aan de minister wordt ten aanzien van de nertsenhouderij echter geconcludeerd dat er geen onaanvaardbare schade aan het welzijn van nertsen wordt toegebracht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:39

Sorry, zag hem net pas.

Geen onaanvaardbare schade. Sorry, maar dat vind ik een bijzonder vage term. Dat is niet omdat ik jou niet wil geloven, echt niet. maar ook vanuit communicatief opzicht is het een term waarmee je alle kanten op kunt.
Wie is meneer van noord? wat is dan wel aanvaardbare schade? is schade uberhaupt aanvaardbaar?

Prachtige oogpotloden en andere fijne make-upjes en alles wat je maar blij kan maken vind je proefdiervrij en weet ik niet wat steunend bij de Body Shop. Geloof dat Miss Helen van de hema ook proefdiervrij is, maar pin me er aub niet op vast.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:41

Berdien schreef:
Ja ik vind van wel.
Wil anders ook wel een ander filmpje voor je opzoeken hoor, mocht je daar behoefte aan hebben. Dit keer dan alleen niet van zeehondjes, maar van een ander dier dat voor z'n bont gebruikt wordt. Lachen

Nou, in die zin dat je geen echt bont hoeft de dragen om te doen voorkomen dat je echt bont draagt, want dat je het met nep-bont ook wel afkunt. Zin kan warrig overkomen Haha!

Inderdaad, Als je het toch niet ziet waarom wezens er voor doden?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:42

Ik ben pro, zelf dol op, mits bijproduct van vlees. Konijnenbont, geen mooier bont dan dat. Zacht en warm, kleurrijk en gewoon een restproduct van vlees mits het genummerd/gemerkt is. Zelf heb ik wat vellen die rechtstreeks van de poelier afkomen, die zijn echt van topkwaliteit en dus niet voor vel maar voor vlees gefokt.
Tevens duurzaam, goed te verwerken in kleding en niet vervuilend zoals als die neptroep. Ook niks beters dan een goede leren jas Lachen
Overigens zie ik in 1 oogopslag wat echt- en nepbont is, vaak al te zien als er een beetje wind doorheen gaat.

In Nederland zitten we wat betreft bontreguleringen echt nog heel erg goed... er wordt vrij streng toezicht op gehouden in vergelijking met bijvoorbeeld Berlijn waar de vossenkoppies op straat te koop zijn.

Bont van bedreigde dieren echter vind ik not-done.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:43

Myra1 schreef:
@ Schimmelig: Tsja dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet maken denk ik.

Ik kom er niet echt uit Bloos

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:44

Berdien schreef:
Sorry, zag hem net pas.

Geen onaanvaardbare schade. Sorry, maar dat vind ik een bijzonder vage term. Dat is niet omdat ik jou niet wil geloven, echt niet. maar ook vanuit communicatief opzicht is het een term waarmee je alle kanten op kunt.
Wie is meneer van noord? wat is dan wel aanvaardbare schade? is schade uberhaupt aanvaardbaar?

Prachtige oogpotloden en andere fijne make-upjes en alles wat je maar blij kan maken vind je proefdiervrij en weet ik niet wat steunend bij de Body Shop. Geloof dat Miss Helen van de hema ook proefdiervrij is, maar pin me er aub niet op vast.

Geen idee wie meneer van Noord is, maar aangezien hij die minister adviseert vind ik zijn bevindingen iets betrouwbaarder dan die van Wakkerdierachtige sites.

En het gaat mij niet erom of ik iets proefdiervrij's kan vinden, het gaat mij erom dat de mensen die het hartst gillen dat het zielig is zelf vaak ook genoeg 'zielige' producten gebruiken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:47

Maar dan is het inderdaad bont als bijproduct.
Las trouwens net ergens dat het verwerken van velletje tot bont-iets veel energie kost, en op die manier dus ook zeer vervuilend is. geloof op de site van furisdead.com

Ben ik helemaal met je eens myra1! Al dan niet onwetend of bewust. Maar goed, dat is hetzelfde met vlees eten toch? mensen willen niet weten hoe het een en ander gebeurt, maar watertanden wel bij hun varkenshaasje. Tsja..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:47

Schimmelig schreef:
Myra1 schreef:
@ Schimmelig: Tsja dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet maken denk ik.

Ik kom er niet echt uit Bloos

Is ook lastig, want er zijn zoveel 'zielige' producten. Iedereen zal zelf moeten verzinnen wat hij of zij wel toelaatbaar vind om te gebruiken en wat niet.
Zelf eet ik bijvoorbeeld gewoon vlees, gebruik dierlijke producten (ik bedoel hiermee geen bont, maar eieren), gebruik leren spullen bij mijn paard, maar mijn make up kies ik bewust proefdiervrij. Bont draag ik verder ook niet, maar dat vind ik ook niet mooi, dus daar hoef ik verder ook niet over na te denken.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:49

Berdien schreef:
Maar dan is het inderdaad bont als bijproduct.
Las trouwens net ergens dat het verwerken van velletje tot bont-iets veel energie kost, en op die manier dus ook zeer vervuilend is. geloof op de site van furisdead.com

Ben ik helemaal met je eens myra1! Al dan niet onwetend of bewust. Maar goed, dat is hetzelfde met vlees eten toch? mensen willen niet weten hoe het een en ander gebeurt, maar watertanden wel bij hun varkenshaasje. Tsja..

Alles wat je verwerkt kost veel energie, nepbont synthetiseren zal daarop vast geen uitzondering zijn.

En ach, ik kan gerust kijken naar het hele productieproces van mijn varkenshaasje en vervolgens een flinke hap nemen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:51

Maar neem dan aan dat jij niet gaat roepen dat het slachten van het varken allemaal zo verschrikkelijk zielig etc etc etc is? Daar doelde ik op Knipoog hypocriet geneuzel over slachten, maar zelf wel aanvallen als moeders de gehaktballen op tafel zet (of wie dan ook Knipoog )

Nee, maar nepbont heeft als bijkomend voordeel dat het nep is, en er dus geen dieren voor omgelegt zijn Haha! alhoewel.. direct. Indirect weet je het natuurlijk nooit.
Beter dus geen bont en nepbont te dragen, allemaal in een strorokje overstraat en wat vet kweken in de winter! Clown

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:54

Jep, en daar is het mij nu dus al 4 pagina's ver om te doen...

Iedereen vindt iets anders zielig en onaanvaardbaar. Dat maakt de een nog geen beter mens dan de ander (en zelfs niet iemand met meer of minder hart voor dieren). Iedereen kijkt naar dit soort dingen op zijn eigen manier.

Voor mij blijft het dus duister dat bij het woord 'bont' 90% van de samenleving op zijn achterste poten staat, maar er zijn zoveel dingen die ik zelf veel zieliger vind en die die mensen wel (al dan niet oogluikend) toestaan.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:56

Berdien schreef:
Beter dus geen bont en nepbont te dragen, allemaal in een strorokje overstraat en wat vet kweken in de winter! Clown

Mijn katoenen jas kan toch nog wel door de beugel? Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga overigens zo deze uiterst interessante discussie verlaten en eens even wat nuttige dingen voor school doen. (Ja ik weet het, 22.00 zaterdagavond is een vreemde tijd voor huiswerk).
Laatst bijgewerkt door Ecudes op 09-12-06 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:56

Citaat:
sammie_44 schreef:

@Myra: Omdat het niet direct ervan af te zien is dat het geproduceerd is, mede door dieren, maar ook omdat hier niet voor elk product een konijn, fret of ander wezen voor dood gemaakt wordt en bij een bontkraagje wel...

Niet direct er van af te zien? Niet voor elk product een dier doodgemaakt?
Hoeveel dieren zijn er pijnlijk gestorven voor jouw oogpotlood?

Ik draag geen oogpotlood Knipoog.

Jij begrijpt mijn opmerking niet helemaal: Ik bedoel dat er een paar dieren geleden hebben voor zo'n product, voor een bontkraagje, of voor een bontjas moeten dieren áltijd lijden, wel meerdere. Voor iedere bontkraag moeten 3 fretten of wat dna ook geslacht worden, voor zo'n stomme shampoo gebruiken ze maar 1 keer een aantal dieren. Niet dat ik dit goedkeur.
Verder draag ik geen op-dieren-geteste-make-up en gebruik ik ook niet shampoo enz die daarvoor gebruikt zijn.

Dat is dus een beetje het verschil. Maar dit is weer een heel andere discussie en heeft niets te maken met dieren die gefokt worden voor de bonthandel (Behalve de leed die er door ontstaat).

Ben jij niet te overtuigen trouwens dat bontgefokte dieren het gewoon veel slechter hebben en ene veel wreder leven hebben dan andere dieren (die zeker ook geen goed leven hebben, maar niet zo slecht hebben)?
Of strijk jij alles gewoon over 1 kam?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:59

sammie_44 schreef:
Ben jij niet te overtuigen trouwens dat bontgefokte dieren het gewoon veel slechter hebben en ene veel wreder leven hebben dan andere dieren (die zeker ook geen goed leven hebben, maar niet zo slecht hebben)?
Of strijk jij alles gewoon over 1 kam?

Ik quote speciaal voor jou voor de derde maal een uiterst interessant artikel...

Citaat:
In het advies van de heer J. Van Noord aan de minister wordt ten aanzien van de nertsenhouderij echter geconcludeerd dat er geen onaanvaardbare schade aan het welzijn van nertsen wordt toegebracht.