Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Ja, ik w dat al letterlijk tegengekomen toen men begoin te zeiken over kosten. De kosten zijn zo hoog omdt het systeem niet deugt, niet omdat de doodstraf op zich duur is als hij gewoon ook (vrij snel) uitgevoerd zou worden.
Lusitana schreef:Je ziet ook dat mensen de meeste mensen die voor de doodstraf zijn, geen link leggen met hoe het nu bestaat, maar gewoon willen dat alleen de mensen waarvan het 100% zeker is dat ze het gedaan hebben, op dergelijke wijze gestraft worden.
Karl66 schreef:Wat betreft die gevangenishotels, die twee journalisten die twee dagen in gijzeling zaten omdat ze hun bron niet wilden noemen hadden daar bij hun vrijlating toch duidelijk een hele andere mening over.
Lusitana schreef:Ik denk dat de rechtbank meer recht heeft om te oordelen dan elk willekeurig individu.
Wat 100% zekerheid is, is wanneer het gezien is, of wanneer de bewijzen erg aannemelijk zijn. (Waar DNA nu een grote rol speelt.
Daar die 100% zekerheid er meestal niet is, heb je dus die lange processen en dus hoge kosten. Als gezegd, het systeem deugt niet.
Vandaag opgepakt, morgen een kogel door je kop is een stuk goedkoper.... en opgeruimd staat netjes.
Voor de goede orde, ik heb een hoop begrip voor moord. Het zit in ons allen. Als je maar ver genoeg gedreven wordt (stel iemand verkracht vor je ogen je dochter, om maar wat te nomen) ben je in staat een ander om te brengen. Ik vind dan ook niet dat iedereen die een ander dood ook meteen maar de doodstraf verdient. Het ligt heel erg aan de omstandigheden.
Maar eh, wat te zeggen van de vrachtwagen chauffeur die verschillende meisje heeft omgebracht?
Of al eerder genoemd kinderen die op gruwleijke wijze woren omgebracht na foltering. Wat dacht je van snuff movies (voor die het niet weten, dat zijn videos waarop kinderen gefolterd worden in gruwelijke sex spelletjes en verkracht, tot ze er aan bezwijken. Ik snap niet hoe je zo iets kunt maken en hoe iemand zoiets wil zien)? De mensen die daar in betrokken zijn mogen allemaal de kogel van me, en ik zit er niet mee om zelf de trekker over te halen.
tessyke schreef:ik ben voor mits er geen twijfel is dat de dader wel degelijk de dader is
dit wil zeggen: overtuigend bewijs
Shadow0 schreef:tessyke schreef:ik ben voor mits er geen twijfel is dat de dader wel degelijk de dader is
dit wil zeggen: overtuigend bewijs
En de reden maakt dus niet uit? Dus een ouder die de aanrander van zijn/haar kind vermoordt verdient ook de doodstraf? En de vrouw die mishandeld wordt thuis eveneens? En een zwakzinnige jongen die in drift iemand neerslaat? Wat als 'wettig en overtuigend bewijs' toch de verkeerde aanwijst? (Dat gebeurt, ook in ons huidige rechtstelsel.)
Shadow0 schreef:En wie ziet of iemand 'tot het uiterste gedreven' is door omstandigheden (waarin Lusitana het begrijpelijk vindt, en ik krijg zelfs de indruk ook acceptabel)? Of dat het gewoon een kwade inborst is van iemand die slechts tot doel heeft om zo snel mogelijk verder te moorden?
Nadya schreef:Het is een hele moeilijke kwestie, maar als iemand mijn kind verkracht of vermoord, sta ik echt niet meer voor mezelf in. Zoiets als wat bv. met de 8-jarige Jesse gebeurd is, als zoiets met mijn dochter zou gebeuren, dan ga ik echt door het lint, denk ik. Dan denk ik dat ik niet zou kunnen afwachten op een rechtszaak, mede omdat ik het hier in NL te soft vind voor sommige criminele gasten. Dus ik hoop maar dat er nooit zoiets gebeurd......
Lusitana schreef:Nee, want dan zijn er verzachtende omstandigheden. Niet iedereen die iemand doodt krijgt automatisch doodstraf. Als hij bestaat, wordt hij niet meteen ook maar makkelijk en "zomaar" uitgevoerd.
Er zijn landen waar doodstraf bestaat, maar eigenlijk nooit wordt uitgevoerd.
Shadow0 schreef:Lusitana, ik zou een heleboel punten kunnen inbrengen, maar eigenlijk vind ik jouw houding ten opzichte van menselijk leven te weerzinwekkend voor woorden.
Ik heb er dan ook geen behoefte aan om deze discussie verder te voeren. Iemand met zo weinig respect voor mensen en menselijk leven, daar wens ik niets mee te maken te hebben.