De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:54

Ik ben tegen, sommige mensen hebben zo'n hekel aan iemand dat ze er zelfs de doodstraf voor over hebben om iemand te vermoorden. Ik vind dat ze levenslange gevangenisstraffen gewoon veel strenger moeten maken, doodstraf vind ik eigenlijk dat je er te makkelijk vanaf komt.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:55

Lusitana schreef:
Ja, ik w dat al letterlijk tegengekomen toen men begoin te zeiken over kosten. De kosten zijn zo hoog omdt het systeem niet deugt, niet omdat de doodstraf op zich duur is als hij gewoon ook (vrij snel) uitgevoerd zou worden.

Heb je mijn stuk post ook gelezen, dat de kosten zo hoog zijn OMDAT mensen vaak niet veroordeeld kunnen worden vanwege slechte verdediging, achtergehouden bewijsmateriaal of (in het geval juries) verkeerde instructies aan juries? Dat zorgt voor veel (proces)kosten hoor.
De doodstraf in zijn geheel wordt pas goedkoper als men minder mensen niet kan veroordelen vanwege bovenstaande redenen. En dat kan nog niet. Dus zouden we, indien we nu de doodstraf herinvoeren, of met slechte veroordelingen komen (Kees de B. here we come!) of onze rechtspraak ernstig moeten verbeteren (weet jij hoe we dat kunnen doen?).

Lusitana schreef:
Je ziet ook dat mensen de meeste mensen die voor de doodstraf zijn, geen link leggen met hoe het nu bestaat, maar gewoon willen dat alleen de mensen waarvan het 100% zeker is dat ze het gedaan hebben, op dergelijke wijze gestraft worden.

Wat is voor jou 100% zeker? Lachen

Een ding weet ik zeker. Zodra hier de doodstraf wordt ingevoerd, ga ik bekijken of ik kan emigreren naar Belgie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:13

Gelukkig is onze beschaving ondertussen iets verder gekomen dan "oog om oog, tand om tand". Ik denk dat SP met zijn opmerking hij Lusitana's leven niks waard vindt helemaal gelijk heeft. Niet vanwege Lusitana voor alle duidelijkheid, maar vanwege het simpele feit wie bepaalt of jij wel of niet meer het recht hebt om te leven en op welke gronden.

Wat betreft die gevangenishotels, die twee journalisten die twee dagen in gijzeling zaten omdat ze hun bron niet wilden noemen hadden daar bij hun vrijlating toch duidelijk een hele andere mening over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:58

Ik denk dat de rechtbank meer recht heeft om te oordelen dan elk willekeurig individu.

Wat 100% zekerheid is, is wanneer het gezien is, of wanneer de bewijzen erg aannemelijk zijn. (Waar DNA nu een grote rol speelt.
Daar die 100% zekerheid er meestal niet is, heb je dus die lange processen en dus hoge kosten. Als gezegd, het systeem deugt niet.
Vandaag opgepakt, morgen een kogel door je kop is een stuk goedkoper.... en opgeruimd staat netjes.

Voor de goede orde, ik heb een hoop begrip voor moord. Het zit in ons allen. Als je maar ver genoeg gedreven wordt (stel iemand verkracht vor je ogen je dochter, om maar wat te nomen) ben je in staat een ander om te brengen. Ik vind dan ook niet dat iedereen die een ander dood ook meteen maar de doodstraf verdient. Het ligt heel erg aan de omstandigheden.
Maar eh, wat te zeggen van de vrachtwagen chauffeur die verschillende meisje heeft omgebracht?
Of al eerder genoemd kinderen die op gruwleijke wijze woren omgebracht na foltering. Wat dacht je van snuff movies (voor die het niet weten, dat zijn videos waarop kinderen gefolterd worden in gruwelijke sex spelletjes en verkracht, tot ze er aan bezwijken. Ik snap niet hoe je zo iets kunt maken en hoe iemand zoiets wil zien)? De mensen die daar in betrokken zijn mogen allemaal de kogel van me, en ik zit er niet mee om zelf de trekker over te halen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:02

Karl66 schreef:
Wat betreft die gevangenishotels, die twee journalisten die twee dagen in gijzeling zaten omdat ze hun bron niet wilden noemen hadden daar bij hun vrijlating toch duidelijk een hele andere mening over.

Ja, ergens waar je niet uit mag en je omringt bent met ctiminelen, is niet echt te vergelijken met een hotel.

Ik schrijf met een indiaan die in een zwaar bewaakte gevangenis zit en kan je vertellen dat hij het daar echt niet leuk heeft. Iemand ontving 16 messteken (overleefde het) om een postzegel...

In die zin is gevangenis straf ook zwaarder dan de dood, maar tot nu toe gaat het nog gecombineerd. Je zit ik weet niet hoelang in de gevangenis en uiteindelijk moet je dood.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:49

Lusitana schreef:
Ik denk dat de rechtbank meer recht heeft om te oordelen dan elk willekeurig individu.

Wat 100% zekerheid is, is wanneer het gezien is, of wanneer de bewijzen erg aannemelijk zijn. (Waar DNA nu een grote rol speelt.
Daar die 100% zekerheid er meestal niet is, heb je dus die lange processen en dus hoge kosten. Als gezegd, het systeem deugt niet.
Vandaag opgepakt, morgen een kogel door je kop is een stuk goedkoper.... en opgeruimd staat netjes.

Voor de goede orde, ik heb een hoop begrip voor moord. Het zit in ons allen. Als je maar ver genoeg gedreven wordt (stel iemand verkracht vor je ogen je dochter, om maar wat te nomen) ben je in staat een ander om te brengen. Ik vind dan ook niet dat iedereen die een ander dood ook meteen maar de doodstraf verdient. Het ligt heel erg aan de omstandigheden.
Maar eh, wat te zeggen van de vrachtwagen chauffeur die verschillende meisje heeft omgebracht?
Of al eerder genoemd kinderen die op gruwleijke wijze woren omgebracht na foltering. Wat dacht je van snuff movies (voor die het niet weten, dat zijn videos waarop kinderen gefolterd worden in gruwelijke sex spelletjes en verkracht, tot ze er aan bezwijken. Ik snap niet hoe je zo iets kunt maken en hoe iemand zoiets wil zien)? De mensen die daar in betrokken zijn mogen allemaal de kogel van me, en ik zit er niet mee om zelf de trekker over te halen.

En dan krijg je dus het probleem dat jij vindt dat de omstandigheden verzachtend zijn en dat er dus geen doodstraf gegeven moet worden, maar dan denkt de rechtbank er anders over. Wat doe je dan? Gaan protesteren tegen die gruwelijke doodstraf? Of haal je je schouders op onder het motto waar gehakt wordt vallen spaanders?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:41

'Wanneer het gezien is' vind ik ook geen overtuigend criterium. Door hoeveel mensen moet het gezien zijn, wie zegt dat zij de waarheid spreken etc.?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:44

En wie ziet of iemand 'tot het uiterste gedreven' is door omstandigheden (waarin Lusitana het begrijpelijk vindt, en ik krijg zelfs de indruk ook acceptabel)? Of dat het gewoon een kwade inborst is van iemand die slechts tot doel heeft om zo snel mogelijk verder te moorden?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:47

ik ben voor mits er geen twijfel is dat de dader wel degelijk de dader is Ja
dit wil zeggen: overtuigend bewijs

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:50

tessyke schreef:

En de reden maakt dus niet uit? Dus een ouder die de aanrander van zijn/haar kind vermoordt verdient ook de doodstraf? En de vrouw die mishandeld wordt thuis eveneens? En een zwakzinnige jongen die in drift iemand neerslaat? Wat als 'wettig en overtuigend bewijs' toch de verkeerde aanwijst? (Dat gebeurt, ook in ons huidige rechtstelsel.)

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:52

Ik ben zowel voor als tegen.
Voor omdat mensen hele ergere dingen doen, zoals andere vermoorden en ik vind dat ze dan zelf ook maar gewoon dood moeten misschien hard gezegd maar ja. Want dan geven ze TBS en dat helpt niet die criminelen wetene precies wat ze moeten zeggen zodat ze met verlof kunnen en dan lekker ontsnappen.
En ik ben tegen omdat er nog te veel onschuldige mensen gevangen zitten en als je die dood maakt is dr geen weg meer terug. Ook al kom je dr later nog achter dat diegene het toch niet had gedaan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:58

Shadow0 schreef:
tessyke schreef:

En de reden maakt dus niet uit? Dus een ouder die de aanrander van zijn/haar kind vermoordt verdient ook de doodstraf? En de vrouw die mishandeld wordt thuis eveneens? En een zwakzinnige jongen die in drift iemand neerslaat? Wat als 'wettig en overtuigend bewijs' toch de verkeerde aanwijst? (Dat gebeurt, ook in ons huidige rechtstelsel.)

nee daar moeten dan aparte regels voor komen Lachen
ik heb het dan over mannen zoals dutroux

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:14

maar dat is ook moeilijk,een zwakzinnig iemand die in drift iemand neerknuppeld.............
vaak weten ze dan toch wel wat ze gedaan hebben,maar het lijkt me zeker in zo'n geval onwijs moeilijk.

maar bij figuren als dutroux zou ik niet na hoeven denken

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:15

VOOR! Mist na een goede rechtszaak natuurlijk.
Scheelt ook weer in het cellen-tekort-probleem! Doei, doei

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:44

Het is een hele moeilijke kwestie, maar als iemand mijn kind verkracht of vermoord, sta ik echt niet meer voor mezelf in. Zoiets als wat bv. met de 8-jarige Jesse gebeurd is, als zoiets met mijn dochter zou gebeuren, dan ga ik echt door het lint, denk ik. Dan denk ik dat ik niet zou kunnen afwachten op een rechtszaak, mede omdat ik het hier in NL te soft vind voor sommige criminele gasten. Dus ik hoop maar dat er nooit zoiets gebeurd......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:27

Shadow0 schreef:
En wie ziet of iemand 'tot het uiterste gedreven' is door omstandigheden (waarin Lusitana het begrijpelijk vindt, en ik krijg zelfs de indruk ook acceptabel)? Of dat het gewoon een kwade inborst is van iemand die slechts tot doel heeft om zo snel mogelijk verder te moorden?

Dat is juiste het probleem waardoor het nu nog slecht te accepteren is dat de doodstraf bestaat en dat het zo duur is, omdat er natuurlijk een boel rechtzaken en advocaten en onderzoeken mee gemoeid zijn. Maar op zich ben ik niet tegen doodstraf.

Welke indruk jij krijgt bij het woord "begrijpelijk" hoef je niet te koppelen aan mijn uitspraak.

Ik denk dat je bij een serie-moordenaar per definitie weet dat iemand met voor bedachte raadde doodde en dat zijn denk ik zelf ook de beste kandidaten voor doodstraf.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:10

Nadya schreef:
Het is een hele moeilijke kwestie, maar als iemand mijn kind verkracht of vermoord, sta ik echt niet meer voor mezelf in. Zoiets als wat bv. met de 8-jarige Jesse gebeurd is, als zoiets met mijn dochter zou gebeuren, dan ga ik echt door het lint, denk ik. Dan denk ik dat ik niet zou kunnen afwachten op een rechtszaak, mede omdat ik het hier in NL te soft vind voor sommige criminele gasten. Dus ik hoop maar dat er nooit zoiets gebeurd......

Vergeet dan niet dat jij daarna waarschijnlijk ook de doodstraf krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:14

Nee, want dan zijn er verzachtende omstandigheden. Niet iedereen die iemand doodt krijgt automatisch doodstraf. Als hij bestaat, wordt hij niet meteen ook maar makkelijk en "zomaar" uitgevoerd.

Er zijn landen waar doodstraf bestaat, maar eigenlijk nooit wordt uitgevoerd.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:29

Lusitana schreef:
Nee, want dan zijn er verzachtende omstandigheden. Niet iedereen die iemand doodt krijgt automatisch doodstraf. Als hij bestaat, wordt hij niet meteen ook maar makkelijk en "zomaar" uitgevoerd.

Er zijn landen waar doodstraf bestaat, maar eigenlijk nooit wordt uitgevoerd.

Ok, maar wie bepaald dan wat verzachtende omstandigheden zijn en wat niet?
Deze reactie zat ik namelijk op te wachten. Bij heel veel moorden wordt er gezegd dat ze de moordenaar maar moeten 'afknallen', maar wie zegt dat deze misschien niet net zo goed verzachtende omstandigheden heeft?
Mag je iemand met een geestelijke stoornis dan bijvoorbeeld de doodstraf geven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:40

Dat is niet 1 wie. Dat is de rechtbank en het wetboek.
Als gezegd, dat is waarom het systeem zo duur is, omdat het altijd aangevochten wordt, natuurlijk. Niet iedreen die veroordeeld wordt, krijgt ook daadwerkelijk de doodstraf.

Je kunt bij een serie moordenaar per definitie zeggen dat hij geestelijk gestoord is. Toch denk ik dat de meeste mensen wel blij zijn als zo iemand wordt "opgeruimd".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:26

Lusitana, ik zou een heleboel punten kunnen inbrengen, maar eigenlijk vind ik jouw houding ten opzichte van menselijk leven te weerzinwekkend voor woorden.
Ik heb er dan ook geen behoefte aan om deze discussie verder te voeren. Iemand met zo weinig respect voor mensen en menselijk leven, daar wens ik niets mee te maken te hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:29

totdat je er zelf mee te maken krijgt.
ik durf wel bijna zeker te zeggen dat je er anders tegenover staat tot je zelf zoiets vreselijks meemaakt(bv zo'n halve gare die je kind doodsteekt)reken maar dat je dan anders denkt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:30

Je kan het wel denken, maar je zal het wrs niet doen. Je zal er toe in staat zijn, maar als het moment daar zou zijn, wanneer je de kans hebt diegene om te brengen, zal je het heel waarschijnlijk niet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:57

Shadow0 schreef:
Lusitana, ik zou een heleboel punten kunnen inbrengen, maar eigenlijk vind ik jouw houding ten opzichte van menselijk leven te weerzinwekkend voor woorden.
Ik heb er dan ook geen behoefte aan om deze discussie verder te voeren. Iemand met zo weinig respect voor mensen en menselijk leven, daar wens ik niets mee te maken te hebben.

Je hoeft geen discussie met mij (of wie dan ook) aan te gaan, shadow. Je reageert in een topic waarin bokkers hun mening geven.

Je weet helemaal niet of ik weinig respect heb voor menselijk leven. Ik heb alleen geuit dat ik weinig respect voor moordenaars, dus, mensen die geen respect hebben voor menselijk leven Knipoog maar ik heb begrip voor mensen die iemand doden in bepaalde omstandigheden.

Misschien heb ik gewoon wat meer meegemaakt dan jij (wel eens iemand moeten stoppen die je paard wilde wurgen met een ketting en die al een ezel had omgebracht met dezelfde methode? Die ook al je hond probeerde doormidden te slaan met een eind hout? Een bijl naar je hoofd gooide? Om maar wat te noemen. Deze meneer heeft niet eens straf opgelopen, het is geen kwestie of hij eens iemand zal vermoorden, maar wanneer. Ken jij iemand wiens moeder is vermoord met een bijl, na haar eerst de benen gebroken te hebben zodat ze niet kon vluchten? Voor de ogen van de kinderen?)
Ieder heeft zijn eigen motieven voor zijn/haar mening.

Maar ik stem niet, en vul geen petities in, dus mijn mening heeft geen enkele invloed op de maatschappij, maar ik uit hem wel wanneer gevraagd. Knipoog Ik vind ook niet dat anderen het vanzelf met mij eens moeten zijn.
En hier bestaat de doodstraf al. En we merken er helemaal niets van, dus zo´n groot probleem hoeft het nou ook weer niet te zijn.
Maar in dit topic wordt Amerika als voorbeeld gezin. Die heeft zowiezo een heel ander rechtssysteem, dat is niet te vergelijken.

Dat ik voor doodstraf ben, wil niet zeggrn dat ik ook maar vind dat elke crimineel ter dood veroordeeld moet worden. Dat zijn verschillende dingen.
Ik heb ook al geuit dat de voorbeeld functie twijfelachtig is.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:05

Ik ben voor alleen als je zelf ook iemand hebt vermoord.
Ze moeten dan wel zeker weten dat hij de dader is,
of hij moet zichzelf aangegeven hebben.