Fotomodel overlijdt aan gevolgen van anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Fotomodel overlijdt aan gevolgen van anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:21

Hier is nog een ervaringsdeskundige van beide ziektes en ook ik heb helaas niet zo'n best verleden met mijn familie. Ik heb dan ook geen contact meer met hen en ben inmiddels na 17 jaar ziek te zijn geweest, volledig genezen. Mede dankzij de komst van mijn dochter. Voor haar heb ik alles over, ook het overwinnen van mijn ziekte.

Ik ken door mijn diverse opnames zeer veel meiden met dezelfde eetstoornissen en natuurlijk lag het probleem met hun zelfbeeld niet altijd bij de ouders. Maar heel vaak ook wel. In de periode dat ik last kreeg van eetstoornissen was dat hele extreem magere gedoe in de media nog niet zo heftig als tegenwoordig. Is ook absoluut de reden niet geweest, mijn 'redenen' gingen heel wat dieper. De tijdsgeest van nu met al die uiterlijke schijn maken me wel eens angstig over mijn eigen dochter. Ik hoop dat ze het zelf nooit zal krijgen en wij doen er dan ook alles aan om haar een liefdevol en openminded thuis te geven, waar ze zichzelf mag zijn en waar er altijd gepraat wordt over van alles. Iets wat ik zelf heb gemist, maar gelukkig wel alnsog door kan geven aan mijn eigen meisje.

Ook heb ik een tijdje als model gewerkt. Een vreselijk wereldje, waar je nooit mager genoeg voor kon zijn. En ik las ergens in dit topic dat iemand uit dat wereldje had gezegd dat er weinig modellen met eetstoornissen rondliepen. Tja, dream on, ik heb hele andere dingen gezien. Maar er zijn ook meiden die alles kunnen eten, zonder aan te komen.

Hoe dan ook, het is een vreselijke ziekte, zowel boulimia als anorexia. En even ernstig ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:29

Dat komt uit mijn topic, die quote van iemand die in een artikel zei dat het niet veel voorkwam onder de modellen. Het ware er trouwens dacht ik twee die het zeiden, allebei die modellen bureaux hadden. Let wel, eentje kent al haar modellen persoonlijk en geeft ze goede begeleiding (dat helpt al) en de ander heeft zo´n groot bureau dat de meisjes maar gezichten in een map zijn. En die had nou net dat meisje in dienst dat overleden is. Natuurlijk verdedigd die zichzelf met zo´n uitspraak.
Ik denk ook dat annorexia veel voorkomt bij modellen, maar dat velen het ook goed kunne verbergen. Het is iets waar je niet over praat en wat niet opvalt tot er een ondergewicht bereikt wordt.
Daarom is de regel om tenminste al maat 38 te hebben (en in Brazilië nu ook een gezondheidsverklaring) een stap in de goede richting. Ondergewicht wordt niet meer geaccepteerd. Wil je je baan krijgen/houden als model, zul je moeten zorgen dat je gezond bent en een normaal postuur hebt. De drang om de dunste te zijn kan dan blijven, maar de dunste is dan nog wel gezond.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:32

tenminste maat 38? Dat lijkt me vrij sterk dat dat er door komt. De 38 van tegenwoordig is zowat 40 van een paar jaar geleden...
Vreselijk inderdaad dit bericht, maar het werd misschien wel eens tijd dat de modellenwereld hier eens even met de neus op de feiten gedrukt wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:36

Maar onder de modellen komt erg veel boulimia voor, een ziekte die je niet zo snel herkent, maar die je lijf echt ten gronde kan richten. Ik vind het prima dat ze wat 'normalere' modellen willen, maar of het echt zo gaat in dat wereldje? Ik vertrouw daar nog niet zo op, eerlijk gezegd. Maar ik hoop het wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:44

Laura schreef:
tenminste maat 38? Dat lijkt me vrij sterk dat dat er door komt. De 38 van tegenwoordig is zowat 40 van een paar jaar geleden...
Vreselijk inderdaad dit bericht, maar het werd misschien wel eens tijd dat de modellenwereld hier eens even met de neus op de feiten gedrukt wordt.

De regel bestaat al in diverse landen ik zal de lijst proberen te vinden, maar ut mijn hoofd is dat in elk geval Spanje, Israel, Italië en nu Brazilië. Maar de lijst is langer. *zo terug.- Knipoog

En ja er wordt ook gewerkt aan generalisatie van de maten, dus dat ze weer allemaal gewoon kloppen. Verder wordt er ook een BMI (body mass index)aangehouden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:48

Heb altijd heel veel moeite gehad met de BMI, zo'n stom systeem. Kan me dus ook niet voorstellen dat ze dat bij modellen aan gaan houden. Volgens de BMI weeg ik nu nog te weinig, terwijl ik gewoon een hele tengere bouw heb. Was niet tegen aan te eten (wilde ik toen ook niet natuurlijk), maar tegenwoordig eet ik heel normaal en echt niet weinig, maar ik zit nog steeds op een BMI van amper 19.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:49

Dan zit ik misschien te denken aan de 38 van de Hennes, want die is echt groot gewoon Haha! En als je in Amerika maatje 38 hebt ben je inderdaad een stuk groter dan in Italie... Ik verschil per land een maat of 3. In Amerika XS, in NL S/M en in Italie eo M/L Haha!

Edit BMI is ook een stom systeem. Als je dan als model geen spier op je lijf hebt maar wel vet (en das dus niet gezodn) kan je nog een lage BMI hebben. Terwijl hoe gespierder je wordt, hoe hoger je BMI, dus sommige mensen schrikken zich kapot als ze gaan sporten *LOL*
Laatst bijgewerkt door Laura op 21-11-06 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:49

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:52

Laura schreef:
Dan zit ik misschien te denken aan de 38 van de Hennes, want die is echt groot gewoon Haha! En als je in Amerika maatje 38 hebt ben je inderdaad een stuk groter dan in Italie... Ik verschil per land een maat of 3. In Amerika XS, in NL S/M en in Italie eo M/L Haha!

Bij Hennes heb ik tegenwoordig maat 34 en die zit soms nog te ruim. Maat 38 in Italie is hier maat 40 inderdaad. Zij hebben hele andere maten daar, daar draag ik 32.

Vroeger droegen modellen maat 36/38. Tegenwoordig maat 34, terwijl ze allemaal ook nog eens erg lang zijn.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:53

Ja dat zijn toch te idiote maten... 1m80 en dan maat 34 Rolleyes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:53

Even tussen door, het model dat overleden is, had een BMI va 13,5.... Normaal (gezond) is tussen de 18,5 en 24,5 en de regel voor modellen is nu dus in die landen 18.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:54

Ja, dat zijn zeker idiote maten.... Daar past vrijwel geen normaal mens in. Ik ben een stuk kleiner in elk geval.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:54

hoe zit het land per land. Vroeger was de grootste maat dat in de winkels verkocht werd maat xl 44. Nu is de grootste maat bij ons in belgie toch 38 en als ge geluk hebt een 40. En vanaf 40 moet je bij de groote maten zijn. En vroeger begonnen die pas van maat 46

edit ben ook zeker dat het een stuk omgeving is. Zelf uitspraken op bokt zoals dikke mensen zijn vatsig en goor. Goed bezig maarja tegenwoordig denken sommige meisjes dat ze beauty queens zijn denk ik Knipoog

eet verder van haar mihoen in pikante saus( lang leven microgolf eten als student)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-11-06 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:55

BMI van 18 is ondergewicht meestal. 15 is een signaal van uithongering.

nou, ik ben 1m82 en blijf gewoon lekker bij maat 38, soms 36 maar kleiner WIL ik gewoon niet eens ziet er naar mijn mening te ongezond uit..

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:55

Jeminee, dat grietjes is 5 jaar jonger dan ik. Pfff...

Als model zijnde lijkt me dat je toch stevig in je schoenen moet staan. Hoeveel meiden gaan wel niet aan de drank en/of drugs of ontwikkelen inderdaad dergelijke nare ziektes.

Naar wat ik heb begrepen is genezing niet mogelijk bij eetstoornissen. Je kunt ermee leren leven en het onder controle houden. Zo is het toch eigenlijk?

Zelf ben ik rond en gezond...momenteel te rond en gezond, maar ik zal altijd blijven jojo-en. Heb tegen een eetstoornis aangezeten en er is bij mij op tijd ingegrepen. Ik hongerde me in mijn tienertijd regelmatig gewoon uit. At gewoon niet...en wist dat goed te verbergen..tot mijn eigen grote verbazing.

Ik ben iemand die helemaal TEGEN het modebeeld..mager, mager, mager is...maar de modewereld vind ik echt onwijs hypocriet! Die banketstaaf wat raak en ondertussen loopt dit grietje gewoon nog shows en doet ze fotoshoots...ze is echt niet van de een op de andere dag 34 kilo gaan wegen hoor! Pfff..dramatisch en zonde van zo een schoonheid!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:57

Laverne, eetstoornissen zijn wel te genezen. Ik ben daar een voorbeeld van. Ik ben er niet meer mee bezig, terwijl ik het 17 jaar gehad heb (beide stoornissen, AN en BN).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:58

Ariebombarie schreef:
BMI van 18 is ondergewicht meestal. 15 is een signaal van uithongering.

nou, ik ben 1m82 en blijf gewoon lekker bij maat 38, soms 36 maar kleiner WIL ik gewoon niet eens ziet er naar mijn mening te ongezond uit..

ma jij ben echt mooi dun vind ik. Ideale modellenmaat in mijn ogen maatje 38.

maar zoals ik zei opmerkingen kunnen veel doen zoals in mijn vorige post.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:59

Kan de lijst niet meer vinden. India hoort er in elk geval ook bij.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:02

Laat mij dan maar mooi te dik zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:03

Laverne schreef:
Die banketstaaf wat raak en ondertussen loopt dit grietje gewoon nog shows en doet ze fotoshoots...ze is echt niet van de een op de andere dag 34 kilo gaan wegen hoor! Pfff..dramatisch en zonde van zo een schoonheid!

Nogmaals uitleggen. Ze was uitgezonden naar een ander land dus het bureau zelf wist al helemaal niet meer hoe ze erruit zag. en in kelding valt het nog mee. Ik kwam toevallig net foto´s van haar tegen waar ze nog redelijk accapetabel is (kijken of ik die weer kan vinden). Op het moment dat ze een gratenpakhuis was (en er kan natuurlijk rustig weken of maanden geen werk tussen shoots zitten) wrd er WEL alarm geslagen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:03

Lusitana schreef:
Ik heb het over de periode VOORDAT de ziekte intreed. Er zijn miljoenen meisjes die niet vatbaar zijn omdat ze gewoon genoeg zelfvertrouwen hebben, geen perfectie eisen of wat dan ook. En daar speelt de opvoeding wel degelijk een rol in.Als de ziekte eenmaal daar is, kun je eigenlijk niks meer doen. (In de zin dat de zieke alles toch tegen zal werken)
Ik ben trouwens wat je noemt "ervaringsdeskundige".

Verder ben ik zeer voorzichtig en zeg ik "soms" en "sommige". Het is bepaald geen regel.
Dat "kort door de bocht" waar je me van beschuldigd, is dus onterecht.

Ben met je eens dat opvoeding wel een rol speelt maar toch denk ik dat je als ouder er niet altijd wat aan kunt doen. Ook ik ben een ervaringsdeskundige maar ik zou echt niet weten wat mijn ouders anders hadden kunnen doen.

En je hebt gelijk, ik heb over je soms en sommige heen gelezen, excuses, kort door de bocht is niet op zijn plaats hier! Lachen

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:04

Jeetje...wel erg dit!
Het is wel de harde werkelijkheid. Je kan niet dun genoeg zijn in de modewereld als je je dan niet zo goed kan ik het me eigenlijk wel voorstellen dat je aan een eetstoornis gaat lijden.
Hoop echt dat er eindelijk wat aangedaan worden, Hoe dunner = niet hoe mooier!!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:05

mentjuh schreef:
tja dat is inderdaat wel erg maar dat is meer in de richting van bolimia.. anorexia is echt een psychische ziekte.. maar je kunt het jezelf natuulrijko ok aandoen..

boulimia is dat je vreetaanvallen hebt en het daarna weer uitkotst en bij anorexia honger je jezelf echt uit (even grofweg gezegt Knipoog ).
de oorzaak is idd vaak (van allebei!) psychisch maar het een is niet meer psygisch dan het ander Lachen.

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:11

bah, verschrikkelijk dit.. Bloos

een vriendin van mij licht op dit moment in een kliniek met AN,
heeft heel veel indruk op me gemaakt... maar ik vind niet dat je de mensen die deze ziekte hebben iets kan verwijten het zit in je of het zit niet in je!
en idd als ze kleren aan hebben valt het wel mee, en kan ik me voorstellen dat de het bij dat model ook niet gezien hebben.
maar ik moet zeggen mijn vriendin en ik gingen een keer paardrijden, en in zo'n strakke broek ziet het er toch even iets schrikwekkender uit dan in normale kleren Bloos

ik vind dit voor mezelf echt heel onwerkelijke ziektes omdat ik nooit de behoefte heb gehad, niet of weinig te eten en ik denkdat het ook heel moeilijk is om de mensen die dit wel hebben te begrijpen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:13

ze hebben vaak ook veel lagen aan en baggy kleren zo dat het niet opalt