Derde Wereldoorlog door Islam-extremisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Derde Wereldoorlog door Islam-extremisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:13

Daphnezz schreef:
LiNdA1986 schreef:
Nou als er op de Botlek aanslagen komen dan is de halve randstad wel weg! Vergis je daar niet in.
Dat is 1 grote bom daar. (chemische zooi en veel brandstoffen)
En ik denk dat er dan wel wat meer slachtoffers vallen als bij het WTC!

Nederland is wat dit betreft erg vervelend gelegen... als je een enorme bom op de afsluitdijk doet Doei!

Bah dadelijk breng je hem nog op ideeen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:10

Karl66 schreef:
Aimee, je kan over meningen verschillen, niet over feiten. Dat de regimes een vijandbeeld creëeren is niet iets wat ik hier even verzin maar een behoorlijk algemeen aanvaard feit. Om een redelijk recent voorbeeld aan te halen, de cartoonrellen. Die zijn niet alleen vanuit de moskeeën maar ook vanuit de media aangestuurd. De media wordt in deze landen door de staat gecontroleerd en dus werden die rellen vanuit de regimes aangemoedigd. Je ziet op zo'n moment ook heel duidelijk dat er twee gezichten getoond worden, Eén voor binnenlands gebruik via de media in die landen en één voor buitenlands gebruik namelijk de veroordeling van het geweld in de westerse media door diezelfde regeringen.

Het doel hiervan is heel simpel, het kanaliseren van de onrust in eigen land door het te richten op een invloed van buitenaf. Waardoor de problemen in eigen land naar de achtergrond verdrongen worden.

De vraag is imo dan ook niet óf en een vijanbeeld gecreëerd wordt en door wie.... maar wie was er eerder, de kip of het ei?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:38

klinkt misschien vreemd maar ik wordt een beetje bang van al die berichten... krijg het er beoorlijk benauwd van!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:31

Aimee schreef:
Karl66 schreef:
Aimee, je kan over meningen verschillen, niet over feiten. Dat de regimes een vijandbeeld creëeren is niet iets wat ik hier even verzin maar een behoorlijk algemeen aanvaard feit. Om een redelijk recent voorbeeld aan te halen, de cartoonrellen. Die zijn niet alleen vanuit de moskeeën maar ook vanuit de media aangestuurd. De media wordt in deze landen door de staat gecontroleerd en dus werden die rellen vanuit de regimes aangemoedigd. Je ziet op zo'n moment ook heel duidelijk dat er twee gezichten getoond worden, Eén voor binnenlands gebruik via de media in die landen en één voor buitenlands gebruik namelijk de veroordeling van het geweld in de westerse media door diezelfde regeringen.

Het doel hiervan is heel simpel, het kanaliseren van de onrust in eigen land door het te richten op een invloed van buitenaf. Waardoor de problemen in eigen land naar de achtergrond verdrongen worden.

De vraag is imo dan ook niet óf en een vijanbeeld gecreëerd wordt en door wie.... maar wie was er eerder, de kip of het ei?

Ik snap niet dat dat probleem nog steeds niet is opgelost, de kip natuurlijk *zucht*

Maar weer ontopic, dat vijandbeeld is gecreëerd om de aandacht van binnenlandse problematiek af te wenden en is geen reactie op inmenging vanuit de VS. Op zich ook wel logisch want dat beeld wordt al veel langer gecreëerd dan dat er inmenging vanuit de VS is.

Het gaat er niet om dat dat vijandbeeld de enige reden is, het is er één van de vele, net zoals de lompe manier van optreden van de VS, het wedstrijdje "wie heeft de langste l*l" tussen Israel en de omringende landen. Maar ook de verdwenen russische invloed, geopolitieke redenen (veel grenzen zijn met een lineaal getrokken door ex-koloniale machten, culturele redenen (Een eer-cultuur), het Koerden-vraagstuk en ga zo nog maar even door.

En in dit topic zie ik een nogal ééndimensionale manier van kijken, waar in andere topics bijvoorbeeld (en imo terecht) Wilders op aangevallen wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:50

Karl66 schreef:
Ik snap niet dat dat probleem nog steeds niet is opgelost, de kip natuurlijk *zucht*

Maar weer ontopic, dat vijandbeeld is gecreëerd om de aandacht van binnenlandse problematiek af te wenden en is geen reactie op inmenging vanuit de VS. Op zich ook wel logisch want dat beeld wordt al veel langer gecreëerd dan dat er inmenging vanuit de VS is.

Het gaat er niet om dat dat vijandbeeld de enige reden is, het is er één van de vele, net zoals de lompe manier van optreden van de VS, het wedstrijdje "wie heeft de langste l*l" tussen Israel en de omringende landen. Maar ook de verdwenen russische invloed, geopolitieke redenen (veel grenzen zijn met een lineaal getrokken door ex-koloniale machten, culturele redenen (Een eer-cultuur), het Koerden-vraagstuk en ga zo nog maar even door.

En in dit topic zie ik een nogal ééndimensionale manier van kijken, waar in andere topics bijvoorbeeld (en imo terecht) Wilders op aangevallen wordt.

Kijk en daar verschil ik dus met je van mening: ik denk namelijk dat de VS de aandacht van hun binnenlandse problematiek afleiden door zich elders in de wereld te mengen. Ook regimes in het MO doen dat, maar daar is een oorzaak voor aan te wijzen.....

Wat zie jij als beginpunt van inmenging van Amerika in het MO?

Over de ééndimensionale manier van kijken: het gaat hier over de derde wereld oorlog door Islam-terrorisme. Het onderwerp van het topic is al ééndimensionaal.... ik probeer alleen maar aan te geven dat mijns inziens de boel omgedraaid zou moeten worden, wat betreft dit onderwerp.
Maar goed.... uiteindelijk denk ik dat de derde wereldoorlog door europese problemen ontstaat Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:56

De amerikaanse inmenging is na de Suez-crisis begonnen. Het creëeren van een vijandbeeld in het MO werd voor die tijd ook al gedaan. Het is dus echt onzin om daar de amerikanen de schuld van te geven. Van welke binnenlandse problemen proberen de amerikanen trouwens de aandacht af te leiden?

Waar baseer jij trouwens op dat een WO III in Europa zal beginnen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:07

Karl66 schreef:
De amerikaanse inmenging is na de Suez-crisis begonnen. Het creëeren van een vijandbeeld in het MO werd voor die tijd ook al gedaan. Het is dus echt onzin om daar de amerikanen de schuld van te geven. Van welke binnenlandse problemen proberen de amerikanen trouwens de aandacht af te leiden?

Waar baseer jij trouwens op dat een WO III in Europa zal beginnen?

Jemig Karl... heb je een paar dagen om de Amerikaanse binnenlandse problemen te bespreken?

WO III in Europa, daar zijn echt zoveel redenen voor.... ik zou zeggen: open een topic en ik zal proberen alle mogelijkheden die ik denk dat er zijn te benoemen.

Wat betreft het vijandbeeld... jij hebt het dan over een vijandbeeld tegen de westerse wereld. Dan moet je terug gaan naar de tijd dat europeanen veel gebieden in het MO gekolonialiseerd hadden. Of eigenlijk zelfs daarvoor, aangezien jij denkt dat ze zomaar uit zichzelf de westerse wereld als vijandbeeld hebben gecreërd. Dan ga je al naar het Ottomaanse rijk... kun je net zo goed de kruistochten erbij nemen.... of het Romeinse rijk.... en dan nog kun je het zo zien dat het vijandbeeld als oorzaak heeft de inmenging van deze "westerse" landen in het MO.

We hebben het echter over huidige problemen en die zijn imo van na WO II, dat is de tijd dat de VS een wereldmacht zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:44

Ik zal het je gemakkelijk maken, noem de drie belangrijkste binnenlandse problemen in de VS die ze proberen te verdoezelen door zich als grootmacht te gedragen. Gezien jouw insteek lijkt me dit bijzonder relevant voor dit topic, aangezien die problemen blijkbaar de oorzaak van het islam-extremisme zijn (gechargeerd gesteld).

Wat de WO III in Europa betreft, ik zie hier nog niet zo gauw twee grootmachten of potentiële grootmachten clashen. Ook weer gezien de topictitel lijkt het mij wel relevant waarom jij denkt dat WO III in Europa zal beginnen en wat de grondoorzaak daarvan zal zijn.

Even weer wat feiten rechtzetten, tot WO II was de VS een isolationistisch land, pas na WO II hebben ze de rol van grootmacht op zich genomen. In het begin concentreerde zich dat voornamelijk op hun achtertuin (Noord-, Midden- en Zuid-Amerika) en Europa. Pas na de Suez-crisis richtten ze zich ook op het MO. Een heel actief beleid in de regio en niet alleen via de regimes op de achtergrond ontwikkeld zich pas in de jaren '70.
Het gebruiken van een vijandbeeld door regimes in het MO begon toen er een democratie in die regio ontstond (1948) en dus voor de Suez-crisis en zeker voor de actievere inmenging in de jaren '70. Het is dus echt de grootst mogelijke onzin om te beweren dat dat vijandbeeld een gevolg is van de amerikaanse inmenging. Een veel belangrijkere reden is, de al dan niet vermeende, joodse invloed op de amerikaanse regering.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:08

Karl66 schreef:
Even weer wat feiten rechtzetten, tot WO II was de VS een isolationistisch land, pas na WO II hebben ze de rol van grootmacht op zich genomen. In het begin concentreerde zich dat voornamelijk op hun achtertuin (Noord-, Midden- en Zuid-Amerika) en Europa. Pas na de Suez-crisis richtten ze zich ook op het MO. Een heel actief beleid in de regio en niet alleen via de regimes op de achtergrond ontwikkeld zich pas in de jaren '70.
Het gebruiken van een vijandbeeld door regimes in het MO begon toen er een democratie in die regio ontstond (1948) en dus voor de Suez-crisis en zeker voor de actievere inmenging in de jaren '70. Het is dus echt de grootst mogelijke onzin om te beweren dat dat vijandbeeld een gevolg is van de amerikaanse inmenging. Een veel belangrijkere reden is, de al dan niet vermeende, joodse invloed op de amerikaanse regering.

Karl... ik zeg net letterlijk dat de VS pas na WO II een wereldmacht zijn.

Nu ga jij echter de fout in.... anti-westerse instelling (vijandbeeld) was er al een behoorlijke tijd vóór 1948 en is dus ook niet gelieerd aan het ontstaan de Israël als democratie in die regio. Juist daarom haal ik geschiedenis aan die veel verder terug gaat....
Het vijandbeeld dat oorzaak is van het Islam-extremisme zoals dat nu zoveel problemen oplevert, heeft echter weinig van doen met gebeurtenissen in de 18e/19e eeuw... dat is van ná WO II, precies zoals ik net al zei..... en de VS zijn na WO II nogal dominant. Gaat het me nog niet eens om specifieke inmenging. Maar goed, ik val in herhaling....
Het enige wat ik aan wil geven is dat er wel degelijk een meningsverschil is, het gaat niet om feiten, maar om de interpretatie daarvan. Al zou ik de enige op de wereld zijn die de VS als oorzaak van de problemen ziet, dan nog is dat mijn interpretatie die ook gewoon op geschiedenis is gebaseerd. Het probleem van geschiedenis is dat het altijd een interpretatie is Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:13

Aimee, jij haalt twee totaal verschillende dingen door elkaar, een bewust gecreëerd vijandbeeld en een anti-westerse houding. Die anti-westerse houding zie je ook in heel veel andere landen in andere regio's en heeft niks met het gecreëerde vijandbeeld te maken aangezien dat in die landen niet gebeurd.

Het bewust creëeren van dat vijandbeeld is wel iets wat in 1948 is begonnen en dat heeft niks met intepretatie of meningen maar met feiten te maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:32

Karl66 schreef:
Aimee, jij haalt twee totaal verschillende dingen door elkaar, een bewust gecreëerd vijandbeeld en een anti-westerse houding. Die anti-westerse houding zie je ook in heel veel andere landen in andere regio's en heeft niks met het gecreëerde vijandbeeld te maken aangezien dat in die landen niet gebeurd.

Het bewust creëeren van dat vijandbeeld is wel iets wat in 1948 is begonnen en dat heeft niks met intepretatie of meningen maar met feiten te maken.

Karl... alsjeblieft zeg.... elk stukje geschiedenis is een vorm van interpretatie... mag een (kunst)geschiedenisstudente toch wel weten.

Het vijandbeeld wat jij noemt ís een vorm van anti-westerse houding.... het creëren van dat vijandbeeld begon op z'n laatst al eind negentiende, begin twintigste eeuw en is dus niet in 1948 begonnen.
Als je 1948 als uitgangspunt neemt en je baseert je zo gezegd op 'feiten' dan kun je niet ontkennen dat het vijandbeeld ontstaan is door inmenging van de VN in het MO. De VN is dan nog ietwat anders dan nu.... vandaar dat ik net zeg dat het me nog niet eens om specifieke inmenging van de VS gaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:41

Een intepretatie baseer je op feiten, maar dat wil niet zeggen dat je feiten naar eigen inzicht kan veranderen onder het motto dat dat jouw mening is.

En het is een feit dat de regimes in het MO vanaf 1948 actief een vijandbeeld creëeren om binnenlandse onrust te voorkomen. Dat heeft niks met een anti-westerse houding vanwege de kolonisatie te maken. Sterker nog die viel in deze regio bijzonder mee, vanwege de propalestijnse houding van Frankrijk, het passieve gebrek aan steun van Engeland tijdens de overdracht aan Israel in '48 en het nazisme in Duitsland tijdens WO II (de drie belangrijkste kolonisators in dat gebied).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:50

Karl... ik ontken helemaal niet dat er sinds 1948 actief een vijandbeeld gecreërd wordt... ik zeg dat het daarvoor ook al het geval was, dat kun jij dan weer ontkennen... maar als jij geschiedenis als opeenstapeling van feitjes ziet (wat imo nogal een middelbare school houding t.o.v. geschiedenis is, iedere universitaire student geschiedenis wordt dat als eerste uit de kop gestampt) dan is het een feit dat er vóór 1948 al actief een vijandbeeld gecreëerd werd.

Het probleem met geschiedenis is dat je bij bestudering nooit feiten bestudeert... je was er immers niet zelf bij, je baseert je altijd op bronnen... die bronnen hebben al een bepaalde draai aan een gebeurtenis gegeven, daarom mag een geschiedkundige zich nooit en te nimmer op één bron baseren. Voor hetzelfde geldt dat een andere bron de gebeurtenis totaal anders heeft beleeft, daardoor totaal anders heeft overleverd en er dus een totaal andere geschiedenis uit volgt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:59

Aimee, je hebt gelijk, geschiedenis is veel meer dan een feitenstapeling. Maar tegelijk is geschiedenis niet het hebben van een mening zonder die door feiten te onderbouwen. Ik ben dan ook bijzonder nieuwsgierig waarop jij jouw mening baseert dat er voor 1948 ook al actief een vijandbeeld door de regimes gecreëerd werd. Aangezien jij dat als feit brengt heb je daar vast ook voorbeelden van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 02:17

*zucht*
Geschiedenis is géén mening, geschiedenis bestaat níet uit feiten, geschiedenis is wat bronnen ons overleveren en hoe wij die interpreteren.

Ik breng het alleen als feit omdat jij het steeds over feiten hebt Haha! en daar heb ik wel voorbeelden voor, maar die staan in mijn bronnen Knipoog zal morgen wel even de boekenkast induiken als ik tijd heb. Kom jij dan met je voorbeelden waarop jij baseert dat er sinds 1948 actief een vijandbeeld gecreëerd wordt?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 02:58

Geschiedenis is een combinatie van bronnenonderzoek én feiten. Het is bijvoorbeeld een feit dat de staat Israël in 1948 is opgericht. Het is ook een feit dat het daarmee de eerste democratie in die regio was. Er zijn voldoende bronnen, die deels op feitelijkheden berusten, die een duidelijke verandering in het gedrag van de regimes in die regio laten zien.

Om een voorbeeld te geven, waar het mee begon:

Het is bijvoorbeeld een gedocumenteerd feit dat deze regimes de palestijnse bevolking opriepen Israël te verlaten.
Het is een feit dat deze zelfde regimes tegelijkertijd de palestijnse bevolking in vluchtelingenkampen lieten zitten in plaats van ze op te nemen.
Het is ook gedocumenteerd feit dat deze regimes de schandelijke bejegening van Israël tegen die arme palestijnen die "door Israëls schuld" in hun vluchtelingenkampen zaten gebruikten om hun bevolking tegen Israël op te zetten.

Je kan hieruit de conclusie trekken dat er op dat moment een vijandbeeld door deze regimes wordt gecreëerd.

Deze conclusie wordt door de volgende feiten gesteund:

Het is een feit dat er altijd joden in Palestina hebben gewoond.
Het is een feit dat de groep joden in Palestine sinds de opkomst van de zionistische beweging aan het eind van de 18e eeuw al groeiende was.
Het is een feit dat deze joden in deze periode een groot deel van de grond in Palestina gekocht hadden.
Het is een feit dat de joden en palestijnen tot 1948 zonder grote problemen in Palestina samen woonden.
Het is een feit dat tot de vorming van een democratisch land in 1948 geen enkel land in de regio problemen hiermee had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:11

Goed,ontopic dan maar Knipoog

De wereldoorlog komt er, ben ik van overtuigd! Maar zal zich met name op de VS concentreren. We krijgen er hier wel mee te maken in de zin van tekorten , denk aan olie, brandstof en voedingsmiddelen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:18

Karl66 schreef:
Geschiedenis is een combinatie van bronnenonderzoek én feiten. Het is bijvoorbeeld een feit dat de staat Israël in 1948 is opgericht. Het is ook een feit dat het daarmee de eerste democratie in die regio was. Er zijn voldoende bronnen, die deels op feitelijkheden berusten, die een duidelijke verandering in het gedrag van de regimes in die regio laten zien.

Om een voorbeeld te geven, waar het mee begon:

Het is bijvoorbeeld een gedocumenteerd feit dat deze regimes de palestijnse bevolking opriepen Israël te verlaten.
Het is een feit dat deze zelfde regimes tegelijkertijd de palestijnse bevolking in vluchtelingenkampen lieten zitten in plaats van ze op te nemen.
Het is ook gedocumenteerd feit dat deze regimes de schandelijke bejegening van Israël tegen die arme palestijnen die "door Israëls schuld" in hun vluchtelingenkampen zaten gebruikten om hun bevolking tegen Israël op te zetten.

Je kan hieruit de conclusie trekken dat er op dat moment een vijandbeeld door deze regimes wordt gecreëerd.

Deze conclusie wordt door de volgende feiten gesteund:

Het is een feit dat er altijd joden in Palestina hebben gewoond.
Het is een feit dat de groep joden in Palestine sinds de opkomst van de zionistische beweging aan het eind van de 18e eeuw al groeiende was.
Het is een feit dat deze joden in deze periode een groot deel van de grond in Palestina gekocht hadden.
Het is een feit dat de joden en palestijnen tot 1948 zonder grote problemen in Palestina samen woonden.
Het is een feit dat tot de vorming van een democratisch land in 1948 geen enkel land in de regio problemen hiermee had.

Echt Karl.... je spreekt jezelf zo vreselijk tegen.
Buiten dat zijn er gewoon geen geschiedkundige feiten, neem jou derde zin.... er zullen gerust bronnen zijn waaruit blijkt dat Israël een democratie is, maar dat is vreselijk omstreden, want er zijn ook bronnen dat Israël helemaal niet als echte democratie functioneert en ervaren wordt.
Maar goed... jij ziet geschiedenis nog steeds als opeenstapeling van feiten... gelukkig weet ik beter dan dat, moet ook wel als je geschiedkundige bent. Mocht je interesse hebben om jou mening bij te stellen, heb ik wel een mooie literatuurlijst voor je.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:05

Karl66 schreef:
Ik zal het je gemakkelijk maken, noem de drie belangrijkste binnenlandse problemen in de VS die ze proberen te verdoezelen door zich als grootmacht te gedragen.

In willekeurige volgorde:
1 De indianen. Nog maar 2 % van de bevolking ofzo, het is ze niet gelukt ze geheel uit te roeien, maar daar doen ze nog steeds erg hun best in. Waren ze eerst naar de armste gronden gedreven om in reservaten te moeten wonen, nu blijkt net daar uranium te zitten en wordt er ge stripmined open mijnen dus, en dus kanker. Verder zijn er nog en aantal wantoestanden (gevecht om de black mesa, corruptie) die er voor zorgen dat de relatie met de Indianen eigenlijk nooit normaal zal worden. Ze worden dan ook gewoonlijk gezien als rotting in de appel.
Voorbeeld van die problematiek: http://members.home.nl/reisschrijver/Re ... ertuin.htm
2 De zwarten. Hoewel verdomd makkelijk als slaven in de tijd dat ze mochten sterven voor de blanken, na de bevrijding altijd een probleem gebleven. Net als bij de Indianen, bestaat er feitelijk een angst en dat is de fonk voor rascisme. Een andere smet op de appel.
3 De Mexicanen (en andere midden en zuid amerikanen). De illegale immigratie zorgt voor kopzorgen.
4 Drugs. Het is nog steeds niet gelukt om import te stoppen en drugssyndicaten hebben veel macht.
5 Slechte economie
6 Hoge werkeloosheid
etc etc etc

Oh en wat dacht je van de vervuiling (en de onwil om daar enige verantwoording voor te tonen, laat staan er iets aan te doen)?

En dat allemaal in het land van de president die denkt dat hij in andere landen wel even orde op zaken kan stellen.

Maar goed, laten we niet te ver afdwalen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:31

Het enige probleem Lusitana, is dat de VS een vrije pers kent (vrijer dan in Nederland, waar journalisten gegijzeld worden om hun bronnen vrij te geven). Aangezien de verkiezingen in de VS voor een groot deel om binnenlandse zaken draait en de pers zonder problemen kan publiceren wat ze wil publiceren, is het echt onzin om te roepen dat de VS de MO-problematiek gebruikt om de interne problemen te verdoezelen.

Aimee, als geschiedkundige zou jij moeten weten dat je je mening moet kunnen onderbouwen, ik wacht nog steeds op enige onderbouwing. Misschien kan je dan ook gelijk onderbouwen waarom Israël niet als een democratie wordt gezien.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:16

Karl66 schreef:
Het enige probleem Lusitana, is dat de VS een vrije pers kent (vrijer dan in Nederland, waar journalisten gegijzeld worden om hun bronnen vrij te geven). Aangezien de verkiezingen in de VS voor een groot deel om binnenlandse zaken draait en de pers zonder problemen kan publiceren wat ze wil publiceren, is het echt onzin om te roepen dat de VS de MO-problematiek gebruikt om de interne problemen te verdoezelen.

Ik geloof dat je hier de zaken een beetje omdraait...
In de VS is er veel meer censuur in de pers, er worden daar veel vaker journalisten onder druk gezet. De VS zijn een voorbeeld al propagandaland! En verkiezingen die draaien om BiZa. Kijk bv naar de afgelopen verkiezingen van de Senaat en het Huis van afgevaardigden. Ook de vorige 2 presidentsverkeizingen draaiden hoofdzakelijk om BuZA. Ook Clinton gaf in eerste instantie prioriteit aan uitstraling van de VS naar de rest van de wereld....

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:44

Alles wat er gebeurd in de geschiedenis (of in het heden) heeft een oorzaak in de voorgelegen geschiedenis....

Dat alle regimes in het MO als één gezien wordt klopt ook niet, want minstens (veel meer eigenlijk) de helft ziet het westen maar al te graag hun inmenging hebben. Daar kunnen ze de olie tenminste aan kwijt, iets wat hun basis is van het hedendaagse bestaan.

En de anti-westerse houding die gecreëerd zou worden....gedeeltelijk lukt dat ook wel, maar het gros van de bevolkingen hebben totaal geen anti-westerse houding (m.u.z. de Palestijnen). Die mensen zijn er van overtuigd dat het westen ook het beste met hun voor hebben. Dat wil niet zeggen dat ze het eens zijn met die keuzes, maar vijandig staan ze er zeker niet tegenover. Het komt misschien over dat die bevolkingen een vijandig beeld hebben, omdat de mensen die die mening hebben het hardst schreeuwen. Zoals in Nederland dé Marokkanen poedersuiker zouden zijn, terwijl dat ook maar een klein groepje is dat het verziekt voor de rest. De mensen zijn in het MO zijn ook wel gek om een andere mening te uiten in het openbaar, want dan worden ze onderdrukt/vermoord door de kleinere - wel anti-westerse - groep. Bij de landen waar het dan al het geval is, is de anti-westerse houding vooral de regering en niet de bevolking.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:56

Karl66 schreef:
Aimee, als geschiedkundige zou jij moeten weten dat je je mening moet kunnen onderbouwen, ik wacht nog steeds op enige onderbouwing. Misschien kan je dan ook gelijk onderbouwen waarom Israël niet als een democratie wordt gezien.

Waarom zou ik? Hier kom ik iemand tegen die de geschiedenis een beetje omdraait, terwijl ik thuis lekker m'n boeken kan bestuderen en voor me zelf wel weet wat m'n onderbouwing is. Zou je ook kunnen doen... zelfs een beetje Googlen zou je al helpen te weten dat de democratie van Israël omstreden is.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:42

Israel is wel degelijk een democratie, het enige probleem is dat het een democratie voor het joodse en christelijke en enkele moslims is. Het grootste deel van de arabieren, word gediscrimineert en heeft geen stemrecht, maar de meeste van deze arabieren wonen in de west bank en gaza, waar ze bezig zijn een eigen democratie te maken...

Ik heb drie maanden geleden met een diplomate in opleiding gepraat uit Haifa. Ze is Christelijk arabisch en werkt op het ministerie van buitenlandse zaken in Israel... Het zijn dus niet alleen joden die Israel regeren!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:04

*zucht*

Ik zeg toch nergens dat Israël geen democratie is... ik zeg dat het een omstreden democratie is, bijvoorbeeld om de reden die jij zelf al aandraagt: niet iedereen heeft stemrecht.