Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie26

Re: Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:01

Hoe bedoel je ze heeft haar punt? Waar dan?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:08

háár punt. Jij de jouwe. Of niet soms?

Ronnie26 schreef:
Ik vind een dubbele nationalteit maar niks, je bent (bijv.)
óf nederlander óf turk. Maar niet allebei. Ik vind dat onzin,
zo kan iedereen dat wel gaan doen.
Tenzij er goede reden toe is, vind ik het onzin om met 2 nationaliteiten rond te wandelen.

Zoals dit wat je zegt. Of nederlander, of turk.. Trouwt een turk met een nederlander, vervalt de turkse nationaliteit op t moment van naturaliseren.
Is een turk getrouwd met een turk, dan behouden ze beiden nationaliteiten op moment van naturaliseren. Dat is volgens de regering in Turkije zo. Daar doe je als nederlandse regering niets aan.
Wat willen de turken dan doen. Niet meer met hun eigen landgenoten trouwen, om maar geaccepteerd te worden als 100% nederlander?

Mn schoonvader is geboren moslim. Woont nu bijna 30 jaar hier. Maar is 100% nederlands, beheerst de taal, heeft zn eigen plek hier. Ondanks de dubbele nationaliteit.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:46

runningkawa schreef:
Ik wil de vraag wel eens omdraaien.
Heb je er last van om maar 1 nationaliteit te kiezen?

Ja eigenlijk wel, zoals ik boven al eeder heb omschreven. Ik heb erf recht in beide landen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:47

Ronnie26 schreef:
Whiz: weetje wat , ga jij lekker moeilijk doen he.

Moeilijk he, als je geen argumenten bij je mening hebt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:55

ShirleyA schreef:
Je bent of t een of t ander en anders ben je alle 2 niet helemaal... dat lijkt me erg verwarrend. .

Dat vind ik ook. Ik denk dat wanneer men gedwongen wordt een keuze te maken, waar men dus over moet nadenken, men zich veel bewuster bij het land van die keuze voelt horen.

Ik hoor vaak de allochtone jongeren voelen zich buitengesloten, maar als je 2 nationaliteiten hebt hoor je ook niet echt bij een van beide.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:56

sarabande schreef:
ShirleyA schreef:
Je bent of t een of t ander en anders ben je alle 2 niet helemaal... dat lijkt me erg verwarrend. .

Dat vind ik ook. Ik denk dat wanneer men gedwongen wordt een keuze te maken, waar men dus over moet nadenken, men zich veel bewuster bij het land van die keuze voelt horen.

Ik hoor vaak de allochtone jongeren voelen zich buitengesloten, maar als je 2 nationaliteiten hebt hoor je ook niet echt bij een van beide.

Ik kan uit ervaring zeggen dat dat onzin is!!

Mensen zullen die gevoelens misschien wel hebben. Maar dat heeft niets met de 2 nationaliteiten te maken. en Je lost er dan dus ook niets mee op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:28

Als je je bij een land voelt horen en daar goed functioneert zal dat 2e paspoort je worst zijn.
Maar als je je benadeeld voelt, er niet bij voelt horen etc dan werkt dat 2e paspoort als een vangnet.
Juist voor zulke mensen zou een bewuste keuze heel goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:30

Je hebt erf recht in beide landen, maar woont hier.
Waarom dan niet gewoon helemaal nederlandse worden?

Ik vind het eigenlijk heel simpel, in het land waar je woont, dat je daar de nationaliteit van aanneemt.
Wil je dat niet, dan ga je toch naar het land waar je wel de nationaliteit van aan wilt nemen.

Mijn broers, hebben er geen moeite mee als ze alleen de Nederlandse nationalitiet hebben.
Ze zijn Nederlander, voelen zich Nederlander.

Voel jeje ook wat anders, denk ik toch dat dit bij veel mensen in het gedrag te zien is.
Nee, niet bij allemaal, zeg ik maar vast bij.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:38

rk het is geen kwestie van wíllen. Er zijn drie gevallen. 1)je hebt de keuze om beide of 1 nationaliteit te houden. 2)Je móet beiden nationaliteiten houden en 3)Je móet verplicht de buitenlandse nationaliteit laten vallen.

Situatie twee is dus het voorbeeld van Whiz, of bij mij twee turken of marokkanen die huwen. Dat zegt níets over het feit dat ze het niet wíllen. Maar hun land verplicht het gewoon.

En wat ik eerder al aankaartte, ik vind dat de inburgeringseisen een héél stuk omhoog moeten. Ik heb vaak zat mensen aan de balie waar ik niets van begrijp maar die toch nederlandse zijn.
Als die eisen strenger worden heb ik niets tegen op een dubbele nationaliteit zolang ze zich maar als nederlander kunnen gedrágen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:53

Ik heb zelf maar een nationaliteit geloof ik de Amerikaanse volgens Amerikaanse wet mag je maar een nationaliteit hebben. Wij hebben dit voor het geval wij ooit naar Amerika willen, ik bedoel iedereen weet hoe streng het is en moeilijk om een visum te krijgen. Maar omdat ik hier geboren ben mag ik wel stemmen maar laatst vroegen ze op schiphol of ik een verblijfsgunning had (ben 19) ik zeg nee hoezo ik woon hier en hij zo dat moet volgens mij wel maar loop maar door. Weet niet of ze bij iedereen zo makkelijk zijn Tong uitsteken
Maar ik zou er wel van balen als de dubbele nationaliteit wordt afgeschaft waarom wat is het extra voordeel? Ik voel me heel Nederlands hoor! Laat mensen die het geluk hebben dat ze een extra nationaliteit hebben lekker zitten!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:01

Stephanie100 schreef:
Ik heb zelf maar een nationaliteit geloof ik de Amerikaanse volgens Amerikaanse wet mag je maar een nationaliteit hebben. Wij hebben dit voor het geval wij ooit naar Amerika willen, ik bedoel iedereen weet hoe streng het is en moeilijk om een visum te krijgen. Maar omdat ik hier geboren ben mag ik wel stemmen maar laatst vroegen ze op schiphol of ik een verblijfsgunning had (ben 19) ik zeg nee hoezo ik woon hier en hij zo dat moet volgens mij wel maar loop maar door. Weet niet of ze bij iedereen zo makkelijk zijn Tong uitsteken
Maar ik zou er wel van balen als de dubbele nationaliteit wordt afgeschaft waarom wat is het extra voordeel? Ik voel me heel Nederlands hoor! Laat mensen die het geluk hebben dat ze een extra nationaliteit hebben lekker zitten!

Je moet een verblijfsvergunning hebben (staat o.a. ook op op basis van wat je in nederland verblijft.
Maar buiten dit kun je ook je amerikaans paspoort hebben.
Ben je in nederland geboren?

Dat je volgens amerika maar een nationaliteit mag hebben hangt denk ik van de situatie af. Bijv. als je je hervestigd in Amerika.
Ik weet namelijk dat het in spanje zo is, dat je in nederland komt, nederlands wordt, en twee nationaliteiten hebt. Maar op het moment dat je weer terugkeert naar spanje en daar blijft wonen moet je kiezen: Of nederlands en in spanje blijven als buitenlander, of spaans en de nederlandse nationaliteit vervalt.

Ik weet namelijk dat er mensen zijn in Almere bijv. met Nederlandse nationaliteit en óók amerikaans staatsburger. Maar dat is geloof ik op basis van het nederlanderschap door middel van een van je ouders of een huwelijk met een nederlander. Ik weet niet uit mijn hoofd welke code erbij zat (in het gba systeem dus)

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:06

Ja ik ben hier geboren, ik mag dus ook stemmen in tegenstelling tot ons mam. Maar ja ik moet dat nog even uitzoeken van die verblijfsvergunning en niet dat ik de volgende keer er niet meer in mag Tong uitsteken

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:12

zal straks ff kijken, we hebben een zooi wetboeken van het gba hier liggen.
Weet ook niet precies wat de regels zijn (Naturalisatie behoort niet tot mijn vakgebied maar ik ben érg nieuwsgierig en wil uiteindelijk ook die richting op. Burgerlijke stand, valt naturalisatie ook onder. Dus ik weet er wel een beetje van af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:17

Waarom moet je 2 nationaliteiten houden?

Omdat jezelf er niet af wilt staan
Heeft niets met moeten te maken Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:19

runningkawa schreef:

Omdat het soms niet anders kán. Volgens mij is dat meerdere malen herhaald in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:22

Omdat mensen hun erfrecht niet af willen staan. (en dat vind ik niet willen afstaan)
Over ander redenen heb ik dan waarschijnlijk heen gelezen Bloos

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:24

runningkawa schreef:

Het komt op mij over dat je niet wilt dat er mensen zijn die een dubbele nationaliteit hebben. Omdat ze dan niet echt Nederlands zijn en jij het nergens voor nodig vindt. Ik snap niet wat je ertegen hebt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:25

RK, ik gaf hierboven 3 opties Knipoog

1) Je hebt de keuze wat je zelf doet. Dit is bij soepele landen. Wat dat betreft heb jij gelijk, áls ze dat niet zouden willen.
2) Het land van herkomst verplícht je je buitenlandse nationaliteit te behouden, of je dit nu wilt of niet. Zo is dit ook met Whiz bijv.
En wat ik al zei, trouw je als marokkaan met een nederlander, vervalt de marokkaanse nationaliteit. Trouw je als marokkaan met een andere marokkaan, dan móet je beiden nationaliteiten aanhouden volgens de marokkaanse regering.
3) Op moment van naturaliseren vervalt je oorspronkelijke nationaliteit, zonder uitzondering. Ik weet dat dit bijv. voor Pakistan geldt. Sommigen worden nederlander, er zijn er echter ook genoeg die dan maar niet naturaliseren en de buitenlandse nationaliteit behouden.

Helder? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:31

Ja ik ben er tegen
Je wilt nederlander zijn of niet

Jij mag dat niet snappen, maar ik heb genoeg gewerkt met dubbele nationaliteiten, die ook simpel zeggen, ik ben X, geen Nederlander, daarom spreek ik geen Nederlands.
Mooi denk ik dan, wil je geen Nederlander zijn, wat doe je dan hier?
Ze zien het niet als vaderland, wat het voor veel mensen van buitenlandse afkomst wel is.
Maar als land van lekker makkelijk.
Is dat hier niet meer, vertrekken ze. (zeggen ze zelf, heb k niet verzonnen)

Overigens heb ik begrepen dat optie 2 wel gaat, als je maar wilt.
Nu wil men dat alleen simpeler gaan maken.
En dat vind ik dus oke.

Hier wonen, werken enz
Dan ook gewoon Nederlander zijn

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:34

Ja maar moet je dan iedereen benadelen? Omdat jij mensen kent die dat doen?
Ik wil best een Nederlands paspoort maar dan verlies ik mijn Amerikaanse dat vind ik zonde aangezien de optie naar Amerika gaan voor een tijdje dan niet meer kan! Dat is toch jammer om dingen uit te sluiten als dat niet hoeft?

Overigens de enige keren dat ik me geen Nederlander voel komt door de Nederlanders zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:38

Mijn broers zijn ook canadees
Als hier de pleuris uitbreekt kunnen ze daar morgen gaan wonen.
Toch hebben hun er geen moeite mee hun Candeese nationalitiet af te staan.
Omdat ze Nederlander zijn en zich Nedrlander voelen. (overigens hun kinderen, hier geboren hebben ook een dubbele nationaliteit, al helemaal onzin)

En waarom niet afschaffen?
Je bent waar je woont en anders misschien maar snel verhuizen als je het niks vind waar je woont Lachen
(algemeen gesproken, tegen niemand hier bedoeld)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:41

runningkawa schreef:
Ja ik ben er tegen
Je wilt nederlander zijn of niet

Jij mag dat niet snappen, maar ik heb genoeg gewerkt met dubbele nationaliteiten, die ook simpel zeggen, ik ben X, geen Nederlander, daarom spreek ik geen Nederlands.
Mooi denk ik dan, wil je geen Nederlander zijn, wat doe je dan hier?
Ze zien het niet als vaderland, wat het voor veel mensen van buitenlandse afkomst wel is.
Maar als land van lekker makkelijk.
Is dat hier niet meer, vertrekken ze. (zeggen ze zelf, heb k niet verzonnen)

Overigens heb ik begrepen dat optie 2 wel gaat, als je maar wilt.
Nu wil men dat alleen simpeler gaan maken.
En dat vind ik dus oke.

Hier wonen, werken enz
Dan ook gewoon Nederlander zijn

Ik snap je wel.

Wat ik al zei, aan de balie komen mensen, praten in het engels. Ik vraag hun 'identification' en krijg een nederlands paspoort onder mijn neus. Dat gaat er bij mij niet in.

Laatst had ik een libanese vrouw met nederlandse nationaliteit. Kwam haar paspoort ophalen, maar haar persoonslijst stond geblokkeerd (Voor ons systeem alles wat wij muteren. Adres, paspoortafgifte, etc.) Dit hield in dat zij ging verhuizen, in dit geval naar Goningen. Dus ik ben met groningen gaan onderhandelen, of wij konden uitreiken en dat groningen het zou muteren. Zo gezegd zo gedaan. Kondigt die vrouw doodleuk aan dat dat niet gaat omdat ze voorgoed naar Libanon vertrekt (Daar bel ik dan een uur voor rond om zaken te regelen..)

Maar er zijn mensen zoals mijn schoonvader en vriend, die de dubbele nationaliteit hebben. Maar gewoon buiten hun uiterlijk, in alles nederlands zijn. Mijn vriend heeft een tintje maar vaak wordt gedacht dat ie 100% nederlands is.
Voor hun scheelt het een heleboel gedoe als ze naar tunesie op vakantie gaan. Wat de verdere voordelen zijn weet ik zo niet, ik ben persoonlijk bang dat als mn vriend terugkeert hij gedwongen t leger in moet.
En persoonlijk zou ik trots zijn op de afkomst van mijn kinderen, net zoals ik trots ben op het nederlandse in hun.

Maar daarom zeg ik ook, de eisen van de inburgering zijn zo belachelijk laag! Het lijkt wel alsof je in het nederlands een brood moet kunnen bestellen, en ja en nee kunnen zeggen en je krijgt de nederlandse nationaliteit. Maak de eisen gewoon strenger!

Als een buitenlandse vrouw 3 jaar is getrouwd met een nederlander, wordt ze nederlandse. Als zij kinderen heeft die binnen die 3 jaar nog géén 18 zijn (zeg maar tot 15 op moment van binnenkomst) naturaliseren zij automatisch mee.
Vaak zie je dan ook scheidingen van huwelijken die exact 3 jaar en een maand duurden.
Die eisen mogen ook wel omhoog, voor je mag naturaliseren vind ik. 5 jaar binnen het huwelijk en 7 jaar buiten een huwelijk bijv.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:21

Gevoelskwestie: de helft van m'n familie is Zwitsers, de andere helft Nederlands. Dat ik in Nederland woon, wil niet zeggen dat ik geen binding heb met Zwitserland.

Zolang iemand anders er geen last van heeft zie ik dus niet in waarom ik die tweede nationaliteit af zou moeten geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:30

Misser schreef:
Gevoelskwestie: de helft van m'n familie is Zwitsers, de andere helft Nederlands. Dat ik in Nederland woon, wil niet zeggen dat ik geen binding heb met Zwitserland.

Zolang iemand anders er geen last van heeft zie ik dus niet in waarom ik die tweede nationaliteit af zou moeten geven.

Als dit Er is geen mooier plekkie, als Utereg m'n stad! je ava onderschrift is voel je je dus aardig betrokken bij de plek waar je woont.
Daar gaat het juist om om die betrokkenheid en de mensen die dat NIET hebben.
Overigens mijn zoon heeft heel bewust nooit Amerikaans staatsburger willen worden, gewoon omdat het gezien de politiek van dat land een heel onveilig paspoort is en hij zich na 7 jaar daar toch meer Nederlander voelt dan Amerikaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 01:21

pairadice schreef:
... Maar ik denk niet dat het voor mensen met een niet-europese nationaliteit altijd gaat om een veblijfsvergunning. Ten eerste kom je van sommige nationaliteiten niet zo snel af (je bent geboren als Marokkaan en je sterft als Marokkaan), en ten tweede kan het feit dat je je oorspronkelijke nationaliteit hebt laten vallen grote problemen opleveren als je je familie in je vaderland wilt opzoeken. Sommige regeringen accepteren niet zonder meer dat iemand zijn nationaliteit laat vallen. Als je daarvoor hebt gekozen hoef je ook niet meer terug te komen.

Maar om wat gaat het dan?
Een Marokaan kan toch gewoon Marokaan blijven? Niemand verplicht hem/haar om de nederlandse nat. aan te nemen?! De enige 2 redenen die ik kan bedenken waarom een Marokaan het nederlands staatsburgerschap aanvraagt, is het daardoor automatisch verkrijgen van een verblijfsvergunnig en het stemrecht. (Ik neem hier "Marokaan" als voorbeeld; dit geldt natuurlijk voor iedere niet-EU burger Knipoog .)
En als ik eerlijk ben, denk ik dat het stemrecht hoogstwaarschijnlijk niet de reden waarom men Ned. staatsburger wil worden Knipoog .