Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
scooby schreef:Er zit misschien wel wat in, mensen met overgewicht hebben een grotere kans op hart- en vaatziekte, diabetes en andere stofwisselingsziekte(metabool syndroom).
Maar dan... wat wordt de parameter om vast te stellen of iemand een ongezond gewicht heeft?
BMI is daar echt geen goed voorbeeld van, het kan geen spiermassa, botmassa en vocht van vetmassa afscheiden. Daarnaast is het een bepaald getal, en is het best mogelijk dat boven dat getal een lichaam nog steeds een gezond gewicht heeft.
Er zijn dan wel andere methoden om vast te stellen dat iemand overgewicht heeft, aan de hand van het vetpercentage( DEXA, onderwaterweging, BODPOD etc.) maar dit is geen goedkope manier en er zijn maar enkele apparaten in Nederland.
Daarnaast komt overgwicht vaker voor onder mensen van een lage sociaal economische status, met de voornaamste reden dat zij onvoldoende van voeding afweten, zouden deze mensen dan een hogere premie moeten betalen?Heeft het niet meer zin om mensen van hun overgewicht af te helpen, dan de premie omhoog te gooien?
Ik denk dat de overheid zich beter kan bemoeien met voorlichting over voeding( worden we nog meer doodgegooid met spotjes van het voedingscentrum),regelgeving wat betreft reclame van ongezonde voeding( chips; geniet maar eet met mate?), en stimuleren van kinderen/ volwassenen om meer te bewegen.
Vanessa24 schreef:scooby schreef:Er zit misschien wel wat in, mensen met overgewicht hebben een grotere kans op hart- en vaatziekte, diabetes en andere stofwisselingsziekte(metabool syndroom).
Maar dan... wat wordt de parameter om vast te stellen of iemand een ongezond gewicht heeft?
BMI is daar echt geen goed voorbeeld van, het kan geen spiermassa, botmassa en vocht van vetmassa afscheiden. Daarnaast is het een bepaald getal, en is het best mogelijk dat boven dat getal een lichaam nog steeds een gezond gewicht heeft.
Er zijn dan wel andere methoden om vast te stellen dat iemand overgewicht heeft, aan de hand van het vetpercentage( DEXA, onderwaterweging, BODPOD etc.) maar dit is geen goedkope manier en er zijn maar enkele apparaten in Nederland.
Daarnaast komt overgwicht vaker voor onder mensen van een lage sociaal economische status, met de voornaamste reden dat zij onvoldoende van voeding afweten, zouden deze mensen dan een hogere premie moeten betalen?Heeft het niet meer zin om mensen van hun overgewicht af te helpen, dan de premie omhoog te gooien?
Ik denk dat de overheid zich beter kan bemoeien met voorlichting over voeding( worden we nog meer doodgegooid met spotjes van het voedingscentrum),regelgeving wat betreft reclame van ongezonde voeding( chips; geniet maar eet met mate?), en stimuleren van kinderen/ volwassenen om meer te bewegen.
Ik denk niet dat de mensen in de lage sociaal economische status ongezonder leven vanwege hun gebrek aan kennis als het gaat om gezonde voeding, maar aan gebrek aan geld voor gezonde voeding.
Het is namelijk zo dat ongezond voedsel veel minder geld kost dan een gezonde prakkie.
Prrrr schreef:Lenn schreef:Hi Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.
En dat maakt het geheel praktisch onuitvoerbaar, wat ik in een eerdere reactie al aangaf.
Om de 'morele' stap verder terug te maken: wat moreel juist is, is afhankelijk van je ideaal. Ga je uit van solidariteit, dan mag je geen onderscheid maken. Ga je in het extreme uit van de eigen verantwoordelijkheid van mensen, dan is het hele instituut verzekeren immoreel.
Kies maar.
Ik denk dat het in onze (welvaarts)maatschappij aanvaard is dat mensen het risico dragen van gedrag waarvan ze de consequenties ten volle kunnen overzien en waarvan ze die consequenties kunnen dragen. Dergelijk gedrag kun je ze aanrekenen. Ga je verder dan dat, dan ga je over een morele grens heen.
Prrrr schreef:Lenn schreef:Oke maar anderzijds is het toch ook raar om anderen op te schepen met jouw kosten?
Het blijft lastig.
Dat is niet raar, dat is het hele systeem van verzekeren: je betaalt allemaal premie, terwijl maar een deel van de verzekerden uit die verzamelde pot voorzieningen nodig heeft. Je scheept elkaar op met de kosten.
Vonnie84 schreef:Maar helaas wordt dat niet volledig vergoed. Mensen moeten bij sommige zorgverzekeraars 100 euro per maand bijbetalen (!!!!) op dat medicijn.
Alsof je kiest voor zo'n kind.
Prrrr schreef:Het probleem is eerder dat mensen door verbeterde behandelmethoden veel langer blijven leven, tegen een veel hogere prijs. Dat levert hele nare ethische problemen op: tegen hoeveel kosten mag iemand een jaar langer blijven leven?
Lepeltje21 schreef:Ik vind het een taak van de overheid om ons te wijzen op de "gevaren" van een dergelijke leefstijl. Uiteindelijk hebben we onze eigen verantwoordelijkheid.
runningkawa schreef:Of nog eerlijker, accijns van gezonde voeding afhalen, zodat iedereen gestimuleerd word gezonde voeding te kopen
runningkawa schreef:Accijnzen op ongezonde voeding vind ik eerlijker dan het eerdere voorstel.
Of nog eerlijker, accijns van gezonde voeding afhalen, zodat iedereen gestimuleerd word gezonde voeding te kopen
runningkawa schreef:Accijnzen op ongezonde voeding vind ik eerlijker dan het eerdere voorstel.
Of nog eerlijker, accijns van gezonde voeding afhalen, zodat iedereen gestimuleerd word gezonde voeding te kopen
russel schreef:Ik ben van mening dat iedereen mag bepalen hoe hij voor zich zelf zorgt, inclusief alles wat ongezond is.
Maar ik ben ook van mening dat de gezondheidszorg en overheid dan mee mag beslissen in eventuele medische zorg. Dus als je ziek wordt van je ongezonde leefwijze waar je natuurlijk een hele grote kans van hebt, mogen zij ook bepalen hoe je daar dan verder mee door gaat.
Ben je ziek geworden, mogen zij ook bepalen wat JIJ zelf gaat doen om beter(der) te worden.
Het is niet eerlijk als je in de wachtkamer zit met iemand die jaaaarenlang flink gepaft heeft, behoorlijk wat overgewicht, ongezond eet, niets doet aan lichaamsbeweging dan het hoogst noodzakelijke en jij zelf wel steeds met je gezondheid bezig bent en daar verantwoording voor neemt. Moet er een keuze gemaakt worden voor wachtlijsten, eventuele verdere onderzoeken, vind ik dat de gezondlevende voorrang heeft. Vind ik dat een arts mag zeggen, "eerst stoppen met roken en drinken, hier heb je je dieet" "Deze onderzoeken gaan we nu doen om een analyse te maken wat er scheelt en verplicht afvallen, dit is je schema voor afvallen en hoe het te doen"! Iemand die daar niet aan mee werkt, kan wat pillen mee krijgen, maar verdere onderzoeken naar oorzaken buiten die ongezonde leefwijze vind ik zinloos. Dan maar alleen symptoombestrijding.
Iemand die zo slordig met zijn lijf omgaat, daarvan ziek wordt, hoeft m.i. niet te verwachten dat alle deuren meteen open gaan en jijzelf lekker zo ongezond verder levende.
runningkawa schreef:Dat is zeker zo Vanessa
grote reclame erop met SUIKERVRIJ, mooi denk je dan als je af wilt vallen.
maar het stikt bijv van het vet...