Dikke mensen moeten meer premie betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Re: Dikke mensen moeten meer premie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:49

Mensen die dik(ker) zijn hebben inderdaad een grotere kans op bepaalde aandoeningen, maar om die mensen dan gelijk meer te laten betalen, gaat m.i. een beetje te ver... Zo kan je de lijn zoals runningkawa als zegt nog verder door trekken.

Ik vind het aan de ene kant goed dat de overheid zo bezig is met onze gezondheid, maar dan zoals scoby zegt. Ik vind het een taak van de overheid om ons te wijzen op de "gevaren" van een dergelijke leefstijl. Uiteindelijk hebben we onze eigen verantwoordelijkheid.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:54

scooby schreef:
Er zit misschien wel wat in, mensen met overgewicht hebben een grotere kans op hart- en vaatziekte, diabetes en andere stofwisselingsziekte(metabool syndroom).

Maar dan... wat wordt de parameter om vast te stellen of iemand een ongezond gewicht heeft?
BMI is daar echt geen goed voorbeeld van, het kan geen spiermassa, botmassa en vocht van vetmassa afscheiden. Daarnaast is het een bepaald getal, en is het best mogelijk dat boven dat getal een lichaam nog steeds een gezond gewicht heeft.
Er zijn dan wel andere methoden om vast te stellen dat iemand overgewicht heeft, aan de hand van het vetpercentage( DEXA, onderwaterweging, BODPOD etc.) maar dit is geen goedkope manier en er zijn maar enkele apparaten in Nederland.

Daarnaast komt overgwicht vaker voor onder mensen van een lage sociaal economische status, met de voornaamste reden dat zij onvoldoende van voeding afweten, zouden deze mensen dan een hogere premie moeten betalen?Heeft het niet meer zin om mensen van hun overgewicht af te helpen, dan de premie omhoog te gooien?

Ik denk dat de overheid zich beter kan bemoeien met voorlichting over voeding( worden we nog meer doodgegooid met spotjes van het voedingscentrum Tong uitsteken ),regelgeving wat betreft reclame van ongezonde voeding( chips; geniet maar eet met mate?), en stimuleren van kinderen/ volwassenen om meer te bewegen.

Ik denk niet dat de mensen in de lage sociaal economische status ongezonder leven vanwege hun gebrek aan kennis als het gaat om gezonde voeding, maar aan gebrek aan geld voor gezonde voeding.
Het is namelijk zo dat ongezond voedsel veel minder geld kost dan een gezonde prakkie.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:57

Vanessa24 schreef:
scooby schreef:
Er zit misschien wel wat in, mensen met overgewicht hebben een grotere kans op hart- en vaatziekte, diabetes en andere stofwisselingsziekte(metabool syndroom).

Maar dan... wat wordt de parameter om vast te stellen of iemand een ongezond gewicht heeft?
BMI is daar echt geen goed voorbeeld van, het kan geen spiermassa, botmassa en vocht van vetmassa afscheiden. Daarnaast is het een bepaald getal, en is het best mogelijk dat boven dat getal een lichaam nog steeds een gezond gewicht heeft.
Er zijn dan wel andere methoden om vast te stellen dat iemand overgewicht heeft, aan de hand van het vetpercentage( DEXA, onderwaterweging, BODPOD etc.) maar dit is geen goedkope manier en er zijn maar enkele apparaten in Nederland.

Daarnaast komt overgwicht vaker voor onder mensen van een lage sociaal economische status, met de voornaamste reden dat zij onvoldoende van voeding afweten, zouden deze mensen dan een hogere premie moeten betalen?Heeft het niet meer zin om mensen van hun overgewicht af te helpen, dan de premie omhoog te gooien?

Ik denk dat de overheid zich beter kan bemoeien met voorlichting over voeding( worden we nog meer doodgegooid met spotjes van het voedingscentrum Tong uitsteken ),regelgeving wat betreft reclame van ongezonde voeding( chips; geniet maar eet met mate?), en stimuleren van kinderen/ volwassenen om meer te bewegen.

Ik denk niet dat de mensen in de lage sociaal economische status ongezonder leven vanwege hun gebrek aan kennis als het gaat om gezonde voeding, maar aan gebrek aan geld voor gezonde voeding.
Het is namelijk zo dat ongezond voedsel veel minder geld kost dan een gezonde prakkie.

Ik denk niet zozeer dat ongezond eten veel goedkoper is dan gezond eten, voor weing geld kan je prima een gezond prakkie op tafel zitten. Ik denk ook dat het ligt aan gebrek aan kennis en gebrek aan middelen om ervoor te zorgen dat men op gewicht blijft. Ik ga bijvoorbeeld naar de sportschool en doe aan paardrijden, mensen met een lager inkomen kunnen dit niet betalen en zullen dus ook minder beweging krijgen (denk ik).

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:13

Ik vind het onzin dat ongezond voedsel minder geld kost dan gezond voedsel.
- Een zak chips kost 35 cent(euroshopper)
- Een appel kost 25 cent

- Een pizza(besteld/ gehaald) kost minimaal 5 euro
- Een stoommaaltijd van de AH rond de 4 euro
(ik raad geen stoommaaltijden aan, maar om even in dezelfde categorie te blijven)

- wit brood, even duur als bruin brood

- Chocoladepasta (400g) 1.19 euro
- Jam (400g) 1.09 euro

Daarnaast wordt er per 50 euro toch vaak 10 euro aan "junkfood" besteed, chips, koekjes, snoep etc.
Voor deze 10 euro heb je een hele hoop groente en fruit!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:37

Nou goed, jullie hebben me overgehaald. Het zal dus niet aan geld liggen. Maar om het aan kennis te wijten durf ik ook niet.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:41

Ik zie het al helemaal voor me hoor Clown
Iedereen die chocolade en peuken koopt wordt op film opgenomen en doorgestuurd naar de AIVD Haha!

Wel een grappige functie voor nieuwe ambtenaren,mensen begluren of ze te veel eten en roken.

(zit me af te vragen hoe vaak ik al gespot ben als ik een familievoorraad peuken insla Clown )

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:46

Ik vind het onzin. Dikke mensen kiezen er echt niet voor om dik te zijn. Die kunnen ook eetstoornissen (wat een ziekte is) hebben. Roken kies je toch echt zelf voor. Van dikke mensen heb ik ook minder last dan van rokers.

Tegenwoordig heb je ook genoeg goedkope winkels en zelfs de duurste (AH) hebben een heel goedkoop huismerk dus lijkt me niet met geld te maken te hebben hoewel er toch uit onderzoek is gekomen dat armere mensen het meest overgewicht hebben. Ik vind zelf dat er genoeg voorlichting is. Op tv bijvoorbeeld zijn er programma's als de afvallers en de voedingswijzer heeft een reclame.

Ik vind dat rokers en dikke mensen allebei geen extra premie hoeven te betalen. Ik val buiten beide categoriën trouwens Knipoog

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:55

Er staat nu al een hoge accijns op tabakswaren, je zou die nog hoger kunnen maken en daar dan geld uit trekken voor de zorg. En hetzelfde voor alle andere bewust ongezonde dingen. Hogere premies voor rokers zijn echt onzin, valt nooit te realiseren. Hoe zou dat ooit gecontroleerd moeten worden? Voor dat geld kan je 1000 rokers 2 jaar aan de beademing leggen Sigaar

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:33

Prrrr schreef:
Lenn schreef:
Hi Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.

En dat maakt het geheel praktisch onuitvoerbaar, wat ik in een eerdere reactie al aangaf.

Om de 'morele' stap verder terug te maken: wat moreel juist is, is afhankelijk van je ideaal. Ga je uit van solidariteit, dan mag je geen onderscheid maken. Ga je in het extreme uit van de eigen verantwoordelijkheid van mensen, dan is het hele instituut verzekeren immoreel.

Kies maar.

Ik denk dat het in onze (welvaarts)maatschappij aanvaard is dat mensen het risico dragen van gedrag waarvan ze de consequenties ten volle kunnen overzien en waarvan ze die consequenties kunnen dragen. Dergelijk gedrag kun je ze aanrekenen. Ga je verder dan dat, dan ga je over een morele grens heen.

Goh, mooi gezegd. Dat lijkt me ook.
Dus als mensen moedwillig teveel eten terwijl ze de gevolgen kennen zouden ze dus de consequenties moeten dragen? Waarom vind je dan nog dat je ze de consequenties alleen aan mag rekenen als ze ze kunnen dragen? Ze konden het toch ook voorkomen?

Prrrr schreef:
Lenn schreef:
Oke maar anderzijds is het toch ook raar om anderen op te schepen met jouw kosten?
Het blijft lastig.

Dat is niet raar, dat is het hele systeem van verzekeren: je betaalt allemaal premie, terwijl maar een deel van de verzekerden uit die verzamelde pot voorzieningen nodig heeft. Je scheept elkaar op met de kosten.

Ohja Gestoord Blond
Maar waarom moet je dan eigenlijk verplicht verzekerd zijn (dan heb ik het niet over WA)? Is dat dan ook weer omdat de overheid ons wil beschermen voor als we ziek worden? Of omdat er anders niet genoeg in het verzekeringspotje zit?

Vonnie84 schreef:
Maar helaas wordt dat niet volledig vergoed. Mensen moeten bij sommige zorgverzekeraars 100 euro per maand bijbetalen (!!!!) op dat medicijn.
Alsof je kiest voor zo'n kind.

Ja, maar dan kan ik ook zeggen: Alsof anderen kiezen voor zo'n kind. Het verzekeringsstelsel legt ons een soort sociale verplichting op die we misschien helemaal niet voelen. Maarja dat maakt het waarschijnlijk nu juist goed.
Wie ziek is en zorg nodig heeft, wil de beste therapie en de beste medicijnen, ongeacht de kosten. Wie gezond is, klaagt al snel dat de premie veel te hoog is.

Prrrr schreef:
Het probleem is eerder dat mensen door verbeterde behandelmethoden veel langer blijven leven, tegen een veel hogere prijs. Dat levert hele nare ethische problemen op: tegen hoeveel kosten mag iemand een jaar langer blijven leven?

Je hebt zelfs ook: Hoeveel euro is een mensenleven waard. Ik heb een artikel liggen waarin zelfs sprake is van rekenen met de waarde van mensenlevens. "Wat mag een rotonde kosten als je daarmee drie mensenlevens kunt sparen?" "Moet je een patiënt van zestig jaar nog een dure harttransplantatie geven?"
Een leven in Pakistan is economisch gezien minder waard dan in Nederland of de VS. Dat komt omdat men in die laatste twee landen letterlijk meer geld over heeft voor het besparen van een mensenleven. Statistisch is een mensenleven in Nederland 2,2 miljoen euro waard.
Dus als de bouw van een rotonde op een gevaarlijk kruispunt duurder is dan 2,2 miljoen en er statistisch één mensenleven mee wordt bepaard, dan kun je het beter niet doen.
Een extra levensjaar van een Nederlander is gemiddeld 80.000 euro waard. Met dat gegeven kunnen ziekenhuisdirecties de gezondheidswinst afzetten tegen de kosten van een ingreep. Zo zijn de kosten van een harttransplantatie economisch gezien alleen maar zinvol als de patiënt in kwestie jonger dan 45 jaar is.
Dit is dan de ene kant van de medaille, en aan de andere kant worden er miljoenen uitgegeven aan terrorismebestrijding, terwijl statistisch maar één keer in de 80.000 jaar iemand in Nederland het slachtoffer wordt van terrorisme.

Maar goed, dat is weer een heel ander punt. Wel interessant trouwens.

Lepeltje21 schreef:
Ik vind het een taak van de overheid om ons te wijzen op de "gevaren" van een dergelijke leefstijl. Uiteindelijk hebben we onze eigen verantwoordelijkheid.

Dat vind ik ook. We moeten onze eigen verantwoordelijkheid houden, niet alleen omat het praktisch niet te doen is, maar ook überhaupt niet toelaatbaar.

Hoe kijken jullie aan tegen accijnzen op ongezonde voeding net zoals bij sigaretten?
Niet kijken of het praktisch toepasbaar is, maar of het te ver gaat..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:37

Accijnzen op ongezonde voeding vind ik eerlijker dan het eerdere voorstel.
Of nog eerlijker, accijns van gezonde voeding afhalen, zodat iedereen gestimuleerd word gezonde voeding te kopen Ja

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:38

runningkawa schreef:
Of nog eerlijker, accijns van gezonde voeding afhalen, zodat iedereen gestimuleerd word gezonde voeding te kopen Ja

Ja maar dan komt er uiteindelijk in totaal minder geld binnen, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:39

runningkawa schreef:

Dat lijkt me een goed idee, zo worden we met zijn allen gestimuleerd om gezonder te eten. Ik denk dat het voor veel dikke mensen ook moeilijk is om af te vallen, want als je veel overgewicht hebt, is het niet makkelijk om af te vallen. Helemaal als je bijvoorbeeld een laag inkomen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:42

Tuurlijk is dat in NL niet de bedoeling, dat wisten we al

Gezondheidszorg word steeds minder, maar elk jaar betalen we meer.
Dat ze maar eens gaan kijken waar het geld over de balk gesmeten word, lijkt me nuttiger dan meer gaan betalen.
Het gaat op..en geen mens weet waaraan.

Uiteindelijk haalt men voordeel om eten goedkoper te maken.
Want algemeen gezien is junkfood goedkoper dan een uitgebreide gezonde maaltijd.
En zo blijft het voor de kleine beurs ook te doen, niet alleen voor de mensen die het toch allemaal makkelijk kunnen. Met duurder maken van ongezond voedsel, komt de kleine beurs nog meer in de problemen. (zou men dan ongezonde mensen ook nog meer premie laten betalen, vraag ik me af waarvan)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:42

Ik denk dat we al een heel eind komen als de voedingsindustrie een echt eerlijk aangeeft wat er nou werkelijk aan zooi in de producten zit. Zo kunnen mensen veel betere keuzes maken. Er zijn ontzettend veel dingen die heel gezond lijken, maar als je weet wat er nou precies in zit, dan kom je erachter dat het eigenlijk helemaal niet zo gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:43

Dat is zeker zo Vanessa

grote reclame erop met SUIKERVRIJ, mooi denk je dan als je af wilt vallen.

maar het stikt bijv van het vet...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:44

runningkawa schreef:

en die accijns dan weer uitgeven aan de gezondheidszorg!
Mogen ze van mij doen!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:45

Daar kan ik inderdaad ook wel beter mee leven dan een verhoging van de verzekeringspremie. Als iedereen premie zou moeten gaan betalen naar de verwachte kosten, dan kan ik denk ik ook wel opdoeken. Als je een chronisch probleem hebt ( in mijn geval bijvoorbeeld hartklachten ) moet je al op heel veel fronten meer betalen. En wie gaat bij zo'n verzekering de schuldvraag dan beoordelen. Heeft een actieve sporter, die door een ongeval in een rolstoel komt en daardoor aankomt, net zoveel schuld aan zijn of haar overgewicht als iemand met een psychisch probleem, dat wordt weggegeten.
Als je nu al kijkt hoe lastig het is om met een chronisch probleem bijvoorbeeld een levensverzekering af te sluiten ( ondergetekende betaald 300% extra premie, en is ook nog eens niet verzekerd als de dood het gevolg is van de eerder bekende hartklachten ), ben ik bang dat het voor heel veel mensen bijna niet meer te doen is om straks een aanvullende ziektekostenverzekering af te sluiten ( waarvoor de verzekeringen je immers niet meer voor hoeven aan te nemen ) en de mensen die het het meest nodig hebben, juist veel zelf moeten gaan betalen.
De regering heeft als taak de gezondheidszorg betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. Door de premies te verhogen, voldoen ze niet aan deze taak. Ze kunnen beter een gezonde leefstijl stimuleren door andere maatregelen, of deze opleggen aan de verzekeringsmaatschappijen ( bijvoorbeeld sporten en gezond eten aantrekkelijk maken ).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:56

russel schreef:
Ik ben van mening dat iedereen mag bepalen hoe hij voor zich zelf zorgt, inclusief alles wat ongezond is.

Maar ik ben ook van mening dat de gezondheidszorg en overheid dan mee mag beslissen in eventuele medische zorg. Dus als je ziek wordt van je ongezonde leefwijze waar je natuurlijk een hele grote kans van hebt, mogen zij ook bepalen hoe je daar dan verder mee door gaat.

Ben je ziek geworden, mogen zij ook bepalen wat JIJ zelf gaat doen om beter(der) te worden.

Het is niet eerlijk als je in de wachtkamer zit met iemand die jaaaarenlang flink gepaft heeft, behoorlijk wat overgewicht, ongezond eet, niets doet aan lichaamsbeweging dan het hoogst noodzakelijke en jij zelf wel steeds met je gezondheid bezig bent en daar verantwoording voor neemt. Moet er een keuze gemaakt worden voor wachtlijsten, eventuele verdere onderzoeken, vind ik dat de gezondlevende voorrang heeft. Vind ik dat een arts mag zeggen, "eerst stoppen met roken en drinken, hier heb je je dieet" "Deze onderzoeken gaan we nu doen om een analyse te maken wat er scheelt en verplicht afvallen, dit is je schema voor afvallen en hoe het te doen"! Iemand die daar niet aan mee werkt, kan wat pillen mee krijgen, maar verdere onderzoeken naar oorzaken buiten die ongezonde leefwijze vind ik zinloos. Dan maar alleen symptoombestrijding.

Iemand die zo slordig met zijn lijf omgaat, daarvan ziek wordt, hoeft m.i. niet te verwachten dat alle deuren meteen open gaan en jijzelf lekker zo ongezond verder levende.

Ik ga hier helemaal in mee! iedereen moet het zelf weten, maar zoals boven vermeld had ik het niet beter kunnen omschrijven.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:02

Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met dit soort dingen, ik word er echt behoorlijk giftig van! Dat betuttelende gedoe, ik maak zelf wel uit hoe ik met mijn lichaam omga!

Bovendien, de levensverwachting van een rokende, drinkende vetzo is uiteraard lager dan die van een gezond iemand. Moet je kijken wat dat allemaal kost aan AOW, die gezonde bejaarden. Clown

Bovendien, als we rokers en drinkers gaan belasten (wat de overheid al doet, heet accijns) moeten we ook dikke mensen en mensen die aan stress lijden extra gaan belasten.
Ziekte nr 1 is hart- en vaatziektes die ook ontstaan door stress en werkdruk.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:06

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:31

Dat vind ik helemaal geen slecht idee.
Als rokers het moeten waarom mensen met overgewicht dan niet?
Verder vind ik dat de overheid zich er zeker mee mag bemoeien, zij zijn immers degene die ervoor zorgen dat er ziekenhuizen zijn.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:02

runningkawa schreef:
Dat is zeker zo Vanessa

grote reclame erop met SUIKERVRIJ, mooi denk je dan als je af wilt vallen.

maar het stikt bijv van het vet...

Deze dingen zijn dan ook binnenkort verboden, evenals 0% vet op snoep zetten waar veel suiker inzit.
Ik weet niet precies vanaf wanneer deze regelgeving ingaat/ in is gegaan, heb de warenwet niet in mijn bezit

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:05

Het zou perfect zijn als er een sticker op ieder voedselverpakking zou staan met een keurmerk dat het gezond is. Zo is het voor iedereen heel duidelijk te zien of iets gezond is of niet. Kies je uiteindelijk toch voor ongezonde dingen, dan is dat je eigen keus.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:13

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:19

Hahahahahaha heb ik weer met m'n grote mond! Haha!
Nou goed, misschien moet ik eens beter gaan kijken als ik boodschappen doe Haha!