Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:28

Een van de redenen dat ik nooit kinderen heb gewild, is omdat ik uit mijn eigen jeugd altijd de boodschap van mijn ouders heb mee gekregen dat kinderen krijgen en hebben een grote ellende is. Ze kosten geld en vergallen je leven, dat is wat mijn ouders altijd uitdroegen naar mij en mijn zus toe. Mijn zus was een ongelukje en mijn ouders moesten trouwen, mijn moeder was 18 toen ze zwanger raakte. Tegen mij heeft ze een paar maal gezegd dat iedereen in die tijd toch echt wel verwachte dat je nog een tweede kreeg, dus hebben ze mij er maar bij “genomen”. Mijn zus en ik waren altijd bang voor mijn moeder, ze was net een sergeant Marjoor. Ze was meestal chagerijnig en het leek soms wel of ze echt alleen maar kon snauwen, ontevreden zijn en ons kort houden. Het gaf altijd een onveilig gevoel en gaf veel stress en ik maakte daarom dat ik zoveel mogelijk van huis was of in mijn kamer zat. Als mijn moeder in de buurt was, dan was je continu bezig onzichtbaar en onhoorbaar te zijn en te peilen in wat voor stemming ze weer was. Mijn vader was altijd gestresst en vermoeid van zijn werk en wilde thuis het liefst met rust worden gelaten. Mijn moeder zat ook vaak op mijn vader te vitten. Mijn ouders waren dus voornamelijk met zichzelf bezig en niet zo zeer met ons. Van ons wilden ze zo weinig mogelijk last hebben en zo weinig mogelijk kosten.
Doordat mijn zus en ik dus altijd behoorlijk kort zijn gehouden, vaak klussen moesten doen, veel negatief commentaar kregen en zelden positief commentaar en onze aanwezigheid altijd als een last werd ervaren, krijg je daar toch wel een knauw van. Het is niet zo dat we vaak een klap kregen, maar geestelijk was het behoorlijk zwaar. Er was thuis geen plek, geen uitlaatklep voor je eigen emoties, voor zover je nog in staat was die te voelen, omdat je ze ver weg stopte. Blijkbaar zaten mijn ouders zelf nooit lekker in hun vel en hadden ze misschien liever geen kinderen gehad. Puberen heb ik niet gedaan, dat durfde ik niet, want je moest altijd gedwee zijn en geen eisen stellen en zo gedroeg ik me dan ook braaf. Mijn assertiviteit was natuurlijk vrijwel nul en ik was behoorlijk mensenschuw. Ik heb er nooit met mijn ouders over gesproken, mijn zus heeft het geprobeerd, maar toen voelden onze ouders zich zo enorm aangevallen. Dus ik heb het niet eens geprobeerd er met ze over te praten. Nu we volwassen zijn, is de verstandhouding toch anders geworden.
In ieder geval heeft mijn jeugd er voor gezorgd dat ik bang was ook zo te worden als mijn ouders als ik kinderen zou krijgen of dat ik misschien over me heen zou laten lopen. Vooral in tijden dat je al niet lekker in je vel zit en dat zit je vaak als je zo’n jeugd hebt gehad. Omdat je ook wel hoort dat mensen die in hun jeugd mishandeld zijn heel vaak dit ook met hun eigen kinderen gaan doen later. Het is heel moeilijk om een eigen weg in te slaan zonder je eigen verleden mee te laten spelen in veel dingen en zonder continu te worden verscheurd door twee gedachten. De verscheurdheid tussen wat je zelf wilt en wat iedereen om je heen van je verlangt of misschien wel zou kunnen verlangen. Het gevoel dat je anderen op de eerste plaats moet laten komen en je jezelf weg moet cijferen, dat je niet veel waard bent. Dat kost altijd veel energie en je reageert nog vaak vanuit een verkeerd gezichtspunt, omdat dat is gekleurd door je verleden.
Het is heel moeilijk voor jezelf een duidelijke lijn te trekken wat een “normale” verstandhouding is tussen mensen, volwassenen en kinderen. Maar blijkbaar vinden dus veel anderen ook dat veel kinderen tegenwoordig worden verwend en ligt het niet alleen aan mijn gezichtspunt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:34

HimYar:

Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn en is ook de reden dat ik mijn ouders al 3 maanden niet meer gezien heb - ik heb na 32 jaar eindelijk gedurft "het te zeggen".

Dus ik snap jouw twijfels daarin zeker wel.

Ach gut

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:37

Barmat schreef:
HimYar:

Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn en is ook de reden dat ik mijn ouders al 3 maanden niet meer gezien heb - ik heb na 32 jaar eindelijk gedurft "het te zeggen".

Ach gut

Ach, 3 maanden is niets, ik heb ze al 3 jaar niet meer gezien terwijl ze nog geen 10 kilometer bij me vandaan wonen Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:38

odetteke schreef:
Barmat schreef:
HimYar:

Ach gut

Ach, 3 maanden is niets, ik heb ze al 3 jaar niet meer gezien terwijl ze nog geen 10 kilometer bij me vandaan wonen Haha!

Die 3 jaar komen er ook nog wel hoor Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:40

Ik zie die van mij nog wel, maar heb in het verleden wel eens overwogen ermee te kappen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:45

Himyar schreef:
Ik zie die van mij nog wel, maar heb in het verleden wel eens overwogen ermee te kappen.

Misschien dat het voor jou wel beter zou zijn.... ook al doet het toch altijd pijn, tenminste bij mij wel. Mijn ouders zijn waardeloos, toen ik geopereerd was kwamen ze twee dagen er na op bezoek, om mij vervolgens zó veel stress en verdriet te bezorgen dat voor mij de maat vol was - ik heb ze een hele lange brief gestuurd met mijn verhaal en ook met verwijten, in de hoop eens iets in ze los te maken en dat is gelukt - ik hoor niks meer van ze, in hun ogen ben ik waarschijnlijk "dood".

Het zij zo, ik begin eindelijk rust te vinden in mijn leven, en dat is ook heel wat waard.

Ik ben dankbaar dat ze mij hebben grootgebracht, en dat ik materieel gezien niks te kort ben gekomen. Voor al het andere..... vergeef ik ze niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:54

Toen ik 21 was, had ik knobbeltjes in mijn borst, deze moesten worden verwijderd, want het kon eventueel kwaadaardig zijn. Mijn ouders waren elkaar aan het troosten (omarmen), ik zat in de zelfde ruimte, maar aan mij werd geen aandacht besteed. Ik was gewoon een ding, een bezit waaraan iets “stuk” was, ze waren alleen met zichzelf bezig. Zo voelde het, voor zover ik in staat was iets te voelen. Ze hebben op twee plekken die knobbeltjes weg gehaald en gelukkig was het iets goedaardigs.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:02

Himyar: heftig verhaal hoor klinkt al een zware jeugd voor een kind die geen kind kan zijn Verdrietig . en je laatste post bah joh dat komt denk ik erg hard aan Ach gut
Het meedragen van dingen uit je verleden telt zeker zwaar door in de rest van je leven en kan me voorstellen dat je dan bewust kiest voor geen kinderen.
Wat ik wel mooi vind heel veel wat ouderen onder ons hebben het maar over vroeger toen ik .......
Weet nog wel dat toen mijn moeder of oma dat tegen me zei dat ga ik later als ik ooit kinderen krijg niet zeggen .
Nu ben ik moeder van een zoon van bijna 9 jaar en het ligt idd regelmatig op het puntje van mijn tong Knipoog .
Het gaat vooral over het " verwend " zijn en de normen en waarden die zeker zij veranderd maar ook " vroeger" had je daarin verschillen.
De tijden veranderen dat is logisch en daarin veranderen wij ook dus je moet het denk ik niet vergelijken met toen wij klein waren dat gaat niet meer.
Mijn ouders zijn altijd duidelijk geweest in wat wel en niet kan en dat voer ik ook door in mijn opvoeding naar mijn zoontje duidelijkheid .
Dat was iets waar ik me als kind prettig bij voelde !!
Daarbij hadden wij het vroeger best goed en ben in die zin dan best verwend geweest maar wel blij met wat ik kreeg .
Veel kinderen hebben onvrede lijkt het dat kan door veel verschillende dingen komen maar denk dat het belangrijkste is dat een kind een thuis heeft ergens waar hij zich veilig voelt .
We hebben het ook allemaal druk en dan past een gezinsleven er soms maar moelijk tussen maar ook toen ik klein was zag ik dat om me heen dus volgens mij niks nieuws onder de zon .
Alleen we worden ouder dus het valt ons meer op , daarbij heb ik er bewust voor gekozen parttime te werken zodat ik er kan zijn en tijd heb voor mijn zoontje .
Zie hier om me heen wel kinderen van zijn leeftijd die als ze vrij zijn hele dagen alleen zijn omdat beide ouders druk met hun werk zijn geen verwijt soms is de situatie niet anders .
Maar zou daar zelf als het niet hoeft niet snel voor kiezen een kind wil ook op iemand terug kunnen vallen .

Tja dus of ik vindt dat ze nu meer verwend zijn ik weet het niet er kan gewoon meer doordat er meer mensen samen werken de tijden zijn gewoon anders dus ook de kinderen veranderen maar vergeet niet ook wij veranderen !!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:04

Ik denk dat het voor een groot deel komt doordat men, volwassenen en kinderen vroeger veel meer respect hadden.
Welke tiener staat op voor iemand die ouder is dan hij zelf in de bus e.d., wie laat nog iemand voor in een lange rij bij de supermarkt als die ander alleen maar een pakje boter hoeft af te rekenen.
Of helpt iemand de boodschappen inladen die dat zelf niet kan?

Een ander oorzaak is de geografische plek van je jeugd denk ik, kinderen die in de stad of een nieuwbouw wijk opgroeien met weinig ruimte en afleiding thuis, zullen ze heel anders ontwikkelen dan kinderen van het platteland.
Ook het hebben van (huis)dieren lijkt mij nuttig voor kinderen; ze leren dan toch een vorm van verantwoordelijkheid.

Verder denk ik dat wanneer één van je ouders thuis is, bij thuiskomst uit school ook van onschatbare waarde voor een kind is. Naschoolse opvang klinkt allemaal hartstikke mooi en zorgt er ongetwijfeld voor dat de kinderen minder rond hangen, maar thuis komen kan en mag op dat moment nog niet. Paps en mams moeten werken.

Wij hebben zelf geen kinderen, gelukkig wel neefjes en een nichtje, maar zij worden met strakke hand, maar zeer liefdevol door mijn broer en schoonzusje opgevoed.
En ondanks dat zijn ze stikgelukkig.
Als ze bij ons zijn probeer ik ze bovenstaande dingen wel bij te brengen; niet dat hun ouders dat niet doen.

Ook horen we weleens de meest bizarre verhalen over basisschoolkinderen van vrienden van ons die voor de klas staan. Zowel over de onderbouw als over de bovenbouw, kinderen van 10-12 jaar die op school aan elkaar vertellen dat ze wel toe zijn aan sex e.d.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:17

Citaat:
De tijden veranderen dat is logisch en daarin veranderen wij ook dus je moet het denk ik niet vergelijken met toen wij klein waren dat gaat niet meer.

Maar het inbrengen van normen en waarden is iets wat er nu vaak niet meer in zit, terwijl (ook al zijn die normen en waarden misschien veranderd ten opzichte van vroeger) dat toch wel heel erg belangrijk is. Dat was vroeger, maar dat is zeker nu ook nog zo, dus in dat opzicht kun je het weer wel vergelijken.

Mijn ouders hebben mij vroeger (en nu nog) veel gegeven, maar hebben me ook aangeleerd om het niet als vanzelfsprekend te zien en het te waarderen en er dankbaar voor te zijn. Dat is denk ik iets wat nu mist in de opvoeding van veel kinderen. Er wordt wel gegeven maar er wordt niet meer verteld / geleerd hoe om te gaan met alles wat ze krijgen.
Zelfs kleine dingen zoals 'dank je' zeggen als je iets krijgt of krijgt aangeboden. Ik zeg altijd dank je als ik zelfs maar een kop koffie aangeboden krijg van bv een collega, zelfs als ik het niet hoef. Klinkt heel stom maar er zit voor mij een groot verschil tussen 'Wil je koffie? -Nee.' en 'Wil je koffie? - Nee bedankt. ' Het klinkt veel vriendelijker en het getuigd toch van een beetje dankbaarheid ipv een vanzelfsprekendheid. Bij kinderen zit dat er gewoon vaak niet meer in, daar kun je een kind niet de schuld van geven, dat ligt bij de ouders, maar als ze bij de slager voor een plakje worst geen dank je wel zeggen en mam of pap zegt er ook niets van dan ligt het bij mij toch op het puntje van mijn tong om te zeggen "Wat zeg je dan?!"

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:22

Chans - ik heb dat ook. Ik zeg altijd dank je wel en alsjeblieft, ook zelfs tegen mn vriend!
Ik vind het niet meer dan normaal en erger mij ook aan kids die iets krijgen en dan niks terugzeggen.

Mijn eigen neefjes doen dat ook - bij verjaardagen rukken ze het cadeau uit je handen en zeggen niks. Ik heb het dus een keer teruggepakt en gezegd: "Als jij mij geen hand wilt geven en dank je wel kunt zeggen als ik speciaal voor jou een cadeau meeneem, dan neem ik het lekker mee terug naar huis" En dan ben je hard.... Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:23

[quote="Gitta"]
Himyar: heftig verhaal hoor klinkt al een zware jeugd voor een kind die geen kind kan zijn Verdrietig . en je laatste post bah joh dat komt denk ik erg hard aan Ach gut
Het meedragen van dingen uit je verleden telt zeker zwaar door in de rest van je leven en kan me voorstellen dat je dan bewust kiest voor geen kinderen.
quote]

Het probleem is dus dat ik een hele tijd lang mezelf kan zitten wegcijferen en als een lijdend voorwerp door hobbel in een rotsituatie, maar dat onderhuids op een gegeven moment mijn woede en frustratie groeit en groeit. Soms komt die er dan wel een keer uit, soms ook niet. En je voelt je vaak zo machteloos en kwetsbaar of je het nou het werkelijk bent of niet. En dan die eeuwige schuldgevoelens over van alles en nog wat. Poeh, het is nog steeds niet altijd makkelijk nee.
Soms reageer je veel te tam en lijdend en een andere keer kan je wel te fel reageren. En je vraagt je bij alles steeds weer af wat nou wel je recht is en wat niet, waar een ander gewoon simpel doet en niet zoveel na denkt. Ik heb altijd behoorlijk veel stress, zou kunnen dat dat voort vloeit uit mijn verleden. Of misschien zit het in mijn genen, wie weet.
Maar omdat ik dus altijd een heel verlegen, bescheiden kind was wat heel veel aan het tekenen en lezen was, zoveel mogelijk probeerde braaf te zijn, dan kan het soms heel schokkend zijn om kinderen tegen te komen die zo heel anders zijn dan je zelf vroeger was.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:24

Ik voel me wel verwend. Heb scooter gekregen voor mijn verjaardag, mijn ouders betalen verzekering, benzine, reparatie kosten enz.. Ook ben ik laatst aangereden en was mijn scooter zowat total-loss.. heb nieuwe gekregen enz.. Heb een paard gekregen, ouders betalen hoefsmid, da enz. Deel van de stalling betaal ik wel zelf. Maar laat ook de honden vaker uit, hoef wel niks te doen in huishouden, maar zou echt geen vregge ( hoe schrijf je dat nou Tong uitsteken ) mond hebben ofzo.. :|

Heb trouwens even de laatste pagina doorgelezen. Ik zeg ook altijd eigenlijk Dankje wel, alsjeblieft enz. Ik vind het echt associaal als iemand je bijv bij de kassa voorlaat gaan en je niet eens dankje wel ofzo zegt Nors opkijken
Laatst bijgewerkt door xJurdyWonanx op 09-11-06 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:26

tienus63:Dat stukje resect ben ik zeker met je eens maar zoals je het al zegt is dat niet alleen bij de kinderen een probleem maar lijkt me meer een probleem van de gehele maatschapij !!

Dat stukje over het hebben van een verantwoordelijk vind ik zeker waar en of dit idd een huisdier is of op een andere wijze denk dat dit zeker heel belangrijk is.
Hier is mijn zoontje verantwoordelijk voor het eten geven van alle dieren s,morgens tuurlijk onder toeziend oog van mij maar hij begrijpt heel goed als hij ze geen eten geeft zelf pakken kunnen ze het niet dus hoef hem er maar zelden aan te herinneren .

Denk dat het zo en zo belangrijk is dat kinderen in het huis een handje meehelpen en daar ook bepaalde taken hebben .

Chans: Dat is zeker waar maar lees hier al in meer verhalen dat die normen en waarden vaak al in hun eigen jeugd ook niet goed is bijgebracht .
Kom je weer op wat ik net zei je geeft toch dingen door vanuit je eigen jeugd dat niet alles meer gelijk is blijft een feit maar als je de normen en waarden niet hebt mee gekregen geef je ze denk ik ook niet door og iig minder dan iemand waarbij daar op gehamerd is .
Dat stukje over dank je ben ik met je eens eerste woordje wat mijn zoontje kenden naast mama papa was dank .
Hoor je nog maar weinig en dat gaat al vroeg mis had hier pas de dochter van mijn vriendin dus geef ze allebei een koekje en ze zegt niks dus ik zeg wij zeggen altijd dank je wel of weg gaan zonder gedag te zeggen .Dat zijn idd wel dingen die vaak vergeten worden !!

Dat over het basis onderwijs baart me wel zorgen hoor hier ook wel eens dingen waarvan ik denk pfft zo jong waar komt dat vandaan.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:30

Himyar schreef:
Gitta schreef:
quote]

Het probleem is dus dat ik een hele tijd lang mezelf kan zitten wegcijferen en als een lijdend voorwerp door hobbel in een rotsituatie, maar dat onderhuids op een gegeven moment mijn woede en frustratie groeit en groeit. Soms komt die er dan wel een keer uit, soms ook niet. En je voelt je vaak zo machteloos en kwetsbaar of je het nou het werkelijk bent of niet. En dan die eeuwige schuldgevoelens over van alles en nog wat. Poeh, het is nog steeds niet altijd makkelijk nee.
Soms reageer je veel te tam en lijdend en een andere keer kan je wel te fel reageren. En je vraagt je bij alles steeds weer af wat nou wel je recht is en wat niet, waar een ander gewoon simpel doet en niet zoveel na denkt. Ik heb altijd behoorlijk veel stress, zou kunnen dat dat voort vloeit uit mijn verleden. Of misschien zit het in mijn genen, wie weet.
Maar omdat ik dus altijd een heel verlegen, bescheiden kind was wat heel veel aan het tekenen en lezen was, zoveel mogelijk probeerde braaf te zijn, dan kan het soms heel schokkend zijn om kinderen tegen te komen die zo heel anders zijn dan je zelf vroeger was.

Dat geloof ik gelijk en vast zit er ook een gedeelte in je genen maar zeker ook in je opvoeding .
Heb dat zelf in huis gelukkig nooit mee gemaakt daarintegen ben ik van mijn 9e tot mijn 12e ontzettend gepest omdat ik buiten lang ook nog eens flink aan de maat was.
Moet wel zeggen dat dat een flinke deuk meegeeft en ik er goed op let of mijn zoontje hier geen last van heeft is dan wel niet dik maar dat weegt zwaar voor mij . Heb het vooral op de basisschool erg slecht gehad en dat werkte zeker ook door in de opvolgende jaren . Alles wat je zo jong meekrijgt aan negatief zelfbeeld blijft je heel sterk bij merk ik nu nog dus begrijp je op dat vlak helemaal !!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:32

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Ik voel me wel verwend. Heb scooter gekregen voor mijn verjaardag, mijn ouders betalen verzekering, benzine, reparatie kosten enz.. Ook ben ik laatst aangereden en was mijn scooter zowat total-loss.. heb nieuwe gekregen enz.. Heb een paard gekregen, ouders betalen hoefsmid, da enz. Deel van de stalling betaal ik wel zelf. Maar laat ook de honden vaker uit, hoef wel niks te doen in huishouden, maar zou echt geen vregge ( hoe schrijf je dat nou Tong uitsteken ) mond hebben ofzo.. :|

Maar je hebt wel respect voor je ouders en blaft ze niet af of gaat schuimbekken omdat je zin niet krijgt !!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:33

Gitta schreef:
Tr3z3l_l0v3r schreef:

Maar je hebt wel respect voor je ouders en blaft ze niet af of gaat schuimbekken omdat je zin niet krijgt !!

Dan ben je weliswaar enorm verwend, maar tenminste fatsoenlijk en dat is heel wat anders!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:35

idd, zou echt niet durven. Soms als ik ff kwaad ben ofzo dan zit ik wel wat in mezelf te mompelen ofzo. Dan ga ik gewoon naar boven en dan is het goed. Zou echt niet gaan schreeuwen of iets tegen mijn ouders. Ben echt blij met wat ik allemaal krijg. Ken genoeg vriendinnen die het niet zo goed hebben, die zeggen dan iedere keer als ik weer eens wat krijg, je moet blij zijn met zulke ouders. En dat ben ik ook echt. Mag alles van ze, tenminste de normale dingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:36

Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar ik hoorde laatst een reclame van een keukenfabrikant..
Op de achtergrond hoor je kinderen met de keukenkastjes slaan. De visitemevrouw vraagt wat het is. De moeder antwoord dat het de kinderen zijn die met de keukenkastjes spelen. De visitemevrouw zegt "WAT? Zijn ze nu helemaal!!!!". De moeder zegt "Och, laat ze maar, de kastjes kunnen ertegen".

het gaat om de kwaliteit van de keukenkastjes in deze, maar het illustreerd wel een beetje wat mijn ervaring is. Dat er VEEL te veel goedgevonden wordt van kinderen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:43

Cer: Tja of er echt veel te veel goed gevonden wordt weet ik niet zie ook wel eens dingen gebeuren dat ik denk pfft gaat bij mij niet gebeuren .
Maar dat had ik al met mijn zus bij mij is naar boven naar boven heb ik geleerd doordat de kinderen van mijn zus altijd op de trap bleven zitten en ik altijd riep stuur ze nou eens echt naar boven ( mijn zus is 12 jaar ouder dan mij) .
Mijn zus zei dan wacht maar als jij kinderen hebt daar lachen we nu nog wel eens om ja zusje zegt ze dan bij jou is naar boven ook echt naar boven Knipoog
Uit eindelijk zijn haar kinderen nu uitgegroeid tot 2 volwassen en leuke lieve mensen maar blijf erbij dat dat vroeger was en nu nog .

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:57

Gitta schreef:

Chans: Dat is zeker waar maar lees hier al in meer verhalen dat die normen en waarden vaak al in hun eigen jeugd ook niet goed is bijgebracht .
Kom je weer op wat ik net zei je geeft toch dingen door vanuit je eigen jeugd dat niet alles meer gelijk is blijft een feit maar als je de normen en waarden niet hebt mee gekregen geef je ze denk ik ook niet door og iig minder dan iemand waarbij daar op gehamerd is .
Dat stukje over dank je ben ik met je eens eerste woordje wat mijn zoontje kenden naast mama papa was dank .
Hoor je nog maar weinig en dat gaat al vroeg mis had hier pas de dochter van mijn vriendin dus geef ze allebei een koekje en ze zegt niks dus ik zeg wij zeggen altijd dank je wel of weg gaan zonder gedag te zeggen .Dat zijn idd wel dingen die vaak vergeten worden !!

het is zeker waar dat er hier al verhalen staan waarin de normen en waarden in de jeugd niet zijn bij gebracht. Hoewel ik het idee krijg dat bij die mensen die dat in hun jeugd gemist hebben de normen en waarden toch wel goed zitten op dit moment. Daar zullen ze dan zelf aan gewerkt hebben denk ik en dat is knap!
Maar 'vroeger' werd er meer op gelet dat normen en waarden juist wel bijgebracht werden dan tegenwoordig. En was het 'normaal' dat er met twee woorden gesproken werd, netjes dankjewel etc. Uitzonderingen zoals hierboven al genoemd, daargelaten natuurlijk. Tegenwoordig lijkt het meer 'normaal' om kinderen maar de zin te geven en de discipline en dankbaarheid achterwegen te laten. Ook hier zullen weer ouders bij zitten die dat vroeger nooit meegekregen hebben van thuis, maar het merendeel zal er echt wel mee bekend zijn en is het gewoon gemakzucht.

Overigens word er hier ook nooit weggegaan zonder gedag te zeggen. Het zijn vaak zulke kleine dingen die al verschil maken en die toch vergeten worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:07

En ook op school... De leraar wordt geroepen bij de voornaam. Dat is op zich geen probleem, maar bij de meeste leraren die dat goed vinden, mis ik een stukje respect van de leerlingen tegenover die leraar.
Alsof ze samen hebben geknikkerd Clown
Natuurlijk niet bij allemaal, voor men zich gaat verdedigen ofzo.
Je leert beter van iemand waar je respect voor heb, vind ik en dat mis ik nu bij veel kinderen.
U is ook "verleden tijd" helaas. Kinderen voelen zich heilig, omdat de ouders zo
omgaan met hun kinderen, is mijn idee.
Nogmaals niet allemaal!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:26

Soms lijken het gedrag van verwende kinderen en kinderen die in slechte omstandigheden zijn opgegroeid nogal op elkaar.
www.havenstedenwijk.edu.almere.nl/Gedra ... nissen.doc
Deze kinderen hebben moeite om een afhankelijke positie in te nemen. Met volwassenen gaan ze een horizontale relatie aan. Als er eisen gesteld worden, is het verzet groot. In relatie tot volwassenen kunnen ze niet tegen kritiek en tegen correcties.
Ze bouwen een pantser op, waardoor ze voor volwassenen moeilijk toegankelijk zijn. Ze willen overheersen, zeker naar andere kinderen toe en hebben de neiging alles onder controle te willen houden.
Het relationele functioneren van deze kinderen staat teveel onder invloed van de directe behoeftebevrediging, waarbij er te weinig oog is voor de belangen van de ander. Hun gedrag wordt niet meer bijgestuurd door wat voor de ander belangrijk is.
De primaire kenmerken van de gedragsstoornis zijn:
• gericht op directe behoeftebevrediging
• sterk egocentrisch: geen rekening houden met de belangen van de ander
• tonen weinig of geen emoties
• gering probleembesef
• gevoelig voor kritiek, grote krenkbaarheid, prikkelbaarheid
• verbale en fysieke agressiviteit naar mensen (vechten, schelden), dieren en dingen (vernieling)
• slecht luisteren
• anderen uitdagen en treiteren
• onverschilligheid in taakopvatting en in sociale relaties
• liegen
• stelen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:03

Ik heb niet het idee dat verwennen het probleem is. Het probleem ligt hem in de aandacht.
Liefde en aandacht is namelijk niet te koop.

2 oudergezinnen, beiden aan het werk, komen uit het werk nog even snel boodschappen doen, kind uit de dagopvang halen, eten klaarmaken, eten, huishouden doen..... en wanneer krijgt nu het kind eens aandacht? Die krijgen playstations, tv's computers, vanalles om maar bezig te zijn en vooral geen tijd vragen van pa en ma. die hebben immers de hele dag moeten werken en hebben nu even geen tijd. Tenzij natuurlijk het kind vervelend doet, dan kan er nog even snel tijd gemaakt worden voor een grote mond of een pak slaag.

Bij een 1 oudergezin gaat het meestal al niet anders, maar die heeft geen keus. Vanaf dat het kind 5 jaar is moet je namelijk gaan werken voor je inkomen.

Kijk en zo kom je dus aan die vervelende kinderen. Wanneer krijgt het kind eens een beetje positive aandacht? Daar is gewoon geen tijd voor. Op een gegeven moment leert het kind alleen maar vervelend te zijn want die grote mond, of klap is immers wel aandacht.

Probleem kind met ADHD? Ook typisch iets van deze tijd. Vroeger was je gewoon een druk kind, tegenwoordig moeten er pillen in gestopt worden om ze rustig te krijgen.

Het ligt niet aan de kinderen! Die worden hetzelfde geboren als 30, 40 of 50 jaar geleden. Het ligt aan de opvoeding en de tijd die daar (niet) in gestoken wordt.

Ik heb mijn kids ook "verwend" dat wil zeggen als ze iets wilden hebben én ik had er geld voor, dan kwam het er ook. Want ik had het immers als kind niet gehad, en ik wou het voor de mijne anders doen. Ik kan je vertellen dat ik heerlijke kinderen heb.

Puperen is ook een term die eigenlijk geldt voor ouders. Het kind wil volwassen worden, maar de ouder wil het kind onmondig laten, dus niet luisteren en vooral niet openstaan voor de ideeën van het kind. Wat kan zo'n snotneus nou weten? Nou geloof me vaak hebben ze het nog beter uitgedacht dan menig volwassene. Okee ze kunnen wel eens vreemde ideeën hebben, maar daar komen ze dan vanzelf ook achter hoor.

Als kinderen tegenspreken, hebben ze gewoon een andere mening. Daar kan altijd over gesproken worden toch? Wat ik ook fout vind is het kind constant behoeden voor het maken van fouten. Laat hem lekker zijn fouten maken! Daar leren ze van!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:11

superwoman schreef:
En ook op school... De leraar wordt geroepen bij de voornaam. Dat is op zich geen probleem, maar bij de meeste leraren die dat goed vinden, mis ik een stukje respect van de leerlingen tegenover die leraar.
Alsof ze samen hebben geknikkerd Clown
Natuurlijk niet bij allemaal, voor men zich gaat verdedigen ofzo.
Je leert beter van iemand waar je respect voor heb, vind ik en dat mis ik nu bij veel kinderen.
U is ook "verleden tijd" helaas. Kinderen voelen zich heilig, omdat de ouders zo
omgaan met hun kinderen, is mijn idee.
Nogmaals niet allemaal!

Ik weet dat je niet allemaal bedoeld, maar wil hier toch even iets over kwijt Knipoog
Op mijn school is het gebruikelijk dat de kinderen ons bij de voornaam aanspreken. Wanneer ze juf zeggen mag dat natuurlijk ook en luister ik ook gewoon.

Het noemen van je voornaam ipv je achternaam is vooral voor jonge kinderen een fijner iets zodat ze zich sneller veilig voelen in een grote school.

Respect van leerlingen krijg je niet door de manier waarop ze je aanspreken als in voornaam of achternaam. Respect van leerlingen krijg je door je persoonlijkheid.
Een voornaam kan namelijk net zo respectvol of respectloos uitgesproken worden dan de achternaam.
Maar goed dat is hoe ik er tegenaan kijk Knipoog