Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:34

woofie schreef:
neem nou het fenomeen "hangjongeren"........logisch, ik zou ook liever op straat rondhangen dan in een leeg huis thuiskomen, niemand om je verhaal aan aan kwijt te kunnen.....niemand die vraagt hoe het was op school, niemand die je aanspoort om vast wat aan je huiswerk te doen....

D'r wordt weer van alles geconcludeerd zonder feitelijke onderbouwing Lachen

Dus, voor het tegenwicht:
- er zijn genoeg gezinnen met ouders thuis die alsnog niet zo open staan voor het welzijn van de kinderen
- er zijn genoeg gezinnen met werkende ouders die wel belangstelling hebben voor hun kinderen
- hangjongeren komen niet alleen uit gezinnen met werkende ouders

Samengevat denk ik dat je houding naar je kinderen veel belangrijker is. Thuisblijven is niet automatisch goed voor de kinderen, werken is niet automatisch slecht voor de kinderen. Het gaat erom hoe er verder mee omgegaan wordt. Het is belangrijk om belangstelling en aandacht voor je kinderen te hebben, maar dat kan ook als de ouders werken. (Overigens moet je je kinderen op een bepaald moment ook wat eigen leven gunnen, en dat is ook moeilijk.)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:01

ladylay schreef:
absurt gewoon, mijn kind gaat pas naar school met 5 jaar...hij heeft zijn hele leven te maken met van allerlei verplichtinge...ze gaan mij niet verplichten om mijn kinderen met 3 jaar!!! naar 'school' te brengen
ben je nou helemaal besodermieterd

Ik zie dat je 18 bent dus wie weet hebben ze tegen de tijd dat je kinderen hebt vd leeftijd al naar 2 jaar verschoven hahahah. Nee even serieus: ik denk dat je pas kan besluiten als je kinderen hebt wat je doet. Het hangt er ook v af wat je kind aan kan, ik had mijn zoontje echt gestraft als hij pas op zijn 5e naar school had gemogen. Dan is een houding zoals jij nu amschrijft heel erg belastend en egoistisch voor een kind.
En tja als t verplicht is zal ook jij je er aan moeten houden, sorry.
Het gaan nl niet zo zeer om plichten van een kind maar meer om rechten! Daar gaat dit om: om de rechten van een kind om mee te kunnen komen!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:04

Het aspect dat je problemen zo vroeg mogelijk kunt opsporen vind ik wel fijn aan deze maatregel.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:08

Toen ik 3 werd ging ik al naar school maar dan partime en het was geen probleem om mij op school achter te laten Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:40

Schimmelig schreef:
Het aspect dat je problemen zo vroeg mogelijk kunt opsporen vind ik wel fijn aan deze maatregel.

daar is t ook voor bedoeld. Ik zie dat ook wel als pluspunt. Soms heb je ouder niet door dat je kind een achterstand heeft en kan het zo vroegtijdig worden ondekt. Dat is dan toch juist fijn?!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 13:06

maar wat is achterstand.....
dat je kind op twee jarige leeftijd nog niet foutloos praat?
dat zijn fijne motoriek nog niet volledig ontwikkeld is?
dat ie nog niet zindelijk is?
ikzelf ging pas naar school toen ik 5 was, sprak geen abn, maar het plaatselijke dialect net als 80% van de andere kinderen hier op het dorp.
in deze tijd had ik waarschijnlijk meteen een stickertje op mijn bol gekregen met achterstand erop.
tegenwoordig krijgen kinderen geen tijd meer om zich in eigen tempo te ontwikkelen........
het liefst moeten ze kunnen lopen als ze 1 jaar zijn, foutloos praten en zindelijk zijn als ze 2 zijn, kunnen fietsen als ze drie zijn en als het ff kan lezen op 4 jarige leeftijd.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:20

Nadya schreef:
Weet je, misschien moeten ze op de scholen anders wat meer hun best doen om voor kinderen individueel problemen beter aan te pakken bij eventuele achterstand. Daar zou Balkenende eens wat meer geld voor moeten regelen, dat onderwijzers daar meer mogelijkheden toe hebben. Ik ben me aardig aan het verdiepen in het onderwijs momenteel en ik vind dat veel scholen (en dat geven ze zelf ook toe) te weinig naar het individu kijken. Geldt niet voor alle scholen, maar wel voor de meesten. Ze moeten allemaal presteren en als er wat kinderen niet meekomen, dan zijn er te weinig mogelijkheden om die kinderen te helpen. Dat is niet goed. Maar een kind van 3 al naar school sturen, is onzin. Laat ze maar een langere schoolplicht instellen en niet teveel studiedagen hebben Haha!

Verder vind ik ook dat ouders naar zichzelf moeten kijken; je moet je kind ook wat te bieden hebben, als je hem/haar op de wereld zet. Het is nl. nogal een verantwoordelijkheid, ook de eerste jaren!

Juist, hier ben ik het mee eens. Gelukkig zijn een aantal politieke partijen daar ook achter gekomen en willen zij bijvoorbeeld de werklast van de leerkracht verminderen, bureaucratie verminderen maar meer voor de klas staan, specifiek opgeleiden die de kinderen helpen (het zijn natuurlijk nog maar plannen, maar ik vind het al goed dat veel partijen zeggen dat onderwijs de laatste jaren een ondergeschoven kindje is geweest en dat daar verandering in moet komen)

Ik vind niet dat het aantal leerjaren per se omhoog geschroefd hoeft te worden, maar de kwaliteit moet sterk vooruit. In de praktijk is (mijn ervaring dan) gewoon te weinig ruimte voor individuele begeleiding, wat erg zonde van het kind is. Er is geen tijd om stil te staan bij bepaalde oefeningen, omdat anders de planning van de leerlijn niet afkomt. Laat ze daar maar in investeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:39

Mareska, mee eens. (Overigens zijn er partijen die dat met 'gesloten portomonnee' willen doen, dus zonder daar extra geld voor uit te trekken, en dat lijkt me onmogelijk. Klinkt leuk in je partijprogramma, maar is niet realistisch)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:54

woofie schreef:
maar wat is achterstand.....
dat je kind op twee jarige leeftijd nog niet foutloos praat?
dat zijn fijne motoriek nog niet volledig ontwikkeld is?
dat ie nog niet zindelijk is?
ikzelf ging pas naar school toen ik 5 was, sprak geen abn, maar het plaatselijke dialect net als 80% van de andere kinderen hier op het dorp.
in deze tijd had ik waarschijnlijk meteen een stickertje op mijn bol gekregen met achterstand erop.
tegenwoordig krijgen kinderen geen tijd meer om zich in eigen tempo te ontwikkelen........
het liefst moeten ze kunnen lopen als ze 1 jaar zijn, foutloos praten en zindelijk zijn als ze 2 zijn, kunnen fietsen als ze drie zijn en als het ff kan lezen op 4 jarige leeftijd.

Je kan ook overdrijven.... Een kind heeft nu eenmaal bepaalde faces waarin dingen zich ontwikkelen. Dat is dan de norm met een boven en een onder lijn Daar binnen moeten bp dingen zich ontwikkelen (lopen rond 1 jaar, zindelijk rond 3 jaar etc) Alles binnen die onder en bovenlijn is 'normaal' alles er boven of er onder is afwijkend. Niet perse fout of slecht maar afwijkend. En in t geval van onder de lijn is er spraken van een achterstand... Voor een kind heel fijn als dat vroegtijdig wordt gezien zodat er meteen iets aan gedaan kan worden en t kind dus sneller weer binnen t normale valt en dus gewoon mee kan doen met zijn leeftijdsgenoten. Dat lijkt me wel zo fijn.

Zelf vind ik een plaatselijk dialect zeker niet wenselijk maar dat is heel persoonlijk. Maar ik ga je geen sticker op je voorhoofd geven hoor Knipoog Volgens mij is t helemaal goed gekomen met je Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:09

Dat ze eerst eens zorgen dat de kwaliteit van de pabo's omhoog gaat, zodat er sterke goede leerkrachten voor de kinderen zijn om ze vanaf hun zesde jaar (als het meerendeel van de kinderen eraan toe is) te kunnen begeleiden met goed onderwijs. Dat heeft tenminste nut. Kinderen ontwikkelen zich allemaal in een ander tempo en op een andere manier, en het is de taak van het onderwijs om deze kinderen te kunnen geven wat ze nodig hebben op het moment dat ze eraan toe zijn.

Net als die taaltest voor tweejarigen, wát een onzin... wat ga je dan in hemelsnaam testen??

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:13

ShirleyA schreef:
Zelf vind ik een plaatselijk dialect zeker niet wenselijk maar dat is heel persoonlijk. Maar ik ga je geen sticker op je voorhoofd geven hoor Knipoog Volgens mij is t helemaal goed gekomen met je Haha!

zeker weten Clown
Maar in mijn tijd, en dan praat ik over 40 jaar geleden.....spraken de meeste mensen het plaatselijke dialect. Ook tegen hun kinderen. ik heb pas ABN geleerd op de lagere school.
Taalachterstand daar had nog niemand ooit van gehoord, op de kleuterschool speelde je vooral, naast het plakken knippen en kleuren.....
Peuterspeelzalen en creches bestonden niet en overblijven deden alleen die kinderen die te ver van school woonden.
En toch zijn we opgegroeid tot normale mensen, hebben we geleerd om netjes nederlands te spreken en te schrijven, gingen we na de lagere school naar mulo's, gymnasiums, atheneums, ambacht of huishoudscholen al naar gelang de hoogte van je rapportcijfers aan het einde van de 6e klas.
Tuurlijk waren er ook toen wel kinderen die absoluut niet mee konden komen op school, die gingen dan naar de BLO. en ook die kinderen zijn goed terecht gekomen, hebben een beroep geleerd.
maar tegenwoordig draait alles om presteren! wordt er laatdunkend gesproken over VMBO scholen......wie niet goed genoeg presteerd telt niet meer mee.
Triest dat dit al schijnt te gelden voor kinderen die amper uit de luiers zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:22

Ronja schreef:
Dat ze eerst eens zorgen dat de kwaliteit van de pabo's omhoog gaat, zodat er sterke goede leerkrachten voor de kinderen zijn om ze vanaf hun zesde jaar (als het meerendeel van de kinderen eraan toe is) te kunnen begeleiden met goed onderwijs.

En de pabo's klagen dat hun studenten zo'n slechte vooropleiding hebben (het voortgezet onderwijs dus) die vervolgens de schuld leggen bij het basisonderwijs omdat je op een middelbare school niet meer goed kan maken wat er in de eerste zoveel jaar niet goed is gegaan. Ik zie een vicieuze cirkel aankomen Lachen

(Wat mij betreft moeten alle niveau's gewoon beter worden. Niet eerst de pabo's, of eerst het basisonderwijs, maar gewoon allemaal. En dat is niet onmogelijk denk ik, maar het is wel enorm lastig om zo'n grote groep in beweging te krijgen. EN het onderwijs moet de hele tijd maar veranderen, waardoor het maar weinig de tijd krijgt om iets op te bouwen.)

Citaat:
Dat heeft tenminste nut. Kinderen ontwikkelen zich allemaal in een ander tempo en op een andere manier, en het is de taak van het onderwijs om deze kinderen te kunnen geven wat ze nodig hebben op het moment dat ze eraan toe zijn.

Helemaal mee eens.

Citaat:
Net als die taaltest voor tweejarigen, wát een onzin... wat ga je dan in hemelsnaam testen??

Ik vind niet dat een taaltest ingesteld moet worden, maar er zijn wel degelijk dingen vast te stellen. Een kind van 2 maakt enorme sprongen en afwijkingen kun je wel degelijk opmerken. En dit een beetje in de gaten houden is ook zeker wel belangrijk (maar dat gaat volgens mij gedeeltelijk nog via het consultatiebureau?) Ook om bijvoorbeeld hoorproblemen vroegtijdig op te sporen. Maar... er zit wel een heel verschil tussen 'in de gaten houden' en een taaltest. (Nog afgezien van het feit dat kinderen van dag tot dag enorm kunnen verschillen, en je dus over langere periodes moet kijken, waardoor een test niet het geschikte instrument is, zeker niet voor die leeftijd)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:39

Shadow0 schreef:
Mareska, mee eens. (Overigens zijn er partijen die dat met 'gesloten portomonnee' willen doen, dus zonder daar extra geld voor uit te trekken, en dat lijkt me onmogelijk. Klinkt leuk in je partijprogramma, maar is niet realistisch)

Klopt, daar stem ik dus ook niet op Knipoog

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:05

woofie schreef:
Wel ja! waarom bouwen ze niet meteen internaten,
dan kun je je baby inleveren als ie 6 weken is, en krijg je 'm weer terug als ie zijn opleiding heeft voltooid en klaar is om te werken!! Boos!

Als je zo'n topic opent geef dan ff wat meer achtergrondinfo, wat hebben we hier nou aan. Waarom wil hij dat?

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:40

ik ben het er absoluut niet mee eens, de kinderen zitten als ze 3 jaar zijn, nog in een heel andere ontwikkeling, voor mijn gevoel zijn ze er nog neit aan toe dat ze dan al naar school toe gaan.
Mensen willen steeds eerder dat de kinderen naar school gaan, maar daarbij denken ze neit aan het kind zelf!! Ik ben absoluut tegen!!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:14

Mloesje schreef:
ik ben het er absoluut niet mee eens, de kinderen zitten als ze 3 jaar zijn, nog in een heel andere ontwikkeling, voor mijn gevoel zijn ze er nog neit aan toe dat ze dan al naar school toe gaan.
Mensen willen steeds eerder dat de kinderen naar school gaan, maar daarbij denken ze neit aan het kind zelf!! Ik ben absoluut tegen!!

Ik denk dus dat ze juist wel aan de kinderen denken.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:15

ShirleyA schreef:
Mloesje schreef:

Ik denk dus dat ze juist wel aan de kinderen denken.

Waarom denk je dat dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:36

Wat weet een Balkenende nou over de ontwikkeling van kinderen??? Haha! Haha! Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:43

@ Mloesje, omdat men probeerd zo de kinderen te behoeden voor achterstanden. Hoe eerder die naar voren komen hoe eerder ze verholpen kunnen worden. Dat maakt t leven v n kind een heel stuk aangenamer. Als je een achterstand hebt en daardoor niet mee kan komen voel je je niet fijn en heb je helaas toch minder kans in t leven. En juist dat wil men gaan voorkomen. Dat vind ik op zich wel een goede zaak. Ik heb ook wel wat moeite met de verplichting... maar ik denk dat dat helaas wel nodig zal zijn om juist de allochtone kinderen eerder naar school te krijgen, juist die kinderen hebben vaak een achterstand met de nederlandse taal en hoe eerder die kids NL horen hoe sneller ze het eigen maken. En dat is voor de autochtone kinderen ook fijner, want zo wordt de tijd en aandacht vd leerkracht beter verdeeld.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:00

ShirleyA schreef:
@ Mloesje, omdat men probeerd zo de kinderen te behoeden voor achterstanden. Hoe eerder die naar voren komen hoe eerder ze verholpen kunnen worden. Dat maakt t leven v n kind een heel stuk aangenamer. Als je een achterstand hebt en daardoor niet mee kan komen voel je je niet fijn en heb je helaas toch minder kans in t leven. En juist dat wil men gaan voorkomen. Dat vind ik op zich wel een goede zaak. Ik heb ook wel wat moeite met de verplichting... maar ik denk dat dat helaas wel nodig zal zijn om juist de allochtone kinderen eerder naar school te krijgen, juist die kinderen hebben vaak een achterstand met de nederlandse taal en hoe eerder die kids NL horen hoe sneller ze het eigen maken. En dat is voor de autochtone kinderen ook fijner, want zo wordt de tijd en aandacht vd leerkracht beter verdeeld.

Ben het wel deels met je eens. Ik loop nu zelf stage op een zwarteschool (er zitten bij mij alleen maar turkse kinderen op school) maar de hele dag door praten ze turks, we proberen het zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat doe je nooit helemaal, want zodra ze weer thuis komen praten ze weer turks. Maar ook vindt ik dat je kinderen van 3 jaar nog niet kan verplichten om naar school toe te gaan, op die leeftijd zie je nog niet goed of een kind achterstanden heeft, omdat het nog moet groeien in zijn/haar ontwikkeling. Ik denk ook dat als je een kind van 3 al verplicht naar school toe stuurt, je hetzelfde probleem krijgt met achterstanden, als het kind in groep 3 bijvoorbeeld zit, er zijn kinderen die sneller zijn met hun ontwikkeling, dus die krijgen extra werk, de kinderen die wat minder zijn die krijgen extra aandacht, waardoor er een grote kans bestaat dat de "slimmere" kinderen uiteindelijk een achterstand krijgen.. (in ieder geval niet de aandacht krijgen die ze horen te krijgen).
Dat hou je altijd of een kind nou 3, 6 of 12 jaar is, dit probleem zal er altijd wel blijven!
Ik vindt dat je een kind van 3 jaar, nog moet laten spelen, en lekker nog even peuter moet laten zijn, en niet gelijk al naar school toe moet sturen!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:59

Dus omdat allochtone kinderen vaak met een achterstand te maken hebben, zou mijn kind op haar 3de verplicht naar school moeten??? Nou, wij houden haar lekker thuis, hoor. Bovendien, als je nu al ziet wat voor wachtlijsten er voor veel scholen zijn, hahaha......

Weet je, kinderen zijn rond hun 4de heel goed in staat om een nieuwe taal te leren. Het ligt dus heel erg aan die ouders; ZIJ doen er te weinig aan om hun kinderen de taal van het land waarin ze wonen te leren. Ik zie dus echt niet hoe een school hier iets aan kan doen op hun 3de jaar. Bovendien ging het toch om 'speelplicht'??
Dat plan rommelt behoorlijk en we moeten nog maar zien wat er van terecht gaat komen. Hoe dan ook, ik laat mijn kind lekker kind zijn voorlopig, dat weet ik wel. Haha! Haha! Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:10

Nadya schreef:
Dus omdat allochtone kinderen vaak met een achterstand te maken hebben, zou mijn kind op haar 3de verplicht naar school moeten??? Nou, wij houden haar lekker thuis, hoor. Bovendien, als je nu al ziet wat voor wachtlijsten er voor veel scholen zijn, hahaha......

Weet je, kinderen zijn rond hun 4de heel goed in staat om een nieuwe taal te leren. Het ligt dus heel erg aan die ouders; ZIJ doen er te weinig aan om hun kinderen de taal van het land waarin ze wonen te leren. Ik zie dus echt niet hoe een school hier iets aan kan doen op hun 3de jaar. Bovendien ging het toch om 'speelplicht'??
Dat plan rommelt behoorlijk en we moeten nog maar zien wat er van terecht gaat komen. Hoe dan ook, ik laat mijn kind lekker kind zijn voorlopig, dat weet ik wel. Haha! Haha! Haha!

Goed zo!! Als ik later ooit kinderen heb, komen ze niet eerder naar school toe dan dat ze 4 jaar zijn!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:00

Als ik eerlijk ben. vind ik dat kinderen op die leeftijd nog niet leerplichtig moeten zijn.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:27

ShirleyA schreef:
ladylay schreef:
absurt gewoon, mijn kind gaat pas naar school met 5 jaar...hij heeft zijn hele leven te maken met van allerlei verplichtinge...ze gaan mij niet verplichten om mijn kinderen met 3 jaar!!! naar 'school' te brengen
ben je nou helemaal besodermieterd

Ik zie dat je 18 bent dus wie weet hebben ze tegen de tijd dat je kinderen hebt vd leeftijd al naar 2 jaar verschoven hahahah. Nee even serieus: ik denk dat je pas kan besluiten als je kinderen hebt wat je doet. Het hangt er ook v af wat je kind aan kan, ik had mijn zoontje echt gestraft als hij pas op zijn 5e naar school had gemogen. Dan is een houding zoals jij nu amschrijft heel erg belastend en egoistisch voor een kind.
En tja als t verplicht is zal ook jij je er aan moeten houden, sorry.
Het gaan nl niet zo zeer om plichten van een kind maar meer om rechten! Daar gaat dit om: om de rechten van een kind om mee te kunnen komen!

dat vindt ik dus niet egoistisch en belastend voor een kind, deze wereld is verrot......
kijk als ze dan vanaf 3 mag , en vanaf 5 jaar verplicht....zo is het nu dacht ik ..vindt ik het prima
maar als je kind naar school gaat, zijn er juffen die hem sturen, hoe zei erover denken......
dat wil ik nog niet, tja...zo ben ik...
en 3 jaar naar school, sorry dat zie ik niet als een recht....en als ik 1 van de weinigen die zo denken, houdt het niet meteen in dat ik egoistisch e.d. voor mijn kind ben......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:14

Heeft er iemand 'Brave new world' gelezen?