Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Whiz

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:16

joostvangestel schreef:
Merilyn schreef:
Sterker nog ik zet me af tegen alle vormen van religie

Klinkt als een erg religieus statement Knipoog

Dat noem je een Atheïst.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:17

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:34

Ze moeten zich helemaal aanpassen.Ik zou dat ook moeten als ik naar het buitenland zou gaan.Binnenshuis moeten ze het zelf weten maar in openbare ruimtes moeten ze zich voledig aanpassen.Ook de ramadam vind ik dat de maatschappij daar geen hinder van mag vinden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:47

Princess_ schreef:
Niet om je aan te vallen hoor merilyn, maar ik vraag me wat af.

Ik zie vaak genoeg mensen met enorme kruisjes om hun nek onder hem mum ik ben christen. Ik erger me daar aan. Maar dat is ook uiting van religie dus ik kan dr niks van zeggen vind ik. Waarom van een hoofddoek zo'n probleem maken? Nagelbijten / Gniffelen

Enorme kruisjes zijn maar zelden onder het mum van "ik ben christen". Knipoog Dat schijnt de nieuwste trend te zijn. Rozenkransen zijn hot. Gestoord Laten ze dat ook maar verbieden. Die dingen zijn heilig, geen modeverschijnsel. Vork Zag laatst zelfs iemand met hoofddoek en rozenkrans. Dan heb je dus echt geen flauw idee van wat je om je nek hangt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:54

yousra schreef:
Volgens de koran moet je je haren bedekken om niet aantrekkelijk te zijn voor mannen. Knipoog

Dit vind ik altijd erg vreemd. Bij mij op school zitten legio moslimmeisjes die hoofddoeken dragen. Om niet aantrekkelijk te zijn. Maar waarom lopen ze dan wel met gigantische oorbellen in en een halve drogisterij aan make up op hun gezicht?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:57

Ik vind het trouwens wel apart dat er 2 mensen al hebben gestemd op helemaal niet aanpassen Haha! Dat houdt echt in dat mensen schapen mogen slachten op hun balkon en geen inburgeringscursus hoeven te doen Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:59

katiavl schreef:
Machie schreef:
klopt. Alleen is het zo jammer dat uiting van religie alleen bij moslims zo'n probleem is Scheve mond

denk je, grootste racisme probleem in belgie is racisme tegen joodse cultuur Knipoog
En ergste is dat het door mensen die zelf racisme ervaren Ach gut

Alleen zijn joden niet altijd allochtonen. Knipoog
Joden hebben namelijk geen thuisland.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:02

ja maar dat snap ik niet. De mensen die het meest over racisme roepen zijn in antwerpen de grootste racisten. Vreemde denkwijze vind ik zo.

Ik zou nooit een jood willen zijn in antwerpen.
Aangevallen worden op de tram
blikjes dat naar je hoofd gesmeten worden plus de nodige verwijten.

En ergste is dat de mensen die het juist menen ook veroordeeld worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:06

Ik vind de poll-keuzes nogal beperkt.
Ik vind dat allochtonen zich aan moeten passen, maar hun cultuur daarnaast mogen behouden. De oudere generatie allochtonen kan je het imo niet kwalijk nemen dat zij de taal en 'cultuur' van Nederland niet kennen, daar heeft nooit een haan naar gekraaid in het verleden. Nu is het te laat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:14

lies schreef:

Maar wel van elke keuze 2 Lachen

Zodra ik weet wat de cultuur van Nederland is, kan ik misschien zeggen of anderen zich daar aan aan moeten passen. Tot die tijd vind ik het belangrijk dat iedereen ten eerste de Nederlandse wet respecteert, en ten tweede voldoende Nederlands leert om zich te redden. Als derde hoop ik dat iedereen probeert om er een samenleving van te maken, waarin je probeert om rekening met elkaar te houden. Dat is dus niet alleen je eigen rechten tot het uiterste verdedigen, maar ook eens proberen de zaken van de andere kant te bekijken.

Dat lijkt me een heel mooi begin, en wie weet kunnen ook de Nederlandse bewoners hier weer even over nadenken.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:15

Ik vind niet dat ze zich aan hoeven te passen, en als 'de Nederlandse cultuur' het niet toelaat dat ze hun eigen gebruiken hebben, moeten we ze gewoon niet binnen laten in ons kikkerlandje.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:16

Shadow0 schreef:
lies schreef:

*LOL* Das waar

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 21:23

lies schreef:
Shadow0 schreef:

*LOL* Das waar
[/quote]

haha ja dat was fout gegaan, moddie en ik probeerden er nog iets aan te doen, want eerst wasie helemaal weg, en toen was ie dubbel terug Tong uitsteken

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:54

Mystica schreef:
yousra schreef:
Volgens de koran moet je je haren bedekken om niet aantrekkelijk te zijn voor mannen. Knipoog

Dit vind ik altijd erg vreemd. Bij mij op school zitten legio moslimmeisjes die hoofddoeken dragen. Om niet aantrekkelijk te zijn. Maar waarom lopen ze dan wel met gigantische oorbellen in en een halve drogisterij aan make up op hun gezicht?

Dat zijn schijnheilige meiden Knipoog Make up mag volgens de Koran ook niet als ik het goed heb. Kan me wel bedenken wat die meiden allemaal uitvreten wat Haram is.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:19

Make-up mag overigens wel hoor. Knipoog
Maar ach sowieso is de islam een heel moeilijk geloof en iedereen denkt weer wat anders. Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:20

Maar wat ik wel raar vind is dat die meisjes met hoofddoeken dan ook zoveel make-up dragen en ook heel erg opvallen.
Ikzelf draag geen hoofddoek en make-up, omdat ik het gewoon niet wil, maar toch ben ik een moslima. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:54

Dat is het hem nou net. Waarom draag je make-up en sieraden? Om mooi te zijn toch? Waarom draag je een hofddoek? Om schooenheid te verbergen? Wat is dan het nut?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:08

Gaat het nu over de hoofddoek? Beetje behoorlijk offtopic. En zoveel besproken dat het nu echt niet interessant meer is.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:09

Moderatoropmerking:
Mag ik er even op wijzen dat een allochtoon niet altijd een moslim is en omgekeerd? Een allochtoon is net zo goed een Pool, Spanjaard, Bulgaar, Amerikaan. Een moslim kan net zo goed een Nederlander zijn als een Marokkaan. Veralgemeen dus niet te erg en hou deze discussie over meer dan alleen maar de hoofddoek Knipoog .

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:54

Mystica schreef:
Dat is het hem nou net. Waarom draag je make-up en sieraden? Om mooi te zijn toch? Waarom draag je een hofddoek? Om schooenheid te verbergen? Wat is dan het nut?

wat een kinderachtige opmerking die nergens op slaat.

ik vind dat alle allochtonen zich moeten aanpassen. behalve ramadan en boerka's

(even grof gezegd maar heb niet veel tijd)

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:41

allochtonen moeten zich aanpassen. Bijvoorbeeld moslims, moslims komen vaak van een niet europees land en niet uit de eu. de eu heeft andere normen en waarden dan bijvoorbeeld indonesie. als je uit indonesie naar nederland komt dan heb je de normen en waarden van nederland maar te leren. binnens huis kun je het allemaal zelf weten, maar buitenshuis zijn er andere normen en waarden dan het land waar je vandaan komt. dit vind ik gr. stefoo

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:21

Ik heb gestemd voor aanpassen met behoud van...

Ik vind dat iedereen zijn eigen ding/religie moet kunnen doen. Zonder dat je daarmee andere mensen iets opdringt. Dat zie ik de laatste tijd in Nederland veel te veel gebeuren. Verder moeten allochtonen (dan heb ik het gewoon over iedereen die van daar naar hier komt Knipoog )zich gewoon aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden. Dus bv, je uiterste best doen om je deze taal eigen te maken...etc. etc.etc. Want wij passen ons toch ook aan als we in een ander land zouden gaan wonen, of niet?

Verder sluit ik me aan bij de mening van Findira, die het heel goed bewoordt heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:18

SDKuiper schreef:
ik wilde alleen even opmerken dat de ramadan niet iets is van een cultuur, maar van een religie, die ook door nederlanders gepraktiseerd wordt.

Vergeet niet dat cultuur vaak de wortels heeft in de religie en vice versa. DAt is hier ook zo. Je vind het christendom zelfs terug in de taal d.m.v. uitdrukkingen.

Ik vind overigens wel dat ze zich moeten aanpassen aan de nederlandse cultuur. MAar dit houdt niet in dat ze persé hun eigen cultuur moeten verloochenen, tenzij het inhoudt dat bepaalde aspecten indruisen tegen de nederlandse normen/wetten/etc zoals bijvoorbeeld eerwraak. Het is ook mooi als op school niet alleen kerst gevierd wordt maar ook het suikerfeest. De kinderen zullen er zeker niet stommer van worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:20

Bezig aan een inhaalslag Desiree? Haha!
Welkom terug Clown

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:29

lies schreef:
Bezig aan een inhaalslag Desiree? Haha!
Welkom terug Clown

DAnk je! Haha!