kan een kind met een ouder opgroeien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: kan een kind met een ouder opgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:53

roosje84 schreef:
IK doe pabo en heb hier genoeg boeken liggen die aangeven dat een 2 ouder gezin veel beter is voor het kind!

Het is beter, maar dat betekent niet automatisch dat opgroeien met een ouder slecht is.
Wat te denken van de tweede ouder die maar weinig thuis is (wegens werk) of drinkt/aan de drugs is/geweldadig is? Is dat te verkiezen boven slechts een ouder die wel een constante factor is?
Twee ouders hébben wil niet automatisch zeggen dat het goede ouders zijn en dat ze er altijd zíjn.
Pedagogische gezien is het inderdaad het beste als er een vader en een moederfiguur is, maar dat hoeven niet de ouders te zijn en er zijn omstandigheden wari het beter is om 1 goede ouder te hebben dan 2 slechte of 1 slechte erbij....

Een leerboek is een leidraad dat uitgaat van het ideale, niet van het haalbare.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:08

Ja, ik ken ook een 2ouder gezin, maar de man is wel een grote drinker en durft geweld te gebruiken. Is dat dan een betere situatie?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:17

Ik ben het eens met bovenstaande.
Als ik zou kunnen kiezen tussen 1 goede/zorgzame ouder, of tussen 2 ouders waarvan er 1 gewelddadig is dan wist ik het wel.
Helaas is die keus er gewoon niet altijd.

Ik vind dit dan ook een erg moeilijke vraag van de TS.
Ik denk dat het voornamelijk van de personen, en de situatie afhangt. In negen van de tien gevallen zal het beter zijn een vader én een moeder in het gezin te hebben, maar er zijn ook situaties waarin dit niet het geval is.
Het kan in mijn ogen per gezin verschillen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:27

roosje84 schreef:
IK doe pabo en heb hier genoeg boeken liggen die aangeven dat een 2 ouder gezin veel beter is voor het kind!

Op papier wel.
Maar in het echt?
Ik heb mijn twijfels.

Ligt natuurlijk aan degene in de ouderrol.
Een eenoudergezin is niet standaard slechter dan een tweeoudergezin.
Bovendien, als de ouders toch bij elkaar blijven om een kind, is de kans op misère groter.
Afweging ongelukkig zijn of een kind alleen opvoeden.

Ik denk dat je geen specifiek antwoord kan geven op deze vraag. Lachen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:30

ik kom ook uit en eenoudergezin je kunt soms het gevolen ebben dat je wat gemist hebt,dat kreeg ik toenik verkering kreeg met mijn vriend die uit een normaal gezin komt met veel inkomen.
wij waren thuis blij als we een weekendje een zakje goedkope chips konden kopen nu vind ik het nirmaal en koop ik wat ik wil omdat ik me het kan veroorloven en omdat ik weet wat je mist als je nu niet geniet.
maar ik geloof niet dat ik wat van een vader gemist heb,die van mij was altijd dronken als ik hem een keertje zag ik heb nu ,bewust,geen contact meer.
mijn moeder werkte zorgde ervoor dat er eten was een dak boven ons hoofd en dat er genoeg wamte en liefde was als we thuiskwamen van school.
toch is mijn zusje sterk de fout in gegaan omdat mijn moeder MOEST werken.
ze is 14 heeft al 2 keer vastgezeten en zit nu in een open instelling(loverboys),dit omdat ze te weinig aandachtkreeg thuis en het zocht bij verkeerde personen.
hier doe je niks aan.

groetjes gemma

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:40

roosje84 schreef:

Zegt me helemaal niets:pabo, weten zij veel! Snel weggooien die boeken! Zo achterhaald! Gelukkige ouders, dat is belangrijk en of dat nou 2 ouders zijn of 1 daar gaat t niet om. Gellof me als de vader v mijn kind was gebleven had mijn zoon een zeer onevenwichtig leven met erg veel onzekerheid. Nu niet. Hij weet waar hij aan toe is en heeft rust, warmte en liefde genoeg.
Zeg maar op de pabo dat een 1-ouder gezin een prima gezin is!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:43

ShirleyA schreef:
Zegt me helemaal niets:pabo, weten zij veel! Snel weggooien die boeken! Zo achterhaald!

Feiten zijn voor watjes! Go jij! Go jij!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:31

Ach, ik denk dat er in de reactie van Lusitana wel een kern van waarheid zit. Opgroeien in een gezin met 2 goede ouders en van een fijne opvoeding genieten, zal wel het beste zijn. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat eenoudergezinnen per definitie slecht voor het kind zijn. Integendeel, zoals je zelf al kunt zien uit de reacties die hier gegeven zijn ondervind bijna niemand er last van. En dan liever 1 ouder die altijd voor je klaarstaat dan 2 waar het altijd ruzie is.
Daarnaast vind ik ook niet dat je die dingen letterlijk uit boeken kunt nemen. Iedereen heeft zijn eigen visie, iedere auteur zal zijn eigen mening opdringen. En theoriën worden vaak jaren later weer eens achterhaald. Wil je zoiets met een boek bewijzen, dan kan je beter met cijfers en statistieken afkomen. Als je kan zeggen '80% van de ondervraagden die opgegroeid waren in een 1-oudergezin bleken op latere leeftijd ernstige sociale problemen te hebben', geef je al een veel sterker argument dan 'ik las het in een boek.'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:35

Katleentje, tuurlijk. Maar het omgekeerde ('wat denken die rare pabo-ers er nou van af te weten?') is net zo goed eh... niet zo'n sterk argument. Toch?

(Ter verduidelijking, PABO = Pedagogisch Academie BasisOnderwijs, dus het is wel een relevante opleiding in dit geval Knipoog ...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:51

Niemand zegt dat ze er op de PABO niks vanaf weten, we polsen het alleen tegen de werkelijkheid.
Je zult bij lesgeven (in het algemeen) nu eenmaal ergens van uit moeten gaan, maar dat wil niet zeggen dat het zo is en niet anders.
Daarom is er een discussie en dat is juist goed om ervaringsdeskundigen (zoals dat dan heet- die het zelf hebben meegemaakt) aan het woord te horen en meningen te horen van mensen met een andere visie. Ik denk dat de discussie in de eerste plaats is op gestart om meningen te horen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:05

Vooraf wil ik 2 dingen duidelijk maken:
1. Ik vind de ervaringen van ouders waardevol en zinnig
2. Ik vind de resultaten van systematisch onderzoek ook zinnig.

Hou dit aub in gedachten als je de rest leest Knipoog (En mijn mening over het 1-ouder-gezin staat op vorige pagina's. Neem niet aan dat ik tegen 1-oudergezinnen ben)

Goed, genoeg waarschuwingen vooraf. Ik wil dus een kanttekening plaatsen bij het aan de kant gooien van de deskundige mening.

Ouders doen heel veel ervaring op, maar op een heel klein gebied: hun eigen gezin. Iets wat zij wel ervaren, hoeft niet op te gaan voor de rest. En ook kunnen dingen heel anders lijken, dan ze in nader onderzoek zijn. Je bent als ouders enorm subjectief, en dus moet je voorzichtig zijn met conclusies die je trekt!

Mensen van de Pabo hebben niet altijd gelijk. Maar ouders ook niet. Je moet daarom een beetje voorzichtig omgaan met informatie en niet te snel absolute conclusies trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:36

Daar heb je helemaal gelijk in, en het zou ook een zooitje worden als ouders niet een beetje een leidraad hadden van deskundigen! Die deskundigen baseren hun kennis namelijk op onderzoeken van een veel langere tijdspan dan 1 generatie. iIk bedoel de een weet (of denkt)dit, de ander voegt wat toe en de volgende weer dit en dat en zus en zo, en zo kom je dan tot een heel boekwerk. Een ouder heeft alleen kennis van eigen ervaring en niet van de ervaringen van anderen. Die kunnen ze dan weer vernemen (en van profiteren) via boeken en dscussies op fora. Knipoog

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:36

roosje84 schreef:

Sinds wanneer voeden we op via een boek?
In boeken gaat men vooral uit van een ideale situatie, maar in de praktijk blijkt die ideale situatie regelmatig niet (meer) te bestaan.

Boeken zeggen mij niet zo veel, heb het inmiddels allemaal al in de parktijk mogen meemaken en ook ik .................... ben opgegroeid in een 1-oudergezin en heb mede daardoor een hele leuke jeugd gehad.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:42

Tja ondanks dat er mensen zijn met een andere mening of dat boeken iets anders melden, het antwoord op de vraag 'kan een kind met een ouder opgroeien?' is simpel weg JA! Het kan, het kan prima zelfs!
En dat het niet altijd even goed gaat, ja dat is in een 2 oudergezin ook zo. En wie weet is 2 ouders die t goed hebben samen wel beter maar daardoor is een 1 oudergezin nog niet slecht... Ik ben prima opgevoed heb een fijne jeugd gehad en dat geef ik mijn zoontje nu ook. Ik kan dus heel duidelijk een JA geven op de vraag v ts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:51

Danielle1988 schreef:
In navolging van een opmerking in het topic van Percey (viewtopic.php?f=2&t=669172) Hier een topic over of een kind wel met een ouder op kan groeien.

Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek. Vaders en moeders gaan heel verschillend om met hun kinderen, en daarom is het goed voor ze. als ze door beide worden opgevoed. Ook voor de ouders zelf is het makkelijker als ze iemand hebben om op terug te kunnen vallen. Zij kunnen veel steun hebben aan hun partner. Ik ben dus voor twweouder gezinnen.

Danielle

hmzzzz ik ben een eenouder gezin....... en naar mijn weten gaat het erg goed met mij en mijn kind. Mijn kind groeit op in een rustige stabiele omgeving, waar het in huis altijd thuis is.... zonder ruzie, ellende of wat dan ook.

ik ben van mening dat een kind in een rustige stabiele omgeving op moet groeien, en of dat nou een eenoudergezin is of een tweeoudergezin....... dat is niet ter zaken doende.

Al die boekjes zijn zo mooi............ maar mijn kind is een stuk rustiger, plast niet meer in bed....... en doet het beter op school sinds ik bij Gijs weg ben, en het alleen moet doen..........

ben benieuwd of jullie dat ook krijgen tijdens de opleiding. De ideale situatie is ideaal......... en helaas zijn er veel en veel meer niet ideale situaties.

neem mijn eigen, mijn ouders hadden een kl ot e huwelijk, altijd ruzie in de tent, heel veel spanning in huis..... maar mijn ouders bleven voor de kids bij elkaar......... mijn jeugd had veel leuker geweest als ze gewoon NIET bij elkaar waren gebleven

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:35

iHo ho, Ik zeg ook niet dat een 1ouder gezin slecht is maar een 2ouder gezien is vaak wel beter.

Daarnaast is het natuurlijk wel erg belangrijk als er een 2ouder gezin is dat er ook stabiele situaties zijn zonder dat de ouders de hele dag ruzie maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:53

Ik denk ook dat het belangrijk is dat er wel verschillende voorbeeldfiguren zijn in een een ouder gezin, zodat het kind niet vergroeid met de ene ouder, alleen zijn/haar opvattingen nazegd en haat/angst ontwikkeld voor het andere geslacht. Dat is een beetje het gevaar dat om de hoek schuilt en waar het denk ik uiteindelijk om gaat als ze denken dat het niet goed is voor een kind.
Want ik zou wel graag op een rijtje zien wat precies de voor- en nadelen zijn dan en of die niet gewoon bevestigd/gewist worden door andere personen dan de andere ouder....

Ik ben zelf trouwens opgegroeid met ouders die bij elkaar bleven voor de kinderen (ze zijn op zestigjarige leeftijd ofzo alsnog gescheiden) in ene constante conflict sutuate,mwaarbij mijn moeder vooral heel erg probeerde haat naar mannen in het algemeen, en vader in byzonder, te kweken. Ook niet gezond!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:29

mijn dochter gaat vaak naar Opa, dus mannelijke inbreng zat in deze Haha! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:50

Ja, precies, zoiets. Ik weet niet of ze zulke dingen in de onderzoeken meenemen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:56

Ik denk ook niet dat de boeken overal rekening mee houden, natuurlijk gaat het in veel 1 ouder gezin wel gewoon goed en groeien de kinderen prima op.
Maar ik denk dat er ook genoeg 1 ouder gezinnen zijn waarbij de opvoeding niet je van het is...Maarja dat feit komt natuurlijk ook voor in 2 ouder gezinnen.

Ik denk niet dat we kunnen ordelen over 1 ouder gezinnen. Persoonlijk denk ik dat het ook erg verschilt per gezin. Net zoals Kim zegt gaat Sanne ook vaak naar opa, dus daarbij is wel sprake van mannelijke inbreng.

Maar aan de andere kant ik denk dat het voor het kind beter is als het opgroeid in een 1 ouder gezin waarin de situaties gewoon stabiel zijn, dan een 2ouder gezin waar dag en nacht ruzie wordt gemaakt...ook niet echt ideaal natuurlijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:58

DAT wilde ik even horen Haha! Haha! Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:02

Soms is het ook lastig te typen wat je nou wil zeggen(wat je bedoeld)

Om kinderen goed te laten opgroeien in een veilige omgeving is natuurlijk stabiliteit nodig. Dat kan zowel in een 1ouder als in een 2ouder gezin plaats vinden.
Wel vind ik dat er in een 1ouder gezin wel diverse personen voor moeten komen zoals bij Kim, zodat het kind ook andere inbreng krijgt.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:10

Een twee-oudergezin voor een kind?.. ja denk het wel maar dan moeten de ouders wel goed met elkaar communiceren en moet er ook een goede sfeer zijn voor het kind anders heb je er nog niets aan.. verder is een twee-ouder gezin gewoon niet altijd mogelijk, denk aan gescheide ouders of wat als je een ouder verliest?? dan zijn er geen twee meer, en ik meen ooit eens te hebben gelezen dat een kind een voorbeeld neemt aan de ouder van het eigen geslacht.. maar tuurlijk is inbreng van het andere geslacht ook belangrijk maar ja het is gewoon niet altijd mogelijk..
Zelf kom ik uit een twee-, later een- en toen weer twee-ouder gezin, mijn vader is destijds overleden en ik heb tot mijn 16de geen vader figuug gehad, later kwam er wel weer een nieuwe 'vader' maar aangezien ik (naar mijn zeggen) zelf al aardig zelfstandig was op die leeftijd heb ik daar naar mijn gevoel geen speciale dingen meer van 'geleerd' als je dat zo wil zeggen..

maar ik denk ook wel dat het beter is hoor een twee-ouder gezin, maar ja het is gewoon niet altijd mogelijk..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:13

Ach, elk gezin is weer anders. Ik prefereer ook een twee oudergezin, mits de relatie tussen de ouders goed zit en er rust, liefde en stabiliteit heerst. Geldt ook voor de 1 oudergezinnen. Ik vind de relatie tussen mijn vriend en mijn dochter heel erg belangrijk. Het voegt heel erg veel toe, dat is zeker zo. En ik geniet ervan ze samen te zien, want ze hebben een hele goede band met elkaar. Mijn vriend en ik delen de zorg ook zoveel mogelijk en hij doet het prima op zijn eigen manier.

Mijn zus is alleenstaand, heeft een dochter en heeft het zwaar door diverse omstandigheden. En zo ken ik er meer. Mij lijkt het helemaal niks zo, ik ben blij dat wij het samen kunnen doen. Een kind begeleiden is niet makkelijk, het is een hele verantwoording. Maar ik heb ook weer vriendinnen, die het wel voor elkaar hebben in hun eentje, al zien kinderen hun vaders nog wel regelmatig. Het ligt aan de omstandigheden, soms kun je er weinig aan doen en moet je er maar het beste van maken. En dat kan ook in een 1 oudergezin. Je kunt beter niet bij elkaar blijven 'alleen' voor de kinderen. Ik vind wel dat als je samen aan kinderen begint, je je moet realiseren dat je kinderen altijd voorgaan, ook na een rottige scheiding. En dat mis ik wel vaak bij stellen waar het fout gegaan is. Dan worden de kinderen vaak de dupe en dat vind ik niet kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:19

Hey Shirley een naamgenoot en ook nog dezelfde mening?
Ik ben al 7 jaar alleen met mijn zoontje, nu 9!
Dat zijn vader wegging was niet mijn keus en ik heb dat wel altijd erg gevonden.
Maar het gaat goed met ons. Mijn zoontje heeft zijn vader jaren niet gezien. toen we nog een omgang probeerde was mijn zoontje vaak van streek en werd vaak teleurgesteld.
Zijn vader is helemaal geen slecht of randfiguur, maar als je het niet anders kan.
Ik heb er veel van geleerd. Ik krijg heel veel complimenten hoe ik het doe en hoe mijn zoontje is. Hij is beleefd, sportief, leert goed. Gister nog een gesprek op school en alleen maar positieve dingen, dus hoezo 1 ouder is niet goed? Het is gewoon zo als je je kind een veilige stabiele thuissituatie geeft dat hij heel goed kan functioneren. Hij weet wat ie mist. Hij heeft zijn vader nu gezien en gesproken weer, maar gaat helemaal mis. was er echt ziek van, dus denk dat ie beter af is zonder. En geloof me we weten echt wat ie mist. Ik zie het weleens als ie andere jongens met hun vader ziet stoeien. en nu heb ik geen vriend of vader, dus heeft hij geen mannenrol in zijn leven. Maar hij is zeker niet meisjesachtig.
Het enige wat ik wel denk is dat ie te verantwoordelijk is en te wijs. Onze band is erg sterk, maar ik ben ook erg ziek geweest. Alleen ook hier hebben wij ons weer heel goed doorheen geslagen en hij is nog steds zoals ik al zei die fijne jongen.
Hij wordt vast geen hangjongen, omdat ie leeft voor voetbal, en in selectie zit. Ook is ie erg bewust van de wereld om hem heen en houdt ie ontzettend veel van onze dieren. Werd me gister ook nog verteld dat hij nooit ot doet tegen andere kinderen. En, nee, hij is geen mietje. Hij is een gezonde jongen die heel gek kan doen, heel sportief is, niet in zichzelf teruggetrokken of id. En ja, krijg weleens een grote mond, maar dat is een uitzondering. Gaat prima zo!
Ik vind het standaard. dat een kind recht heeft op beide ouders. De instanties gaan daar veel te ver in. wat hebben de psychologen nou geleerd? Alles uit een paar studie's en een paar boeken? Kennen ze elk kind daarmee en elke situatie? Kom nou.....Het gaat veel te vaak juist erg mis door die opvattingen!!! En ik denk zolang mensen dit uitgansgpunt blijven gebruiken je het alleen maar moeilijker maakt bij de mensen die het niet hebben of denken dat het dan ook zo moet en allemaal diep ongelukkig zijn! Laat ze maar eerst eens in ieders schoenen staan en zien, meemaken en voelen hoe het is of kan zijn!
En niet elke situatie is hetzelfde, dus gaat vast ook heel vaak anders en erg goed, maar wat ik af en toe zie, denk ik laat maar. Al die samengestelde gezinnen, tot vreselijk ingewikkeld aan toe. Het heen en weer geslinger. de egoistische ouders die hun kind alleen plichtsgetrouw ophalen of verzorgen, nou, laat ons maar gaan zo!!! En mijn zoon en ik hebben wel verdriet oms dat ons pijn is of wordt gedaan hoor, echt waar, maar we hebben geen keus en vinden weer kracht elke keer.
Dat het zwaarder is vind ik echt onzin. Je moet gewoon je kind verzorgen, alleen of niet, dat gaat vanzelf. En echt wel dat het ook voor mij moeilijk is omdat je verdriet hebt en als je zo ziek bent geweest, maar een moeder heeft als het goed is oerkrachten en hij geeft me superpower om alles aan te kunnen. Juist voor mijn kind kan ik ALLES!!