Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:19

Maisie schreef:
Citaat:
Ruim twintig miljoen varkens kwijnen er jaarlijks in de Nederlandse vee-industrie weg.
Ze worden opgefokt, doorgefokt en mishandeld. In zes maanden tijd groeien biggen dicht
tot spare-ribs, karbonades en speklappen van 100 kilogram.
Met afgevijlde tandjes, afgeknipte staarten en (in het geval van mannetjes) onverdoofd gecastreerd,
worden ze in urendurende transporten in overvolle vrachtwagens naar Italië en Spanje gebracht.

hahaha dit ind ik echt grappig. aangezien ik het ontelbaar keer heb gezien dat mijn vader biggetjes castreerde, staartjes afbrande en tandjes knipte.

Tandjes worden geknipt omdat ze anders de tepels van de zeug kapot bijten. dit wordt gedaan als ze nog maar een paar dagen oud zijn. ok ze voelen wel even wat maar ze worden niet mishandeld. En ook de varkens transporten zijn al veel verbeterd.

Je hebt gelijk, het is errrrrug grappig allemaal- ha, ha, ha.
Sjonge wat moet ik lachen, doe het bijna in mijn broek.
De dieren konden het niet beter hebben als in de bioindustrie. Wat? Ze zijn vast hartstikke blij dat ze zo gehouden worden. Welk varken wil er nu lekker in de modder kunnen rollen en wroeten, op grasland lopen of in het zonnetje kunnen liggen en in een lekkere schone stal met een zee aan ruimte en schoon stro om in te liggen als je ook in een stalen constructie kunt liggen waar je je kont niet kunt keren op een hard, koud rooster, zonder stro en met een rotgang volgestampt wordt met joostmagweten wat voor rotzooi zodat je maar snel naar de slacht kunt of biggen aan de lopende band moet produceren.
Errrrrrug grappig allemaal.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:08

Ze hebben het hier over mishandelen van dieren. nou dat is dus echt niet aan de orde. daarom vind ik het grappig. Ze willen dus zeggen dat elke varkensboer een dierenmishandelaar is. Nou ik kan je vertellen dat een boer alles doet wat in zijn macht ligt om het voor zijn beesten zo prettig mogelijk te maken. Maar we kunnen in nederland nou eenmaal niet alle varkens buiten laten lopen. dat is gewoon niet haalbaar. en onbetaalbaar.

En wat jij allemaal zegt. over dat volstampen. bij ons kregen ze gewoon s´ochtends en s´avonds eten. gewoon brokken speciaal voor de drachtige zeugen of de zeugen die in hun rustpauze zaten en speciaal voer voor de biggen. De roosters zijn niet koud want het is constant ongeveer 24 graden in een varkenstal en de roosters bij de biggetjes hadden vloerverwarming en warmtelampen.Ook hadden wij groepshuisvesting en kunstof roosters.

oke het kan altijd beter maar ze hebben het echt zo slecht nog niet hoor. en om van mishandeling al helemaal niet te spreken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:24

't Is maar hoe je erover denkt

Zoals 'wij' hier met dieren omgaan (lees: bioindustrie) is uitbuiterij ten top en op geen enkel niveau met geen enkel argument goed te praten.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:35

Maisie schreef:
Ze hebben het hier over mishandelen van dieren. nou dat is dus echt niet aan de orde. daarom vind ik het grappig. Ze willen dus zeggen dat elke varkensboer een dierenmishandelaar is.
(...)
oke het kan altijd beter maar ze hebben het echt zo slecht nog niet hoor. en om van mishandeling al helemaal niet te spreken.

Clown

Dit zegt Van Dale:

mis·han·de·len (ov.ww.)
1 lichamelijk kwaad doen => maltraiteren, toetakelen
2 slecht behandelen

...en/of is ook geestelijke mishandeling tegenwoordig geen mishandeling meer?

Jaarlijks worden er zo'n 500 miljoen dieren in de bio-industrie op brute wijze gehouden op ca. 45.000 bedrijven. Op één bedrijf leven vaak duizenden of zelfs tienduizenden dieren. Zij worden eerder gezien als een product dan als levend wezen met gevoel en emoties. Om de kosten laag te houden is het productieproces in de bio-industrie zoveel mogelijk geautomatiseerd. Het voeren gebeurt vaak mechanisch, door de computer gestuurd. Bij storing worden dieren direct de dupe. Mest wordt vaak via een lopende band afgevoerd. In de pluimveehouderij is het voeren, de mestafvoer en zelfs het rapen van de eieren geautomatiseerd. De 'boer' loopt slechts een enkele keer door de stallen om de dode dieren te verwijderen. Individuele aandacht geven aan dieren is in zulke grote bedrijven niet meer mogelijk. Een boer is een industrieel geworden, die voornamelijk de automatische systemen in de gaten houdt en de boekhouding doet.

Bron: wakkerdier.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:38

Als je sites als wakker dier geloofd, dan geloof je idd in alle slechte dingen

Ik zou zeggen eerst een rondleiding vragen bij boerenbedrijven en dan kijken wat je mening is.
Op een anti site, staan natuurlijk alle dingen in een zo slecht mogelijk daglicht geplaatst, of je dat mag vergelijken met de werkelijkheid?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:44

nou jeetje hoor jamezy, al dat geautomatiseer! pfoei... dat zou ik mijn varkentje niet aandoen hoor!

Nou sorry hoor, maar ik zie het kwaad van automatisering niet hoor. Alsof een varken nou zo perse zit te wachten op aandacht van de boer. Een varken is een varken die aandacht zoekt van andere varkens... tis geen hond! (die zich net goed kan vermaken in het gezelschap van alleen maar andere honden) ... jah de bedrijven zijn vaak groot, maar zo slecht hebben ze het helemaal niet.

Zoals iemand al ergens gezegd heeft, als we al die dieren zoveel ruimte zouden geven als dat iedereen wil, zou dat betekenen dat er bij iedereen in de achtertuin wel een paar varkens zouden moeten staan, en dan hoor je idereen klagen hoor, over de stank en geluidsoverlast!

En enig idee hoe het met onze economie zou gaan als de hele bio-industrie weg zou vallen? ... dan blijft er maar weinig van ons vooruitstrevend landje over hoor... en dan beginnen de mensen weer te klagen, als er bezuinigd moet worden.

idd, wat runningkawa ook zegt, zo'n site maakt het zo zwart als maar kan en speelt in op de emoties van iemand die niet weet hoe het werkelijk in elkaar steekt. Tuurlijk die varkens staan in een grijze stal, met buizen en als mens zou ik daar ook echt niet willen wonen. MAar ik als mens hecht waarde aan een mooi huis die er leuk uitziet. Een varken zal er weinig om geven hoor, of er leuke gordijntjes voor de ramen hangen en de stal uit leuke kleurtjes bestaat... Mishandeling hoor, die grauwe stallen allemaal!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:44

runningkawa schreef:
Als je sites als wakker dier geloofd, dan geloof je idd in alle slechte dingen

Ik zou zeggen eerst een rondleiding vragen bij boerenbedrijven en dan kijken wat je mening is.
Op een anti site, staan natuurlijk alle dingen in een zo slecht mogelijk daglicht geplaatst, of je dat mag vergelijken met de werkelijkheid?

Ik heb op de vorige pagina uitgelegd waarom ik daar niet voor kies Clown

En natuurlijk is het een anti-site, ben het met veel van hun opvattingen ook helemaal niet eens, het biologische gebeuren bijvoorbeeld. Dit stukje tekst sprong gewoon even in het oog... wat overigens niet wegneemt dat dergelijke dingen niet voorkomen, want dat is in ieder geval iets dat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:47

Citaat:

Weten jullie hoe de varkens op dit moment worden gehouden in Nederland?

(Te) veel
Citaat:
Denken jullie dat er genoeg word gedaan aan het welzijn van een varken?

Absoluut niet.

Citaat:
Zouden jullie bereid zijn om extra geld te betalen voor een stukkie vlees wanneer het biologisch zou worden geproduceerd of wanneer de boer een stal bouwt met extra aandacht voor dierwelzijn?

Ja.

Citaat:
Zo Ja: Waarom doe je dit, doe je dit al lang?

Omdat ik niet wil dat er voor mijn plezier dieren mishandelt worden.

Als ik uit huis ben, zal ik nog veel vaker biologisch vlees kopen. Ik woon nog thuis en ben nu dus wel afhankelijk van wat mijn moeder koopt.
Soms wordt ze gek van mijn gezeur dat we vaker biologisch vlees moeten eten en zegt ze dat we er geen geld voor hebben.
Waarom hebben we dan wel geld voor koek, snoep en chocola vraag ik me dan af.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:49

Citaat:
Het voeren gebeurt vaak mechanisch, door de computer gestuurd. Bij storing worden dieren direct de dupe.

wij hadden dit ook. maar kan nou niet zeggen dat de dieren de dupe waren als er storing was. dan was mijn vader de dupe Haha! want die moest dan weer met de hand gaan voeren. het voordeel van zo´n installatie. alle varkens in 1x hun voer aangepast per varken. als je met de hand voert is het varken achter in de rij altijd als laatst aan de beurt.

Mijn vader was van s´ochtends een uur of 7 tot s´avonds een uur of 6 in de stal te vinden. dus hij zag echt wel al zijn beesten elke dag en kon dus ook individuele aandacht geven.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:01

Al schijnt niemand te beseffen dat wanneer je een biggetje wilt verdoven, je plaatselijk moet verdoven.
Dan moet dat biggetje eerst in z'n ballen worden verdoofd (pijn lijkt me en is niet fijn) en daarna nog worden gecastreerd.
Dan duurt het nóg langer, dus krijgt zo'n biggetje nog meer stress...

Het ergste voor een varken is dat hij het té warm krijgt. Bijvoorbeeld wanneer de koelinstallatie 't begeeft. Dan heb je pas 'n probleem...

En @ wuis: dank je wel Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:03

Er wordt weer lekker hard gevallen over de Wakker Dier-site, merk ik alweer. Maak me er verder ook maar niet druk om. Op de vorige pagina hoorde ik niemand klagen... Clown

Automatiseren kan nou eenmaal niet anders met dergelijke grote bedrijven. Wat ik me dan weer afvraag, hoe komen die bedrijven zo groot? Juist, omdat mensen vlees willen eten. En dan gaat het er niet om 'dat mensen van nature vlees eten', want dat is erin gebakken door de jaren heen en door de maatschappij waarin we leven.

En inderdaad, de economie valt op haar gat eens de bio-industrie verdwijnt. Ook dat heb ik reeds eerder genoemd. Blijkt maar weer in wat voor scheve wereld we leven...

En nou èn! Ik vind dierwelzijn nou eenmaal belangrijk. In mijn ogen is het walgelijk en schandalig zelfnadenkende wezens die zich niet kunnen (of mogen) verweren te misbruiken om er zelf beter van te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:37

Citaat:
Er wordt weer lekker hard gevallen over de Wakker Dier-site, merk ik alweer. Maak me er verder ook maar niet druk om. Op de vorige pagina hoorde ik niemand klagen.

Omdat ik meestal denk, nee niet weer een die zijn info daar haalt, maar nog nooit in een stal is geweest.
En dacht maar wijs mijn mond te houden, maar dat lukt nu eenmaal niet steeds Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:51

runningkawa schreef:
Omdat ik meestal denk, nee niet weer een die zijn info daar haalt, maar nog nooit in een stal is geweest.
En dacht maar wijs mijn mond te houden, maar dat lukt nu eenmaal niet steeds Knipoog

Begrijpelijk hoor. Even goede vriendjes Haha!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:15

peelemeisje schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat jullie vinden van de varkenssector.

Weten jullie hoe de varkens op dit moment worden gehouden in Nederland?

Denken jullie dat er genoeg word gedaan aan het welzijn van een varken?

Zouden jullie bereid zijn om extra geld te betalen voor een stukkie vlees wanneer het biologisch zou worden geproduceerd of wanneer de boer een stal bouwt met extra aandacht voor dierwelzijn?
Zo Nee: En waarom kies je dan toch voor het 'gewone' stuk vlees als je weet dat er vlees is dat van varkens komt die biologisch zijn gehouden?
Zo Ja: Waarom doe je dit, doe je dit al lang?

Ja, weet precies hoe ze gehouden worden

Genoeg aan gedaan?
Nee, maar is ook niet mogelijk

extra geld betalen?

Ja hoor, maar niet iedereen, alles is al duur genoeg

Wat ik erbij wil vertellen is dat zo veel mensen banen gaan kwijt raken e.d.
en de boeren zullen niet genoeg inkomen gaan krijgen.
Mijn vriend werkt in de varkensector en er worden per dag zo'n 4000 varkens doodgemaakt.

Hoe wil jij of andere mensen dit anders gaan aanpakken?
zoveel varkens kun je naar mijn mening niet allemaal biologisch houden.

Is te duur
Teveel tijd
Loon wordt lager
Productie naar buitenland zal minder worden
Teveel werk

Wil ook nog zeggen, dat ik denk dat de varkens niet eens beter weten.
Biggen worden vaak niet eens ouder dan een half jaar oud.
En verder ben ik wel een dierenvriend, maar vind vlees veels te lekker.
Mijn vriend is doodmaker van varkens en bij hun komen ze binnen en binnen no time zijn ze dood op een diervriendelijke manier, met verdoving nog wel!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:34

dankjewel voor je reactiee Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:57

Er was trouwens gister een debat van de partij voor de dieren. Mijn moeder had het gezien. Was ervan geschrokken hoe ver die mensen gingen om dieren te helpen. Geen goudvissen meer in de kom en geen vogels meer in kooitjes... zou in hun theorie dus betekenen dat tropische vissen, goudvissen, parkietjes e.d. allemaal spontaan uitsterven? Koeien, schapen, paarden en varkens over de snelwegen konden rennen omdat ze niet "gevangen" mogen zitten?? Beetje onrealistisch...

Vind het best dat ze opkomen voor de dieren, maar zulke onzinnige praktijken gaan wel een beetje ver Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:20

Och ik had laatst een discussie met een meneer van de Dierenbescherming, die kletste zichzelf ook een beetje vast en vertelde op een gegeven moment dat ze vinden dat dieren houden eigenlijk altijd een welzijnsaantasting is en dus uiteindelijk niet meer zou moeten mogen.... Ik denk niet dat daar veel mensen op zitten te wachten. Dezelfde meneer had trouwens ok een wervingfilmpje bij zich waarop beelden van meer dan 10 jaar geleden te zien waren. Hij gaf ook ruiterlijk toe dat ze die nog steeds gebruiken omdat dat nou eenmaal zieltjes trekt en de meeste mensen zich toch niet echt verdiepen in de materie en zich gewoon laten leiden door wat ze zien.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 05:00

Hermesdeux schreef:
zou in hun theorie dus betekenen dat tropische vissen, goudvissen, parkietjes e.d. allemaal spontaan uitsterven?

Alleen in kommen en kooitjes, hoor. Waar denk je dat die dieren oorspronkelijk vandaan komen?
Daar kunnen ze gewoon lekker doorleven.

[img]Koeien, schapen, paarden en varkens over de snelwegen konden rennen omdat ze niet "gevangen" mogen zitten?? Beetje onrealistisch...[/img]

Euh...... heb je ze dat horen zeggen dan? Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:53

Botervlieg schreef:
Hermesdeux schreef:
zou in hun theorie dus betekenen dat tropische vissen, goudvissen, parkietjes e.d. allemaal spontaan uitsterven?

Alleen in kommen en kooitjes, hoor. Waar denk je dat die dieren oorspronkelijk vandaan komen?
Daar kunnen ze gewoon lekker doorleven.

[img]Koeien, schapen, paarden en varkens over de snelwegen konden rennen omdat ze niet "gevangen" mogen zitten?? Beetje onrealistisch...[/img]

Euh...... heb je ze dat horen zeggen dan? Clown

Ze willen alle dieren vrij laten leven. Dus niets opgesloten en geen omheiningen of stallen meer... dan krijg je dit in mijn ogen toch?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:10

Denk dat zij met andere ogen kijken.
Vraag er eens naar?
Is vast wel een site en / of discussie forum van.

(Edit:)

http://www.partijvoordedieren.nl/

In de linkerkolom staat onderaan 'contact'.
Dus als het je serieuze belangstelling heeft...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:02

Botervlieg schreef:
Denk dat zij met andere ogen kijken.
Vraag er eens naar?
Is vast wel een site en / of discussie forum van.

(Edit:)

http://www.partijvoordedieren.nl/

In de linkerkolom staat onderaan 'contact'.
Dus als het je serieuze belangstelling heeft...

Ja, zal ik eens doen! Bedankt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:06

Eh.... ik zie op de site van de Partij voor Dieren nergens iets staan over het loslaten van huisdieren.
Wel andere zeer zinnige opmerkingen!!

Ik ben erg fel tegen de manier hoe varkens gehouden en behandeld worden, net als alle andere dieren in de bio-industrie. Ik ben dan ook vegetarier en eet en koop niets wat er ook maar iets mee te maken heeft.
Ik snap niet dat er mensen zijn die zo met dieren kunnen omgaan. Het zegt een hoop over die mensen.
Arme dieren.....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:08

Citaat:
Partijprogramma
Het programma van de PvdD is gebaseerd op de visie dat dieren - evenals mensen - levende wezens zijn met bewustzijn en gevoel en daarom net als mensen het morele recht hebben op een respectvolle behandeling door de mens. Dit houdt in dat dieren, zowel in het wild levende als gehouden dieren, naar hun eigen aard moeten kunnen leven en niet zonder een noodzakelijk of redelijk doel door de mens in hun welzijn mogen worden aangetast. Beschaving uit zich immers in de wijze waarop mensen met andere levende wezens op deze aarde en met de natuurlijke omgeving in het algemeen omgaan.

@ Nadya: ik baseerde mijn verhaal puur op wat mijn moeder van het debat had opgestoken. Dit komt van de site.

Edit: ik neem aan dat het welzijn in een noodzakelijk of redelijk doel dus alleen de bio-industrie betreft? Dan zou mijn mams het wel weer overtrokken begrepen hebben Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:11

Hermesdeux schreef:
Citaat:
Partijprogramma
Het programma van de PvdD is gebaseerd op de visie dat dieren - evenals mensen - levende wezens zijn met bewustzijn en gevoel en daarom net als mensen het morele recht hebben op een respectvolle behandeling door de mens. Dit houdt in dat dieren, zowel in het wild levende als gehouden dieren, naar hun eigen aard moeten kunnen leven en niet zonder een noodzakelijk of redelijk doel door de mens in hun welzijn mogen worden aangetast. Beschaving uit zich immers in de wijze waarop mensen met andere levende wezens op deze aarde en met de natuurlijke omgeving in het algemeen omgaan.

@ Nadya: ik baseerde mijn verhaal puur op wat mijn moeder van het debat had opgestoken. Dit komt van de site.

Nou? Klinkt toch prima dan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:15

Zoals ik al zei baseerde ik mijn post alleen op de wat overtrokken reactie. Dus geen goudvissen in kommen e.d. Ik zit nog steeds op die site, ben het iig wel eens met het kopje "Vermaak met dieren", vind dat ze daar wel een sterk punt neerleggen.