Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Re: Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:21

Jeetje zo worden ze ook echt gestimuleerd he om naar school te gaan

Zou zo ook wel geholpen willen worden, maar denk niet dat het veel zal helpen.
Voor een deel ben ik het met Sorane eens. Er zullen best wel wat jongeren bij zitten die zichzelf kansarm hebben gemaakt en die idd liever in de coffieshop zitten. Maarja daar kun je niks meer aan doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:22

Wat is de oorzaak dan volgens jou Paraat?
Volgens mij is het een stel falende ambtenaren geweest, die iets volkomen belachelijks hebben uitgedacht, en ook nog een idioot gevonden hebben die zn goedkeuring eraan gaf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:24

Ik zal dan maar duidelijk zijn.
Ik ken een groot deel van deze jongens persoonlijk helaas.

Veel worden van huis uit gestimuleerd om te gaan leren. Maar ze willen niet. Ouders denken dat ze op school zitten, maar daar zijn ze niet. Enz enz.

Er zijn ook jongens bij uit een rottig gezin, maar lang niet allemaal.

Ze zijn echt niet zo kansarm en zielig als men denkt.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:37

Paraat schreef:
Sorane schreef:

Het heeft niets met politiek-correct-gezeur te maken.
Ik ken de jongens die de reis gemaakt hebben. Dat is inderdaad kansloos tuig. Maar ze hebben zichzelf zo kansloos gemaakt.
Stuk voor stuk hadden ze mogelijkheden. Maar als jij liever met je neus in de coffeeshop hangt in plaats van op school, dan kun je niet verwachten dat de maatschappij je vollop kansen geeft.

Ach kom op zeg, wat een nutteloos topic. Dit soort reizen worden al JAREN georganiseerd. Alleen als de deelnemers 95% blank zijn trekt er niemand zijn scheur open.

Natuurlijk is het allemaal hun eigen schuld dat ze niet aarden in hun omgeving, inadequate opvoeders hebben die het vaak niet trekken en overal worden uitgekotst.

Verder distantiëer ik me van dit soort gewauwel, hebt het intelligente dieptepunt van vandaag ook weer meegemaakt.

Ach kom op zeg, mss is dat nu pas bekend bij het grote publiek. Wij zijn er in België nog maar net achter dat "vermoedelijke" moordenaars ook op kosten van de staat met begeleider naar een match van de Rode Duivels mag gaan kijken, in het kader van "educatieve" activiteit. En of dat nou gaat om een belg, of buitenlander, dat kan mij geen r**t schelen, dat hoort gewoon niet, net zoals een reisje voor niet-werkende kansarme jongeren naar een all in hotel in Tunesie. Laat hen cursussen en opleidingen volgen en ze mogen er nog het dubbel aan uitgeven, maar dit sorry dat kan gewoon niet.

In ieder geval moet je niet over 'intelligent dieptepunt' spreken als je zelf nog studeert, want dan kan je helemaal niet meespreken over wat er met "jouw" belastinggeld gebeurt...

En daarbij, het feit dat die kleur er weer wordt bij gehaald is gewoon een excuus om zoiets goed te praten.

We spreken nog wel eens over een paar jaar als je zelf werkt voor je centen, en daarvan alles zelf betaald.
(indien je nu reeds op eigen benen zou staan, en alles zelf doet trek ik mijn woorden in in ieder geval, maar ik zag dat je nog studente bent, en op kamers telt heus niet mee daarbij, maar ik hoor t graag als ik verkeerd ben, mijn excuses bij voorbaat dan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:40

Dani001 schreef:
In ieder geval moet je niet over 'intelligent dieptepunt' spreken als je zelf nog studeert, want dan kan je helemaal niet meespreken over wat er met "jouw" belastinggeld gebeurt...

En daarbij, het feit dat die kleur er weer wordt bij gehaald is gewoon een excuus om zoiets goed te praten.

We spreken nog wel eens over een paar jaar als je zelf werkt voor je centen, en daarvan alles zelf betaald.
(indien je nu reeds op eigen benen zou staan, en alles zelf doet trek ik mijn woorden in in ieder geval, maar ik zag dat je nog studente bent, en op kamers telt heus niet mee daarbij, maar ik hoor t graag als ik verkeerd ben, mijn excuses bij voorbaat dan!)

Hier wil ik toch even op reageren.
Die opmerking slaat totaal NERGENS op.
Wie zegt dat ze die studie niet uit eigen zak betaald??

Om even naar mijn eigen situatie te kijken.
Ik woonde in mijn eigen koophuis en betaalde mijn studie zelf. Geen studiefinanciering of andere uitkeringen.

Dat is ook mogelijk. Dus niet te snel oordelen hier.

Zullen we maar weer ontopic gaan?

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:45

Sorane schreef:
Dani001 schreef:

Hier wil ik toch even op reageren.
Die opmerking slaat totaal NERGENS op.
Wie zegt dat ze die studie niet uit eigen zak betaald??

Om even naar mijn eigen situatie te kijken.
Ik woonde in mijn eigen koophuis en betaalde mijn studie zelf. Geen studiefinanciering of andere uitkeringen.

Dat is ook mogelijk. Dus niet te snel oordelen hier.

Zullen we maar weer ontopic gaan?

Excuseer he meisje, maar lees een keer even tot het einde voor je reageert volgende keer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:45

Ik HEB gelezen tot het einde en vind het alsnog een opmerking die kant noch wal raakt.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:48

Tja dat is dan jouw probleem volgens mij, want een situatie als die van jou valt nu naar mijn bedoeling van mijn post helemaal in dat laatste stukje van op eigen benen staan. Ieder zijn mening dan maar, maar goed dat het een vrij land is he! Knipoog

Maar terug on-topic dan maar voor we nog verder afdwalen Haha!

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:53

Waar halen ze het lef vandaan om gewoon die mensen op een all inclusive topvakantie naar Verweggistan te sturen.
Er zijn mensen die het harder verdienen dan zij. Er zijn mensen die zich harder uit de naad werken om een mooie vakantie in Nederland voor elkaar te krijgen. En deze personen doen d'r niks voor. Zielige gedachte. Scheve mond

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:54

AMSTERDAM – ,,Ik ben op alles voorbereid,” zegt Roy Hofwijks. Volgende week vertrekt hij met een groep van zo’n 80 achterstandsjongeren uit Zuidoost voor een week naar Tunesië.
Hofwijks is directeur van jongerenwerkplaats PEWA, waar vroegtijdige schoolverlaters worden begeleid. ,,De jongeren hier zitten aan de onderkant van de samenleving,” vertelt Hofwijks. In de jongerenwerkplaats in het troosteloze Klieverink krijgen de jongeren computerlessen, sollicitatie en discipline training, met als doel om ze terug naar school of werk te krijgen.
Ooit ontsloeg hij een medewerker op staande voet omdat hij de jongeren ‘klerelijers’ noemde. ,,Maar ze zitten hier juist omdat iedereen ze klerelijers vindt,” roept Hofwijks. ,,Wij proberen ze te helpen. 40 Procent van de jongeren kwamen als moeilijk lerende kinderen op het vmbo terecht, waarna ze het zonder begeleiding niet redden.”
Volgende week vertrekt de PEWAdirecteur met een groep van 88 – één begeleider op elke zeven jongeren – naar Tunesië. Hij moet velen teleurstellen, want binnen een paar dagen kwamen ruim 200 aanmeldingen binnen. Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt.
,,De jongeren moeten het idee krijgen dat er veel meer mogelijk is dan die beperkte blik op het leven in Zuidoost,” stelt Hofwijks. ,,Als hun ouders het over vakantie hebben, gaat dat meestal om familiebezoek aan Suriname of de Antillen. Dat is geen vakantie. Tunesië is goedkoop en veilig. En het ligt in Afrika, voor veel jongeren liggen daar uiteindelijk toch hun roots. Ze kunnen zich realiseren dat het ook anders kan. Daarnaast gaat het ook om de onderlinge band. Als ze zo lang samen weggaan, breiden ze hun netwerk uit, en kunnen blijvende vriendschappen ontstaan.”
Hofwijks is niet bang dat mensen vraagtekens zullen plaatsen bij het ‘belonen van kansarme jongeren.’ ,,Kortzichtigheid zal er altijd zijn. Ja, we nemen deze jongeren mee op vakantie voor maar 75 euro per persoon. Maar zij hebben geen puinhoop van hun leven gemaakt. Het leven is zo op hun af gekomen. Deze jongeren verdienen ook vakantie.”
,,Veel mensen trekken hun handen af van dit soort jongeren. Natuurlijk is het een flink risico om met deze groep naar Tunesië gegaan. Maar ik heb ze uitgelegd hoe een Tunesische politiecel eruit ziet en dat is niet niks. Met zo’n grote groep kan je er donder op zeggen dat er wel eens wat zal gebeuren. Maar niemand die mee gaat is echt crimineel.”
,,Ze hebben gewoon problemen. Zoals één-ouder gezinnen, armoede, uitsluiting en fysieke of lichamelijke beperkingen. Ik ben op alles voorbereid. Maar wat er ook gebeurt: het blijven wel ónze jongeren.”

argopress.nl

Ik vind het getuigen van een enorme flexibiliteit dat er wordt gekozen voor positieve middelen ALS jongeren als zo'n (evt. luie) aversie tegen werk hebben.
Laat het duidelijk zijn dat als dit project geen vruchten afwerpt of slecht getoetst is, het mijn goedkeuring evenmin krijgt. Maar interessant is het zeker.

"Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt." tweederde van 40.000=26.666 laat 13.334 over voor de belastingbetalers (?). Ervan uitgaande dat er 7 milj. betalers zijn maakt dat iedereen er 0.0019 cent aan betaalt. Hypothetisch gesproken dan Lachen Fouten daargelaten, wiskunde was niet mijn strakste vak... :B

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:58

Waar denk jij dat het geld van het stadsdeel vandaan komt? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:00

Precies!! Dat wordt ook betaald door de burger.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:02

Ilindra schreef:
Waar denk jij dat het geld van het stadsdeel vandaan komt? Knipoog

Ik wilde me al indekken door te editen, maar inderdaad Bloos. Tevens is de mate van de eurocenten afhankelijk van betreffende inkomens, maar het blijven gelukkig centen. Verder ben ik al een tijdje op zoek naar onderzoeksresultaten van soortgelijke ondernemingen, maar heb helaas niks gevonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:04

Nou uit ervaring kan ik je melden dat dit soort dingen geen drol uithalen.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:06

Het gaat er mij ook niet echt om hoeveel je eraan betaald, het gaat mij om het principe waarom deze jongeren recht (ik weet niet of dit daadwerkelijk zo in de krant stond trouwens, het woordje "recht") hebben op zo n vakantie, en mensen die wel al gaan werken, en gewoon veel te weinig hebben om fatsoenlijk eten te kopen, of verwarmingsmazout te betalen (want dergelijke mensen zijn er ook, en maakt ook niet uit waar, Amsterdam of een klein boerengat) niet deze kans krijgen... Ah nee, want zij hebben een job.

Ik zie nog steeds niet het nut van een luxe all in vakantie, een vakantiekamp in NL had ik nog kunnen inkomen. Ik zou echt graag weten van je welke redenen jij wel aannemelijk vindt.

Want inderdaad ze kunnen zien dat het ook anders kan, maar dat kan (een gedeelte mss maar, wil niet iedereen over één kam scheren) om snel aan geld te geraken, op illegale of niet aanvaardbare wijze.

Ja ze kunnen hun netwerk uitbreiden, een netwerk van kansarme jongeren, daar gaan ze er ook niet mee komen. Dan zou ik zeggen, geef idd een opleiding, met sollicitatietraining zoals er al staat, laat ze 'proef'sollicitaties doen bij bedrijven en werkgevers, daar kan wel een netwerk uit voort komen, waar ze misschien wel mee verder kunnen...

Maar ik ben wel benieuwd naar je persoonlijke redenen, niet wat er in de krant geschreven staat eigenlijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:06

Ook ik heb mijn hele jeugd in Amsterdam-ZuidOost gewoond (K-Buurt) en mijn ouders wonen er nog steeds.

Persoonlijk vind ik dit soort reisjes wel goed, maar de locatie etc. is nogal buitenproportioneel. Dat had inderdaad ook een paar dagen texel kunnen zijn of zo.
Ik ben met Sorane eens dat er waarschijnlijk een grote groep van deze jongeren keihard in hun vuistje lachen. Er is een behoorlijke groep die precies weten wat te doen om de maatschappelijk werkers naar hun hand te zetten.

Toch is er ook een behoorlijke groep die van huis uit nergens voor worden gestimuleerd en dus eigenlijk totaal geen kans krijgen in deze maatschappij. Wij hadden ook altijd een behoorlijke groep klasgenoten die niet meekonden op werkweek omdat er geen geld voor was bij de ouders.
Verder is het ook nog steeds zo dat je toch echt minder kansen hebt in de maatschappij als je een ander kleurtje hebt. Dat er zat mensen zijn uit achterstandswijken die zich er wel uit weten te werken is een feit, maar die worden vaak wel heel erg gestimuleerd van huis uit.

Ik vind het ook wel erg gemakkelijk veroordelen aan de hand van dit artikel. Het kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat deze jongeren nooit hebben geleerd dat als je werkt dat positieve gevolgen kan hebben. Wie zegt dat dit reisje niet de afsluiter was van een langdurig project!?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:08

Paraat schreef:
AMSTERDAM – ,,Ik ben op alles voorbereid,” zegt Roy Hofwijks. Volgende week vertrekt hij met een groep van zo’n 80 achterstandsjongeren uit Zuidoost voor een week naar Tunesië.
Hofwijks is directeur van jongerenwerkplaats PEWA, waar vroegtijdige schoolverlaters worden begeleid. ,,De jongeren hier zitten aan de onderkant van de samenleving,” vertelt Hofwijks. In de jongerenwerkplaats in het troosteloze Klieverink krijgen de jongeren computerlessen, sollicitatie en discipline training, met als doel om ze terug naar school of werk te krijgen.
Ooit ontsloeg hij een medewerker op staande voet omdat hij de jongeren ‘klerelijers’ noemde. ,,Maar ze zitten hier juist omdat iedereen ze klerelijers vindt,” roept Hofwijks. ,,Wij proberen ze te helpen. 40 Procent van de jongeren kwamen als moeilijk lerende kinderen op het vmbo terecht, waarna ze het zonder begeleiding niet redden.”
Volgende week vertrekt de PEWAdirecteur met een groep van 88 – één begeleider op elke zeven jongeren – naar Tunesië. Hij moet velen teleurstellen, want binnen een paar dagen kwamen ruim 200 aanmeldingen binnen. Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt.
,,De jongeren moeten het idee krijgen dat er veel meer mogelijk is dan die beperkte blik op het leven in Zuidoost,” stelt Hofwijks. ,,Als hun ouders het over vakantie hebben, gaat dat meestal om familiebezoek aan Suriname of de Antillen. Dat is geen vakantie. Tunesië is goedkoop en veilig. En het ligt in Afrika, voor veel jongeren liggen daar uiteindelijk toch hun roots. Ze kunnen zich realiseren dat het ook anders kan. Daarnaast gaat het ook om de onderlinge band. Als ze zo lang samen weggaan, breiden ze hun netwerk uit, en kunnen blijvende vriendschappen ontstaan.”
Hofwijks is niet bang dat mensen vraagtekens zullen plaatsen bij het ‘belonen van kansarme jongeren.’ ,,Kortzichtigheid zal er altijd zijn. Ja, we nemen deze jongeren mee op vakantie voor maar 75 euro per persoon. Maar zij hebben geen puinhoop van hun leven gemaakt. Het leven is zo op hun af gekomen. Deze jongeren verdienen ook vakantie.”
,,Veel mensen trekken hun handen af van dit soort jongeren. Natuurlijk is het een flink risico om met deze groep naar Tunesië gegaan. Maar ik heb ze uitgelegd hoe een Tunesische politiecel eruit ziet en dat is niet niks. Met zo’n grote groep kan je er donder op zeggen dat er wel eens wat zal gebeuren. Maar niemand die mee gaat is echt crimineel.”
,,Ze hebben gewoon problemen. Zoals één-ouder gezinnen, armoede, uitsluiting en fysieke of lichamelijke beperkingen. Ik ben op alles voorbereid. Maar wat er ook gebeurt: het blijven wel ónze jongeren.”

argopress.nl

Ik vind het getuigen van een enorme flexibiliteit dat er wordt gekozen voor positieve middelen ALS jongeren als zo'n (evt. luie) aversie tegen werk hebben.
Laat het duidelijk zijn dat als dit project geen vruchten afwerpt of slecht getoetst is, het mijn goedkeuring evenmin krijgt. Maar interessant is het zeker.

"Het project kost 40 duizend euro, waarvan stadsdeel Zuidoost ruim tweederde betaalt." tweederde van 40.000=26.666 laat 13.334 over voor de belastingbetalers (?). Ervan uitgaande dat er 7 milj. betalers zijn maakt dat iedereen er 0.0019 cent aan betaalt. Hypothetisch gesproken dan Lachen Fouten daargelaten, wiskunde was niet mijn strakste vak... :B

Goed dat je deze uitleg van de goede man ook even quote. Hier zie je toch dat er echt wel een gedachte achter zit, zoals ik al had verwacht. Vind het een logische redeneting ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:12

Feit blijft dat de hoeveelheid belastinggeld nu eenmaal beperkt is en dat er dus keuzes gemaakt moeten worden hoe het zal worden uitgegeven.
Vakantie voor dit soort jongeren heeft in mijn ogen dus geen enkele prioriteit, vooral niet als je het naast de tekorten ivm de thuiszorg zet.
Leg jij mij maar eens uit waarom hier wel geld voor is terwijl er vele mensen zitten te wachten op medische hulp thuis.......

Ik doe zelf vrijwilligerswerk voor PaxChristi, via deze organisatie gaan elk jaar vele kinderen uit achterstandswijken in Oost en Zuid Europa op vakantie.
Zij verblijven bij vrijwilligers thuis en er wordt van alles voor hen georganiseerd.
Al het benodigde geld komt gewoon van particulieren.
Zet de kansen die deze kinderen hebben eens tegenover de kansen zet die de Amsterdamse jongeren hebben Knipoog
Dat je in NL in een arm milieu geboren wordt kun je niets aan doen, maar als je de kansen om er uit te komen niet grijpt moet je ook niet zeuren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:15

Paraat schreef:
[i]AMSTERDAM – ,,Ik ben op alles voorbereid,” zegt Roy Hofwijks. Volgende week vertrekt hij met een groep van zo’n 80 achterstandsjongeren uit Zuidoost voor een week naar Tunesië.

,Als hun ouders het over vakantie hebben, gaat dat meestal om familiebezoek aan Suriname of de Antillen. Dat is geen vakantie. Tunesië is goedkoop en veilig. En het ligt in Afrika, voor veel jongeren liggen daar uiteindelijk toch hun roots.

En wwat was nou het probleem over huidskleur? Lijkt me duidelijk toch?
Ik zou het trouwens helemaal niet erg vinden om op familiebezoek te gaan op de Antillen of Suriname....dat voelt volgens mij toch als vakantie....

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:18

En dat maakt dit project een glijer, of een succes waardoor mensen later nog denken, goh, is het toch nog goed gekomen met mijn 0,03 cent.

Ik denk overigens dat het niet zozeer alleen een arm milieu is, maar een hele levenshouding waar die kids uit gekneed behoeven te worden. Dat er mensen zijn die dat doen, zich niets aantrekken van luiheid, werkangst, blowers, viceuze cirkels en een algeheel pessimisme maakt dat ik bijna nog positief word over de maatschappij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:24

Als ik op vakantie ga, is het vaak ook familie-bezoek aan Spanje

Of kom ik nou in aanmerking voor een vergoeding omdat mijn ouders toevallig in Spanje wonen Tong uitsteken

Wie kan mij nou eens uitleggen waarom ze niet lekker met zijn tachtigen op de fiets het Pieterpad hebben gedaan?
Dat ze wat doen met die jeugd, kan ik me nog wel in vinden. Maar een vakantie naar de zon... zinloos. Laat ze bollenpellen. Zijn ze ook uit de stad met een club leeftijdsgenoten, daar hebben we dan ook nog wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:02

Volgens mij is een bungalowpark in Nederland ook vakantie hoor, in ieder geval een vakantie die de gemiddelde Nederlander elk jaar mag beleven. (als hij mazzel heeft)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-06 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:04

Dees schreef:
Wie kan mij nou eens uitleggen waarom ze niet lekker met zijn tachtigen op de fiets het Pieterpad hebben gedaan?

Tsja, Dees, da's nogal makkelijk, kansarme jongeren hebben toch geen fiets? Haha!
Daarbij, als ze hadden moeten fietsen was er geen hond op komen dagen en was het project "mislukt":x

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:06

Voor dat geld hadden ze wel voor al die jongeren een nieuwe mountainbike kunnen aanschaffen Pling
Fietsen over het Pieterpad kost niks Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:12

Zo zie je maar weer dat de gemeentes heel ondemocratische beslissingen nemen en dingen doen waar eigeniljk niemand achter staat maar wel met diens belastinggeld! En dat is ook weer typische de PvdA. Ik moet weer terugdenken aan Cohen, die problemen met allochtone hangjongeren wilde oplossen, niet door ze aan te pakkken maar door ze een clubhuis te geven. Dit past helemaal in zijn lijn. En toch zijn er mensen die achter zo'n vent staan. En dat kan ik niet begrijpen.