Opvoeden taak voor school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Opvoeden taak voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:28

Desiree schreef:
Het is toch eigenlijk te gek dat zo'n vak op school gegeven moet worden. DAt was eerst toch ook niet nodig? Want daar kregen de kinderen dat van huis mee. Nu kennelijk dus niet meer.

Nou, vlijt en gedrag zijn tijdenlang toch punten op het schoolrapport geweest. Daarnaast was het de kerk die elke zondag de normen-en-waarden erin stampte. Dat had zeker voordelen op sociaal gebied, de kerk kon veel steun bieden, maar was ook wel nadelig voor bv vrouwen die hun eigen beslissingen wilden nemen, of uberhaupt iedereen met een mening die afweek van de priester of de Oudsten.

Daarna is de kerk langzaamaan verdwenen en weggedrukt onder andere door invloed van de hippiebeweging. Die heel wat sociale invloed zelf met zich meebracht (en een weerzin tegen grenzen). Nu is die sociale invloed ook al weer flink minder, geloof ik.

Overigens is opvoeding zeker altijd al een overweging geweest, heel interessant vond ik Ciske de Rat, van Piet Bakker. Geschreven in 1942, handelend over een schoolklas nog voor de oorlog, maar de dilemma's en problemen zijn nog PRECIES hetzelfde.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:45

Karl66 schreef:
Sociale vaardigheden is altijd een onderdeel van het lesgeven geweest en zal het ook altijd blijven Bloos

Ik kan me daar niets van herinneren op school. Ook nooit een rapportitem geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:06

Desiree schreef:
Karl66 schreef:
Sociale vaardigheden is altijd een onderdeel van het lesgeven geweest en zal het ook altijd blijven Bloos

Ik kan me daar niets van herinneren op school. Ook nooit een rapportitem geweest.

Sociale vaardigheden wordt ook niet als vak gegeven, maar zit in alle vakken die op een school gegeven worden.
Tegenwoordig wordt bij bijna alle vakken wel in groepen zelfstandig gewerkt (adsl) en worden in plaats van stukken tekst geleerd nu bijvoorbeeld opdrachten en projecten gemaakt.
En daar komt allemaal weer die sociale vaardigheden bij kijken.
De kids leren behalve zo op een leuke manier over hun vak ook hoe ze met elkaar moeten omgaan en hoe ze moeten samenwerken met niet alleen de mensen die zij zelf kiezen, maar ook met mensen die zij zelf nooit zouden kiezen om mee te werken. Taken worden verdeeld, iedereen heeft een functie in een groep.
En op die manier worden sociale vaardigheden bijgebracht zonder dat zij er zelf al teveel bij stilstaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:40

Desiree schreef:
Karl66 schreef:

Bij mij op de lagere school kreeg ik toch echt cijfers voor vlijt en gedrag en een verhaaltje van de juf of meester hoe ik in de klas functioneerde op mijn rapport.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:50

Ik ben ook van die periode Karl en het waren altijd dikke negens Haha! Hoe kan het ook anders hè?? Schijnheilig

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:00

Ik ('88) kan me ook herinneren dat ik op mijn rapport een appart vakje met 'gedrag' had en dat er tijdens oudercontacten niet alleen gepraat werd over de cijfers die ik op toetsen haalde, maar ook over mijn sociale vaardigheden en hoe mijn gedrag in de klas was.
Zelfs op het middelbaar waren er bepaalde vakken waar je 'attidutepunten' bijkreeg op het rapport. Was je een vlotte leerling, functioneerde je goed in een groep, durfde je vragen stellen en antwoorden geven in de klas, stoorde je de klas niet met onopgevoed gedrag, dan kreeg je extra bonuspunten voor dat vak, en bij vele gaven die de doorslag voor geslaagd of niet geslaagd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:07

Ik kreeg op het middelbaar geen extra punten voor gedrag op het rapport, maar wel bestonden bijv. punten voor groepsopdrachten voor de helft uit je werkhouding, samenwerking met anderen etc.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:12

KiWiKo schreef:
hmzzz ik val wel onder ouder type twee met dien verstande dat mijn dochter Sanne heet Haha! en als er geslagen moet worden ik dat zelf wel doe Haha! Haha!

Ik zal nooit de leraar afvallen, als mijn Sanne straf krijgt... dan ondermijn je de leerkracht zijn gezag.... en dat is altijd uit den boze.

Als ik vind dat het onterecht is, dan doe ik de leerkracht zonder dochter erbij vragen van de hoed en de rand.

Sanneke is een lief kind op school, en dat wil ik graag zo houden.

hmzzz welk type ouder ben ik??? Haha!

Een gewone prettige ouder Lachen
Leerkracht afvallen in het bijzijn van het kind is inderdaad funest.
Ik heb een keer meegemaakt. Ik had een kind in de klas wat echt heel stiekem en gemeen was naar andere kinderen en brutaal naar volwassenen. Waarom? Heel simpel, mammie vond alles geweldig en haar schatje deed nooit iets verkeerd. Heel de wereld was gewoon zo gek, zij waren heel normaal. Rolleyes
Gevolg van actie van moeder. Een hele duidelijk les voor het kind.: Het kind kreeg namelijk de bevestiging dat je niet hoeft te luisteren naar een vervelende juf die je wel op je gedrag aanspreekt en er op aanpakt. Je zegt het gewoon tegen je mammie en die ruimt de rotzooi achter je kont wel op.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:15

Desiree schreef:
Ik denk wel dat scholen een duidelijk standpunt en beleid moeten aannemen om zich in te dekken tegen ouders van kinderen die zich niet kunnen aanpassen. Volgens mij ontbreekt dat. En waarom? Vroeger was dat niet nodig.

Was het maar zo makkelijk.
Ik werk bijvoorbeeld op een openbare basisschool. Maar op het openbaar onderwijs is het dus haast onmogelijk om een kind van school te verwijderen als dat is wat je bedoeld.

Waarom was het vroeger niet nodig. Toen hadden ouders vaak nog zoiets van de meneer/juf zegt dat het zo is, dus is het zo.
Tegenwoordig is heel de maatschappij anders en wordt er van je verlangd dat je mondiger bent. Dat zijn ouders dus ook naar leerkrachten toe. Helaas niet altijd op een positieve effectieve manier.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:03

Mickey schreef:
Leerkracht afvallen in het bijzijn van het kind is inderdaad funest.
Ik heb een keer meegemaakt. Ik had een kind in de klas wat echt heel stiekem en gemeen was naar andere kinderen en brutaal naar volwassenen. Waarom? Heel simpel, mammie vond alles geweldig en haar schatje deed nooit iets verkeerd. Heel de wereld was gewoon zo gek, zij waren heel normaal. Rolleyes
Gevolg van actie van moeder. Een hele duidelijk les voor het kind.: Het kind kreeg namelijk de bevestiging dat je niet hoeft te luisteren naar een vervelende juf die je wel op je gedrag aanspreekt en er op aanpakt. Je zegt het gewoon tegen je mammie en die ruimt de rotzooi achter je kont wel op.

Ik heb ook van die kennissen die alles bespreken over de kinderen en de school waar de kinderen zelf bijzitten. Moeder maakt regelmatig ruzie met de leerkrachten omdat ze vindt dat opvoeden een taak van haar is en niet de leerkrachten. Ze komt regelmatig bij mij verhaal halen en brengt dan doodleuk het betreffende kind mee. Als ik dan zeg dat ze dat niet moet bespreken waar het kind bij is zegt ze doodleuk: dan hoort hij tenminste hoe hij juffrouw.... aan moet pakken want dat wijf is geschift.

Dan kap ik dus het gesprek af maar dan vraag ik toch wel wat er van die kinderen terecht moet komen Huilen

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:09

Opvoeding is iets wat een ouder moet doen. Natuurlijk worden op school normen en waarden hieraan toegevoegd. Verder vind ik dat ouders verplicht zijn voor de basis opvoeding, en het kind zijn/haar hele jeugd op het goede pad moet houden.