Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:21

ja dat doe ik ook..

Is that a crime!? ben er toch eerlijk over!? hhaha ik begrijp het niet, daardoor kan ik er geen rekening mee houden wat irritatie veroorzaakt.. Als ik al in een slechte bui ben of al weinig van iemand kan hebben kan deze irritatie echt omslaan in agressie bij mij! Kan echt de druppel zijn die de emmer doet overlopen..

Zegt heeeel veel over mij, i know.. Maar dat neemt niet weg dat ik me er aan erger..

ow, btw.. ik zeg niet dat mensen niet meer een baan mogen krijgen.. Ik zeg alleen dat als ik mensen aanneem dat ik liever werk met mensen die niet roken dan met mensen die wel roken.. Omdat wij niet werken met vaste pauses (je eet gewoon achter je bureau, we hebben geen kantine ofzow) en niemand rookt dus de roker zal alleen iedere keer buiten staan..

En misschien is dit alles wel een goede stimulans om ermee te stoppen!? of roep ik nu iets geks?!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:23

Laura24 schreef:
Anyway, ik ga hier verder geen woorden meer aan vuilmaken. Denk dat mn punt wel duidelijk is: vind het belachelijk dat alle rokers afgerekend worden door het slechte gedrag van enkele (ok misschien redelijk veel) rokers...Door die rotverslaving, zouden er dus mensen zijn die niet eens meer een baan kunnen krijgen? We worden steeds amerikaanser hier, straks wordt je nog gearresteerd omdat je op straat rookt.

Of je wordt niet aangenomen omdat je te dik bent en daardoor eerder ziek kan worden.
Men kan vragen hoeveel borrels je drinkt op een dag ..........
Gevaarlijke sporten ...........

Afijn ik schenk een borrel in Vingers aflikken neem een Sigaar en morgen weer mijn gevaarlijke sport uitoefenen Haha! Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:37

nee, dat is je verzekeraar toch!?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:41

Maar dan is weer de vraag wat het verschil is om iemand een baan te weigeren omdat hij te dik of iemand een baan weigeren omdat hij rookt?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:44

Tsja, alhoewel ik mn roken haat (gezondheid, portemonnee en omgeving zijn er allemaal niet blij mee), en ik meerdere malen serieus heb geprobeerd om te stoppen, is dit nog niet gelukt. Mijn motivatie neemt een loopje met me op het moment dat de ontwenningsverschijnselen komen opzetten. Echt, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoor zo vaak: ah joh, dat kan toch niet zo moeilijk zijn....Je raad het al: allemaal niet-rokers die dat zeggen....

Maar goed, na mn vakantie ga ik er weer serieus tegenaan, moet nou maar s over zijn....

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:47

Ik heb wel eens tegen mijn werkgever gezegd dat het bedrijf iedere roker een laserbehandeling moet aanbieden. Ik stap namelijk ieder uur naar buiten om een sigaret te roken scheelt 10 min per uur op een dag 1 uurloon.
Reken maar uit Haha! Haha! Haha!
Als ik buiten sta werk ik ook want de clienten roken ook buiten en die moeten in de gaten gehouden worden.
Helaas heeft mijn werkgever niets met deze aanbeveling gedaan zonde het levert juist geld op en personeel zou er dankbaar gebruik van maken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:43

Laura24 schreef:
Tsja, alhoewel ik mn roken haat (gezondheid, portemonnee en omgeving zijn er allemaal niet blij mee), en ik meerdere malen serieus heb geprobeerd om te stoppen, is dit nog niet gelukt. Mijn motivatie neemt een loopje met me op het moment dat de ontwenningsverschijnselen komen opzetten. Echt, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoor zo vaak: ah joh, dat kan toch niet zo moeilijk zijn....Je raad het al: allemaal niet-rokers die dat zeggen....

Maar goed, na mn vakantie ga ik er weer serieus tegenaan, moet nou maar s over zijn....

heeel goed van je! JE moet gewoon niet denken dat het moeilijk is, en zodra je het moeilijk krijgt jezelf belonen met iets leuks als je je schouders erweer onder zet! :p

Gaat je wel lukken joh! Succes vast! Knipoog

jeanie schreef:
Ik heb wel eens tegen mijn werkgever gezegd dat het bedrijf iedere roker een laserbehandeling moet aanbieden. Ik stap namelijk ieder uur naar buiten om een sigaret te roken scheelt 10 min per uur op een dag 1 uurloon.
Reken maar uit Haha! Haha! Haha!
Als ik buiten sta werk ik ook want de clienten roken ook buiten en die moeten in de gaten gehouden worden.
Helaas heeft mijn werkgever niets met deze aanbeveling gedaan zonde het levert juist geld op en personeel zou er dankbaar gebruik van maken.

uhm, roken doe je maar in je eigen tijd zou ik zeggen als ik je baas was.. Ga geen laser behandeling betalen voor een werknemer! Dat geld investeer ik liever in opleidinge, cursussen, motivatie activiteiten enzo!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:46

Even ter informatie ik maak werkdagen van 10 uur soms wel eens 16 uur als ik slaapdienst heb. geen pauze want we doen alles met de bewoners. Ook roken Haha! Haha! Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:21

Ik vindt het wel belachelijk dat er speciale regels gemaakt zijn voor rokers, die niet gelijk zijn voor niet rokers !!! Als een werkgever dat doet, komt er natuurlijk meteen irritatie.

In je pauze, die iedereen heeft, kan je roken. Wil je meer roken heb je pech. Proberen een beetje zelfdicipline met je toch al stomme verslaving.... Ik ben blij als ik werk en niet veel kan roken... Ben ik vrij rook ik echt té veel !!! En zou ik ieder uur er een mogen roken dan blijf ik roken.... Erg raar eigenlijk dat een werkgever dat dan stimuleerd.

En ja een roker is wel afhankelijk van zijn verslaving daarom is het een verslaving... Maar hoeveel voetbal liefhebbers zijn op maandag ziek omdat hun team gewonnen heeft.... Dat kan ik mijn ogen ook niet !!!

Ik denk dat het idd vooral te maken heeft met de instelling en inzicht en motivatie van je werknemer. Daar heeft het meer mee te maken als met de verslaving....

En M3isSi3j (wat een rot naam Clown ) Ik zou dan niet roken met jou in de auto, ik denk meerdere hier. Als jij in de auto zou stappen bij mij en ik wil roken vraag ik het, vindt jij dat erg, dan rook ik niet.... Heeft ook met mentaliteit te maken !!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:27

ik ben ook een roker en ik vind zo'n regel echt onzin.
Er moeten gewoon goede afspraken gemaakt worden met je werkgever.
Ik mag alleen in mijn pauze roken, tja het is even wennen en dan is het probleem opgelost, niemand heeft er dan nog last van.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:13

En M3isSi3j (wat een rot naam Clown ) Ik zou dan niet roken met jou in de auto, ik denk meerdere hier. Als jij in de auto zou stappen bij mij en ik wil roken vraag ik het, vindt jij dat erg, dan rook ik niet.... Heeft ook met mentaliteit te maken !!![/quote]

Ik zou haar niet eens mee willen hebben in de auto, ze wordt al snel agressief, en dat is niet echt veilig..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:42

romatjuh schreef:
En M3isSi3j (wat een rot naam Clown ) Ik zou dan niet roken met jou in de auto, ik denk meerdere hier. Als jij in de auto zou stappen bij mij en ik wil roken vraag ik het, vindt jij dat erg, dan rook ik niet.... Heeft ook met mentaliteit te maken !!!

Ik zou haar niet eens mee willen hebben in de auto, ze wordt al snel agressief, en dat is niet echt veilig..
[/quote]

Ach overdrijven is ook een vak !! Clown

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:45

Ludora schreef:
romatjuh schreef:

Ach overdrijven is ook een vak !! Clown
[/quote]

Weet ik Knipoog Maar vind het raar dat ze iets op de mentaliteit van rokers aan te merken heeft terwijl ze zelf al aangeeft snel agressief te zijn. Dat vind ik een nare eigenschap. Liever een roker dan iemand met een heel kort lontje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:24

Karl66 schreef:
Maar dan is weer de vraag wat het verschil is om iemand een baan te weigeren omdat hij te dik of iemand een baan weigeren omdat hij rookt?

Het verschil is dat de gezondheid van een ander in gevaar wordt gebracht door een roker en niet door een te dik mens. Overigens zijn er ook rechtzaken bekend van mensen die niet werden aangenomen omdat ze te dik waren, maar ik weet niet hoe die afgelopen zijn.
Ik heb niks tegen rokers, ik heb iets tegen sigaretten (en aanverwante middelen) die gerookt worden. Voor mij maakt het niet uit of het een hardwerkens of lui iemand is, een kind, een vrouw of een man. De sigarettenROOK schaadt mij, niet de persoon.
Er zijn landen die roken in cafés verbieden of willen gaan verbieden. En ja, op straat straks ook nog. Grof weg gesteld wil met het roken uitroeien en dat lijkt me een goede zaak.
Dat rokers zo fel voor hun recht opkomen, komt omdat ze vaak verslaafd zijn. Een verslaafde aan drugs of alcohol wil ook het recht om zijn genotsmiddel te consumeren, maar dat wil niet zeggen dat het goed is voor de maatschappij.
Wederom het grote verschil tussen alcohol (zeer schadelijk) en sigaretten (en aanverwanten) is dat de alcohol geen directe schade aanbrengt op de medemens en rook wel. De psychische schade is bij alcohol misbruik natuurlijk veel groter, maar dat is een andere discussie. Ik vind, dat als de werkgever zijn bedrijf vrij wil houden van rook, hij daar recht op heeft.
Als een roker bereid is om alleen in de gewone pauzes, buiten te roken, vind ik het weer anders.
Ik ken bevoorbeeld en dame die na het eten een sigaartje opsteekt. ze is dus feitelijk een roker, maar rookt maar een keer op een dag, buiten werkuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:38

Ooit een discussie geweest dat rokers vaker ziek zijn dan niet rokers omdat hun immunosysteem minder goed werkt. Ik heb 23 jaar gerookt en ik ben nooit ziek, ken genoeg niet rokers die altijd wat (dachten) te mankeren en zaten vaak in de ziektewet.

Ook met dikke mensen, ken ik er genoeg die in hun kantoorbaan altijd van de partij waren, ik ga even geen uitspraak doen met lichamelijk werk, maar we hadden het geloof ik over kantoorwerk.

Ik denk dat gezondheid iets is wat persoonlijk is, dus erfelijk, wat zit er tussen je oren, hoe is je instelling en hoe ver ben je bereid offers te brengen; dus pilletje - komen werken- bij thuiskomst warme douche, maatijd en bedje als je ziek bent. Ipv ik voel me niet zo lekker, blijf maar deze week thuis.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:06

@Lusitana, rokers hebben geen invloed op de gezondheid van hun collega's om de simpele reden dat roken op de werkplek verboden is. Ik vind het ook onzin om mensen vanwege hun gewicht, haarkleur, schoenmaat of weet ik wat niet aan te nemen. Maar ik zie dus ook niet in waarom je dan een roker niet zou aannemen. Gewoon vantevoren afspreken wat acceptabel is, namelijk als je wilt roken doe je dat maar in je pauze, en verder niet mekkeren.

Ik wordt op dit moment ingewerkt bij een nieuwe werkgever en vanuit mijn vorige werkervaringen verbaas ik me echt gigantisch over collega's die even pauze gaan nemen (niet om te roken) als er klanten zijn. En al staan ze volledig in hun recht, ik kan er niet bij dat je de mensen waar je je loon aan verdient laat staan om een boterham te gaan eten. Het komt bij mij juist regelmatig voor dat ik pas rond een uur of 4 mijn lunchpauze (en dus mijn eerste sigaret) heb.

@Russel, ook dit gaat weer over arbeidsethiek, namelijk wanneer vind je jezelf te ziek om te gaan werken, bij het eerste kuchje of als je echt niet meer op je benen kan staan. Het heeft op zich weinig met roken te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:28

Karl, als die arbeidsethiek gekoppeld wordt aan een roker, kun je een punt gaan maken dat rokers vaker ziek zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:32

Ik vind het een prima idee om op grond daarvan een werknemer te weigeren. Als ik zie hoeveel tijd met roken gemoeid gaat, dat is echt niet normaal ......
Zeker als mensen bovenin het gebouw zitten en helemaal naar beneden moeten naar de speciale rookplek. Ze zijn zo maar een kwartier weg per peuk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:36

@Russel, gelukkig dat arbeidsethiek niks met roken te maken heeft.

@Fitzroy, met dezelfde insteek kan je beter een nietroker weigeren die vindt dat z'n pauze belangrijker is dan de klanten en beter een roker aannemen die pas om 4 uur zijn lunch met eerste sigaret neemt, omdat er dan tijd voor is.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:37

ik vindt het een belachelijk idee, en nee ik rook niet.. Maar dit vindt ik discriminatie.. Ik vindt wel dat je speciale afspraken moet maken wanneer er gerookt mag worden, roken doe je in de pauze, als iedereen pauze heeft..
Hoeveel mensen roken er? dan zou die allemaal werkloos worden, 'Krijg je weer dat gezeik dat er een te hoog percentage aan werkloosheid is.. Iedereen verdient het om te werken!! Rokers of geen rokers!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:43

Idd iedereen verdient een baan, maar je zou kunnen zeggen dat je niet op je werk rookt, dat je dat alleen thuis doet. Ik heb binnen bedrijven gewerkt waar niet gerookt mocht worden, en dat was niet eens wennen. Niemand rookte, het rook er ook niet naar sigaretten, dus de trek was er dan ook niet. Je zou roken, net als drinken van alcohol als iets prive kunnen beschouwen, en niet als een verslaving die maar geaccepteerd moet worden. Dan pakken we nog maar een pintje in de pauzes, toch???

Karl, jij hebt gelijk hoor. Sigaar .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:45

Ik ben een ex-roker.....en dat zijn de ergste anti-rokers, maar dit gaat me véél te ver. Niet roken op de werkplek....okee maar de baan weigeren is je reinste discriminatie. Als die sollicitant aangeeft nog geen half uur zonder sigaret te kunnen .....tja wat dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:50

Dan heeft die sollicitant een groot probleem en daar zou hij dan wat aan moeten gaan doen. Afkicken of zo? Roken op het werk is nl wettelijk verboden, dus die soll. moet dan elk half uur van zijn werkplek om 10 minuten lang aan zijn shaggie te trekken? Moet een andere collega daar dan de dupe van worden en steeds zijn telefoon aannemen, zeker als zijn eigen telefoon dan blijft rammelen en niemand meer op de kamer is om die op te nemen, en zo wel, leuke samenwerking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:51

Een roker die dat zegt, die solliciteert alleen maar omdat het van de sociale dienst moet Haha!

Arbeidsethiek is nu eenmaal iets wat heel erg moeilijk tijdens een sollicitatiegesprek te meten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:56

arbeidsethiek kan uitvoerig besproken en gepolst worden tijdens een sollicitatiegesprek. Ga je lekker liegen en doe je je goed voor, val je wel door de mand. Helaas weten velen wel de weg te vinden nadat ze een vast contract hebben. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ooit ergens gewerkt die iemand die zich zo mooi voordeed maar in de praktijk helemaal niet zo bleek te zijn, daar op aangesproken is geweest, geen verandering liet zien, ontslagen is. Reden: valse voorwendselen. Heel hard, shocking, maar sommige werkgevers laten niet met zich spotten.