Enquete EU proefdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Re: Enquete EU proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:29

Ik zou trouwens zelf wel proeven willen ondergaan als ik ziek was en er een nieuw medicijn voor die ziekte getest moest worden. Ik heb trouwens ook vaak genoeg meegedaan aan voedingsproeven toen ik nog in Wageningen studeerde en hier in Utrecht ben ik ook wel bereid tot proeven als het niet invasiever wordt dan bloed prikken. Maar mezelf ziek laten maken...nee. Ik ben wat dat betreft ook van mening dat mijn welzijn boven dat van dieren gaat. Waar je die grens trekt is voor iedereen anders. Maar iedereen stelt zichzelf boven dieren, ik ken bijvoorbeeld niemand die zichzelf helemaal leeg laat zuigen door muggen omdat die beestjes nou ook eenmaal moeten leven en je ze geen honger wil laten lijden. En je stelt bepaalde dieren waar je een band mee hebt ook weer boven andere dieren. Als ik de post van Desiree lees is ze dol op haar hond en heeft er alles voor over. Je gaat er natuurlijk mee naar de dierenarts als ie ziek is en natuurlijk krijgt ie medicijnen als dat nodig is. Maar vind je het dan niet een beetje vreemd dat je dat wel allemaal voor je dier wil en dan je bezwaren over proefdieren maar even aan de kant zet?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:08

Arnoud schreef:
Spetterlover. als ik kan aannemen dat het witte paardje in je Ava jouw paardje is, vermoedelijk spetter genaamd, wat zou je er dan van vinden als hij/zij medicijnen nodig had om zijn leven te redden? En dat er maar 1 medicijn tegen is, die notabene op dieren zijn uitgeprobeert?

Aangezien je geen profiel heb ingevuld, gok ik even dat je een vrouw bent, heb je dan toevallig ook make-up, lippenstif oid, meeste cosmetica is ook op dieren getest.

Het is niet mijn pony en die heb ik verder ook niet.
Daarbij is mijn make-up (mascara en eyeliner) van miss helen.

En ik heb in een eerdere post al geschreven, we kunnen niets meer doen aan alles wat getest is, alleen het feit dat dierproeven nog steeds aan de gang zijn, ik vind dat daar iets aan gedaan moet worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:16

Ik heb hem ook ingevult. Ben wel van mening dat proefdieren soms echt nodig zijn, maar ik vind wel dat als er alternatieven zijn, die ook volledig benut moeten worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:38

Ellebel schreef:
staart afknippen is een erg antieke methode, ook niet meer geaccepteerd zonder anaesthesie. Ik weet niet waar en wanneer dat proefje was? Hier gebeurt dat iig niet meer of onder narcose. En wonden maken ed gebeurt wel eens, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er veel pijnstilling is. Is uit het oogpunt van de proef ook wel zo netjes, anders heb je dieren die er aan gaan zitten krabben en likken ed en is je proef waardeloos omdat er te veel individuele variatie is.

Goed om te horen dat het bij jullie niet meer gebeurd. In andere Europese landen dus nog wel, dan heb ik in elk geval juist mijn mening gegeven over dierproeven binnen het Europese kader. Want op deze manier vond ik het niet kunnen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:42

capopjekop schreef:
Ik heb hem ook ingevult. Ben wel van mening dat proefdieren soms echt nodig zijn, maar ik vind wel dat als er alternatieven zijn, die ook volledig benut moeten worden.

MOeten ze ook wat meer ontwikkeld worden he. MAar dat kost geld en dat mag dan weer niet. Uiteindelijk is het toch een geldkwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:45

Urielle, staart afknippen zonder verdoving is binnen de hele EU verboden. Lees "even" de Europese wetgeving hierover na en je weet het.
Goed, "even" is het niet (het doorlezen van de wetgeving) maar ik kan je vertellen dat het binnen Europa niet meer mag.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:11

Desiree schreef:
Uiteindelijk is het toch een geldkwestie.

Tja, das met alles zo natuurlijk. Dit is wat we noemen een dooddoener.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:13

Maar het gaat nu wel over een groot lijden he. En dan mag het eigenlijk geen geldkwestie zijn. MAar ach, de maatschappij is zowiezo alle gevoel voor ethiek verloren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:49

Marreke schreef:
Urielle, staart afknippen zonder verdoving is binnen de hele EU verboden. Lees "even" de Europese wetgeving hierover na en je weet het.
Goed, "even" is het niet (het doorlezen van de wetgeving) maar ik kan je vertellen dat het binnen Europa niet meer mag.

Kan verboden zijn, ik kan je gewoon vertellen dat het dus gebeurd. Enfin, daar kunnen de wetgevende instanties niks aan doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:37

Ellebel, ik ben het helemaal met je eens! Bedankt voor jouw hele verhaal, hoef ik het niet ook allemaal zo in te typen!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:17

Ik heb de enquete niet ingevuld.
In mijn werk kom ik dagelijks in aanraking met ex-proefdieren en ik weet er zo het nodige van hoe er met ze omgesprongen wordt op die bedrijven, ik kan je verzekeren dat ze het vaak stukken beter hebben dan bijvoorbeeld de honden bij menig broodfokker.
Ik citeer een stukje van onze website:
Onze maatschappij kiest er voor om veilige medicijnen en medische hulpmiddelen te willen voor ons zelf èn voor onze huisdieren. Ondanks dat er steeds meer aandacht word besteed aan het ontwikkelen van alternatieven, worden hiervoor nog steeds op grote schaal dierproeven noodzakelijk geacht. In Nederland worden door de cosmetische industrie geen dierproeven meer uitgevoerd, maar wel door de farmaceutische industrie en de wetenschap. De verantwoordelijkheid voor deze dieren kunnen we niet alleen bij de bedrijven leggen die dierproeven uitvoeren. Ze zijn de verantwoordelijkheid van ons allemaal.

http://www.shhh.nl

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:24

en wat ik nu zooo jammer blijf vinden.. alle mensen hier die tegen proefdieren zijn hebben er geen enkele ervaring mee! Verdiep je toch eerst ergens in voordat je begint te schreeuwen dat het zoooo zielig is enz. enz. Ik kan er gewoon slecht tegen dat men wel zo egoistisch is om medicijnen te gebruiken en dan wel zeggen t is zo zielig. Spetter_lover, ook miss helen is ooit getest op dieren. Alles wat wij gebruiken is ooit getest op dieren. Mss nu niet meer, maar vroeger wel Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:35

Machie schreef:
en wat ik nu zooo jammer blijf vinden.. alle mensen hier die tegen proefdieren zijn hebben er geen enkele ervaring mee! Verdiep je toch eerst ergens in voordat je begint te schreeuwen dat het zoooo zielig is enz. enz. Ik kan er gewoon slecht tegen dat men wel zo egoistisch is om medicijnen te gebruiken en dan wel zeggen t is zo zielig.

Wat ik hier ook mis is de nuance. Ik ben geen voorstander van dierproeven, maar ik realiseer me ook dat onze volledige gezondheidszorg en daarmee ons welvaartsniveau te danken is aan proefdieren!
Daarbij is proefdieren een zeer ruim begrip. Iedereen begint gelijk over de laboratoriummuizen en zo, maar wat denk je van paardenvoer?? Ook dat is getest op proefdieren. Waarom denk je dat onze koeien zoveel melk geven? Juist, omdat er proeven gedaan zijn om te kijken op welke manier die produktie veilig omhoog kon. De tetanusspuit, die vrijwel iedereen jaarlijks (of vaker) in z'n paard stopt, is getest op proefdieren. Al die voedingssuplementen, die we zo graag in ons paard stoppen (we willen immers het beste voor ons paard), ook die ja........
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:43

daffene schreef:
Tevens keur ik niet goed in welke omstandigheden proefdieren zich bevinden, omdat dit vaak zeer dieronvriendelijk is. In dat opzicht vind ik dat mensen zich eens in een dier moeten verplaatsen.

Heb je wel eens rond gekeken in proefdierbedrijven dan?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:17

De proeven waar ik iets tegen heb ,zijn medische proeven die lijden veroorzaken. Niet het uittesten van voer of zo, daar lijdt een dier niet onder.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:20

Desiree schreef:
De proeven waar ik iets tegen heb ,zijn medische proeven die lijden veroorzaken. Niet het uittesten van voer of zo, daar lijdt een dier niet onder.

En wat nu als het lijden van zeg 1000 proefdieren het lijden van duizenden andere dieren kunnen voorkomen?
Ik ben er mee eens dat proeven waarin dieren lijden zielig zijn maar wat weegt dan zwaarder?

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 00:21

Desiree schreef:
Zover ik weet, worden de proefdieren in Nederland beter verzorgd en gehuisvest dan bij menig (brood) fokker Let wel.. Ik keur proefdieren niet goed!!, Maar ik weet ook dat als ik morgen ernstig ziek zou worden en medicijnen nodig zou zijn om te overleven....

Onze taak is dan om die beesten, die ons tot dienst zijn geweest nog een fijn pensioen te geven ipv ze dood te laten maken, dat is onze verantwoordelijkheid, we maken er allemaal gebruik van....

En het argument: als je die beesten overneemt en gaat plaatsen, betekent alleen maar dat ze weer met nieuw beesten gaan beginnen.. ja dat klopt....

Als we die beesten NIET zouden overnemen, dan gaan ze allemaal dood, en weet je...

Ze beginnen dan gewoon met een nieuwe kolonie... Dus wat je ook doet...... Wij proberen de beesten die met pensioen mogen nog een leuk aantal jaren te geven..
En we krijgen ze legaal! Zelfs de bedrijven die nog noodgedwongen met proefdieren werken, trekken steeds vaker aan de bel, ook de verzorgers van die dieren hebben gevoel....

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:43

Ingevuld en verzonden!

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:48

Zo, dat heb ik even ingevuld. Ik vind dat het goed is om aan dit soort dingen mee te doen, hoewel ik niet verwacht dat je echt veel inspraak zult hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:21

Halina schreef:

En wat nu als het lijden van zeg 1000 proefdieren het lijden van duizenden andere dieren kunnen voorkomen?
Ik ben er mee eens dat proeven waarin dieren lijden zielig zijn maar wat weegt dan zwaarder?

Lijden dat met opzet veroorzaakt wordt, kan nooit goed gepraat worden. Het zou anders zijn als de dieren zich vrijwillig op zouden offeren. MAar dat zouden ze nooit doen. Net zo min als mensen dat zouden doen.