Marijnissen valt door de mand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Marijnissen valt door de mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:57

Het heeft geen zin om te vragen hoe je verzetsstrijders zou hebben moeten noemen als ze in Duitsland aanslagen op burgers hadden gepleegd. Dat hebben ze niet gedaan, netzomin als ze in grote getale aanslagen plegen op landgenoten omdat ze als minderheid niet meer de baas zijn over de meerderheid en die macht via terreur weer terug proberen te winnen. Een groep die na eerlijke verkiezingen vertegenwoordigd zijn in het parlement maar geen behoefte hebben aan evenredige vertegenwoordiging omdat ze absolute macht willen hebben.

Je praat zowel in Palestina, Libanon als Irak over een burgerbevolking die echt wel weet waar het probleem zit maar er niet over durft te praten. Een op zich best wel schrijnend voorbeeld was deze week nog op televisie. Een oude vrouw die voor het geweld in Libanon gevlucht was en zei dat beide zijden schuld hebben (stel je voor een ander land valt jouw land binnen en dan nog zeg je dat beiden schuld hebben!!!) Die werd dus echt ter plekke door een hezbollah-vertegenwoordiger gecorrigeerd, waarna ze het voor haar verstandigere antwoord gaf dat het allemaal de schuld van Israël was.

In mijn ogen blijft de vergelijking gewoon mank gaan, hoe men het ook probeert goed te praten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:57

Ik ken de situatie daar niet. Maar ik kan me voorstellen dat er ergens in Palestina, Libanon of Irak misschien wel een klein groepje mensen is dat te vergelijken zou kunnen zijn met verzetsstrijders.
Niet iedereen daar pleegt zelfmoordaanslagen en stemt er mee in dat vrouwen en kinderen het doelwit zijn.
"Een terrorist is hetzelfde als een vrijheidsstrijder" zul je mij niet horen zeggen.
Er zullen vast mensen zijn die bijvoorbeeld 's nachts stiekum langs een bewakingspost sluipen om olijven van hun eigen gaard te plukken. Dat kun je ook een daad van verzet tegen een bezetter noemen.

Maar

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:34

Niemand zal die mensen terrorist noemen hoor.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:09

500 euro voor een spijkerbroek, krankzinnige bruiloften in de US, pubers die een sportwagen voor hun verjaardag krijgen en dan niet tevreden zijn over de kleur. Als westerling kan ik me daaraan zelfs frusteren. Laat staan iemand die elke dag moet knokken voor zijn bestaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:29

Maar als mijn buurman twee keer zoveel verdiend als ik en het aan, in mijn ogen, onzinnige zaken uitgeeft, dan ga ik toch ook geen aanslagen op hem plegen?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:33

Misschien denk je daar wel anders over als jij en je gezin van de honger omkomen en je huisje ingepikt wordt door die rijke buurman omdat hij toevallig een grotere tuin wilt hebben. Dat hele fundamentalisme heeft niets met godsdienst te maken, het is een gevolg van armoede en ellende.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:35

Dan heeft het meer zin om hun gram te uiten tegen de bovenlaag van hun eigen samenleving, aangezien daar het oliegeld naar toe gaat. In Irak waren de Soenieten trouwens de bovenlaag van de samenleving en één van hun grootste problemen is dat ze nu opeens de macht en daarmee de welvaart moeten gaan delen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:36

SuperPepeijn schreef:
500 euro voor een spijkerbroek, krankzinnige bruiloften in de US, pubers die een sportwagen voor hun verjaardag krijgen en dan niet tevreden zijn over de kleur. Als westerling kan ik me daaraan zelfs frusteren. Laat staan iemand die elke dag moet knokken voor zijn bestaan.

Ten eerste leven ze te ver van de amerikanen om zich daar aan te kunnen ergeren. Verder doe je net alsof ze allemaal zo decadent leven terwijl daar een hoop armoede is. Ik denk dat de meesten gewoon heel hard moeten werken voor hun geld. Je bent nu heel erg generaliserend bezig.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:46

Oh, maar het is juist die informatie die de massa te zien/lezen/horen krijgt zodat de haat gevoed wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:51

SuperPepeijn schreef:
Oh, maar het is juist die informatie die de massa te zien/lezen/horen krijgt zodat de haat gevoed wordt.

Stel dat de haat voortkomt uit die informatie, WIE verstrekt hen dan die informatie zodat hun haat gevoed wordt? Vast niet de amerikanen. Die haat wordt gevoed van binnenuit. Dus dan nog is het niet de schuld van de amerikanen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:00

Zoek eens op internet op dergelijke fora er zijn er zoveel. De egoistische materialistische cowboys zijn voor heel veel ellende in de wereld verantwoordelijk. Recent onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat het enorme vliegverkeer in de US een directe oorzaak is voor de hongerrampen in Afrika. Waar blijft de US met hun maatregelen tegen het broeikaseffect? Oh nee, dat gaat ze centjes kosten. Welk land zuipt er achterlijk veel fossiele brandstof? Abu Ghraib en wie heeft er ook alweer de atoombom ingezet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:03

Maar dan vraag ik me ook weer af waarom het terrorisme niet de armste landen komt maar juist uit landen waar er genoeg economische voorwaarden zijn om een alleszins redelijk welvaartspeil op te bouwen. Eén van de problemen van terrorisme is juist dat het economische ontwikkeling blokkeert (wie wil er in zo'n land investeren?) met als gevolg dat armoe en achterstand er door in stand gehouden wordt.

Ook hiervoor geldt dat de bovenlaag liever ziet dat de onrust zich richt op de westerse imperialisten en de verderfelijke zionisten dan dat er sociale onrust in eigen land is gericht op een rechtvaardigere verdeling van de welvaart. Het terrorisme wordt juist door de machthebbers in deze regio gebruikt om hun eigen positie veilig te stellen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:04

SuperPepeijn schreef:
Zoek eens op internet op dergelijke fora er zijn er zoveel. De egoistische materialistische cowboys zijn voor heel veel ellende in de wereld verantwoordelijk. Recent onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat het enorme vliegverkeer in de US een directe oorzaak is voor de hongerrampen in Afrika. Waar blijft de US met hun maatregelen tegen het broeikaseffect? Oh nee, dat gaat ze centjes kosten. Abu Ghraib en wie heeft er ook alweer de atoombom ingezet?

Ik weet het maar het is toch maar hooguit iets meer dan de HELFT van de amerikanen die op die achterlijke Bush gestemd heeft. Die andere helft was tegen hem en heeft wellicht hele andere wensen t.a.v. de politiek die gevoerd wordt. Scheer ze niet te veel over een kam. Want dan ben je net zo erg bezig als veel mensen die vinden dat allochtonen in het algemeen niet deugen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:05

SuperPepeijn schreef:
Zoek eens op internet op dergelijke fora er zijn er zoveel. De egoistische materialistische cowboys zijn voor heel veel ellende in de wereld verantwoordelijk. Recent onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat het enorme vliegverkeer in de US een directe oorzaak is voor de hongerrampen in Afrika. Waar blijft de US met hun maatregelen tegen het broeikaseffect? Oh nee, dat gaat ze centjes kosten. Welk land zuipt er achterlijk veel fossiele brandstof? Abu Ghraib en wie heeft er ook alweer de atoombom ingezet?

SP om het even met één van jouw favoriete discussiepunten te vergelijken Haha!

Net zomin als het zin heeft om naar topdressuurruiters te wijzen over hun rijtechniek in plaats aan de veel slechtere van jezelf te werken, heeft het weinig zin om naar een ander land te wijzen in plaats van aan je eigen economische situatie te werken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:06

Desiree, moet ik nou mijn mening geven over Amerika of niet? Dan moet ik generaliseren, dat kan niet anders. Het is in ieder geval triest dat dit al 50 jaar doorgaat en niet alleen sinds Bush.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:08

Ik weet nog dat ik van sommige mensen een heel grote mond deed als ik ook maar IETS in die richting deed naar allochtonen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:10

Karl66 schreef:
Net zomin als het zin heeft om naar topdressuurruiters te wijzen over hun rijtechniek in plaats aan de veel slechtere van jezelf te werken, heeft het weinig zin om naar een ander land te wijzen in plaats van aan je eigen economische situatie te werken.
Heel illustratief Karl Haha! Waardeer ik.

Als die rijtechniek bewezen ellende opleverd, zoals genoemde zaken door de US, dan is het belangrijk dat zij daarop gewezen worden, of eigenlijk gewoon gedwongen moeten worden ermee te stoppen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:12

Desiree schreef:
Ik weet nog dat ik van sommige mensen een heel grote mond deed als ik ook maar IETS in die richting deed naar allochtonen.
We hebben het hier over een bevolking met een door het volk gekozen leider. Lijkt me toch een wereld van verschil.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:13

Die druk zal dan moeten komen van Europa, en die doen dat niet! Of in ieder geval niet voldoende.

SuperPepeijn schreef:
Desiree schreef:
We hebben het hier over een bevolking met een door het volk gekozen leider. Lijkt me toch een wereld van verschil.

Nee, aangezien de meerderheid die op hem gestemd heeft te klein is om als zodanig aangewezen te worden.
Ik heb ze daar trouwens wel eens persoonlijk op aangesproken hoor, toen ik daar op vakantie was. Maar ze zeiden dat ze in het geheel niet achter zijn beleid stonden. Wie wel, wisten ze niet want het stemmen daar is een precair onderwerp, daar zijn ze niet zo open over als hier.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 28-07-06 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:14

Dat veranderd nog niks aan het feit dat je aan jezelf moet werken, in dit geval je eigen economische situatie en ook dat het nog steeds niet om de armste of meest uitgebuite landen ter wereld gaat waar het terrorisme vandaan komt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:20

Karl, ik weet niet precies op welke landen jij doelt, maar ik kan me goed voorstellen dat er voor een wereldwijd georganiseerde toko moderne middelen nodig zijn, tja die zal je niet vinden in de rimboe.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:30

Voor een aanslag heb je echt geen wereldwijde allesomspannende techniek nodig. Enkel een paar dwazen die denken dat er 90 maagden op hun wachten en een gordel springstof.

Het punt is dat je, gechargeerd, iemand die de twintowers heeft opgeblazen niet kan vergelijken met iemand die geholpen heeft joden te verbergen.

Daarnaast is het simpelweg een feit dat het terrorisme juist het grootste obstakel is voor vrede in het midden oosten. Zonder het terrorisme en de kans op aanslagen was de vrede daar al een heel stuk verder gevorderd en hadden de mensen daar in een veel betere economische situatie gezeten.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:38

There is enough on earth for everybody's need, but not for everyone's greed ~ Gandhi