2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

John_1983

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:47

Het was te wijten aan de hitte en het feit dat het in Elst windstil was. Een paar jaar geleden was het ook zo warm alleen stond er wind wat het dragelijker maakte.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:46

Ik heb gemengde gevoelens erover, ik heb vandaag ook aan de route staan verkopen.
Er was een jongen met zijn vader, en die vader werd heel niet goed voor onze tent, dus ging liggen
Ze hadden de Zwitserse vlag bij zich, maar spraken wel Nederlands, dus die waren speciaal over gekomen lijkt me...
Die vader werd niet beter, dus na ongeveer een uur op mijn plaidje te hebben geleden besloot die vader niet verder te lopen, de 4-daagse was voor hem dus over.
Toen ging die jongen huilend alleen verder.
Ik bedoel hiermee te omschrijven hoeveel het voor sommige mensen betekent om zoiets te doen en om het af te maken, de mars.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:02

een vriendin van me liep ook mee en zij zei dat alles heel slecht geregeld was, zij heeft hem goed uit kunnen lopen maar de organisatie was slecht wat betreft water. niks geregeld.

Ook was ik gister bij mn opa en oma op de waalkade en daar werd gespeculeerd dat een persoon ergens af was gesprongen en hierdoor overleed (waarvan was me even onduidelijk)
ik weet niet of dat hier al gezegd is, ben nog niet helemaal wakker

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:05

Dat is het probleem, mensen zijn hier zo lang mee bezig geweest, en op zo'n dag zelf zo opgezweept door het geheel, dat ze niet meer rationeel nadenken. Dat zie je bij de elfstedentocht ook wel eens, mensen die eigenlijk gewoon niet toebereid zijn op de omstandigheden die zichzelf er toch doorheen willen slaan. Was er niet de vorige keer Elfstedentocht iemand in de kant gevonden die een hartaanval had gehad?

Met dit soort dingen moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. In dat licht vind ik het een goede beslissing om af te lassen. De organisatie moet eens nadenken over wat voor oplossingen er mogelijk zijn in dit soort weer. BV. heel vroeg beginnen (edit: zie dat de 50kmers dat al doen) en een lange middagpauze (siesta).

Ik begreep overigens dat maar 1 van de doden een deelnemer was?

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:27

ja volgens mij wel

Wespel78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:35

ArwenLune schreef:
De organisatie moet eens nadenken over wat voor oplossingen er mogelijk zijn in dit soort weer. BV. heel vroeg beginnen (edit: zie dat de 50kmers dat al doen) en een lange middagpauze (siesta).

Ik begreep overigens dat maar 1 van de doden een deelnemer was?

Weet je wat het probleem is ze kunnen gewoon geen hulp garanderen. Gisteren is de maximale capiciteit van de hulpdiensten aanwezig geweest en dat was niet voldoende. Ze konden het simpelweg niet meer aan. Kijk en dan krijg je problemen. Ik denk dat ze de enige juiste beslissing hebben genomen.

Neemt niet weg dat het toch wel jammer is, tis toch een speciaal iets die vierdaagse, iets waar mensen vaak al een jaar naar uitkijken. Maar goed zo is het ook niet te doen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:23

Echt heel jammer voor die mensen die goed getraind hebben en goed voorbereid op pad zijn gegaan.
Ik weet van een oud-collega dat hij 3 jaar geleden al baalde dat de 50 km was ingekort en dat daar veel commentaar op is geweest.
Daarom denk ik dat ze nu niet gekozen hebben voor inkorten de 1e dag en de rest van de week maar meteen alles aflassen.

Overigens, er zijn genoeg evenementen die gewoon doorgaan na dodelijke slachtoffers. Denk maar aan de Volvo Ocean Race onlangs.
Of de Tour de France met Fabian Casartelli een aantal jaren geleden.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:57

ik hoop dat zich hier ee deelnemer ook eens laat horen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:58

Volgens mij heeft er al iemand gereageerd op blz. 2 of 3. Marliesjuh dacht ik Knipoog

*edit* Marloesjuh op blz. 3

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:25

Citaat:
Nijmegen, woensdag 19 juli 2006.

Aan onze wandelaars,

Tot onze grote spijt hebben we gisteravond moeten besluiten de 90ste Nijmeegse Vierdaagse af te gelasten. Dat hebben we gedaan na zorgvuldig overleg met de gemeente Nijmegen, de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, politie en brandweer.

Op de eerste wandeldag gisteren zijn tot onze grote ontsteltenis twee van onze wandelaars overleden. Ons medeleven gaat uit naar de familie van de overledenen.

Doordat in de tweede helft van de middag onverwacht de temperaturen stegen en de luchtvochtigheid toenam, raakten vele honderden mensen onwel. Zowel wandelaars als toeschouwers. Dat legde een enorme druk op de capaciteit van de hulpdiensten.
Dat gegeven en de voor lopers zeer ongunstige weersverwachting voor vandaag en de komende dagen, zijn voor ons reden de Vierdaagse niet te vervolgen. Voor ons staat uw welzijn als wandelaar én ook dat van het publiek altijd voorop.

Vannacht hebben wij de bewegwijzering op het parcours voor de tweede dag – de Dag van Wijchen – verwijderd. Wij ontraden u met klem te gaan wandelen en hopen op uw medewerking.

Wij kunnen ons voorstellen dat u talloze vragen heeft. Praktische vragen ook. Wij zullen u spoedig een brief sturen met daarin zoveel mogelijk antwoorden. Antwoorden die wij u op dit moment nog niet kunnen geven. Wij vragen uw begrip voor de ontstane situatie.

Stichting DE 4DAAGSE
Wim Jansen
voorzitter

Bron: http://www.4daagse.nl

De mensen die zijn omgekomen zijn dus toch beide deelnemer, en er ligt nog een persoon in kritieke toestand in het ziekenhuis.
Met de andere mensen die zijn opgenomen in het ziekenhuis zou het naar verwachting redelijk gaan, volgens het NOS Nieuws.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:51

Ik snap niet dat mensen geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen lichaam.... Nederlanders denken te soepel over dit soort extremen, in het buitenalnd zijn ze niet voor niks koest met dit weer!!!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:08

Daar ben ik het mee eens. Wij zijn niet gewend aan extreem weer, en we vertikken het om ons eraan aan te passen. Het is -10, windkracht 6 en er is sneeuw voorspelt? Nederland stapt gewoon in de auto om naar oma in Zierikzee te gaan. Er ligt een centimeter ijzel op de weg? Nederland stapt gewoon op de fiets naar z'n werk. Het is 35 graden? Nederland zit gewoon in de bloedhitte te werken of gaat zelfs 30+ km lopen. We zijn toch helemaal achterlijk met z'n allen. Op plaatsen waar extreem weer gebruikelijker is zijn ze verstandig en passen ze zich eraan aan. Blijven ze thuis. Houden zich koest. Maar nee, wij moeten koste wat kost gewoon door met wat we geplanned hadden. Zijn we nou zo onflexibel? Of is het trots dat we als volk ons niet willen aanpassen aan het weer?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:15

ArwenLune, ik ben helemaal met je eens. Veel mensen willen zich niet aanpassen.
Mooi voorbeeld vind ik mijn school, hittegolf vorig jaar, de hele school lag gewoon lam. De school ging toen gewoon door, de lessen ook. (tot er iemand ingreep godzijdank)

Volgens mij is dat iets typisch Nederland. Niet opgeven hoe stom het ook is.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:28

Een vriendin uit mijn klas heeft ook meegelopen, zij liep fluitend naar de finish (knap!). Ze kon het nog niet helemaal bevatten dat het nou allemaal afgelopen was. Ik begrijp het van haar kant wel, maar het is verstandiger om het zaakje af te lassen. De temperaturen van vandaag zijn nog hoger, ik drijf nu al bijna van mijn stoel af.. Terwijl het nog maar half 11 is en ik binnen in de koelste kamer van het huis zit, en niet midden in de zon tig kilometers moet maken. Het is zo geen doen, maar de wandelaars denken, denk ik, maar aan 1 ding: de vierdaagse uitlopen.

Ze hebben ook de bordjes en alles van de route vandaag verwijderd, om te voorkomen dat er wandelaars toch de route zou gaan lopen.. Over niet opgeven gesproken...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:31

Er doen ook veel ongetrainde/onvoorbreide mensen mee die sowieso er lichamelijk nooit toe in staat zouden zijn..... Hebben die mensen zo'n slecht zelfbeeld van hun kunnen?? Is het nou een falen om te zeggen, dat kan ik niet en daarom doe ik het niet!?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:38

Hmmm ... dat men zich in andere landen meer aanpast aan extremen vind ik ook wel meevallen. Ik zie ze in Griekenland ook gewoon asfalteren met temperaturen dik boven de 30 gr.
Er worden zat sportwedstrijden gehouden op het heetst van de dag, in allerlei verschillende landen.
Wat dat betreft denk ik dat het wel meevalt, alleen zijn wij het niet gewend en dat is het grote verschil.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:42

Het is gewoon vragen om problemen als je bij deze temperaturen zo'n grote inspanning gaat leveren. Vaak hebben de mensen die meedoen wel een goede conditie, maar dat is lang niet altijd het geval. Je kunt de hoeveelheid vocht die je drinkt gewoon bijna niet meer bijdrinken, je moet er haast al ORS bij in doen om je mineralen op peil te houden, alleen water is niet genoeg. Daarbij krijg je een gigantisch overbelasting van je hart, als je te weinig drinkt en dus weinig vocht bij je hebt, wordt je bloed stroperig, dus heb je eerder kans op een stilstand. Het aantal slachtoffers valt me eigenlijk nog mee, ik had een groter aantal verwacht met deze hitte.... Desalniettemin is het natuurlijk heel triest dat er mensen overleden zijn.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:56

Nistria schreef:
Ook was ik gister bij mn opa en oma op de waalkade en daar werd gespeculeerd dat een persoon ergens af was gesprongen en hierdoor overleed (waarvan was me even onduidelijk)
ik weet niet of dat hier al gezegd is, ben nog niet helemaal wakker

4daagsetv.nl schreef:
Man staat op Waalbrug
Volgens onbevestigde bronnen staat er momenteel een man boven op de Waalbrug. Het gerucht gaat dat de man wil springen. Of de actie te maken heeft met de afgelasting van de Nijmeegse vierdaagse is nieit bekend. Ook is niet bekend of de man lid is van de actiegroep Fathers 4 Justice. Een lid van die groep stond afgelopen zaterdag verkleed als cartoonheld Robin ook boven op de Waalbrug.

Bron: http://4daagsetv.nl

Het bericht is alleen niet meer aangepast sinds gisteravond...

manisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:59

hooii
vet erg dat er 2 mensen zijn overleden..
iemand uit mijn dorp doet ook mee..
ik weet nie of die in het ziekenhuis ligt.. of sterker nog of ze dood is hoop het nie er is een maand geleden net een vreselijk ongeluk bii ons gebeurd miSS weten jullie dat wel in zuidbroek (groningen). daar zijn 2 vriendinnen van me omgekomen Verdrietig ... Meide jullie zitten in mn hart voor altijd vergeet jullie nooit meer..!!! XX manisha

R.i.p. Michelle en Kim

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:04

Nederlanders denken te gauw "het gebeurd mij toch niet"..
Mijn vader zei ook dat de eerste dag het zwaarste is, omdat het de route via de betuwe is dus weinig schaduw.. andere dagen heb je veel meer schaduw..

En wij zijn dit weer niet gewend en weten ook niet hoe ons lichaam op dit weer reageert.. Landen waar dit vaker voorkomt zijn die mensen gewoon gewend om dan andere dingen te doen!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:09

De Tour de France gaat ook door met deze hitte, dus het kan wel. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de 4-daagse is afgelast, juist omdat het vandaag nog heter is en morgen de luchtvochtigheid ook nog eens omhoog gaat. Als je dan als organisatie weet dat je het niet kan bijbenen als het fout gaat of het niet voldoende kan voorkomen moet je opgeven. Wel heel jammer, vooral precies de 90e editie.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:51

Djilan schreef:
De Tour de France gaat ook door met deze hitte, dus het kan wel. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de 4-daagse is afgelast, juist omdat het vandaag nog heter is en morgen de luchtvochtigheid ook nog eens omhoog gaat. Als je dan als organisatie weet dat je het niet kan bijbenen als het fout gaat of het niet voldoende kan voorkomen moet je opgeven. Wel heel jammer, vooral precies de 90e editie.

Vind de vergelijking met de Tour de France niet opgaan. Dat zijn topsporters, door en door getraind. Neemt niet weg dat ik dat ook onverantwoord vind met deze temperaturen, maar toch. Imo heeft de leiding een fout gemaakt door gisteren geen maatregelen te nemen. De weersvoorspellingen lagen er, je weet heel goed dat er een grote groep ongetrainden aan de start komen, en ook getrainde mensen lopen met zulk extreem weer gevaar. Dan moet je imo de afstanden inkorten en militairen zonder bepakking laten lopen. Daarna ligt de verantwoording bij de wandelaars zelf, maar als leiding heb je volgens mij toch een bepaalde verantwoordelijkheid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:54

ik vind het idee om een medische keuring in te voeren nog niet zo verkeerd. Komen er iig geen mensen in slechte conditie aan de start. Alleen is het probleem hoe je dat gaat doen met 45.000 deelnemers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:55

Veel mensen hebben wel getraind voor de vierdaagse, lopend of dmv andere sporten, maar denk niet dat er iemand met slechte conditie denk hieraan mee te doen.
Denk dat de organisatie niet meer had kunnen doen, alles was fout geweest

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:55

Fitzroy schreef:
ik vind het idee om een medische keuring in te voeren nog niet zo verkeerd. Komen er iig geen mensen in slechte conditie aan de start. Alleen is het probleem hoe je dat gaat doen met 45.000 deelnemers.

Dat ook, maar 1 van de overleden wandelaars liep al voor de 13de keer, die zal denk ik toch een goede voorbereiding getroffen hebben en in goede gezondheid verkeerd hebben.