Vanessa24 schreef:Ik dacht dat Nederland een verzorgingsstaat was!
In sommige gevallen zou de staat dan moeten ingrijpen

NL is een inderdaad verzorgingsstaat, helaas nemen de meeste mensen dat voor lief... Zo normaal is dat namelijk niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vanessa24 schreef:Ik dacht dat Nederland een verzorgingsstaat was!
flowerxxx schreef:Ik denk dat heel veel armoede in Nederland te danken is aan mensen zelf. Er zijn hier genoeg mogelijkheden om uit de problemen te komen. Of om er nooit in te komen. De keuzes die je maakt bepalen wie je bent en wat er van je gaat worden.
- iedereen kan zich opwerken door opleidingen te gaan volgen of op zijn minst de middelbare school af te maken.
- je bepaald zelf om een partner te nemen (of te houden) met een moeilijk verleden en veel schulden.
-en als jij weinig geld hebt moet je niet een lading kinderen nemen, en vervolgens gaan zeuren over geld.
Wel geloof ik dat sommige mensen er echt niets aan kunnen doen. Zo zijn er genoeg gevallen van mensen die ziek worden/zijn. Of mensen die chronisch ziek blijven en daardoor nooit meer een baan kunnen vinden (geen enkele werkgever neemt een 45 jarige aan die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is als er ook gezonde mensen zijn).
Helaas nemen veel mensen niet de verantwoordelijkheid voor keuzes. Ze schuiven alles af op "de maatchappij of instanties". Bedenk dat Nederland niet meer de verzorgingsstaat is die het was. Dat kan gewoon niet meer met zoveel inwoners. In de eerste plaats is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn inkomen. En je moet tegenwoordig gewoon sparen o.a. voor je oude dag. Er is een hele laag aan rijke ouderen. Die hebben wel tijdig geld opzij gelegd voor de oude dag. Die kunnen nu het huis verkopen en in een luxe zorgappartement gaan wonen of overwinteren in Spanje.
Verder vind ik dat veel mensen niet zo moeten zeuren. Kijk eens hoe het is geregeld in het buitenland! Zelfs in veel westeuropese landen komen mensen gewoon op straat te staan. Of belanden met familie in een ghetto zonder geld. De verzorgingsstaat zoals die in Nederland is, is uniek in de wereld.
Desiree schreef:Ik denk dat er wel degelijk echte en schrijnende armoede in Nederland is.
Whiz schreef:Desiree schreef:Ik denk dat er wel degelijk echte en schrijnende armoede in Nederland is.
wat is dan de definitie van armoede?? Vergelijk je dat dan met landen waar ze echt niets hebben en leven in armoede? Waar ouders hun kinderen geen eten meer kunnen geven en deze langzaam sterven?? Kijk want dat vind ik namelijk armoede. Ik vind het geen armoede als je gewoon niet altijd kunt kopen wat je wilt. Of dat je een weekje heel sober moet eten omdat het geld anders op is.
Citaat:Je man is net overleden, jij bent huisvrouw met 3 dochters, je hebt geen enkele opleiding genoten, omdat dat vroeger nou eenmaal zo was, je hebt geen werk, je kunt tijdelijk ook even niet werken, dus je krijgt een uitkeringetje waar 4 mensen van moeten leven die ook naar school gaan.
En je schulden worden niet kwijtgescholden.
Fijn geregeld hoor! Mijn moeder wou wel werken, maar ze zou een stuk minder verdienen met werken, dan dat ze niet zou werken. Met 3 kinderen heeft zij er voor gekozen om niet te werken, zodat ze ons eten kon geven. Wij gingen uiteraard een bijbaantje zoeken, maar niet voor leuke dingen... nee, om ons school te kunnen betalen. En dan kunnen de mensen nog zo hard roepen dat een ander het slechter heeft, maar daar heb je helemaal niets aan.
Whiz schreef:Jah maar dan klopt het toch ook van geen kant. Want iedereen heeft namelijk recht op minstens een ww uitkering. Of bijstand. Als je daar zelf niet mee om kunt gaan dan geef je gewoon te veel uit. Kijk ik snap wel dat er echt mensen zijn die in opvang te huizen zitten. Maar het kleine beetje geld wat die dan krijgen geven ze ook nog eens uit aan ''andere dingen''. De nederlande maatschappij heeft zoveel verschillende soorten uitkeringen dat er altijd wel 1 is voor iemand. We geven zelfs mensen die vrijwillig fulltime in terapie gaan een wajong uitkering van meer dan 400 euro.
flowerxxx schreef:Citaat:
Volgens mij spreek je over vroeger? Ik vind het schandalig dat een uitkering meer opbrengt dan een normale baan. Overlijden van een kostwinner komt overal voor. Daar kan je je voor verzekeren en verder kan je ook sparen om tegenslagen op te vangen. Ook voor zoiets als studerende kinderen kan je sparen of geld opzij leggen. Verder is er genoeg werk voor ongeschoolden. Dus dat gaat niet op. Ik heb ook bijbanen gedaan tussen de huisvrouwen gewoon productiewerk, dozen inpakken of op het call center hoef je geen opleiding voor te hebben hoor. En ik zie niet in waarom iemands schulden worden kwijtgescholden. Kom nou zeg dat zou lekker makkelijk zijn.
Ik zeg niet dat je moeder het niet erg heeft gehad. Maar probeer het te relativeren. Je hoeft maar over de grens te kijken om te zien hoe het ook kan. In Nederland krijgt je moeder een uitkering, en ze heeft een dak boven haar hoofd. Haar kinderen kunnen normale bijbaantjes krijgen om dingen te betalen.
Veel mensen denken dat alles voor ze geregeld wordt als ze iets overkomt. Je krijgt gewoon iedere maand geld zonder daar voor te moeten werken. En verder moet je vanaf jongen leeftijd rekening houden met onvoorziene uitgaven. Dit kan door je te verzekeren tegen ziekte, overlijden of arbeidsongeschiktheid. En om een aanvullende pensionverzekering te nemen zodat jij staks wel in het luxe zorgappartement komt. Verder moet je gewoon altijd sparen (kan ook met een klein loon). Ga dan niet zeuren dat een ander die wel 40 uur werkt meer krijgt of in die dure auto rijdt.
Ik heb geen afgunst naar rijke mensen met tig auto's. Bedenk dat die mensen veel en lang hebben moeten studeren om dit te bereiken. Verder moeten rijke mensen vaak hard en lang werken om rijk te worden en blijven. En soms is het ze gewoon uit de lucht komen vallen. Bedenk ook dat deze mensen de meeste belasting betalen om al die mensen die thuiszitten te kunnen betalen.
En voedselbanken ontstaan niet alleen vanwege vraag maar ook door aanbod. Verder komen behoorlijk wat mensen hiervoor in aanmerking.
Ik zie regelmatig mensen met schulden en geldproblemen. Bijna in alle gevallen hebben ze die zelf (mede) veroorzaakt.
Whiz schreef:Wajong is voor mensen onder een bepaalde leeftijd. Dus voor oudere echt 100% zelfstandige mensen hebben ze wel weer een andere uitkering.
Inderdaad heel veel instanties, en natuurlijk zijn daar een hoop regels aan verbonden. Maar dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal. En als je het te veel werk vind om het aan te vragen dan is dat een probleem van die persoon zelf. Het is niet alleen met uitkeringen een krime om aan te vragen. Ga maar eens andere dingen aanvragen via een weg vol met ambtenaren. Dat gaat al net zo moeilijk. Als je echt een uitkering nodig hebt dan ben je toch ook bereid om er wat voor over te hebben?!
Trouwens ik zeg helemaal niet dat het iemand zijn eigen schuld is, dat maak jij ervan. Ik zeg lauter en alleen dat het in nederland niet zo hoeft te zijn. Er zijn trouwens ook nog genoeg instanties die deze mensen helpen een uitkering aan te vragen. Of te kijken bij welke betalingen ze vrijstelling kunnen krijgen.
Urielle schreef:Er zijn wel degelijk mensen die dus idd niet voor uitkeringen in aanmerking komen omdat ze zoals Vanessa zegt tussen de wal en het schip vallen. Of waar de bureaucratische molens zo langzaam malen dat je het gedurende een half jaar tot een jaar maar uit moet zoeken hoe je iets betaald met als gevolg dat je dus wel in de schulden komt.
En met de arbeidsmarkt van nu (of een tijd geleden? Ik studeer nu alweer twee jaar) is het soms erg moeilijk om aan werk te komen. Ik ben zelf na anderhalf jaar werk zoeken (in Belgie was dat wel, ik kon nl. geen Frans) maar gaan studeren, want gelukkig had ik nog wel recht op vier jaar stufi omdat ik particuliere opleidingen had gedaan. Als je geschoold was werd je nl. bij het uitzendbureau in je gezicht uitgelachen als je je in wilde schrijven voor ongeschoold werk, want iedereen was op zoek toen. Solliciteerde je voor geschoold werk dan keken ze je aan van 'Wat kom jij doen?', want je was een van de 300 sollicitanten en minstens de helft daarvan kon meer dan jij.
Flower stelt dat je kunt sparen om dingen op te vangen, maar dan moet je wel geld overhouden om van te sparen. Ik weet nog dat mijn moeder dat vroeger niet had, als alleenstaande studerende vrouw in de bijstand met drie kinderen. Was er een keer een mazzeltje en geld over: dan konden er eens kleren gekocht worden, of de wasmachine gerepareerd...
Ik denk echt dat als je er zo makkelijk over denkt dat je het zelf blijkbaar altijd erg gemakkelijk hebt gehad in het leven. Doe je ogen open en kijk naar die bejaarde koppels die met zijn tweeen op een studentenkamertje wonen, naar die failliet verklaarde ondernemer die naar de gaarkeuken gaat 's avonds, naar die arbeidsongeschikt verklaarde jongvolwassene die teveel kan om een uitkering te krijgen en te weinig om een baan te krijgen en geen uitzicht heeft op een betere situatie...
Whiz schreef:Jah maar dan klopt het toch ook van geen kant. Want iedereen heeft namelijk recht op minstens een ww uitkering. Of bijstand. Als je daar zelf niet mee om kunt gaan dan geef je gewoon te veel uit. Kijk ik snap wel dat er echt mensen zijn die in opvang te huizen zitten. Maar het kleine beetje geld wat die dan krijgen geven ze ook nog eens uit aan ''andere dingen''. De nederlande maatschappij heeft zoveel verschillende soorten uitkeringen dat er altijd wel 1 is voor iemand. We geven zelfs mensen die vrijwillig fulltime in terapie gaan een wajong uitkering van meer dan 400 euro.
Desiree schreef:Whiz schreef:Jah maar dan klopt het toch ook van geen kant. Want iedereen heeft namelijk recht op minstens een ww uitkering. Of bijstand. Als je daar zelf niet mee om kunt gaan dan geef je gewoon te veel uit. Kijk ik snap wel dat er echt mensen zijn die in opvang te huizen zitten. Maar het kleine beetje geld wat die dan krijgen geven ze ook nog eens uit aan ''andere dingen''. De nederlande maatschappij heeft zoveel verschillende soorten uitkeringen dat er altijd wel 1 is voor iemand. We geven zelfs mensen die vrijwillig fulltime in terapie gaan een wajong uitkering van meer dan 400 euro.
Als je geen postadres hebt, kun je geen uitkering ontvangen.
Whiz schreef:Urielle schreef:..
Goed ik ben zelf ook een geschoolde student die door is gaan studeren en ik heb wel altijd werk kunnen krijgen. Ook voor ongeschoolde functies. Ik ben nooit uitgelachen bij een uitzendbureau en was juist erg welkom! ( raar hoe mensen dat toch weer verschillend kunnen ervaren)
Sparen zie ik ook niet echt als een optie. Sparen is voor de mensen die net iets meer verdienden dan ze nodig hebben. Dat is met dit soort mensen klaarblijkend niet het geval.
Verder stel ik hier niet.. dat er geen geld moet worden vrijgemaakt voor mensen die arm zijn. Ik begon de discussie met de stelling dat ik over de hele wereld mensen kan aanwijzen die een stuk armer zijn. En dat in nederland niet echt echt echt arme mensen wonen. Kijk de failliet verklaarde ondernemer heeft hopelijk wel een goede verzekering afgesloten bij het starten van zijn ondernemeing. En de jongen die teveel kan voor een uitkering maar te weinig voor een baan, kan zich laten om scholen tot een andere branch 1 waarvan hij geen last heeft van het eventuele letsel. Kijk ongemak hebben meegemaakt of benadeeld zijn geweest is geen vrijwaarde om er bij de pakken neer te gaan zitten. Ik vind ook dat de nederlandse overheid dit soort mensen meer moet stimuleren en helpen zodat deze mensen weer voor zich zelf kunnen zorgen en iets kunnen opbouwen voor de toekomst.
Whiz schreef:Goed ik ben zelf ook een geschoolde student die door is gaan studeren en ik heb wel altijd werk kunnen krijgen. Ook voor ongeschoolde functies. Ik ben nooit uitgelachen bij een uitzendbureau en was juist erg welkom! ( raar hoe mensen dat toch weer verschillend kunnen ervaren)
Roseane schreef:Mensen die op straat leven bedoel je?
Ja die kiezen daar zelf voor, iedereen in nederland heeft recht op een uitkering als die niet werkt ofzo weet ik veel.