[discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: [discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:10

Goof schreef:
Desiree schreef:
Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.

Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk?????
Leg uit! Ik niet namelijk!

Nou, dit bijvoorbeeld:

ShirleyA schreef:
Asl iemand mijn zoontje dood of mijn zusje/moeder/vader ed dan zal ik met liefde de dader kunnen doden! Klinkt heel hard maar de dader heeft (zeker als ie mijn kind vermoord heeft) mijn leven kapot gemaakt, dan kan ik dat met zijn leven ook. Ook t idee dat de dader ooit n ander kind kan vermoorden als ie ooit weer vrij komt vind ik niet te verdragen. Dus indien een dader op een gruwelijke manier n moord heeft gepleegd: ja dan zou ik t ook kunnen, al ken ik t slachtoffer niet.
Maar ik zou ook de moordenaar van mijn dieren kunnen doden. Had ie maar af moeten blijven van dat wat me lief is!
En ik t geval dat iemand mijn zoontje vermoord en t mag (zoals nu t geval is) niet vd wet om de dader n spuitje te geven, dan nog kan ie beter emigreren want ik ga m zoeken en dan maak ik m evengoed af.

Vind jij dit niet begrijpelijk? Ik wel!

Lusitana schreef:
Als iemand jouw kind of geliefde wat aandoet, wil je die heus wel vermoorden en dat is heel begrijpelijk.
Als je jarenlang mishandeld en bedreigd wordt, wil je de bedreiger ook wel vermoorden en dat is dan ook volkomen begrijpelijk.
Als je bang bent om zelf vermoord te worden, wil je ook wel moorden en dat is dan ook begrijpelijk.
Als iemand je diep kwetst, bijvoorbeeld door je paard in de fik te steken, wil je ook wel moorden en dat is dan begrijpelijk.
Als iemand jouw huis in de fik steekt en er bij staat te lachen, terwijl je alles verliest wat je bezit, wil je ook wel moorden en dat is dan ook begrijpelijk.
En zo kan ik wel even doorgaan.

Precies! MEt jou kan ik praten! Ik vind dit niet zo moeilijk te begrijpen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:14

Goof schreef:

Je bent voor de doodstraf, maar je vind moord altijd iets onbegrijpelijks?
Als iemand een dodelijke injectie krijgt toegediend, vind je dat dan ook onbegrijplijk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:17

WildWings schreef:
Goof schreef:

Je bent voor de doodstraf, maar je vind moord altijd iets onbegrijpelijks?
Als iemand een dodelijke injectie krijgt toegediend, vind je dat dan ook onbegrijplijk?

Nee, want in dat geval zou het als "straf" zijn, na uitspraak van een rechter. En gaat het om iemand die al gemoord heeft. Lees iemand die voor de kick, lol een persoon heeft doodgemaakt.
Ik zie hier zelf nogal een groot verschil in.

IOverigens, zelfs in de gevallen die hierboven genoemd zijn vind ik moord niet begrijpelijk. Nou heb ik gelukkig ook nog nooit mee gemaakt dat iemand voor de lol mijn paard hefet verbrand om mara iets te noemen, maar om dan iemand te vermoorden nee. (hoewel, met 20 jaar ben je toch weer op vrije voeten in dit land......)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:29

Ik ben in die zin tegen de doodstraf, omdat de daders in mijn ogen dan te makkelijk er vanaf komen. Zelf het spuitje of kogel geven is er voor mij helemaal niet bij, daarmee daal je alleen maar tot zijn niveau. Dit is natuurlijk makkelijk praten, misschien dat ik er heel anders over denk als bijvoorbeeld mijn man, moeder of zussen iets overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:38

Goof schreef:
Nee, want in dat geval zou het als "straf" zijn, na uitspraak van een rechter. En gaat het om iemand die al gemoord heeft. Lees iemand die voor de kick, lol een persoon heeft doodgemaakt.
Ik zie hier zelf nogal een groot verschil in.

Moord is moord in mijn ogen, moord als strafmiddel is toch ook moord?

En ook echt in alle gevallen zal iemand voor de kick of voor de lol vermoord worden.. Frusty Het grootste deel van die moordenaars moord niet voor de lol of voor de kick..

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:05

Ik vind het rechtsysteem (of geen idee hoe je het anders noemt) op dit moment in NL belachelijk, want zoals al eerder is gezegd, ben je na een paar jaar al weer vrij.
Een moordenaar 20 jaar gevangenisstraf gegeven en dan 5 jaar eerder weg mogen wegens goed gedrag, is belachelijk. Een moordenaar kan toch geen goed verdrag vertonen hij heeft iemand vermoord!! Sorry ik kan er dan niet bij dat hij vervroegd vrij komt wegens goed gedrag.

Als een persoon dan levenslang krijgt, laat het dan ook daadwerkelijk levenslang zijn!!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:17

Dat is een misverstand hier in Nederland.
Levenslang is in Nederland ook daadwerkelijk levenslang, alleen deze vonnis wordt nauwelijks uitgesproken, of het moet een politiek gebeuren zijn.
Mijn zusje heeft rechten gestudeerd en die vertelde me dat, ik dacht ook altijd dat levenslang 20 jaar was, maar dat is dus niet zo.

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:21

dan blijft toch mijn argument over dat hij eerder vrij komt *als hij geen levenslang heeft gehad Knipoog door goed gedrag Tong uitsteken

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:33

Ik vind het ook belachelijk dat ze 'wegens goed gedrag' eerder vrij kunnen komen.
Het goede gedrag wordt uiteraard alleen bepaald in de gevangenis, wat zich daar buiten heeft afgespeeld, telt dan niet mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:35

Vanessa24 schreef:
Dat is een misverstand hier in Nederland.
Levenslang is in Nederland ook daadwerkelijk levenslang, alleen deze vonnis wordt nauwelijks uitgesproken, of het moet een politiek gebeuren zijn.
Mijn zusje heeft rechten gestudeerd en die vertelde me dat, ik dacht ook altijd dat levenslang 20 jaar was, maar dat is dus niet zo.

Wow, dat heb ik dus echt nooit geweten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:01

WildWings schreef:
[ Het grootste deel van die moordenaars moord niet voor de lol of voor de kick..
[/quote]

DAarom zullen de meesten geen doodstraf krijgen. DAt is slechts voor een enkeling.
Dat stuk ellende dat die zwerver heeft gedood, die studente heeft neergestoken en al die dieren heeft gemarteld en vermoord, heeft 3x levenslang gekregen. Die had van mij best de doodstraf mogen krijgen. Opgeruimd netjes. Hij zal nooit meer beter worden en nooit meer geschikt zijn om terug te worden gezet in de maatschappij. En nadenken over zijn daden? Hij lacht erom!

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:36

ik ben ook voor de doodstraf en moest het mijn werk zijn had ik er geen probleem mee deze toe te dienen als het met zekerheid een misdadiger is

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:52

hinge schreef:
ik ben ook voor de doodstraf en moest het mijn werk zijn had ik er geen probleem mee deze toe te dienen als het met zekerheid een misdadiger is

En als het niet je werk was? Wat als je een omstander was of een familielid van de dode Lachen ?
En denk jij dat het opnieuw invoeren van de doodstraf de criminaliteit zou indammen? Of zijn mensen die (een aantal) moorden plegen per definitie gek en daardoor niet te stoppen van moord ondanks de dreiging van de doodstraf?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:10

@ Gaby: misschien heb ik er overheen gelezen, maar misschien kun je ons naast bestoken met vragen ook vertellen wat je eigen mening is??

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:19

moeilijke discussie, heb hier vaak over nagedacht en voor mij maakt een goede alternatieve straf voor de doodstraf ook groot verschil, hier bedoel ik mee dat als levenslang in nederland veel zwaarder zou zijn als dat het nu is, dus wienig tot geen privileges, ik er (misschien) wel mee zou kunnen leven. (ben tijdens een stage op een cellenblok geweest en het is gewoon belachelijk, zoveel als ze hebben en mogen daar)

maar ik weet ook dat ouders van bijvoorbeeld een verkrachte dochter/zoon hier best wel eens anders over denken (en logisch) maar ook dit is (weet ik) vaak uit wraak.

ik denk dat of je voor of tegen de doodstraf bent ook vaak wel te maken heeft met wat je in je leventje hebt meegemaakt. toch ben ik er voor mezelf nog niet uit, vind namelijk ook dat, vooral mensen (als je ze zo kan noemen) die in koele bloeden moorden/verkrachten er op die manier er wel heel makkelijk vanaf komen, maarja je wilt ook niet dat ze op vrije voeten komen en nog een moord kunnen plegen. als je dan weer naar de statestieken kijkt zul je zien, de doodstraf schrikt niet af (in tegendeel zelfs) en hoevaak worden mensen ten onrechte veroordeeld, ook hier in nederland (mensen maken nou eenmaal fouten) daar komt nog bij kan je geweld met geweld bestrijden.
wat ik zeg een lastige discussie

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:24

Gaby schreef:
hinge schreef:

En als het niet je werk was? Wat als je een omstander was of een familielid van de dode Lachen ?
En denk jij dat het opnieuw invoeren van de doodstraf de criminaliteit zou indammen? Of zijn mensen die (een aantal) moorden plegen per definitie gek en daardoor niet te stoppen van moord ondanks de dreiging van de doodstraf?

Het gaat mij niet om indammen van criminaliteit. Het gaat mij er om dat degene die dat misdrijf begaan heeft, niet in de herhaling zal vallen. Zoals ontzettend vaak gebeurt hier in dit achterlijke criminelen-minnende land.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:39

Vanessa24 schreef:
Ik vind het ook belachelijk dat ze 'wegens goed gedrag' eerder vrij kunnen komen.
Het goede gedrag wordt uiteraard alleen bepaald in de gevangenis, wat zich daar buiten heeft afgespeeld, telt dan niet mee.

Ik ook! Als mensen om een moord levenslang vast zitten kunnen ze zich nog realiseren wat ze gedaan hebben. Zodra je gelijk afgemaakt word realiseer je het allemaal niet meer. In mijn ogen pak je de moordenaars meer met levenslang dan met de doodstraf.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:02

Poeltje schreef:
[Als mensen om een moord levenslang vast zitten kunnen ze zich nog realiseren wat ze gedaan hebben. Zodra je gelijk afgemaakt word realiseer je het allemaal niet meer. In mijn ogen pak je de moordenaars meer met levenslang dan met de doodstraf.
[/quote]

Eigenlijk interessert t me geen ree. wat n moordenaar zich bedenkt als ie vast zit! Hij realliseert zich maar een slag in de rondte, hij is daar in mijn ogen te laat mee, er zal geen slachtoffer weer tot leven komen omdat de moordenaar zich bedacht heeft! Nee de doostraf is wel zo goed, en ik vind het een beter idee dan dat zo'n stuk vreten op kosten vd maatschappij nog jaren lang leeft met tv, gratis eten ed. Een spuitje lucht is veel goedkoper en het blijkt dat er genoeg mensen die met liefde (voor t slachtoffer) willen toe dienen. Probleem opgelost, lijkt me.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:32

Goof schreef:
@ Gaby: misschien heb ik er overheen gelezen, maar misschien kun je ons naast bestoken met vragen ook vertellen wat je eigen mening is??

Die vragen waren bedoeld om de discussie een beetje op gang te houden Lachen .
Ik ben tegen de doodstraf. Nee, ik geloof niet dat de meeste moordenaars tot inkeer komen of zo iets, maar door een moordenaar te doden, maak je van jezelf een moordenaar. Ik geloof niet in oog-om-oog, tand-om-tand. Een moordenaar is behalve een moordenaar ook nog een mens. Misschien een mens dat in een zwaarbewaakte gevangenis zit, maar desalniettemin een mens, een levend wezen. En die horen te kunnen leven.

Ik geef eerlijk toe, als iemand mijn broer zou vermoorden, dan zou ik misschien wel in de verleiding komen hem te kwaad te doen (dat wil niet direct zeggen de moordenaar doden). Maar ik weet dat ik dat niet zou doen. Ik weet dat ik er niks mee op schiet. Mijn broer wordt niet meer levend, de kans dat de moordenaar zijn leven betert en spijt heeft, is klein (inkeer moet uit jezelf komen en niet omdat iemand je in elkaar getrapt heeft) en ik blijf met dezelfde rotgevoelens zitten. Daar schiet niemand iets mee op. Okee, de moordenaar is dan dood of gewond, maar ik heb na wraak nog nooit me blijvend beter gevoeld dan daarvoor.
Verder zou een dood erg zwaar op mijn geweten rusten. Ik vind dat iemand een ander zou mogen doden, ook niet onder het mom van "het is mijn werk" en ik vind ook niet dat mensen moordenaars door anderen laten doden. Dat vind ik hypocriet, dat je degene die je de pijp uit wilt hebben niet eens zelf aanpakt. Dit wil niet zeggen dat ik voor "eigen-rechter, dus de doodstraf" ben, al vind ik wel dat je in de rest van je leven dingen die je echt graag wilt zelf moet doen en niet een ander voor jou moet laten opknappen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:07

Ik ben het met Gaby hierboven eens...
En ik ben eerder voor opsluiten in een isoleercel... De dood is voor deze mensen vaak een bevrijding... liever dood dan levenslang in de cel zitten wegkwijnen... dus dood is niet zo'n grote straf.
Of misschien proeven die nu op dieren worden gedaan op de moordenaars enz.. doen, hebben ze tenminste nog nut.. (kan eigenlijk niet dit zeggen maar af en toe... Duivel , dierenverkrachters en gewoon verkrachters maar ook moordenaars...ik gun ze de dood geeneens)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:16

De laatste 2 sugesties vind ik eigenlijk ook wel goede.