Privé internetten in 'baas' zijn tijd.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

Re: Privé internetten in 'baas' zijn tijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:41

Ik werk bij een callcenter, daar kijkt men toch erg naar de resultaten. zoveel calls per uur moet je kunen halen, als je meer dan 1 minuut te lang break of lunch hebt gehad krijg je daar een melding van.
Als je te laat in of te vroeg uitlogt wordt dat gemeld. En als je koffie gaat halen of naar het toilet gaat moet je je status op personal zetten.
Is dat langer dan 10/15 minuten per 8 uur werktijd dan wordt je ook daar op aangesproken. Veel collega's waren aan het surfen op het net. Met als gevolg lagere resultaten (is logisch) Oftewel er is nu een filter gezet over alle profielen op de pc's. En dat betekend dat we niet zomaar meer kunnen surfen maar alleen werkgerelateerde sites kunnen bekijken. Nou ja niet helemaal want nu.nl kun je bijvoorbeeld ook nog bekijken. Ach het is nu eenmaal zo en daarnaast kun je thuis in je privé tijd genoeg surfen.... Grappig is wel dat ze per ongeluk de site van ikea niet geblokt hebben

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:42

goh ik zit nu inmijn eigen tijd eenlaptop voor de baas te formatteren en installeren..... maar ik kan die uren niet declareren, zo werkt het niet in het onderwijs, dan maar weer een paar tussenuurtjes bokken van de week....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:10

Auks schreef:
Ik werk bij een callcenter, daar kijkt men toch erg naar de resultaten. zoveel calls per uur moet je kunen halen, als je meer dan 1 minuut te lang break of lunch hebt gehad krijg je daar een melding van.
Als je te laat in of te vroeg uitlogt wordt dat gemeld. En als je koffie gaat halen of naar het toilet gaat moet je je status op personal zetten.
Is dat langer dan 10/15 minuten per 8 uur werktijd dan wordt je ook daar op aangesproken. Veel collega's waren aan het surfen op het net. Met als gevolg lagere resultaten (is logisch) Oftewel er is nu een filter gezet over alle profielen op de pc's. En dat betekend dat we niet zomaar meer kunnen surfen maar alleen werkgerelateerde sites kunnen bekijken. Nou ja niet helemaal want nu.nl kun je bijvoorbeeld ook nog bekijken. Ach het is nu eenmaal zo en daarnaast kun je thuis in je privé tijd genoeg surfen.... Grappig is wel dat ze per ongeluk de site van ikea niet geblokt hebben

EEKKSSS, dat is allemaal wel heel erg strak! Lijkt een beetje op slavendrijven....

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:09

mhhh ik heb net (ben net klaar met werken) voetbal, gekeken buiten gerookt, goede tijde gekeken in de baas zn tijd. af en toe wat drinken aan de mensen gegeven en verder niks gedaan lekker rustig avondje ghouden mn werk is niet zo slecht!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:07

[/quote]
EEKKSSS, dat is allemaal wel heel erg strak! Lijkt een beetje op slavendrijven....[/quote]

het klinkt wel erger dan het is hoor, alhoewel soms.....
maar aan de andere kant staat er wel tegenover dat als je training oid hebt je dit in betaalde tijd kunt doen.
een tijdje geleden kregen we een nieuw systeemupdate en konden we dat thuis via internet gaan oefenen, daar kregen we 1,5 uur voor betaald, maar het koste maar 3 kwartier.
dus zo kan het ook.
en aan de andere kant..... je werkt voor je geld en je werkt niet om te surfen..... (mijn baas zou me gelijk promotie geven als ie dit las hihihihi)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:52

Ík heb ook n bijbaantje op een callcenter en ze letten er daar indd wel op.
Af en toe, als ik echt weinig mensen te pakken krijg dan kijk ik wel eens op de site van mn school ofzo.
Maar echt Bokken of msnen doe ik niet, is ook verboden.

Ken zo iemand, die deed hetzelfde werk (ook callcenter.)
En die bleef maar roepen dat ze er toch niet achter kwamen en dat het helemaal niet uitmaakte omdat ze toch zo goed scoorde. En ondertussen gewoon Bokken (en nog wel meer dingen uitgehaald hoorde ik later, maar goed.)

Tijdje later was ze ontslagen En volgens mij wordt ze tot nu toe telkens in minder dan een half jaar overal ontslagen (tja, die mentaliteit he..)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:25

Hmmz, blijft interessant hoe jullie erover denken.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:44

Ik vind het eigenlijk niet kunnen en dat is ook zo want je kan erom ontslagen worden. Werk is werk en prive is prive. Moet zeggen dat toen ik 10 weken stage liep ik ook wel eens op bokt zat hoor. Maar dat deed ik alleen wanneer ik echt helemaal niets meer te doen had en ik niets meer kon betekenen voor andere mensen. Dan ging ik even snel bokken, met toestemming maar het voelde niet prettig. Ik vind het raar dat mensen lekker zitten te internetten als ze wel nog veel dingen te doen hebben, werk is toch even belangrijker dan een berichtje achterlaten op bokt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:52

Citaat:
Werk is werk en prive is prive

ik denk dat het toch erg afhangt van wat voor werk je doet..... ik ben dit weekend een laptop voor m;n werk aan het installeren en klaarmaken dat doe ik thuis, die uren kan ik niet declareren dan vind ik dat ze op het werk niet moeten zeuren als ik zit te bokken of wat ddan ook als ik verder niets te doen heb en eigenlijk sociaal met collega's zou moeten roddelen......

ik maak ook websites in opdracht van mijn werk, dat gaat op mijn werk gewoon niet omdat je kan FTP-en dat moet ik dus wel thuis doen......

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:55

CallCenters zijn inderdaad heel streng in het monitoren van het personeel. Maar goed, dat wordt je in het begin gelijk uitgelegd. Zolang het personeel weet waarop en dat er gemonitord wordt dan mag dat gewoon.

Hangt idd een beetje van de functie af. Op mn vrije dagen doe ik ook regelmatig iets voor mn werk. Even een telefoontje oid. Dat is allemaal geen punt zolang dat een beetje wederzijds gelijk op gaat.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:08

WenK schreef:
Tja, de tijd die ik internet rookt een ander, weer iemand anders blijft lang bij de koffieautomaat hangen. Zolang je werk af is zie ik het probleem niet.

Helemaal mee eens.

Zolang je werk er niet onder leid. Vind ik het geen probleem.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:26

Ik vind overwerken dus echt geen excuses.
Overwerken is nog altijd op vrijwillige basis, je bent helemaal niet verplicht om dat te doen. En als je daar niet voor betaald wordt heb je er al helemaal niet over nagedacht, dat is lekker makkelijk voor je baas.

Misschien handig om de volgende keer te bedenken dat als je iets minder internet je ook niet zo vaak hoeft over te werken?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:28

Nadir: leuk bedacht maar werkt niet als je werk hebt waar iemand aanwezig moet zijn (aan de telefoon, aan de balie, in ploegendienst).

En in veel gevallen heb je niet veel keuze of je wel of niet wilt overwerken. (Tenminste, niet als je ook daadwerkelijk je baan wilt houden)
Kortom: dat ligt allemaal wel ietsje ingewikkelder dan je het hier voorstelt

En ook daarvoor geldt: in redelijkheid. Overwerken kan soms gebeuren, maar liefst niet te vaak. Dan moet je als werkgever proberen het te voorkomen, door fatsoenlijk te plannen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:33

Nadir, dat is idd iets te simpel voorgesteld .

Wat voorbeelden:

- Telefonische bereikbaarheid
- Systeembeheer (zal soms ook buiten werktijd of in het weekend moeten plaatsvinden om de overige werknemers niet te storen)
- Afspraken met belangrijke opdrachtgevers die helaas niet anders te plannen zijn dan op je vaste vrije dag in de week

etc.etc.etc.etc..

Gewoon wat zaken die je in verschillende functies tegen kunt komen. Overwerk zou ik dat dan ook niet willen noemen, gewoon iets wat er van je wordt verwacht als je een bepaalde functie hebt/op een bepaald niveau werkt.

Niet alle banen zijn '9 tot 5 banen' waarbij je om 5 uur de deur achter je dicht trekt en einde verhaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:34

Bij mijn vorige baan ging bokt om 8 uur aan en om half vijf weer uit. Daar zat ik de hele godganse dag te internetten, maar er was niks te doen. Bij mijn nieuwe baan bok ik een kwartiertje in mijn pauze. Heel af en toe als ik het werken echt spuugzat ben post ik even een berichtje in mijn vaste hk topics. Maar dat is hooguit vijf minuten op een dag!

Het verschilt wel per functie. Bij deze werkgever ben ik écht druk dus is er ook gewoon geen ruimte om te internetten. Vind het ook niet erg, lees wel bij als ik thuis ben

doeigeenbokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:37

Ik weet het niet tja.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:46

Ik heb bijna 3 jaar lang bij een bedrijf gewerkt waarvan ik bijna 3 jaar bijna de hele dag zat te internetten (zie mijn ondertiteltje!). Ik had op sommige dagen maar 10 minuten werk en mocht internetten dus tja dat liet ik mij geen 2e keer zeggen. Toen het uiteindelijk weer drukker werd met werk (collega ontslagen) ben ik wel minder gaan internetten om het werk af te krijgen. Toch ben ik blij dat ik van die baan af ben. Werk nu een week bij een andere werkgever waar ik niet kan bokken gewoonweg te tijd niet en er is ook zicht op mijn beeldscherm en moet zeggen valt mij wel zwaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:50

gouda schreef:
Ik heb bijna 3 jaar lang bij een bedrijf gewerkt waarvan ik bijna 3 jaar bijna de hele dag zat te internetten (zie mijn ondertiteltje!). Ik had op sommige dagen maar 10 minuten werk en mocht internetten dus tja dat liet ik mij geen 2e keer zeggen. Toen het uiteindelijk weer drukker werd met werk (collega ontslagen) ben ik wel minder gaan internetten om het werk af te krijgen. Toch ben ik blij dat ik van die baan af ben. Werk nu een week bij een andere werkgever waar ik niet kan bokken gewoonweg te tijd niet en er is ook zicht op mijn beeldscherm en moet zeggen valt mij wel zwaar.

Daar was laatst ergens een heel item over. Dat overbelasting erg is, maar onderbelasting ook. Dat je ook niet meer kan functioneren als je de hele dag niks doet. En dat je het dan ook niet op kan brengen om wél weer wat te gaan doen.

Ik heb zelf, gelukkig, geen last gehad van die omslag!

Bighorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:47

Tja, ik ben zelf werkgever dus heb hier weinig mee te maken. Maar ik zou het niet prettig vinden als mijn personeel veel zou internetten voor de fun. Ik weet zeker dat ze hier ook geen tijd voor hebben. Wil nog wel eens verder met je discusieren hierover.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:51

Ik heb er tijdens mij werk gewoonweg de tijd niet voor .mijn mail uitlezen moet ik dan al plannen.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:10

Tja ik vind dat het echt wel moet kunnen even internetten op het werk. Zoals al gezegd is het even een afleiding waardoor je erna weer lekker aan het werk kan.
Maar het moet geen uren zijn, maar even 10 minuten en dat mss een paar keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:05

Ik ben blij dat ik eigen baas ben. Als er even geen werk is kan ik rustig op internet. Soms "moet" ik zelfs op internet voor mijn werk maar maakt het niet uit naar welke site ik ga. Bokt is dan meestal eerste keus

De bedrijven die er een groot probleem mee hebben dat werknemers 'privé' internetten hebben altijd de mogelijkheid om alleen werkgerelateerde site's open te stellen. Blokkeer dan gewoon de rest.
Ik heb geen werknemers maar als ik ze zou hebben en ze willen privé-internetten omdat ze even niets anders te doen hebben... Waarom niet? Geven en nemen hoor.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:28

Ben nu alweer meer als een uur aan t bokken in de baas z'n tijd
Maar ja, als er geen werk ligt, ga ik toch echt wat anders doen.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:43

Het ligt er ook aan wat voor een soort werk dat je levert.
Bij de een vind ik het wel kunnen en bij de ander weer niet.
Het ligt er dan natuurlijk ook aan hoelang en hoevaak dat je het doet.

Ik doe het ook soms op mijn stageplek. Maar alleen als ik andere niet tot last ben en mijn werk er niet verwaarloosd van wordt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:28

barbara28 schreef:
:o uh...ik internet (bokt, marktplaats etc) dagelijk gemiddeld 1a2 uur in de baas zijn tijd...voel me hier eerlijk gezegd niet schuldig over...ik heb altijd mijn werk af. Doe het alleen als het werk het toelaat en als ik het een keer wel druk heb (gebeurt niet zo vaak) dan blijf ik ook gerust tot 20.00 uur op het werk en raak het internet niet aan.

Verder zijn er genoeg collega's die vier x of meer per dag gaan roken. Ik doe dat weer niet, dat kost denk ik ook al gauw een uur...

nee...zolang je werk gewoon af is, vind ik dat het moet kunnen!

precies dan vind ik dat je het roken ook moet verbieden, want daar gaat je productieve arbeidstijd.
Of koffie halen, of naar de wc gaan