De jeugd van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Re: De jeugd van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:18

Hee, nou gooit een jeugdige onruststoker d'r post ertussen uit! Was er net zo lekker op aan het antwoorden...Nou ja..

Al die buitenlandse mensen hebben een apart accentje ja, maar ik persoonlijk vind dat wel een kleur toevoegen aan het Nederlands, maar dat is wat anders: ze proberen niet zo onduidelijk mogelijk over te komen met toevoegingen waar je niks aan hebt, of letters te omschrijven met getallen, maar het ontbeert ze vaak nog aan de kunde van spreken...Als ik mijn (buitenlands) vriendje (ik geef toe; ik ben bevooroordeeld) achteruitkijkspiegeltje hoor zeggen, tja, dan lig ik even in een deuk....
aan de andere kant kan ik me dan wel weer ergeren aan het Engelse niveau van bijvoorbeeld Balkenende..tenenkrommend, dat lelijke Dunglish...daar moet de jeugd van nu toch ook om lachen!! (denk ik dan als beter-Engels-sprekende-dan-onze-Balk-een-einde) Of niet?
En WAT is ewa swa?

edit: jullie hebben het niet zozeer over buitenlandse mensen, als meer over mensen uit Nederland die met een accent gaan praten...is dit niet omat ze thuis nog vaak een andere taal spreken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:43

Daphnezz schreef:
Wat vinden jullie van straat taal? Surinaams, marokaans, turks, engels en nederlands gemixt!!! Ik begrijp het behoorlijk maar toch...

ik zeg zelf vaak, heel multicultureel; ewa swa!

Als je dat onderling met je vrienden doet (die dat ook verstaan): geen probleem mee, zolang je gewoon ABN ook beheerst.

Maar ik vind het not done om vreemden zo aan te spreken, zo te typen op internet ed. Ik las in een tijdschrift voor docenten, geloof ik, dat iemand een project moest evalueren (je kent het wel: wat heb je ervan geleerd, vond je het leuk om te doen...) en die schreef dat dus op in straattaal. Dat vind ik niet kunnen.
Wat betekent ewa swa trouwens?

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:30

Iedere generatie heeft zo'n zijn woorden gehad waarvan de oudere generatie geen idee had wat dat betekende.
Toen ik mijn moeder kennis had laten maken met het woordje 'vet', wist ze in het begin ook niet wat ik daarmee bedoelde.
Misschien irriteren wij aan Breezertaal, omdat we het niet begrijpen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:52

Misschien, maar bij mij blijft het beeld dat 20 jaar geleden niet (met veel moeite) een volledige taal werd verkloot door het anders te gaan schrijven (het was gewoon 'vet', en niet 'Vv3t' of zo). En nog veel belangrijker: veel mensen schrijven het volgens mij nog steeds, omdat ze gewoon geen Nederlands kunnen schrijven. Als je de post terugleest van dit topic, waar iemand pro-Breezertaal zijn, kan je de spelvouten er met je ogen dicht uithalen.
edit: dit is wel banketstaaf, er staat dat ze dyslexie heeft..Nou dan neem ik mijn laatste zin terug.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:22

Ik heb soms al moeite met afkortingen die in het dagelijke leven wordt gebruikt. Je wilt niet weten hoevaak ik in FAQ heb gekeken als ik omg, iig tegen kwam in een tekst. Ik heb altijd geleerd om alles volledig op te schrijven, soms zijn gewone afkortingen voor mij ook een raadsel, laat staan dat ik probeer om breezertaal te begrijpen

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:47

ja ik merk ook aan mezelf dat ik bijna alleen nog maar met afkortingen enzo schrijf en merk het soms niet eens! maar soms heb ik ook wel moeite met de nederlandse taal hoor het is soms ook zo lastig, maar gelukkig word ik bijv op de manege door de eigenaar gecorrigeeerd als ik wat verkeerds zeg want het sluipt er allemaal gewoon in!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:16

Wie is met deze 'taal' gekomen en waarom is diegene nog niet aan een hoge boom gehangen?

Deerne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:47

Schimmelig schreef:
Wie is met deze 'taal' gekomen en waarom is diegene nog niet aan een hoge boom gehangen?

Nou ja ophangen is ook weer zo wat toch
Maar wie is er inderdaad met deze taal gekomen
dat vraag ik me ook af hoe verzin je het!

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:58

Urielle schreef:
Daphnezz schreef:
Wat vinden jullie van straat taal? Surinaams, marokaans, turks, engels en nederlands gemixt!!! Ik begrijp het behoorlijk maar toch...

ik zeg zelf vaak, heel multicultureel; ewa swa!

Als je dat onderling met je vrienden doet (die dat ook verstaan): geen probleem mee, zolang je gewoon ABN ook beheerst.

Maar ik vind het not done om vreemden zo aan te spreken, zo te typen op internet ed. Ik las in een tijdschrift voor docenten, geloof ik, dat iemand een project moest evalueren (je kent het wel: wat heb je ervan geleerd, vond je het leuk om te doen...) en die schreef dat dus op in straattaal. Dat vind ik niet kunnen.
Wat betekent ewa swa trouwens?

ewa = marokaans hey
swa = surinaams gozer

ik vind het grappig klinken en niemand verwacht dit uit mijn mond

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:06

Ik ben 16 en ik heb ook een vre-se-lijke hekel aan msn/breezah-taal!
Als iemand zo tegen me begind te praten op msn druk ik hem ook gelijk weg, ga nieteens proberen het te ontcijferen.
Ook dat hvj enzo is zo irritant. Heel vaak heb ik iemand net 1 dag op msn, is het meteen hvj.. Hallo, ik ken je nieteens weetjewel..

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:32

Ik ben ook jeugd en ik praat (typ) ABN.
Ja, soms zeg ik 'ff' i.p.v. 'even' , maar zó.. Ik kan het zelf amper lezen.

Ik vind het zo irritant als mensen zo typen.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:14

Nou mijn mening is dat je op bokt al heel goed kunt merken dat het niveau van de jeugd al erg gedaald is...
En er zijn hier genoeg die ook in die taal typen, ik heb er echt een hekel aan!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 02:09

Ekkie schreef:

edit: jullie hebben het niet zozeer over buitenlandse mensen, als meer over mensen uit Nederland die met een accent gaan praten...is dit niet omat ze thuis nog vaak een andere taal spreken?

Mijn vriend is Tunesisch (in NL geboren en getogen, maar ouders uit Tunesië) en spreekt correct NL, met heel soms een licht accent.
Datzelfde geldt voor mijn Surinaamse buren.

Ik merk trouwens ook dat mijn zusje tot de breezahs behoort...
Maar als ik het niet begrijp zeg ik gewoon:
"he, ken je geen ABN meer?"

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 02:36

Die taal houdt je vol tot je een memo aan je baas moet schrijven

Experimenteren met taal is iets wat net zo oud als de mensheid is, alleen door de komst van MSN en dergelijke zie je experimenten nu ook bij de geschreven taal en niet alleen meer bij spreektaal.

In de jaren 80 had je turbotaal en daar werd ook op dezelfde manier op gereageerd. Tegenwoordig zijn een aantal van die woorden in onze taal opgenomen en de rest is geschiedenis geworden.

P.S. Urielle, officieel hoort de gebiedende wijs ook op een t te eindigen, ook al is die in de praktijk volledig uit onze taal verdwenen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:33

Karl, is dat niet omdat het vroeger iets officieels was als 'Loopt gij eens naar de deur!' en nu met de jijvorm 'Loop (jij) eens naar de deur!' ? Of wat is de achtergrond daarvan dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:31

De gebiedende wijs of imperatief is een werkwoordsvorm en is niet gebaseerd op de 2e of 3e persoon. In de praktijk is als gevolg van de spreektaal de t erachter verdwenen, je ziet die alleen in nog oudere boeken terug, al vind ik het persoonlijk met een t erachter mooier klinken

Zo heb ik het tenminste van mijn leraar nederlands geleerd.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:24

Interessant! Ik ga eens kijken op het wannabe docentenforum of de studentes Nederlands er ook wat van weten

Alinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:51

Ik vind het voor een groot deel gezeur. Okee, ik hou zelf ook niet van Breezertaal, maar wat als het gewoon de zoveelste verandering is van de taal? Taal veranderd nu eenmaal. 60 jaar geleden zouden ze de taal zoals we die nu spreken en schrijven ook verloedering noemen.
En over dat de "jeugd van tegenwoordig" zoveel brutaler en vervelender is. Denken jullie nou echt dat jullie generatie van die lieverdjes waren. Daar keek je toen alleen anders tegen aan, waardoor het lijkt of de jeugd nu zo ontzettend erg is.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:53

Ik typ ook nooit zo hoor.
En ik behoor ook tot de jeugd.

__Tiientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:55

Alinda schreef:
Ik vind het voor een groot deel gezeur. Okee, ik hou zelf ook niet van Breezertaal, maar wat als het gewoon de zoveelste verandering is van de taal? Taal veranderd nu eenmaal. 60 jaar geleden zouden ze de taal zoals we die nu spreken en schrijven ook verloedering noemen.
En over dat de "jeugd van tegenwoordig" zoveel brutaler en vervelender is. Denken jullie nou echt dat jullie generatie van die lieverdjes waren. Daar keek je toen alleen anders tegen aan, waardoor het lijkt of de jeugd nu zo ontzettend erg is.

Idd,
vroeger hebben er vast ook wel mensen gezegd "De jeugd van tegenwoordig".

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:40

Alinda, dat weet je niet want daar was je niet bij De mentaliteit is wel veranderd hoor, maar ja, wie is daar de schuld van he

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:31

Ik word steeds meer voorstander van de taaltoets. En iedereen die het niet haalt vertrekt maar naar het buitenland, wat wordt het hier dan heerlijk rustig.

Want... ik lees hier toch wel erg veel reacties die zelf ook bol staan van de fouten. Dat vind ik geen stijl: iemand afkraken op iets wat je zelf ook niet kunt/doet.

Tegen spellingcontrole heb ik geen enkel bezwaar, als het gebruikt zou worden

En op 'de jeugd van tegenwoordig' wordt al een paar duizend jaar gekat, dus dat zal nog wel even duren ook

Wat me wel opvalt is dat mensen vaak iets zeggen als: "MSN-taal is vreselijk, maar zelf doe ik geen hoofdletters, want dat is zo'n onzin - je kunt het toch lezen?" of "die d/t daar snap ik niets van maar dat geeft niet want dat is toch overbodig".
Dat is in wezen hetzelfde, het enige wat verschilt is wat je zelf leesbaar vindt en wat niet. (Maar dat zegt dus niets over wat anderen leesbaar vinden.)

En dat is NIET alleen de jeugd van tegenwoordig. Daar zitten ook heel veel mensen bij van boven de 30.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 12-06-06 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:33

Ik ben nu 15 en kan gewoon boos worden wanneer iemand een belachelijke fout in het Nederlands maakt.
(Wil later ook Nederlands lerares worden).

Dus gelukkig niet alle jeugd.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:39

OemmiejO schreef:
Ik ben ook jeugd en ik praat (typ) ABN.
Ja, soms zeg ik 'ff' i.p.v. 'even' , maar zó.. Ik kan het zelf amper lezen.

Ik vind het zo irritant als mensen zo typen.

Mee eens

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:03

Maar toch denk ik niet dat het "Breezah-taaltje" een nieuwe taal wordt. (lees: schrijftaal) Wie doet er nu zoveel moeite om er wat nullen en hoofdletters tussen te plaatsen? Dat wil volgens mij wel zeggen dat de jeugd meer dan tijd genoeg over heeft en beter eens een baantje zouden moeten zoeken of meer wat aan hobby's/sport zouden moeten doen