1 op de 10 Nederlands is Racistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:29

Na alles wat er gaande is in de wereld mbt tot moslims vind ik de uitkomst erg meevallen. Ik vraag me ook nog af hoe de vraagstelling geweest is en welke groep van onze samenleving ondervraagd is

Zelf ben ik absoluut niet racistisch, heb alleen een gigantische bloedhekel aan die marokkaanse kütjochies die overal de boel willen terroriseren. En ik blijf van mening dat niet de maatschappij zich moet aanpassen, maar de marokkaanse samenleving. Als dat racisme is, dan ben ik maar een racist. So be it!

Wij leven hier in een westerse maatschappij en daar horen nu eenmaal bepaalde islamitische opvattingen niet bij. Bijvoorbeeld gelijke rechten voor man en vrouw. Als je als moslim kiest hier te wonen, dan moet je je ook conformeren aan dergelijke belangrijke opvattingen binnen onze maatschappij. (zowel de mannen als vrouwen). Kan of wil je dat niet, dan moet je andere vestigingsplaats zoeken......

dorothea

Re: 1 op de 10 Nederlands is Racistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:02

Ik ben het volledig met Merelberfe eens...maakt mij dat een racist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:09

Nou ik vind het nederlandse volk ook niet zo bijzonder hoor. Is dat ook racisme? Hoe noem je dat? Ik heb met veel nationaliteiten te maken gehad en daardoor waardeer ik juist de nederlandse mentaliteit onder ipv boven. Nee de gemiddelde doorsnee Hollander staat niet hoog in het vaandel bij mij.

Ik heb in de randstad gewoond en woon nu op het platteland in een behoorlijk bekrompen cultuur. Mij valt idd op dat ze hier op het platteland veel racistischer praten dan in de randstad. Hier zie je weinig allochtonen en daar wordt idd vaker zeer negatief dan positief over gepraat en gelachen. Ach, denk ik dan maar wat de boer niet kent, dat lust ie niet. De botte hollandse cultuur is ook niet veel gewend en onderling is er ook al veel te doen. Ook speelt daar weer het geloof in een rol. Katholieken tegen protestanten, dan ook weer die zwarte kousen die hier veel zijn..... Fijn een motorritje maken door die lintdorpen Grapje.....(voor de insiders dan wel)

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:20

Ik ben ook niet kapot van nederlanders. MAar ja, die leven hier nu eenmaal, kunnen ze ook niets aan doen. Maar ik vind wel dat de nederlandse cultuur hier eerste recht heeft en dus ewl enige respect verdient. Er hoeft niet tegenaan geschopt te worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:29

Door emancipatie en de daarmee gepaard gaande integratie zullen de culturele verschillen vanzelf verdwijnen.

Jammer genoeg zal dat waarschijnlijk ook betekenen dat de sterke sociale banden en zorg voor je familie daarmee ook verdwijnen. Misschien zouden we moeten proberen dat deel van de moslim-cultuur juist weer over te nemen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 11:45

Desiree schreef:
Ik ben ook niet kapot van nederlanders. MAar ja, die leven hier nu eenmaal, kunnen ze ook niets aan doen.

Ik weet niet waarom, maar hiervan moest ik toch wel grinniken (positief)

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:00

1 op de 10 vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Had namelijk wel een hoger percentage verwacht .

Tuurlijk merk je dat mensen van het platteland (het dorp) anders tegen 'buitenlanders' aankijken dan mensen in de stad. In de stad groei je ermee op en weet je niet anders dan dat het een gemengde samenleving is. In de dorpen is men dit nog niet zo gewend

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:07

Desiree schreef:
Ik ben ook niet kapot van nederlanders. Maar ja, die leven hier nu eenmaal, kunnen ze ook niets aan doen. Maar ik vind wel dat de nederlandse cultuur hier eerste recht heeft en dus wel enige respect verdient. Er hoeft niet tegenaan geschopt te worden.

Dat is nu juist het andere probleem.
Je kunt er wel iets aan doen.

Respect is iets dat je moet verdienen, het is geen recht.

En cultuur is onderhevig aan gedrag van mensen, en gedrag is te veranderen.
Trouwens, over welke cultuur heb je het eigenlijk? Want ik vind Nederland meer en meer op de USA lijken.
Geen tijd meer voor dingen, alles draait om geld.
Noem je dat cultuur?

Heb je al eens naar de televisie gegeken? Alles wat daar uitgezonden wordt is Amerikaans......
Zelfs veel reklame wordt al niet eens meer ondertiteld.....

Welke cultuur heb je het over?
Je moet voor de grap eens een week lang BVN kijken, dan kom je er achter wat er van de Nederlandse cultuur nog over is.
Lollig wel dat daar de meeste goede programma's uit Belgie komen

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:58

ja_nee schreef:
1 op de 10 vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Had namelijk wel een hoger percentage verwacht .

Tuurlijk merk je dat mensen van het platteland (het dorp) anders tegen 'buitenlanders' aankijken dan mensen in de stad. In de stad groei je ermee op en weet je niet anders dan dat het een gemengde samenleving is. In de dorpen is men dit nog niet zo gewend

Ik vind het nogal meevallen.. Ik woon op het platteland en iedereen gaat hier juist met elkaar om. Zeker omdat je hier ook niet veel anders hebt. In de randsteden heb je meer groepen van bepaalde etnische achtergronden. Hier op het platteland gaat iedereen met elkaar om.

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:11

Maar niet alleen de Nederlanders discrimineren. De allochtonen kunnen er ook wat van tegenover ons. De gespannen situatie is in de loop der jaren alleen maar erger geworden. Het zal ook nog erger worden zolang wij elkaar niet begrijpen en respecteren.

Wat ook niet klopt. Die nieuwe reclame van Ali B en zijn familie, met de kleine mars, snickers enz. Hij wordt hier Hollander in genoemd omdat zijn moeder denkt dat hij alles heeft opgegeten. Dit noem ik ook dicriminerend tegenover de Nederlanders. Wat gebeurt er als wij Nederlanders zoiets uitzenden??

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:15

JessyHorse schreef:
Maar niet alleen de Nederlanders discrimineren. De allochtonen kunnen er ook wat van tegenover ons. De gespannen situatie is in de loop der jaren alleen maar erger geworden. Het zal ook nog erger worden zolang wij elkaar niet begrijpen en respecteren.

Wat ook niet klopt. Die nieuwe reclame van Ali B en zijn familie, met de kleine mars, snickers enz. Hij wordt hier Hollander in genoemd omdat zijn moeder denkt dat hij alles heeft opgegeten. Dit noem ik ook dicriminerend tegenover de Nederlanders. Wat gebeurt er als wij Nederlanders zoiets uitzenden??

Dat jij je daar uberhaubt druk over maakt. Elk ander moet vol zelfspot zitten maar oweee als het over de nederlands gaat?? Als die turken en marokanen grapjes die overal gemaakt worden... Films zoals Theo van Gogh ze maakte?? Waar iedereen zo lovend over sprak.....?? Films zoals het schnietzelparadijs en Sjoef sjoef.. is toch ook vool zelf spot over marokanen en dan moet iedereen dat toch ook grappig vinden???

Wat gebeurd er als wij nederlanders zoiets uitzenden?? nou volgens mij moet je dat weten want het is vaak genoeg gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:18

Karl66 schreef:
Door emancipatie en de daarmee gepaard gaande integratie zullen de culturele verschillen vanzelf verdwijnen.

Jammer genoeg zal dat waarschijnlijk ook betekenen dat de sterke sociale banden en zorg voor je familie daarmee ook verdwijnen. Misschien zouden we moeten proberen dat deel van de moslim-cultuur juist weer over te nemen

Nou die sterke sociale banden kunnen ook een knel zijn. Als er meer vrijheid in keuze en bewegingsvrijheid ontstaat, gaat alles natuurlijker en zal de vrije keuze te zorgen voor hun familie natuurlijker gaan. Die familiebanden is ook maar hoe je het kijkt. Te veel vrouwen worden aan hun lot overgelaten, verstoten. Weduwvrouwen worden ook niet altijd door hun schoonfamilie opgenomen.

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:23

Tuurlijk maak ik me daar druk om. Nederlanders moeten allochtonen respecteren. Maar andersom gebeurd er ook niets. We wonen samen in 1 land maar het wordt eigelijk in 2en gesplitst. Waar of niet?? Waarom er gediscrimineert word?? Mensen zijn bang voor allochtonen, maar waarom?? Is dat in de loop der tijd ook niet gegroeid??

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:47

JessyHorse schreef:
Tuurlijk maak ik me daar druk om. Nederlanders moeten allochtonen respecteren. Maar andersom gebeurd er ook niets. We wonen samen in 1 land maar het wordt eigelijk in 2en gesplitst. Waar of niet?? Waarom er gediscrimineert word?? Mensen zijn bang voor allochtonen, maar waarom?? Is dat in de loop der tijd ook niet gegroeid??

Respect moet je verdienen, dat krijg je niet vanzelf.
Wat aangaande allochtonen, je weet wel die hoofddoekjes enzo, ze doen het zelf.
Hier in Belgie hebben ze het dragen van hoofddoekjes, kruisjes en andere geloofsuitingen op gemeente-scholen verboden.
Bovendien mag er op school niets anders meer dan Nederlands gesproken worden in de klas of op het schoolplein. (uitgezonderd talen-lessen)

Je moest een zien hoe hard de marokaanse gemeenschap er tegen liep te protesteren.
We zijn nu bijna een jaar verder, en ik kan je wel vertellen dat de meeste allochtonen geen hoofddoekjes meer dragen.
Nu is er meer gelijkwaardigheid en niet alles kan meer als racisme afgedaan worden.
Verder lijkt alles nu een stuk beter te gaan, slechter is het zeker niet geworden.
Als ik nu bij de schoolpoort sta ziet het er allemaal een stuk gezelliger en vriendelijker uit.
Kijk zo kan het ook......
Trouwens, ze hebben hier op scholen al jaren kleding voorschriften en gedragsregels die je MOET ondertekenen anders mag je kind niet naar school.
Bv, meisjes met zeer korte (aanstootgevende) rokjes mag ook niet.
Net zo min als piercings of t-shirts met spagethi bandjes.
En roken op school of het plein mag ook niet!
Ergo, hier spreekt de school je aan op kleding en gedrag.

Ik vind dat zeer goed!
Kijk zulke zaken bevorderd wel de omgang tussen groepen.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:06

Ali B. is toch ook gewoon een Hollander? Wat is het probleem?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:58

JessyHorse schreef:

Dan breekt de hel los?
Neem bv de 'spotprenten', maar dat is weer een heel andere discussie...

Ik vind die reclame trouwens helemaal niet grappig (gewoon omdat hij niet grappig is, geen achterliggende reden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:54

Nou bas, nu ben ik het eindelijk een keer met je eens.

Schooluniformen vind in nl ook nog steeds een goed idee.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:41

Bas232 schreef:
......................................

Ja, wat dat betreft gaat het in België echt fan-tas-tisch....

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:43

Bealy schreef:
Bas232 schreef:
......................................

Ja, wat dat betreft gaat het in België echt fan-tas-tisch....

hihihi

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:47

Ik denk wel dat de cijfers kloppen..

Ik ben het er ook mee eens dat nederlanders niet alleen rasistisch zijn tegen over allochtonen, maar dat allochtonen ook net zo goed rasistisch terug zijn naar nederlanders.
Ik was vroeger een lief meisje, had aan niemand een hekel. Maar op een gegeven moment kwamen er 3 allochtonen bij ons in de klas, die konden alles maken. Ik werd uitgescholden voor k*th*er en wat nog meer allemaal, en toen ik 1x zei van ga terug naar je eigen land werd ik bijna geschorst.

Ik ben geen rasist of wat ook, maar ik vind het best dat hier in Nederland allochtonen mogen wonen, echt geen problemen mee. Maar ik vind dat ze zich aan moeten passen aan onze cultuur en taal, of daar een iedergeval de moeite voor nemen. (ze mogen heus wel een deel hun eigen cultuur houden). Ook vind ik dat ze normaal werk moeten gaan zoeken en niet van ons geld moeten leven.
(ik zeg niet dat dit over alle allochtonen gaat!)

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:13

ik denk dat dit altijd een heele lange discussie blijft maar wat ik er nog aan toe wil voegen....
ik heb niet het idee dat ik echt een racist ben want ik ben zelf ook niet 100% nederlands.ik heb 18 jaar lang in de Bijlmer gewoont en geloof mij daar word je wel hard van maar echt niet vrolijk.echt ik kan jullie verhalen vertellen waar je je kapot van schrikt.van messen op je keel als je pas 2 jaar bent, tot een bijna doodslag op je 16 jaar.en helaas waren dat soort dingen toch echt door buitenlanders en niet door nederlanders. (die wonen er namelijk al bijna niet meer)
na zoveel jaar gezeik en ellende gehad te hebben zijn mijn ouders gelukkig verhuisd en woon ik nou al 4 jaar samen met mijn vriend.ze wonen nu in het nettere gedeelte dat heet Gaasperdam.
ik heb tot de middelbare school in een dorpje (ouderkerk) op school gezeten.want mijn ouders hadden dat liever.(waarom ze nou nooit verhuisd zijn weet ik nogsteeds niet)
maargoed ik denk als je zo'n tijd in de bijlmer hebt gewoont je echt wel een andere kijk hebt op buitenlanders en ik heb dat dan met veel surinamers,antilianen en afrikanen.nog niet eens met moslims want die heb ik nooit echt goed meegemaakt.daar hoor ik alleen dingen over.
als je nu in Zuid -oost boodschappen zou gaan doen dan ben je toch echt de enige blanke die er rond loopt en ondaks dat ik het gewend was ik voel daar gewoon niet op mijn gemak bij.
op mijn werk heb ik ook buitenlandse meiden werken maar dat zijn veel polen, die werken echt heel hard meer kan ik er niet over zeggen.

zelf ben ik gedeeltelijk Boliviaans (zuid amerika),indonesisch maar ik voel mij wel helemaal een kaaskop.mijn moeder is hier alweer 28 jaar en heeft zich van dag 1 aangepast.en wij zijn ook 1 van de mensen die turkije en die warme landen erg leuk/lekker vinden.maar dat komt door het land en weer.maar het is toch echt zo de Turkse mensen daar zijn heel anders dan de meeste turkse mensen hier.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:58

Karl66 schreef:

Wat we ook best over zouden kunnen nemen is hun respect voor de ouders en het behoudende in de opvoeding van kinderen. Goed, meisjes hoeven echt niet een hoofddoekje te dragen, maar hier lopen ze er vaak bij als h0er en daar heb ik wel moeite mee. De jeugd mag wel iets minder vrijheid hebben want de meesten buiten de vrijheid die ze nu hebben uit en kunnen de verantwoordelijkheid niet aan. Omdat ze gewoon te jong zijn.
ja_nee schreef:

onlangs stond in de krant dat op het platteland mensen eigenlijk helemaal niet negatiever en ook niet positiever tegen buitenlanders aan kijken. ER schijnen geen verschillen te zijn.

Bealy schreef:
Ali B. is toch ook gewoon een Hollander? Wat is het probleem?

ERg heilige opmerking van je, maar ALi is NIET gewoon een hollander. Zijn roots zijn marokkaans. En dat kun je niet uitvlakken. Ik denk dat hij daar zelf ook zo tegenaan kijkt. Het is al niet voor niets dat jongeren van buitenlandse kom af die hier geboren zijn zich verscheurd voelen tussen 2 culturen. Een normale hollander heeft en kent dat probleem niet.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:09

Het punt zit erin dat de overheid domweg regels moet stellen.

Een van die regels zou moeten zijn:

Godsdienstige uitingen moeten verbonden worden op scholen en instellingen van de overheid.
Maar dan ook alles, kruisjes, hoofddoeken etc....

De overheid doet niets in dit opzicht......
Ze zeuren enkel over bevorderen, wat een onzin.

De overheid moet duidelijkheid scheppen, en juist op dat punt falen ze enorm.
Ze moeten domweg stellen, dit zijn onze regels en hou je eraan, dat doen ze niet.....
Ze houden te veel rekening met discriminatie en racisme.....zouden ze niet moeten doen.
Duidelijke regels scheppen voor iedereen is de manier om dit te veranderen.

Maar er zijn teveel regels, niemand weet waar hij aan toe is, dat is het probleem.

Voor godsdienst, kan er maar een regel bestaan, godsdienst doe je prive!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:24

Voor godsdienst, kan er maar een regel bestaan, godsdienst doe je prive!

Hier ben ik het wel mee eens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 02:42

Bas, emancipatie en integratie van bovenaf opleggen heeft nog nooit geholpen. Over een tijdje hebben we het niet meer over de moslims, dan zijn het de oost-europeanen.