woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aileen_Noël

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:12

Schimmelig schreef:
Ik probeer aan de gevolgen te denken, de 'stel wat' en 'als' situaties.

Wat kun je met schulden voor je paard betekenen als deze snel medische (lees: dure) hulp nodig heeft (om even een voorbeeldje te noemen)?

Schulden maken het leven niet makkelijker, dus kun je er beter zo snel mogelijk uit raken. Door bv. maandelijks meer af te lossen dan het afgesproken bedrag. Éénmaal uit de schulden, dan is het een heel ander verhaal, toch?

Jawel, het is beter om geen schulden te maken. ben ik met je eens en Bas232 voor een auto kan je ook beter geen lening afsluiten maar ja wij hebben zoiets van we zijn jong en je wilt wat en we zijn helaas geen spaarders ...... en helaas moesten we noodgedwongen een lening nemen vanwege mijn vriend zijn boekencontrole van de taxi(die eigenlijk zijn vader moest betalen.....leuk) , en wat betreft als mijn paard wat zou overkomen?? Ik heb een zeer uitgebreide verzekering....als er wat gebeurd wordt alles vergoed. Dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken

ACSM

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:46

Hier in de omgeving duurt het ook zo lang voordat je aan de beurt bent voor een huurwoning...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:50

En koopwoningen zijn erg duur....!!!!!!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:29

Mijn vriend zijn ook bezig om een huis te zoeken, maar als ik dit topic zo eens lees ben ik bang dat het voor ons ook niet makkelijk gaat worden.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:32

Via via, baantje bij de woningbouwvereniging. Tegenwoordig moet je creatief zijn, of gewoon heel rijk

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:39

Bouw toch gewoon je eigen huis.

Een huis bouwen kost vrijwel niets.
Je koopt een stukje grond en voor 80 a 90 duizend euri bouw jij een huis naar eigen keuze.

Maar dat zal in Nederland wel weer niet mogen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:45

Bas232 schreef:
Bouw toch gewoon je eigen huis.

Een huis bouwen kost vrijwel niets.
Je koopt een stukje grond en voor 80 a 90 duizend euri bouw jij een huis naar eigen keuze.

Maar dat zal in Nederland wel weer niet mogen

Nee zo werkt het niet helemaal in nederland.
Vaak moet je bouwen naar een plan van de gemeente.
Ook zijn er vaak bv van de 100 kavels maar 20 in de vrije sector en de rest word gebouwd door een aannemer.
En al ben je uitgeloot voor een kavel dan moet je vaak aan heel veel regels voldoen.
Soort steen, kleur dakpannen,hoe hoog het mag worden enz.

Maar het is nog wel altijd goedkoper dan een bestaand huis kopen.

Maar als je alles uitbesteed aan bedrijven omdat je niets kunt dan schiet je er ook niets mee op.
En kavels in nederland zijn erg schaars helaas.

Wij hebben meerdere keren meegedaan aan lotingen maar nooit uitgeloot.
Wij hadden namelijk lekker goedkoop kunnen bouwen want me pa is zelf aannemer.
Maar misschien gebeurd dat nog wel ooit hoop ik.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:50

Ik weet het, het is te gek voor woorden.

Ze zouden eigen-bouwers juist moeten aanmoedigen.
Jeetje, als je kijkt hoe de meeste gemeenten eruit zien, dan begin je echt te janken.
Er is helemaal geen variatie of sfeer te bekennen.
Elke gemeente of huis ziet er zo ongeveer hetzelfde uit.
Het is dat gemeentes nog een naambord hebben, anders zou je echt niet meer weten waar je jezelf bevindt.

Ik vind het vreselijk, alles is eenheids worst.

Hier in Belgie bouw je gelukkig precies wat je zelf wilt.
Regels zijn er amper, gelukkig maar, de gemeente kijkt enkel of je bouw-plan veilig is om in te wonen.
Verder zo goed als niets.
Kan soms wel rommelig worden, maar in elk geval is geen enkele gemeente of buurt hetzelfde

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:21

Bas232 schreef:
Ze zouden eigen-bouwers juist moeten aanmoedigen.
Jeetje, als je kijkt hoe de meeste gemeenten eruit zien, dan begin je echt te janken.

Ik heb ook wel een paar plekken gezien waar men wel zelf mocht bouwen, en om nou te zeggen dat het daar beter van werd

Bovendien willen mensen graag dezelfde dingen, variatie is eigenlijk maar eng. Er is niemand die je verplicht om een driehoekje met kaarsjes voor de ramen te zetten, of een geschilderde dakpan naast de voordeur te hangen. Toch doen heel veel mensen dat. Hun eigen keuze - variatie is dan blijkbaar niet zo belangrijk.

Eigenlijk is de conclusie vooral dat mensen gewoon Geen Smaak hebben.

(Bovendien nemen de meeste mensen die 'zelf' bouwen toch een architect in de armen, dezelfde architect die ook de huizen in de Vinex-wijken tekent. Dus die variatie kon nog wel eens tegenvallen)

Omdat mensen in Nederland nogal eens verhuizen denk ik dat zelfbouwen gewoon geen goed idee is. Een enorme verspilling van geld (wat iedereen zelf moet weten) maar ook van grondstoffen. In drukbevolkte woonwijkjes is bouwen ook gewoon niet haalbaar, dat levert veel te veel overlast voor de omwonenden op.

Trouwens, ik vind juist dat wat oudere woningen meer karakter hebben. Als je steeds maar nieuw blijft bouwen krijg je nooit oude huizen

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:51

Ik ben het deels wel met je eens.....

Maar in Nederland gaan ze veel te ver naar mijn idee.

Ik bedoel, je hebt daar een schoonheidscommisie, dat zijn dictators die bepalen wat ze mooi vinden en jij MOET je ernaar schikken.

Vreemd hoor, ik bepaal zelf wel wat ik mooi vind.

Het is toch belachelijk dat iemand anders gaat bepalen hoe jij moet wonen?
Ja toch?

Gelukkig bepaal je dat in Belgie zelf.....en de mensen die hun eigen huis gebouwd hebben zijn dol gelukkig.
Het werkt hier simpel:

Je dient je plan in bij de gemeente, die keuren het bouwtechnisch! goed of af.
Bij een goedkeuring moet je een bepaalde tijd een bord op je grond zetten als aankondiging dat je gaat bouwen.
De buren etc, kunnen dan naar de gemeente stappen om bezwaar te maken.
Maak je geen bezwaar, dan moet je niet zeuren als het gebouw je niet bevalt wat je buurman wil zetten.

Over het algemeen klaagt er niemand.
En kan je lekker bouwen wat je wilt.

Kijk, klagen en klagen is een, maar klagen en niets doen is twee.

Waarom moet de overheid alles regelen? Kan de buurt het zelf niet uitmaken?
En als je niet gaat, moet je later ook niet zeuren.
Dat is de methode zoals het hier gaat.
De gemeente legt zeer weinig op, en mogelijkheden om te klagen zijn er genoeg, maar je moet wel iets doen als je wilt klagen.

Da's het verschil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:56

Grote stacaravan neerzetten op het terrein van je ouders.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:57

Suzanne F. schreef:

Mag niet in Nederland, want dan beginnen ze te zeuren dat je een camping bent en moet je daar aan voldoen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:01

Bas232 schreef:
Ik bedoel, je hebt daar een schoonheidscommisie, dat zijn dictators die bepalen wat ze mooi vinden en jij MOET je ernaar schikken.

Vreemd hoor, ik bepaal zelf wel wat ik mooi vind.

Het is toch belachelijk dat iemand anders gaat bepalen hoe jij moet wonen?
Ja toch?

Nee toch. Want die knaloranje dakkapel die de overbuurman op z'n huis zet, is MIJN uitzicht.

En dat is de kern van het hele probleem: mensen slaan door. De welstandscommissies gedragen zich (soms/vaak) als belachelijke instanties. Maar hun ontstaan komt voort uit de wansmaak van vele mensen, die een opzichtig spiegelglazen gebouw niet vinden misstaan in een mooi wijkje uit de 19e eeuw. Of die een gebouw neerzetten in de allergoedkoopste ongeschilderde betonblokken, om een paar stuivers te besparen. Kortom: te veel mensen kunnen zelf geen maat houden, willen geen rekening houden met de omgeving.

En ook dat stoort mensen. En dus worden er regels bedacht (want regels zijn nodig op het moment dat het gezonde verstand en eigen fatsoen niet toereikend lijkt te zijn). En in die regels slaan weer andere mensen door, omdat ook daar het gezonde verstand tekort schiet.

Maar de illusie dat jij de enige bent die last heeft van een lelijk / nietpassend / slechtgebouwd huis is gewoon verkeerd, zeker op alle plekken waar meerdere mensen samenwonen. (En het overgrote deel van de Nederlanders woont binnen de bebouwde kom, dus heb je altijd met je omgeving te maken)

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:12

Dat bedoel ik juist.

Wat jij niet vind kunnen vind een ander mischien wel.

Er moeten inderdaad regels zijn.

Maar hoe ver ga je daarin?

Moet alles maar aan regels gebonden zijn?

Bovendien, zoals ik reeds aangaf, je kan hier wel degelijk klagen, echter je moet dat doen bij de gemeente VOORDAT ze gaan bouwen.
Niet als het er eenmaal staat.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat ze in Nederland alles op voorhand proberen te regelen.
Of zoals met die commissie naderhand, slaat helemaal nergens op.

Ik zal je een mooi voorbeeld geven hoe debiel het is:

Mijn schoonouders in Castricum hebben een schuur in de tuin, die staat er reeds 30 jaar.
De dakrand is al die tijd van aluminium, 6 cm breed geweest....
Na bijna 30 jaar komt daar zo'n debiel van die commissie langs fietsen en krijgt mijn schoonvader een brief thuis dat die dakrand geen aluminium mag zijn maar in hout moet worden uitgevoerd!
30 jaar na dato!

Slaat toch helemaal nergens op? Er heeft nog nooit iemand geklaagd in die buurt.
Hebben die debielen dan echt niets beters te doen dan burgers pesten, want dat is het.
Sterker nog, je kan die rand amper zien, want er groeien planten voor het zicht.

Waarom moet er zo'n clubje bestaan? Is nergens voor nodig, mensen moeten maar gaan klagen als er iets niet goed is.
Maar niemand heeft geklaagd.....

Wat is er mis in Nederland?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:37

Bas232 schreef:
Bovendien, zoals ik reeds aangaf, je kan hier wel degelijk klagen, echter je moet dat doen bij de gemeente VOORDAT ze gaan bouwen.
Niet als het er eenmaal staat.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat ze in Nederland alles op voorhand proberen te regelen.

Ik niet. Ik kan vanuit mijn huis minstens 30 woningen zien, als ik elke keer moet gaan uitzoeken of iemand van hen toevallig belachelijke bouwplannen heeft, heb ik geen tijd meer voor andere zaken. Dat zijn nou typisch van die dingen waarvan ik het heel logisch vind dat ze wat gecentraliseerd zijn.

En ja, ik zie de problemen, de bezwaren, de extremen van de welstandscommissies. Dat vind ik niet goed. Maar dat is niet een probleem van het principe van zo'n commissie, maar van de uitvoering ervan.

Natuurlijk is zo'n figuur bij de dakrand van je ouders ver over de 'gezond verstand'-grens heen. Helaas heb je dat soort mensen overal. Ik vind de situatie in Nederland verre van ideaal, maar als ik naar de situatie in Belgie kijk, vind ik dat niet veel beter. (En in sommige opzichten een heel stuk minder. Ik vind Belgische plaatsen over het algemeen deprimerend en lelijk.)

Als jij daar een andere mening over hebt, dan is het heel handig dat je in Belgie woont en niet in Nederland.

Citaat:
Wat is er mis in Nederland?

Ik denk vooral dat mensen te veel gericht zijn op hun eigen rechten ('ik moet dit kunnen' en 'ik heb het recht om...') en zich te weinig bewust zijn hoe dit z'n invloed heeft op de omgeving en op andere mensen.

Een samenleving kent rechten en plichten. En als iedereen zijn best zou doen om beide naar redelijkheid te vervullen, verloopt dat allemaal zonder dwang. Helaas is de werkelijkheid anders, en dus worden beide kanten steeds strakker geregeld en steeds meer afgedwongen.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:46

Wacht even.

Je mist iets, als je buurman ofzo bouwplannen heeft moet hij een BORD op de grond plaatsen met daarop de vermelding dat hij iets van plan is.
Het ingediende plan-nummer staat daar ook op met een kleine omschrijving wat hij van plan is.

Op de gemeente, ja heel de dag door, kan je gewoon binnenlopen en vragen wat het plan is.
Kost je niets en binnen enkele minuten weet je alles.

Ik vind het nergens op slaan dat iemand anders dat voor je moet doen, da's gemakzucht.

Ik woon zelf in een hele leuke wijk, maar ja, het zijn hier wijken waar een gemiddelde Nederlander effe vreemd staat te kijken.

Dit is de wijk waar ik woon, geen huis hetzelfde:

Afbeelding

En mijn huis:

Afbeelding

En neen, dit is een normale wijk in Belgie

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:04

Suzanne F. schreef:

Dan moeten je ouders wel grond hebben

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:05

Ook al heb je grond, het mag niet......Nederland regelland weet je wel....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:14

Wel als je vergunning hebt.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:31

Vergunning?

Hier in Belgie plant ik zo'n ding in mijn tuin als ik dat wil......
Niks vergunning nodig

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:34

Opvallend. Als mensen met een woonwagen ergens willen gaan wonen (jawel, de zogenaamde woonwagenbewoners / kampers) dan weet men altijd precies de regels te vinden waarom ze daar niet mogen gaan wonen.

Bas232: als je zo tevreden bent in Belgie, wat is dan het probleem? Waarom zo blijven aanstippen hoe slecht/fout/evil het in Nederland is? Je bent hier al weg, je hebt er geen last meer van.

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:47

Shadow0 schreef:
Opvallend. Als mensen met een woonwagen ergens willen gaan wonen (jawel, de zogenaamde woonwagenbewoners / kampers) dan weet men altijd precies de regels te vinden waarom ze daar niet mogen gaan wonen.

Bas232: als je zo tevreden bent in Belgie, wat is dan het probleem? Waarom zo blijven aanstippen hoe slecht/fout/evil het in Nederland is? Je bent hier al weg, je hebt er geen last meer van.

Ja hallo, ik zie hier mensen enkel klagen.....
Ik laat enkel zien dat het ook anders kan.....
Je hebt toch stemrecht in Nederland? Nou in plaats van klagen, doe er iets mee.
Ik heb dat gedaan, ik ben naar Belgie vertrokken

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:54

Ik klaag niet over de regels omtrend het willekeurig bouwen, dus niet iedereen klaagt enkel.

Bovendien is vrij bouwen volstrekt geen oplossing voor de groep die nu het moeilijkst een plekje vindt: de starters die nog niet gesettled zijn op een bepaalde plek, zich misschien ook helemaal nog niet zo vast willen leggen, en soms nog geen vast contract/inkomen hebben.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:55

Het enige jammere aan Belgie is, dat er Belgen wonen

Verder top land! De Belasting is er ook redelijk. Tegenwoordig gaan steeds meer en meer mensen naar DE, daar schijnt het ook prima te zijn... Anyway, *doe mij maar Amsterdam...!*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:02

Schimmelig schreef:
Het enige jammere aan Belgie is, dat er Belgen wonen

Goh, ik ben toch hard bezig om dat te veranderen
Maar helaas, 6 'Ollanders' tegenover 10 miljoen Belgen...
't Lukt nog niet zo