Iemand overleden. Ga jij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silvia1974

Re: Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:33

Allereerst gecondoleerd. Als je niet wilt kijken moet je dat niet doen.
Ik kijk ook nooit, ik wil gewoon de persoon graag in herinnering houden hoe hij was.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:32

Ik heb mijn schoonvader gezien en omdat ik echt een hele goede band met hm had heb ikzelf tot mijn eigen verbazing zeker een half uur met hm zitten kletsen (hij lag opgebaard in de serre van zn huis) en voordat hij de auto inging kon iedereen die dat wou op zijn manier afscheid nemen ,toen heb ik mn schoonvader een kus op zn voor hoofd gegeven ,het was wel een raar gevoel ..maar toch het deed me goed !

zo`n 10 jaar geleden is mn nichtje van anderhalf overleden (oorzaak wiegedood) mn gevoel zei kijk niet ik ben toch gaan kijken en ik heb nu een beeld voor me wat ik nooit zal vergeten het was gewoon een pop leekt het wel ..ik had het dus niet moeten doen ..

dus ik ga van mijn gevoel uit

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:50

Gecondoleerd.

Mijn oma is vorig jaar overleden, heb het verder allemaal nooit meegemaakt. Ik wilde eerst niet kijken, zat er wel bij toen ze overleed...later zei m'n moeder dat ze er heel mooi uit zag, ze lag nog in het verzorgingstehuis en wij zaten daar dus met stoelen om heen. Achteraf vind ik het eigenlijk een heel raar idee dat wij daar met z'n allen zaten terwijl m'n oma er dus niet meer was. Later moesten we er ook uit omdat het niet goed is voor een lijk als je er met z'n alleen bij zit in de kamer. Als iemand echt onherkenbaar zou zijn b.v door een ongeluk dan zou ik er niet naar kijken dan heb je nog een goed beeld van degene.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:58

Gecondoleerd.

Mijn oma is helaas bijna drie maanden geleden overleden.
Ze is in het ziekenhuis overleden en daar hebben we haar allemaal nog gezien iedereen heeft haar nog geknuffeld gekust sommige ook niet.
Later bij het condoleren heeft ook eigenlijk iedereen nog innig afscheid van haar genomen en haar op z'n minst een kus gegeven..
Op de begrafenis was de kist dicht en stond er een foto op.
Maar het is heel persoonlijk en voor iedereen verschillend. Je moet gewoon doen wat je gevoel je op dat moment ingeeft.

Sterkte!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:22

Ik had gister alweer een begravenis van een andere buurman, en die kon je dus niet zien was daar wel blij om dat je hem niet kon zien, want ik wou hem ook niet zien, dus die keuze was niet moeilijk

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:04

Gecondoleerd...

Ik heb het tot nu toe wel altijd gedaan... maar vind het wel vreselijk. Ik vind het altijd zo ''eng''.... Om naar een dood iemand te kijken. Aan de ene kant heb ik wel altijd zoiets van dat het nu echt afgesloten is zeg maar...

xxx

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:16

Het ligt eraan wat voor band ik met degene heb die is overleden, en op de manier hoe.
In sommige gevallen is het beter om niet kijken

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:12

Tijdens mijn moeders condolance (schrijf je dat zo) Ben ik ook de enige die niet is gaan kijken,, ik heb er nog nooit spijt van gehad...
Veel mensen vonden en vinden het nog steeds onbeschoft,, omdat het wel me moeder is...
Tijdens de hele condolance heb ik me de hele tijd uit gesloten,, samen met mijn klas genootjes
Ik kon gewoon geloven dat in die kamer mijn moeder lag.. ik kon het zoiezo niet geloven dat mijn moedeer was overleden...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:14

gecondoleerd.

Ik heb ook altijd gekeken bij overledenen.
maar ik snap best waarom je niet wilt kijken.
je wilt je die persoon herinneren zoals hij/zij was en niet als een wassen pop die daar een beetje stil ligt te zijn.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:18

het ligt aan de situatie,
bij mijn buurmeisje heb ik wel gekeken, ze lag op haar bed, en ze zag er heel mooi uit, het maakte het wel heel onwerkelijk omdat het net leek alsof ze ieder moment weer op kon staan.
ik was achteraf blij dat ik het gedaan heb.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:21

Mijn vader (46) is vorig jaar aan kanker overleden, ook al vond ik het moeilijk ik ben wel gaan kijken. Gek genoeg had ik er geen moeite mee, ik deed het ook om mijn moeder goed te kunnen steunen

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:22

mijn opa is vorige week overleden. En vrijdag was er ook condoleren..
maar echt niet dat ik ga kijke een paar jaar terug heb ik ook niet bij me oma gekeke. Sorry maar ik durf dat echt niet

op het laatste moment was ik heel blij dat ik niet was gaan kijke.
Want ik hoorde dat hij heel mager was geworden en echt heel verandert was enzo.

bonney4evver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:04

gecondoleerd.

Ik ben altijd bang dat als ik het niet doe, dat ik er dan spijt van krijg. daarom heb ik het tot nu toe altijd nog gedaan.
Maar je moet doen wat zelf goed voelt als het niet toevoegd en je zie er tegenop, zou ik het niet doen. Gewoon oppassen dat je achteraf geen spijt krijgt.
sterkte iig!

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:56

Gecondoleerd en sterkte..

Ik kijk altijd wel, al had ik de laatste keer een heel raar gevoel. De laatste begrafenis waar ik heen ging was van een vriendin van me die opeens plotseling midden in de nacht is overleden. Toen was het gewoon heel raar om te zien dat er een leeftijdgenootje ligt. Ik weet niet goed wat ik dan altijd moet doen, dus ik kijk liever niet..

Ik zou zeggen; doe wat je gevoel je ingeeft.. Als je gevoel zegt dat je even wil/moet kijken, doe dat. Inderdaad, gewoon oppassen dat je achteraf niet denkt van, had ik nou maar wel gekeken.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:02

het is altijd ieder zijn eigen keuze om te gaan kijken.eng vind ik het wel altijd.mijn vader is 30 maart overleden na een lang ziekte bed met enorm veel pijn.toen voelde ik mij verplicht om te kijken toen hij opgebaard lag,gewoon een laatste eer aan mijn vader brengen.en jeetje wat heb ik bij die kist staan te brullen zeg,kon gewoon niet meer ophouden.zo'n indruk maakte dat op mij.en eigenlijk lag mijn vader er heel mooi bij.het was net of hij naar ons lachte zo mooi,dat klinkt misschien raar maar het was wel zo.ben toch blij dat ik bij de kist heb gekeken,maar of ik het bij iemand anders doe weet ik niet,want toch vind ik het maar eng....

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:32

Ik vind ook dat je zelf moet beslissen of je wel of niet wilt gaan kijken.

Ik zelf ben bij mijn oma ( die een 8 maanden geleden overleden is ) ook niet gaan kijken. Ik had haar op haar sterfbed gezien toen ze al niet meer echt wist wat er om haar heen gebeurde, en dat deed me zo'n pijn dat ik geen contact kon maken, niet duidelijk kon maken dat ik er was en haar daar zo zien liggen.. Ze had iets waardoor ze heel erg trilde ( iedereen bij ons in de familie heeft dat wel een beetje ) en dus haar hele bed schudde door elkaar.

Ik heb nu weleens spijt dat ik niet ben gaan kijken, mijn tante en opa die wel zijn gaan kijken zeiden dat ze er erg vredig bijlag en nu eindelijk weer eens keek zonder pijn.. Maar voor mij was het te vroeg om te beseffen dat ze echt dood was. Ik kreeg zondagmiddag te horen dat ze doodging en zondagavond was ze al dood, dinsdagavond was een uurtje om haar te bekijken en woensdag werd ze al gecrimeerd. Ik heb de hele dag lopen twijfelen, maar was net op dat moment bij me paard en was eraf gevallen waardoor het allemaal langer duurde en ik niet meer kon gaan kijken.. Op het moment dat ik het besefte raakte ik wel even in paniek, niet echt mijn keus dus om niet te gaan kijken.

Toch heb ik wel altijd een raar gevoel bij iemand die stervende is. Heb nog nooit iemand dood gezien maar wel al mensen die aan het sterven waren, vind het maar een beetje akelig.. Hoop dat ik daar nog aan ga " wennen " daar ik nog best veel dode mensen zal meemaken in mijn beroep als bejaardenverzorgende..

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:39

het kijken naar een overleden iemand is echt zo'n persoonlijke keuze....

ik heb veel dode mensen gezien,ook zelf opgebaard(in een ziekenhuis gewerkt),en dan vond ik het niet eng,maar deze mensen zijn vreemde mensen....

de laatste keer overleed er een zeer goede vriendin,ze was pas 28...ik heb echt niet kunnen kijken,en ben zo blij dat ikhet niet gedaan heb...

in mijn gedachte is ze nog steeds een levende mirjam,en niet iemand in een kist....

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:57

Ik vind ook dat dat je eigen keuze is. Toen mijn opa overleden was, was ik 9 jaar en toen heb ik het wel gedaan. Mn zus ging toen niet mee omdat ze niet wilde. Ik doe het wel, het was ook helemaal niet akelig of zo, hij lag er heel vredig en mooi bij

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:02

TOen ik een jaar of 16 was heb is mijn oom overleden toen heb ik in de kist gekeken. Ik ben me rot geschrokken hij leek helemaal niet meer op de man die ik zo goed kende. Toen ik een 20 was is mijn oma overleden toen heb ik wel gekeken en daar heb ik niet echt spijt van gehad. Maar ik kijk liever niet. Toen de oma van mijn vriend 2 jaar geleden is overleden heb ik ook niet gekeken. Ik kijk liever niet.. eigenlijk ik wil ze liever onthouden hoe ik ze me kan herinneren. Nadat ik bij mijn oom had gekeken kon ik de eerste paar jaar niet aan hem denken zonder dat ik hem in zijn kist zag liggen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:29

Ik ga zelf meestal wel kijken tenzij ik het niet aandurf of degene gewoon niet zo wil zien.
Vind dat het een keuze is voor ieder persoonlijk.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:08

als jij nog afscheid wilt nemen, zou ik dat doen.
als jij er zo vrede mee hebt hoeft dat niet.

Toen mijn ex was verongelukt heb ik hem ook nog gezien maar het zag er heel apart uit, je kon zien dat zn benen niet klopte en dit opgevuld was. Dit had me niet echt goed gedaan helaas, maar ik heb wel afscheid kunnen nemen gelukkig!

Je moet echt doen wat je gevoel zegt!!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:03

ik had 2 jaar geleden afscheid genomen van jongen van 12 jaar.
hij lag thuis en had alles van feyenoord aan: shirt, korte broek, pet, en erom heen ook nog. hij voetbalde bij feyenoord. ze hadden hem echt heel mooi gemaakt.en was overleden aan een bloeding in de hersenen s' nachts.
ik kon hem niet zo goed maar deed wel verstoppertje enzo.

toen ik daar binnen was kreeg ik ook koude rillingen, alsof die aanwezig was.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:26

Ik ga zelf niet kijken, de herinneringen aan die persoon zijn goed en dat wil ik graag zo houden. Als ik aan die persoon denk, wil ik eraan denken zoals ik diegene ken.. Niet liggend in een kist.

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:29

Het is niet omdat je niet naar die persoon in kwestie gaat kijken dat je daarom geen respect hebt voor die persoon. Als jij je prettiger voelt met je vast te houden aan de leuke herinneringen dan moet je op die manier afscheid nemen...

In ieder geval veel sterkte.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:30

Als je nog even wilt kijken moet je het doen , maar je moet er later geen spijt van krijgen , je moet voor jezelf die keus maken ,, niemand kan je daar mee helpen. Ik heb alleen gekeken bij me opa toen die in de kist werd gelegt en ik kreeg echt alle mogelijke koude rillingen die je maar kon krijgen , ik vond het vresselijk . dat beeld staat nu nog op me netvlies. maar ik heb hem ook gezien hoe die op zijn bed lacht omringt met bloemen en kaarsen dat vond ik wel weer heel "mooi" dus het is echt aan jezelf
Doe wat je gevoel je zegt