abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:54

Laui! schreef:

HO! Artsen die niet mee willen werken aan euthanasie vind ik iets héél anders! Wat je dan doet is wel het leven van een MENS beëindigen. Iemand die in levende lijve voor je staat, die je misschien al jaren kent. Heel veel artsen begrijpen de wens wel, maar je moet wel behoorlijk sterk in je schoenen staan om de trekker over te halen. Je kunt het er nog zo mee eens zijn, je zal d'r maar aan staan. Ik moet er eerlijk gezegd niet echt aan denken, kan me best voorstellen dat ik later zo'n bitch word die daar niet aan mee gaat werken . De meeste artsen hebben voor het beroep gekozen om mensen beter te maken, dan is het actief beëindigen van een leven toch wel even iets heel anders.

Hier wil ik even op inhaken.

Als een arts is opgeleid om mensen beter te maken, waarom weigeren ze dan nooit om overbodige levensverlengende handelingen uit te voeren als de kwaliteit van leven toch al slecht is, en door de behandeling waarschijnlijk niet verbetert?

In de gevallen waar sprake is van euthenasie moet de arts kiezen voor de patient, en niet voor zijn eigen eer en glorie door er nog maar weer een dure behandeling tegenaan te gooien omdat hij te laf is om voor de belangen van de patient te kiezen.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:23

WendyK: de grens tussen levensverlengend of levensverbeterend (kwalitatief gezien) is niet strak te trekken. Er zijn genoeg middelen (bv. pijnstillend) die de kwaliteit van leven op dát moment verbeteren, maar die aan de andere kant ook zorgen dat een patiënt langer blijft leven. Het is volgens mij altijd heel moeilijk om daarin de juiste keuze te maken.

Hypothetisch gezien zou ik als een van mijn patiënten om euthanasie vraagt erover nadenken of ik het daar mee eens ben, als ik geen bezwaren kan formuleren maar mijn gevoel het er niet mee eens is zal ik mijn patiënt doorverwijzen naar een collega. Ik ga niet tegen mijn gevoel in het leven van een patiënt beëindigen, hoezeer het ook diens wens is. Het gaat dan helemaal niet om een dure behandeling, een laatste kans of sprankje hoop, maar om het feit dat ik 's nachts ook moet kunnen slapen . Als ik het er mee eens ben, ben ik echt niet te beroerd om mijn patiënt te begeleiden, ik denk dat een patiënt dat wel verdiend, zeker aan het eind van diens leven. Dat is m.i. gewoon goed voor je medemens zorgen, of je nou arts, dochter of wat dan ook bent. En als ik het er niet mee eens ben en dus een collega 'het vuile werk op laat knappen', ben ik ook zeker niet te beroerd om op verzoek van mijn patiënt er naast te gaan zitten. Ik zal alleen wel heel duidelijk zijn dat ik het er niet mee eens ben, als ik dat kan met argumenten, en anders zal mijn patiënt er genoegen mee moeten nemen met het feit dat het voor mijn gevoel niet de juiste keuze is op dat moment.
Mijn nieuwsgierigheid staat me niet toe om niet alles een keer gezien te hebben, dus ik denk dat ik in mijn leven heus wel een keer een euthanasie en een abortus mee ga maken. Misschien valt het me heel erg tegen, maar misschien kan ik op die manier ook beter begrijpen wat een patiënt doormaakt.

Ik denk dat het bij alles wat je doet belangrijk is dat je het niet tegen je eigen gevoel in doet. Als je dus geen abortus-pil wilt afleveren denk ik dat daar best in te komen valt. Als je alleen de nacht of bereikbaarheidsdiensten weigert omdat je dan niet thuis kunt slapen vraag ik me wel af of je dit niet van een kilometer afstand had kunnen ruiken? Ik weet nu allang dat mijn toekomstige man en kinderen dikke vette pech gaan krijgen, later als ík groot ben. Maar ik ga niet mijn leven in een baan verslijten waar ik alleen maar doodongelukkig van wordt... maar goed, dat is mijn persoonlijke keuze.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:42

BrittKitt schreef:
Ik vind het ook wel een beetje overkomen alsof jullie nu net zoveel werk hebben als wanneer ze niet was aangenomen

dit ziet er een beetje raar uit zie ik nou, ik bedoel hierbij dus niet dat je loopt te zeuren ofzo maar meer in de trant van dan hadden ze haar beter niet kunnen aannemen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:56

Laui! schreef:
WendyK: de grens tussen levensverlengend of levensverbeterend (kwalitatief gezien) is niet strak te trekken. Er zijn genoeg middelen (bv. pijnstillend) die de kwaliteit van leven op dát moment verbeteren, maar die aan de andere kant ook zorgen dat een patiënt langer blijft leven. Het is volgens mij altijd heel moeilijk om daarin de juiste keuze te maken.

Hypothetisch gezien zou ik als een van mijn patiënten om euthanasie vraagt erover nadenken of ik het daar mee eens ben, als ik geen bezwaren kan formuleren maar mijn gevoel het er niet mee eens is zal ik mijn patiënt doorverwijzen naar een collega. Ik ga niet tegen mijn gevoel in het leven van een patiënt beëindigen, hoezeer het ook diens wens is. Het gaat dan helemaal niet om een dure behandeling, een laatste kans of sprankje hoop, maar om het feit dat ik 's nachts ook moet kunnen slapen . Als ik het er mee eens ben, ben ik echt niet te beroerd om mijn patiënt te begeleiden, ik denk dat een patiënt dat wel verdiend, zeker aan het eind van diens leven. Dat is m.i. gewoon goed voor je medemens zorgen, of je nou arts, dochter of wat dan ook bent. En als ik het er niet mee eens ben en dus een collega 'het vuile werk op laat knappen', ben ik ook zeker niet te beroerd om op verzoek van mijn patiënt er naast te gaan zitten. Ik zal alleen wel heel duidelijk zijn dat ik het er niet mee eens ben, als ik dat kan met argumenten, en anders zal mijn patiënt er genoegen mee moeten nemen met het feit dat het voor mijn gevoel niet de juiste keuze is op dat moment.
Mijn nieuwsgierigheid staat me niet toe om niet alles een keer gezien te hebben, dus ik denk dat ik in mijn leven heus wel een keer een euthanasie en een abortus mee ga maken. Misschien valt het me heel erg tegen, maar misschien kan ik op die manier ook beter begrijpen wat een patiënt doormaakt.

Ik snap inderdaad dat de grens moeilijk te trekken is, maar ik vraag me ook af in hoeverre een arts het recht heeft om een verzoek tot euthenasie te weigeren als er geen goede rationele argumenten tegen het verzoek kunnen worden ingebracht. Is het 'gevoel' voldoende om iemand nog langer te laten lijden dan noodzakelijk? Moeilijke zaken hoor, ik benijd een arts hierin zeker niet.
Mijn punt hierin is alleen: als jij medicatie toedient die op korte termijn de kwaliteit van leven verbetert, maar op lange termijn zorgen dat een patient dus langer leeft, zal bijna geen arts daarover twijfelen. Bij een verzoek tot actieve of passieve euthenasie (door bijvoorbeeld versterving) ligt de zaak ineens heel anders, terwijl er in weze zeker wel overeenkomsten zijn.

Het is in ieder geval heel interessante stof om over na te denken

Missy

Re: abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:56

Imo had ze dit kunnen weten toen ze die opleiding ging doen. Als je dit uit principe/geloof niet wilt doen, moet je het werk niet doen. Je schuift anders gewoon taken die jij behoort te doen in een ander z'n schoenen. Je gaat toch ook niet bij een kledingontwerper die met bont werkt werken, en dan weigeren bontkleding te maken/verkopen omdat je ertegen bent..?

En bepaalde diensten (op zondag/feestdagen) niet willen draaien? Als het aan mij lag ging dat feest dus nevernooitniet door. Geloof of niet, je weet gewoon wat voor werk dit is. Ik zou echt niet blij worden dat 1 collega steeds de zondag/feestdagen ontspringt terwijl de rest wel gewoon werkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:45

Nou ik heb het bij de teamleider neergelegd, die gaat het van de abortuspil iig bespreken en haar het voorleggen dat het ook voorkomt dat er niemand anders is die hem af kan leveren en dat ze het dan dus moet doen. Kijken dus hoe ze hier op reageerd. Verder het op zondag werken was geen probleem en de dienst mag ze vanaf huis gaan doen, voor haar wordt dus gewoon de tijd waarbinnen je er moet zij verlengd! Daar was ik het niet helemaal mee eens, maar goed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:59

Relaxed schreef:
voor haar wordt dus gewoon de tijd waarbinnen je er moet zij verlengd!

Sorry, maar dit vind ik belachelijk.
Mag jij nu ook tijdens je permanentie lekker gaan paardrijden? Gewoon zeggen: maar mijn paard... verder weg... lukt niet met die twintig minuten... jammer voor jou, baas!

Ethische bezwaren kan ik nog begrijpen, werkweigering (waar het in feite op neerkomt) absoluut niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:26

Ik ga niet voor niks weer een opleiding doen en daar weg....

Het is echt een puinzooi nu en ik vrees nog een keer het ergste binnenkort.... Ik zou niet graag in het ziekenhuis willen liggen en me medicijnen uitbesteden aan onze apo om het maar zo te zeggen...

Nonnie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:28

Ik vind da raar moet ze dat werk niet gaan doen...

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:14

Relaxed schreef:
Het is echt een puinzooi nu en ik vrees nog een keer het ergste binnenkort.... Ik zou niet graag in het ziekenhuis willen liggen en me medicijnen uitbesteden aan onze apo om het maar zo te zeggen...

dit is gewoon onzin wat je nu zegt. mensen krijgen heus niet het verkeerde middel hoor. er zitten altijd nog mensen tussen (zoals de verpleging) voordat ze hun medicatie krijgen
en als het werkelijk zo'n puinhoop is zou ik daar op de werkvloer iets mee doen en niet op een paardenforum

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:06

luxje schreef:
Relaxed schreef:

dit is gewoon onzin wat je nu zegt. mensen krijgen heus niet het verkeerde middel hoor. er zitten altijd nog mensen tussen (zoals de verpleging) voordat ze hun medicatie krijgen
en als het werkelijk zo'n puinhoop is zou ik daar op de werkvloer iets mee doen en niet op een paardenforum

Hahahaa, denk je dat wij niet al 3 jaar bezig zijn dit aan te geven, we hebben niet voor niks een reorganisatie achter de rug, alleen is die een beetje geflopt met een manager en teamleider die denken dat het allemaal wel los loopt. We hebben niet voor niks vorige week een gesprek gehad met de sectormanager van het ziekenhuis, nadat we met de apothekers en manager om tafel hebben gezeten, maar die het niet nodig vonden hier iets mee te doen. We hebben de laatste maanden 4 dikke fouten gehad, heeft de apotheker behoorlijk problemen mee gehad, maar nog wordt er niks gedaan. En de verpleging hier?? Die durft je in je dienst wakker te bellen om te vragen waaaar iets staat ipv dat ze eerst zelf ff kijken. En dan nog het ziekteverzuim hier, dat rijst dus door alle problemen de pan uit, maar de manager gooit dat op een buikgriep...

Dus voordat je oordeelt....

alex66

Re: abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:09

leuk is dat, dus als ik in het ziekenhuis lig waar die mevrouw werkt en ik heb met spoed medicatie nodig bestaat er een kans dat ik die niet op tijd krijg omdat zei toevallig dienst heeft en tever van haar werk woont

dat is dus echt bezopen

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:20

het kan wel zijn dat jullie, of de apotheker, verkeerde medicatie afleveren, wat ik alleen wil zeggen, is dat mensen niet gelijk ongerust hoeven worden, want zo deed je het wel voorkomen, dat mensen die bij jullie in het ziekenhuis liggen een direkt gevaar lopen. en dat vind ik nu juist onzin.
ik geloof best dat er een boel mis is op de afdeling, maar heb je het al hogerop gezocht. ziekenhuis direktie, ondernemingsraad of vakbond?
en volgens mij begon dit topic met de discussie of een collega een medicijn mag weigeren af te leveren, omdat ze daar ethische bezwaren tegen heeft...

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:24

Heeft je teamleider al met haar gesproken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:47

luxje schreef:
het kan wel zijn dat jullie, of de apotheker, verkeerde medicatie afleveren, wat ik alleen wil zeggen, is dat mensen niet gelijk ongerust hoeven worden, want zo deed je het wel voorkomen, dat mensen die bij jullie in het ziekenhuis liggen een direkt gevaar lopen. en dat vind ik nu juist onzin.
ik geloof best dat er een boel mis is op de afdeling, maar heb je het al hogerop gezocht. ziekenhuis direktie, ondernemingsraad of vakbond?
en volgens mij begon dit topic met de discussie of een collega een medicijn mag weigeren af te leveren, omdat ze daar ethische bezwaren tegen heeft...

Ja en volgens mij ging jij op mijn offtopic reactie in... En ik geef alleen aan dat ik niet hier in het ziekenhuis zou willen liggen als ik een hoop medicijnen zou hebben om uit handen te geven. Zo eet ik ook geen vlees meer van een slagerij waar ik gewerkt heb, puur omdat ik weet wat er achter de schermen gebeurt.... Maar ontopic...

@Brittkitt, ze heeft volgens mij nog niet met haar gesproken

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:32

Ik ben ook apothekersassistente en ik lever gewoon alles af wat ik af moet leveren, het is immers mijn beroep!
Zo maken wij ook spuiten klaar voor euthenasie voor patienten die we goed kennen, ja het is hard.. maar het is de wens van de patient!!
Ik vind het raar van je collega om te weigeren iets af te leveren.

Wel was ik wel eens bang toen ik iets moest bereiden voor een patient die euthanasie wenste toen ik stagiaire was.. maar dat is logisch denk ik!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 04:02

Op zich ben ik ook tegen arbortus maar als ik dat werk deed zo ik hem wel wegbrengen naar de persoon die hem moet hebben.
En het middel voor eutanasie zou ik ook brengen naar de huistarts, en ik ben voor eutanasie omdat mijn oma het ook heeeft gehad omdat ze erg ziek was.