Laui! schreef:
HO! Artsen die niet mee willen werken aan euthanasie vind ik iets héél anders! Wat je dan doet is wel het leven van een MENS beëindigen. Iemand die in levende lijve voor je staat, die je misschien al jaren kent. Heel veel artsen begrijpen de wens wel, maar je moet wel behoorlijk sterk in je schoenen staan om de trekker over te halen. Je kunt het er nog zo mee eens zijn, je zal d'r maar aan staan. Ik moet er eerlijk gezegd niet echt aan denken, kan me best voorstellen dat ik later zo'n bitch word die daar niet aan mee gaat werken. De meeste artsen hebben voor het beroep gekozen om mensen beter te maken, dan is het actief beëindigen van een leven toch wel even iets heel anders.
Hier wil ik even op inhaken.
Als een arts is opgeleid om mensen beter te maken, waarom weigeren ze dan nooit om overbodige levensverlengende handelingen uit te voeren als de kwaliteit van leven toch al slecht is, en door de behandeling waarschijnlijk niet verbetert?
In de gevallen waar sprake is van euthenasie moet de arts kiezen voor de patient, en niet voor zijn eigen eer en glorie door er nog maar weer een dure behandeling tegenaan te gooien omdat hij te laf is om voor de belangen van de patient te kiezen.